Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:52

Ik ben verwend... de buren hebben een binnenbak ... als ik in ons eigen kleine buitenbakje had moeten rijden had ik nog lang niet gedacht aan galopperen.
Maar galop helpt zeker... draf wordt beter, krachtiger... maar als mevr. eerst een stuiterbal heeft nagedaan ben ik even niet zo ontspannen ;)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:04

Van Rien vd Schaft heb ik alleen het laatste filmpje bekeken. Dat is toch echt niet wat ik nastreef. Het lijkt misschien nog wel wat, maar zet het beeld eens stil tijdens de draf. Je ziet dan heel duidelijk dat het paard behoorlijk achter de loodlijn loopt, neigt naar een valse knik, de rug niet mooi bol is en - heel belangrijk - dat de achterbenen veel te weinig ondertreden.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:26

Evelijn, ik heb ook maanden niet gegaloppeerd ivm een peesblessure. En toen we weer groen licht kregen mocht ik eerst alleen de lange zijdes galopperen. Dat ging niet zo fijn omdat hij zijn balans niet kon vinden omdat je aanspringt en eigenlijk direct al weer na een paar passen bezig bent met een overgang terug. Dus ik ben gewoon nog een paar weken langer gaan draven en toen een heel rondje gegaloppeerd dan dat gaat nu weer erg fijn. Ook al weer geschakeld in galop. Na een galopje loopt die van mij ook fijner. Als mijn paard erg stijf is galoppeer ik ook redelijk snel. Mijn ervaring is dat ze dan sneller los zijn.

Vanmorgen was bij ons de bak ook bevroren maar s'middags in het zonnetje was hij al goed ontdooit. Maar het is wel drama deze winter. Inderdaad, of het stormt of het regent de hele dag en zoals vandaag was de bak in de ochtend weer bevroren. Het voorjaar komt eraan!! De dieren verharen hier enorm en het gevogelte in de tuin is al druk met romantische activiteiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 08:02

Horseware schreef:
Van Rien vd Schaft heb ik alleen het laatste filmpje bekeken. Dat is toch echt niet wat ik nastreef. Het lijkt misschien nog wel wat, maar zet het beeld eens stil tijdens de draf. Je ziet dan heel duidelijk dat het paard behoorlijk achter de loodlijn loopt, neigt naar een valse knik, de rug niet mooi bol is en - heel belangrijk - dat de achterbenen veel te weinig ondertreden.

Zet het beeld eens stil bij een willekeurig WF filmpje: vaak zie je dan een op de kop lopend/slingerend paard. Zo kan je in elk filmpje een moment kiezen waarop het plaatje niet helemaal klopt. Ben het met je eens dat het paard niet helemaal voor de loodlijn loopt, maar mij stoort dat in dit geval niet. Rien veert mee met zijn hand op de beweging van het paard, het dier wordt niet getrokken of vervelend in een houding gedwongen. Maakt hij een ophouding hier en daar? Ja, maar is dit erg??? Kijk maar eens wat meer materiaal van Rien van der Schaft en luister naar zijn verhaal.....Het is toch raar dat de mensen en paarden die bij Rien van der Schaft trainen, vaak fijn presteren op concours. Maar de wedstrijdsport is hier bijna een vies woord geloof ik, dus laat ik die kant maar niet op gaan.

Wb buiten trainen: ik heb gelukkig de beschikking over een binnenbak. Weliswaar vol met hindernissen, maar zo oefen ik lekker mijn stuurkunsten :+

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 08:42

Ik rijd mijn overgangen op mijn zit. En heel soms, met een heel klein beetje teugel. Maar zo klein dat je ze bijna niet ziet.
Dus ja, ik vind die ophoudingen erg ja.

Achter de loodlijn lopen is voor mij een teken van een niet goed gereden paard. Puur kijkend naar de anatomie van een lichaam. Als je zelf je kin iets verder naar je borst trekt,voel je dat je in je rug gaat compenseren. Holler maken.
Ik zie bij paarden achter de ll dus een holle rug. En ik vind niets zo storend als flink zichtbare ophoudingen en achter de LL. Dus vandaar dat Rien niet zo mijn ding is.

