Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 17:47

Ik zoek het filmpje van het effect van halslengte, iets wat 2 mensen op de grond demonstreren. Weet iemand wat ik bedoel?? Ik zie nl. veel korte halzen in de voorbijkomende filmpjes...
RienvdS heeft ook een goed verhaal, in de uitvoering zie ik dat niet consequent terug.
Het filmpje dat mij het meest aanspreekt is dat van Uta Graf, vriendelijk en ontspannen (zucht, ik zal wel eeuwig recreatieruiter blijven, maar dit beeld is het voor mij)
Eerlijk gezegd mis ik ook de inbreng van Simpelman...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 17:47

Die had ik even gemist, dat vind ik ook echt fijn om naar te kijken.
Als ik toch zo eens kon rijden :o

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:10

Watermill schreef:
Ik zoek het filmpje van het effect van halslengte, iets wat 2 mensen op de grond demonstreren. Weet iemand wat ik bedoel??

Ja, ik weet welke je bedoelt, ik heb hem ooit gedeeld op mijn Facebook pagina :D Heel duidelijk filmpje, ik ga even zoeken waar hij is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:15

Watermill schreef:
RienvdS heeft ook een goed verhaal, in de uitvoering zie ik dat niet consequent terug.

Dat komt - denk ik - omdat we toch vaak zitten te kijken naar "appels en peren".

Damon Jerome van Utta (wat ik overigens een ook veel fijner beeld vind) is wel een 11 jarige hengst en heel bevestigd in zijn opleiding.
Het paard dat Rien van der Schaft reed in het filmpje dat Picasso postte (de vos) is lang zover nog niet, dat kun je in ieder geval duidelijk zien. Ik vindt het moeilijk om over ruiters/amazones te oordelen als je het materiaal (het paard) niet kunt vergelijken. Geen idee hoe oud het dier is (in ieder geval wel zo'n 7+; hij loopt ongeveer op Z niveau zo te zien). Geen idee of het zijn eigen paard is, denk het niet.
Ik kan wel zien of ik iets fraai vind of niet; dat zeg ik dan ook wel en ook beargumenteerd, maar ik probeer het altijd wel in een perspectief te plaatsen. Ik zou niet zo snel een ruiter of amazone afserveren op een momentopname of het moet in mijn ogen heel erg raar zijn wat ie doet.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 16-02-16 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:16

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:24

Leuk filmpje Sanne. Mooi visueel gemaakt hoe het biomechanisch werkt.

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:41

sanne83 schreef:

Dank je wel Sanne! Ja, dat is hem. Goed uitgelegd EN zichtbaar gemaakt waarom halslengte zo belangrijk is.

Iemand afserveren wil ik niet Babootje, zo ben ik niet in ieder geval. Als die indruk is gewekt, dan heb ik het niet goed geschreven. Maar ik zou geen filmpjes van mezelf als trainer plaatsen, die niet ondersteunen wat ik eerder heb gezegd.
In de filmpjes van Rien zie ik helaas ook beelden van paarden achter de ll, dat is zeker niet iets wat ik zelf zou willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:52

Jullie zijn er van op de hoogte dat ik een tijdje geleden riep fan van Uta te zijn en dat die niet goed genoeg bevonden werd door Simpelman? Is gewoon terug te lezen in het topic.

Wb Rien: ik zie niet wat jullie zien blijkbaar....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:02

Rien van de schaft valt voor mij gewoon onder een goede instructeur die zeker onder klassiek valt met hier en daar een eigen aanvulling.
Verder gaat en staat het natuurlijk met je leerlingen.

Ik schreef al eerder: niet eerdere leerling doet exact herzelfde met dezelfde informatie.
Sommige lesgevende leerlingen van mijn lesgever vind ik verschikkelijk rijden en ik zou van die mensen geen les willen hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:06

Picasso schreef:

Nee ik ook niet eerlijk gezegd. Ik vind hem juist naar voren meegeven.
Dat een paard soms even achter de LL is heeft ook vaak te maken met de balans; nergens in de filmpjes van Rien zie ik dat hij het paard op de kop trekt. Helemaal afhankelijk van de graad van africhting.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:19

Picasso schreef:
Jullie zijn er van op de hoogte dat ik een tijdje geleden riep fan van Uta te zijn en dat die niet goed genoeg bevonden werd door Simpelman? Is gewoon terug te lezen in het topic

Ja? En?
Lopen we niet met z'n allen ergens achteraan, is het weer niet goed :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:34

sanne83 schreef:
Picasso schreef:
Jullie zijn er van op de hoogte dat ik een tijdje geleden riep fan van Uta te zijn en dat die niet goed genoeg bevonden werd door Simpelman? Is gewoon terug te lezen in het topic

Ja? En?
Lopen we niet met z'n allen ergens achteraan, is het weer niet goed :P

:*

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:44

dubbelpost
Laatst bijgewerkt door parnassia op 16-02-16 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:46

fijne discussies / nadenkpunten!

uta heeft ook een (duits) boek geschreven, goed leesbaar. Feines reiten auf motivierten pferden. Erg inspirerend. Haar eigen enorm vrolijke positieve instelling werkt natuurlijk ook erg goed, dan wil je paard ook werken.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:50

Laat ik na de hele discussie er maar weer eens een eigen ervaring ingooien :)

Na mijn ingeving van vorige week met longeerfilmpje van WF, ben me meer gaan concentreren op de achterhand en de plaatsing van het binnenachterbeen.
En het gaat goed. Ze zakt makkelijker en blijft beter actief. Soms rijd ik nog een stukje na het longeren, vandaag het bij alleen de longe gehouden.

