Maar galop helpt zeker... draf wordt beter, krachtiger... maar als mevr. eerst een stuiterbal heeft nagedaan ben ik even niet zo ontspannen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Horseware schreef:Van Rien vd Schaft heb ik alleen het laatste filmpje bekeken. Dat is toch echt niet wat ik nastreef. Het lijkt misschien nog wel wat, maar zet het beeld eens stil tijdens de draf. Je ziet dan heel duidelijk dat het paard behoorlijk achter de loodlijn loopt, neigt naar een valse knik, de rug niet mooi bol is en - heel belangrijk - dat de achterbenen veel te weinig ondertreden.
knollentuin schreef:Mooie filmpjes allemaal, heb alles gisteravond laat door gelezen, Ute graff rijdt haar paarden erg vriendelijk, het filmpje dat hier gepost is laat mooi ontspannen paard zien dat goed voorwaarts neer waarts in balans gaat. Mooie houding in in Los te rijden en tussen het werk door even te ontspannen als je zo een paard naar arbeid toe gaat rijden moet geweldig zijn om te zien en jammer dat dat er niet bij zat.
Ik ga rien niet verdedigen, ik vind de hele familie fantastisch rijden en zij doen het ontzettend goed met het wat normalere materiaal, ze hebben geen paarden van tonnen en rijden zo eerlijk, geen fratsen.
Kijk ik merk in dit topic de enorme verschillen in waar mensen heen willen, de een heeft als doel paard voorwaarts neer waarts te kunnen rijden en dan is het voldoende en de ander wil verder die wil met aanspanning in de bovenlijnboog, ontspannen door een proef kunnen rijden en steeds een stapje verder, daar ligt soort van zelfde training aan ten grondslag, dat ligt aan de manier/ wijze die je volgt..basis blijft basis het zijn de doelen die je jezelf stelt die belangrijk zijn
Milkberry schreef:Ik rijd mijn overgangen op mijn zit. En heel soms, met een heel klein beetje teugel. Maar zo klein dat je ze bijna niet ziet.
Dus ja, ik vind die ophoudingen erg ja.
Achter de loodlijn lopen is voor mij een teken van een niet goed gereden paard. Puur kijkend naar de anatomie van een lichaam. Als je zelf je kin iets verder naar je borst trekt,voel je dat je in je rug gaat compenseren. Holler maken.
Ik zie bij paarden achter de ll dus een holle rug. En ik vind niets zo storend als flink zichtbare ophoudingen en achter de LL. Dus vandaar dat Rien niet zo mijn ding is.
Ik stap sws nooit op een anders paard voordat ik zelf vanaf de grond begonnen ben met het paard. En zeker als de basis er nog niet op zit. Terug naar de B en heeeelemaal opnieuw beginnen. Ergens halverwege invallen is niet mijn ding
DarkoFoitzik schreef:knollentuin schreef:Mooie filmpjes allemaal, heb alles gisteravond laat door gelezen, Ute graff rijdt haar paarden erg vriendelijk, het filmpje dat hier gepost is laat mooi ontspannen paard zien dat goed voorwaarts neer waarts in balans gaat. Mooie houding in in Los te rijden en tussen het werk door even te ontspannen als je zo een paard naar arbeid toe gaat rijden moet geweldig zijn om te zien en jammer dat dat er niet bij zat.
Ik ga rien niet verdedigen, ik vind de hele familie fantastisch rijden en zij doen het ontzettend goed met het wat normalere materiaal, ze hebben geen paarden van tonnen en rijden zo eerlijk, geen fratsen.
Kijk ik merk in dit topic de enorme verschillen in waar mensen heen willen, de een heeft als doel paard voorwaarts neer waarts te kunnen rijden en dan is het voldoende en de ander wil verder die wil met aanspanning in de bovenlijnboog, ontspannen door een proef kunnen rijden en steeds een stapje verder, daar ligt soort van zelfde training aan ten grondslag, dat ligt aan de manier/ wijze die je volgt..basis blijft basis het zijn de doelen die je jezelf stelt die belangrijk zijn
iedereen heft zeker een ander doel. dat betekend niet dat mijn doel mij leidt naar een andere manier van rijden. een vwnw paard heb je altijd ookal is hij verzameld. Ik ben het met de andere eens dat rien en familie daar niet aan voldoen. Ze rijden in mijn ogen niet vriendelijk noch eerlijk noch anatomisch correct. en laten we eerlijk zijn, wie heft hier wel paarden van tonnen in dit topic. bijna iedereen heft hier een huis tuin en keuken variant en wat ik bij sommige hier zie vind ik dat die meer respect verdienen dan voorgaande filmpjes van de MD.