Ik stap sws nooit op een anders paard voordat ik zelf vanaf de grond begonnen ben met het paard. En zeker als de basis er nog niet op zit. Terug naar de B en heeeelemaal opnieuw beginnen. Ergens halverwege invallen is niet mijn ding

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 08:48

Mooie filmpjes allemaal, heb alles gisteravond laat door gelezen, Ute graff rijdt haar paarden erg vriendelijk, het filmpje dat hier gepost is laat mooi ontspannen paard zien dat goed voorwaarts neer waarts in balans gaat. Mooie houding in in Los te rijden en tussen het werk door even te ontspannen als je zo een paard naar arbeid toe gaat rijden moet geweldig zijn om te zien en jammer dat dat er niet bij zat.
Ik ga rien niet verdedigen, ik vind de hele familie fantastisch rijden en zij doen het ontzettend goed met het wat normalere materiaal, ze hebben geen paarden van tonnen en rijden zo eerlijk, geen fratsen.
Kijk ik merk in dit topic de enorme verschillen in waar mensen heen willen, de een heeft als doel paard voorwaarts neer waarts te kunnen rijden en dan is het voldoende en de ander wil verder die wil met aanspanning in de bovenlijnboog, ontspannen door een proef kunnen rijden en steeds een stapje verder, daar ligt soort van zelfde training aan ten grondslag, dat ligt aan de manier/ wijze die je volgt..basis blijft basis het zijn de doelen die je jezelf stelt die belangrijk zijn

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 08:53

Ik heb een paard van 23 en een draver. Geloof niet dat het haalbaar is om nog naar de olympische spelen te willen toch? :p

Nee maar even zonder gekheid. We leggen om de 20 pagina's uit dat vwnw geen doel is, maar een middel. Maar dat dat middel eerst bevestigd moet zijn, voordat het doel behaald kan worden.
Dus EERST vwnw en dan rustig werken naar aanspanning. Maar ik weet niet of ik daar met mijn oudje nog wel kom. Gelukkig hebben we geen haast :)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 09:29

knollentuin schreef:
Mooie filmpjes allemaal, heb alles gisteravond laat door gelezen, Ute graff rijdt haar paarden erg vriendelijk, het filmpje dat hier gepost is laat mooi ontspannen paard zien dat goed voorwaarts neer waarts in balans gaat. Mooie houding in in Los te rijden en tussen het werk door even te ontspannen als je zo een paard naar arbeid toe gaat rijden moet geweldig zijn om te zien en jammer dat dat er niet bij zat.
Ik ga rien niet verdedigen, ik vind de hele familie fantastisch rijden en zij doen het ontzettend goed met het wat normalere materiaal, ze hebben geen paarden van tonnen en rijden zo eerlijk, geen fratsen.
Kijk ik merk in dit topic de enorme verschillen in waar mensen heen willen, de een heeft als doel paard voorwaarts neer waarts te kunnen rijden en dan is het voldoende en de ander wil verder die wil met aanspanning in de bovenlijnboog, ontspannen door een proef kunnen rijden en steeds een stapje verder, daar ligt soort van zelfde training aan ten grondslag, dat ligt aan de manier/ wijze die je volgt..basis blijft basis het zijn de doelen die je jezelf stelt die belangrijk zijn

iedereen heft zeker een ander doel. dat betekend niet dat mijn doel mij leidt naar een andere manier van rijden. een vwnw paard heb je altijd ookal is hij verzameld. Ik ben het met de andere eens dat rien en familie daar niet aan voldoen. Ze rijden in mijn ogen niet vriendelijk noch eerlijk noch anatomisch correct. en laten we eerlijk zijn, wie heft hier wel paarden van tonnen in dit topic. bijna iedereen heft hier een huis tuin en keuken variant en wat ik bij sommige hier zie vind ik dat die meer respect verdienen dan voorgaande filmpjes van de MD.

