Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
DarkoFoitzik schreef:
Babootje schreef:Babootje schreef:
Ik doelde eigenlijk meer op deze discussie Sannesanne83 schreef:Dit heeft toch helemaal niets te maken met wat Rien in dat filmpje zegt? Hij beschrijft dressuur ruiters die eerst met de hand het paard naar beneden kneden en daarna proberen voorwaarts te rijden, rijden met de handrem erop, dat heeft niets te maken met conditioneren.
Ik geloof dat jij een selectief gehoor hebt Sanne, luister nog maar even terug.
sanne83 schreef:Picasso schreef:Hoe leer jij een paard wat de 'rem' is Sanne?
Zoals je alle hulpen aanleert: negatieve reinforcement, persoonlijk doe ik dat vaak met positieve reinforcement erbij.
Babootje schreef:Klinkt interessant Sanne. Heb je een filmpje van hoe jij dat doet?
Waarom vind je dat dat anders is dan hoe dan Rien van der Schaft dat doet? (Negatieve bekrachtiging - ophouding- en vlak daarna positieve bekrachtiging - loslaten = belonen)?
DarkoFoitzik schreef:Ik heb eenandere mening vanuit het laatste filpmje. Ik vind het er redelijk onvriendelijk uitzien. Het paard wil, vooral in de galop, zijn mond hopen doen. Teken van een harde hand? Je ziet dan ook dat de stang er regelmatig bijgepakt wordt. Het spijt me maar ik ben het niet met jullie eens. Dit is zeker niet het beeld wat ik nastreef
damian23 schreef:Azmay, interessant filmpje!! Maar ik ben ook wel fan van Utta.
Maar zie je het verschil tussen het naar voren rijden en terugkomen bij het filmpje van Rien en hoe Utta het doet?
damian23 schreef:DarkoFoitzik schreef:Ik heb eenandere mening vanuit het laatste filpmje. Ik vind het er redelijk onvriendelijk uitzien. Het paard wil, vooral in de galop, zijn mond hopen doen. Teken van een harde hand? Je ziet dan ook dat de stang er regelmatig bijgepakt wordt. Het spijt me maar ik ben het niet met jullie eens. Dit is zeker niet het beeld wat ik nastreef
Terugkomen doe ik op zit. En zo leer ik het ook aan. In het begin met stem. Ik zit niet aan mijn teugels. En een ophouding is in mijn ogen het sluiten van je hand en niet je hele hand naar je toe halen. Want dat zie ik Rien steeds doen. Zeker bij het terugkomen in galop zie je dat het paard voor op de rem wordt getrokken waardoor het paard zich opkrult en achter de loodlijn komt.
overigens wel grappig hoe David het reiken naar het bit omschrijft. Je moet het zien alsof je een handje snoepjes gooit en je paard het probeert op te vangen.
FCSA schreef:Nog een filmpje uit de oude doos - wat een ander beeld toen hè!
https://www.youtube.com/watch?v=blGmBFbhDM8
Azmay schreef:Ik wil graag licht en vóór de loodlijn leren rijden en daarover lezen.
Hopelijk keert het topic daar weer naar terug, het was in ieder geval echt reuze interessant maar de filmpjes die ik zie zijn over het algemeen niet iets wat ik prettig vind om naar te kijken helaas.
Dit filmpje kwam onder mijn aandacht, ik vind het er in ieder geval wel lekker licht uit zien:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 1155442387