Ik denk dat je wel een instructeur kunt beoordelen op ene aantal filmpjes. ongeacht wat voor een "verpest" paard iemand onder de kont heeft. als je dan niet in practijk brengt wat je verkondigd dan klopt het toch niet? of als iemand dan hard is of het paard gaat slaan trekken of schoppen? ik vind dat je wel degelijk een oordeel kunt vellen hierover, helemaal als het een promo filmpje is!!!!
Sizzle schreef:Ophoudingen zijn deel van de klassieke rijkunst. Dus daar volledig van weg willen is op zich niets mis mee, maar is dan imo een zijstraat die waarschiijnlijk onder een andere noemer valt.
Picasso schreef:Milkberry schreef:Ik rijd mijn overgangen op mijn zit. En heel soms, met een heel klein beetje teugel. Maar zo klein dat je ze bijna niet ziet.
Dus ja, ik vind die ophoudingen erg ja.
Achter de loodlijn lopen is voor mij een teken van een niet goed gereden paard. Puur kijkend naar de anatomie van een lichaam. Als je zelf je kin iets verder naar je borst trekt,voel je dat je in je rug gaat compenseren. Holler maken.
Ik zie bij paarden achter de ll dus een holle rug. En ik vind niets zo storend als flink zichtbare ophoudingen en achter de LL. Dus vandaar dat Rien niet zo mijn ding is.
Ik stap sws nooit op een anders paard voordat ik zelf vanaf de grond begonnen ben met het paard. En zeker als de basis er nog niet op zit. Terug naar de B en heeeelemaal opnieuw beginnen. Ergens halverwege invallen is niet mijn ding
Ik kan me niet voorstellen dat jij nooit eens een keer duidelijk doorkomt met je hand? Natuurlijk is het doel het rijden op de zit en zo weinig mogelijk hulpen (even kort door de bocht), maar af en toe moet je weleens duidelijker zijn dan dat.
Ik kan de toegevoegde waarde wel inzien van het werken op de grond met een paard; voor mij is dat het longeren. Maar eenmaal erop, zijn de spelregels toch net even iets anders... Niet gezegd dat je gehoorzaamheid e.d. niet kan trainen op de grond, want ik zie weldegelijk hoe ons dat kan helpen in het rijden... En toch: een goede 'grondtrainer', maakt je nog geen goede ruiter persé.
Evelijn schreef:Edelmoedig overgeven is voor mij veel eerder een mentale toestand... en durchlassig is meer fysiek en het doel waar je naar toe werkt terwijl edelmoedige overgave meer te maken heeft met hoe het paard wil samenwerken en dat wil je dus eigenlijk al als je de stal/wei in stapt.
Wel een goede vraag Picasso want denk dat iedereen dit soort termen anders invult (en dat soms zelf uitleggen niet eens voldoende is omdat het een gevoel is)
Maar goed wat ik net beschreven heb is hoe IK het zie/voel en dat hoeft en niet zo te zijn wat anderen vinden of wat de FEI precies heeft bedoeld
knollentuin schreef:Eens met lante en Sizzle, ik vind het mooi dat een paard zich ontwikkeld, sterker wordt, mentaal en fysiek en om dat proces mee te maken.
Hoe je dat doet is inderdaad ieder voor zich. ( als je welzijn in oog houdt..) ik vind het interessant Hoe anderen dat doen en wat mensen beweegt om voor een bepaalde ' andere' methode te kiezen. En ik ben er tegenwoordig wel achter dat mensen erg geneigd zijn om eigen methode ernstig te verdedigen omdat ze het gevoel hebben dat te moeten? omDat er zoveel commentaar is in de paardenwereld?
Ik zie bij elke stroming en manier dingen die me wel of niet aanstaan. Ik vraag me dan af wat de mensen beweegt of motiveert om het dan toch zo te doen.
Een durchlassig paard is voor mij een paard dat geheel los in het lichaam en aan de hulpen is, elke kleine hulp, elke signaal komt door en wordt zonder weerstand reactie op gegeven,voor mij is deze durchlassigheit mentaal en fysiek