Ik denk dat je wel een instructeur kunt beoordelen op ene aantal filmpjes. ongeacht wat voor een "verpest" paard iemand onder de kont heeft. als je dan niet in practijk brengt wat je verkondigd dan klopt het toch niet? of als iemand dan hard is of het paard gaat slaan trekken of schoppen? ik vind dat je wel degelijk een oordeel kunt vellen hierover, helemaal als het een promo filmpje is!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 09:31

Milkberry schreef:
Ik rijd mijn overgangen op mijn zit. En heel soms, met een heel klein beetje teugel. Maar zo klein dat je ze bijna niet ziet.

Achter de loodlijn lopen is voor mij een teken van een niet goed gereden paard. Puur kijkend naar de anatomie van een lichaam. Als je zelf je kin iets verder naar je borst trekt,voel je dat je in je rug gaat compenseren. Holler maken.
Ik zie bij paarden achter de ll dus een holle rug. En ik vind niets zo storend als flink zichtbare ophoudingen en achter de LL. Dus vandaar dat Rien niet zo mijn ding is.

Ik stap sws nooit op een anders paard voordat ik zelf vanaf de grond begonnen ben met het paard. En zeker als de basis er nog niet op zit. Terug naar de B en heeeelemaal opnieuw beginnen. Ergens halverwege invallen is niet mijn ding

Ik kan me niet voorstellen dat jij nooit eens een keer duidelijk doorkomt met je hand? Natuurlijk is het doel het rijden op de zit en zo weinig mogelijk hulpen (even kort door de bocht), maar af en toe moet je weleens duidelijker zijn dan dat.

Ik kan de toegevoegde waarde wel inzien van het werken op de grond met een paard; voor mij is dat het longeren. Maar eenmaal erop, zijn de spelregels toch net even iets anders... Niet gezegd dat je gehoorzaamheid e.d. niet kan trainen op de grond, want ik zie weldegelijk hoe ons dat kan helpen in het rijden... En toch: een goede 'grondtrainer', maakt je nog geen goede ruiter persé.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 09:33

DarkoFoitzik schreef:
knollentuin schreef:

iedereen heft zeker een ander doel. dat betekend niet dat mijn doel mij leidt naar een andere manier van rijden. een vwnw paard heb je altijd ookal is hij verzameld. Ik ben het met de andere eens dat rien en familie daar niet aan voldoen. Ze rijden in mijn ogen niet vriendelijk noch eerlijk noch anatomisch correct. en laten we eerlijk zijn, wie heft hier wel paarden van tonnen in dit topic. bijna iedereen heft hier een huis tuin en keuken variant en wat ik bij sommige hier zie vind ik dat die meer respect verdienen dan voorgaande filmpjes van de MD.

Ik denk dat je wel een instructeur kunt beoordelen op ene aantal filmpjes. ongeacht wat voor een "verpest" paard iemand onder de kont heeft. als je dan niet in practijk brengt wat je verkondigd dan klopt het toch niet? of als iemand dan hard is of het paard gaat slaan trekken of schoppen? ik vind dat je wel degelijk een oordeel kunt vellen hierover, helemaal als het een promo filmpje is!!!!

Voor mij geldt dit commentaar voor WF..... ik zie bij hem een hoop gepraat over hoe het moet, maar als ik de filmpjes van hem en enkele leerlingen zie, word ik daar niet echt blij of enthousiast van. (nogmaals: met uitzondering van Horseware; die rijdt fijn!)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 09:37

Ophoudingen zijn deel van de klassieke rijkunst. Dus daar volledig van weg willen is op zich niets mis mee, maar is dan imo een zijstraat die waarschiijnlijk onder een andere noemer valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 09:39

Sizzle schreef:
Ophoudingen zijn deel van de klassieke rijkunst. Dus daar volledig van weg willen is op zich niets mis mee, maar is dan imo een zijstraat die waarschiijnlijk onder een andere noemer valt.