Het is een oudere merrie en dat zie je hier en daar ook wel, maar toch verandert ze wel in positieve zin. Ze had eerst dakjes billen met van die uitstekende punten. Ze worden steeds ronder. Haar nek was een recht stokje, maar verandert nu ook en deze winter blijft ze voor het eerst fantastisch op gewicht. Mede doordat ze relaxter is door deze manier van rijden, ze verbruikt veel minder energie.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:10

Wat prettig Ankem dat je toch weer een stap vooruit hebt gemaakt :)
en ook mooi dat je paard ook positief veranderd.

Hier vandaag ook weer lekker gereden :) De grote merrie ontspant nog steeds goed maar we kunnen nu ook meer tempo houden... lijkt dus steeds meer op voorwaarts-neerwaarts.
Vandaag een paar balkjes in de bak om over heen te draven dat was ook wel eens leuk voor de verandering. Ben laatste weken weer begonnen met de galop en dat ging vandaag ook een stuk meer ontspannen ... dus ik was tevreden :)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:13

Evelijn schreef:
Wat prettig Ankem dat je toch weer een stap vooruit hebt gemaakt :)
en ook mooi dat je paard ook positief veranderd.

Hier vandaag ook weer lekker gereden :) De grote merrie ontspant nog steeds goed maar we kunnen nu ook meer tempo houden... lijkt dus steeds meer op voorwaarts-neerwaarts.
Vandaag een paar balkjes in de bak om over heen te draven dat was ook wel eens leuk voor de verandering. Ben laatste weken weer begonnen met de galop en dat ging vandaag ook een stuk meer ontspannen ... dus ik was tevreden :)

Dat is fijn Evelijn.
Ik heb al een poosje niet meer in galop gewerkt, omdat ze onvoldoende in de stretch in stap en draf bleef. Misschien goed om weer eens een keer te proberen ;)

Oja en ik heb lange touwteugels besteld. Ik hoop dat dat fijner gaat rijden als een slof die veel te lang is ;)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:18

Wat goed dat je oude dame vooruit gaan Ankem. En dat er weer bespiering komt. Doet haar goed dus, deze manier van werken. Heerlijk!
Handig om filmpjes meerdere malen te kijken. Soms ontgaat je iets in eerste instantie omdat er zo veel is om op te letten tijdens het rijden.

Evelijn, ook fijn dat het bij jullie beter gaat. Stijgende lijn ^__^
Met een goed gevoel van je paard afstappen is het mooiste wat er is.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:19

Ankem, wat fijn!! Ik merk het bij die van mij ook. Die krijgt heerlijke dikke ronde billen. Toen ik hem kreeg was hij echt recht in zijn rug en kont. Ik heb mijn zadel al twee keer moeten laten aanpassen en volgende week komt de fitter weer. Ben benieuwd.

Vandaag ook heerlijk gereden. Wat een heerlijk weer!! Ik heb lekker aan de impuls gewerkt (in verschillende halshoudingen) en aan de buiging. Merk echt dat hij steeds sterker wordt. En hij was super braaf ondanks dat het paard van de buren aan het rennen was en er steeds meerkoetjes door het ijs heen zakte wat een rottig krakend geluid gaf.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:20

Ik heb ook echt maanden niet gegaloppeerd... en toen we net weer begonnen was het ook echt niks.. bouwde veels te veel spanning op, terwijl ze daarvoor wel goed was in stap en draf... maar dan gingen we meer als soort stuiterbal door de bak (niet grappig). ... met les ging het dan wel redelijk... maar sinds deze week lukt me dat ook als ik zelf bezig ben :D

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:22

Dat is dan een mooie mijlpaal weer :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:24

Fijn dat je vooruitgang boekt Ankem :) Bij de ouwetjes gaat het langzamer maar ze kunnen wel degelijk hun lijf beter leren gebruiken en daarmee mooier bespierd raken :j

Hier is de bak keihard en kan ik al een paar dagen weinig tot niets -O- Of het stormt, of het regent en de bak staat blank, of het vriest en de bodem is kneiterhard, zo gaat het al weken. Van mij mag het voorjaar komen, dan kan ik in ieder geval weer regelmatiger trainen. Nu kom ik net nergens.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:30

De galop meepakken helpt voor ons heel goed. Na de galop is Kilian altijd veel losser zijn lijf. Dan komt hij veel langer en stabieler in de stretch. Ik probeer steeds de galop even eerder mee te pakken.

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:30

Babootje schreef:
Picasso schreef:

Nee ik ook niet eerlijk gezegd. Ik vind hem juist naar voren meegeven.
Dat een paard soms even achter de LL is heeft ook vaak te maken met de balans; nergens in de filmpjes van Rien zie ik dat hij het paard op de kop trekt. Helemaal afhankelijk van de graad van africhting.

Ik zie niet een paard dat af en toe achter de ll loopt, hij loopt er af en toe op. En dat vind ik een wezenlijk verschil. Veel te kort in de hals, geen open kaak. Of dit met het niveau van het paard te doen heeft?
Laat ik vooropstellen dat ik zelf geen topamazone ben, en ik heb ook geen winstpunten waar ik mee kan strooien, maar wel een duidelijke visie wat ik wel en niet mooi vind om te zien.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:32

Daar ben ik het helemaal mee eens Horseware. Hier is de bak de laatste tijd ook erg nat geweest. Vandaag lag hij er voor het eerst in tijden weer vrij strak en droog bij. Dat is voor mij ook een reden geweest waardoor ik niet galoppeerde. Ik heb een zeer betrokken stalhouder die eigenlijk dagelijks de bak sleept, terwijl we maar met een klein clubje zijn. Maar doordat hij zo nat was, kon hij hem niet mooi strak krijgen (en dat is hem zijn eer te na).

Ik ga ook voor een lekker zonnetje, droge bak en genieten :)