Precies! Hè waarom kan ik het niet zo mooi zeggen....
Dus praten we eigenlijk langs elkaar heen....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-02-16 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 09:50

Het doel is nooit vwnw. Het doel is een blij, gezond paard dat zich edelmoedig overgeeft. Als je het doorontwikkeld, train je het lichaam zo, dat het paard gestaag zover in de opleiding kan komen, dat het een hoog niveau van lopen bereikt. Het is zeker niet de kortste weg naar Rome, maar wel de vriendelijkste.

Een ophouding kan je op 100 manieren gebruiken. Lang, kort, vaak, minder vaak, bijna nooit, zeer subtiel, grof etc.

Een paard voelt een mug op zijn lichaam. Een ophouding kan dus zo subtiel dat het nagenoeg onzichtbaar is.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 09:50

Dat is juist het mooie van paardrijden je hoeft niet precies het zelfde te doen. Veel mensen pakken van alles een beetje wat aanspreekt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 09:51

Wat is nou precies voor jullie 'edelmoedig' overgeven? Voor mij is dat een durchlässig paard...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 10:04

Synoniemen van edelmoedig

edelaardig, genereus, groothartig, grootmoedig, gul, nobel, onbaatzuchtigedelmoedig, gul, onbaatzuchtig, onbekrompen, onzelfzuchtig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:06

Een durchlässig paard dus....

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:10

Edelmoedig overgeven is voor mij veel eerder een mentale toestand... en durchlassig is meer fysiek en het doel waar je naar toe werkt terwijl edelmoedige overgave meer te maken heeft met hoe het paard wil samenwerken en dat wil je dus eigenlijk al als je de stal/wei in stapt.

Wel een goede vraag Picasso want denk dat iedereen dit soort termen anders invult (en dat soms zelf uitleggen niet eens voldoende is omdat het een gevoel is)
Maar goed wat ik net beschreven heb is hoe IK het zie/voel en dat hoeft en niet zo te zijn wat anderen vinden of wat de FEI precies heeft bedoeld ;)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:12

Voor mij is het ook zo wat evelijn zegt/het omschrijft.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:14

Picasso schreef:
Milkberry schreef:

Ik kan me niet voorstellen dat jij nooit eens een keer duidelijk doorkomt met je hand? Natuurlijk is het doel het rijden op de zit en zo weinig mogelijk hulpen (even kort door de bocht), maar af en toe moet je weleens duidelijker zijn dan dat.

Ik kan de toegevoegde waarde wel inzien van het werken op de grond met een paard; voor mij is dat het longeren. Maar eenmaal erop, zijn de spelregels toch net even iets anders... Niet gezegd dat je gehoorzaamheid e.d. niet kan trainen op de grond, want ik zie weldegelijk hoe ons dat kan helpen in het rijden... En toch: een goede 'grondtrainer', maakt je nog geen goede ruiter persé.

Ho is ho. Ook als ik er op zit. En dat weet hij ook. Dus als ik met mijn zit vraag om ho, dan komt hij terug. Zo niet, dan pak ik er iets teugel bij. En dan komt hij terug. Ik ga niet aan teugels staan te trekken. Als ik vraag, luistert hij :)
Want ik heb de leiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:14

Evelijn schreef:
Edelmoedig overgeven is voor mij veel eerder een mentale toestand... en durchlassig is meer fysiek en het doel waar je naar toe werkt terwijl edelmoedige overgave meer te maken heeft met hoe het paard wil samenwerken en dat wil je dus eigenlijk al als je de stal/wei in stapt.

Wel een goede vraag Picasso want denk dat iedereen dit soort termen anders invult (en dat soms zelf uitleggen niet eens voldoende is omdat het een gevoel is)
Maar goed wat ik net beschreven heb is hoe IK het zie/voel en dat hoeft en niet zo te zijn wat anderen vinden of wat de FEI precies heeft bedoeld ;)

Ik snap je. Maar om durchlässig te zijn, moet het paard zich overgeven aan de ruiter en de wil om te werken moet er zijn, omdat te kunnen, moet het paard in een evenwichtige mentale toestand zijn imo... Een tegenstribbelend paard kan imo niet durchlässig zijn... je kan 'm in de houding dwingen, maar nooit de flow krijgen die je hebt als hij durchlässig ist.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:15

Eens met lante en Sizzle, ik vind het mooi dat een paard zich ontwikkeld, sterker wordt, mentaal en fysiek en om dat proces mee te maken.
Hoe je dat doet is inderdaad ieder voor zich. ( als je welzijn in oog houdt..) ik vind het interessant Hoe anderen dat doen en wat mensen beweegt om voor een bepaalde ' andere' methode te kiezen. En ik ben er tegenwoordig wel achter dat mensen erg geneigd zijn om eigen methode ernstig te verdedigen omdat ze het gevoel hebben dat te moeten? omDat er zoveel commentaar is in de paardenwereld?
Ik zie bij elke stroming en manier dingen die me wel of niet aanstaan. Ik vraag me dan af wat de mensen beweegt of motiveert om het dan toch zo te doen.
Een durchlassig paard is voor mij een paard dat geheel los in het lichaam en aan de hulpen is, elke kleine hulp, elke signaal komt door en wordt zonder weerstand reactie op gegeven,voor mij is deze durchlassigheit mentaal en fysiek

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:18

Mooi omschreven Evelijn.
Edelmoedig betekt voor mij hetzelfde

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:18

Nee, Picasso, het klopt dat edelmoedige overgave is een voorwaarde voor durchlassig.... maar voor mij zelfs een voorwaarde om uberhaupt het skala een beetje netjes te kunnen doorlopen.
Edelmoedige overgave is wat mij betreft zelfs een voorwaarde om beetje veilig en vrolijk op je paard te kunnen rijden of hem te kunnen leiden... (en nee dat zal niet 100% van de tijd zo zijn als je net begint) maar je hebt het over een paar 100 kilo als die niet vriendelijk met je mee wil werken heb je een probleem.

(En lekker makkelijk mij beetje gelijk geven... maar niet zelf definieren :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:21

knollentuin schreef:
Eens met lante en Sizzle, ik vind het mooi dat een paard zich ontwikkeld, sterker wordt, mentaal en fysiek en om dat proces mee te maken.
Hoe je dat doet is inderdaad ieder voor zich. ( als je welzijn in oog houdt..) ik vind het interessant Hoe anderen dat doen en wat mensen beweegt om voor een bepaalde ' andere' methode te kiezen. En ik ben er tegenwoordig wel achter dat mensen erg geneigd zijn om eigen methode ernstig te verdedigen omdat ze het gevoel hebben dat te moeten? omDat er zoveel commentaar is in de paardenwereld?
Ik zie bij elke stroming en manier dingen die me wel of niet aanstaan. Ik vraag me dan af wat de mensen beweegt of motiveert om het dan toch zo te doen.
Een durchlassig paard is voor mij een paard dat geheel los in het lichaam en aan de hulpen is, elke kleine hulp, elke signaal komt door en wordt zonder weerstand reactie op gegeven,voor mij is deze durchlassigheit mentaal en fysiek

Ik zie gewoon soms niet wat men in dit topic ziet... Wb Rien: ik zie een goede, zeer bekwame ruiter en trainer en vraag me dan af wat men ziet dat zo verkeerd is. Als ik het daar niet mee eens ben, lijkt het op verdedigen.... Maar ik ben hier om te leren, als ik dat niet zou zijn, zou ik het topic mijden.... Kan me gewoon niet in alles vinden... Sommige dingen worden heel wollig omschreven terwijl ze imo vaak niet meer zijn dan gewoon goed nadenken en daarnaast je gevoel volgen, met veiligheid en welzijn van paard en ruiter voorop!