Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:11

Hoe leer jij een paard wat de 'rem' is Sanne?

Mb tot het tweede Rien-filmpje wat geplaatst is: ik zei hetzelfde als Babootje Sanne: luister eens terug en luister dan echt heel goed wat er gezegd wordt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:19

Mbt doorzitten: google/ you tube twee spieren.
De psoasspier: alle drie 'hoofden' van die spier "moet" je ontspannen, zodat je met wijde, open dijbenen zit. (Juist wie hier knijpt krijgt kapstoktenen, maar dat iedereen de tenen recht naar voor zou moeten hebben - zou kunnen hebben! - klopt ook niet.)
Er zijn filmpjes om deze spier te rekken = bewust op lengte brengen.
(Ontspannen is 'laat het gebeuren' dat -ie op lengte komt..... Klinkt makkelijk. )

En wat helpt om de psoas te ontspannen: span je transversus abdominis aan.
(Mijn instructrice: 'zeg shhhh' terwijl je je navel naar binnen doet en op je zitbotten balanceert.)

En dat rekken vd psoas en aanspannen van de transversus abdominis kun je ;) de hele dag door oefenen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:25

[/quote]

Ik zie ook een paard dat vaak achter de loodlijn gaat. In de andere filmpjes zie ik af en toe weg gedrukte ruggen en staartgezwiep. De filmpjes lijken meer richting MD te gaan...misschien net als dit topic..[/quote]

Ik ben bang dat je gelijk hebt jennyx. Volgens mij ben ik hier uitgelezen en geleerd mbt de rijkunstuge discussie. Dit gaat mij te veel de kant op waar ik vandaan kom. En waar ik vooral geen interesse heb om naar terug te keren. Succes

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:30

DarkoFoitzik schreef:

Ik zie ook een paard dat vaak achter de loodlijn gaat. In de andere filmpjes zie ik af en toe weg gedrukte ruggen en staartgezwiep. De filmpjes lijken meer richting MD te gaan...misschien net als dit topic..[/quote]

Ik ben bang dat je gelijk hebt jennyx. Volgens mij ben ik hier uitgelezen en geleerd mbt de rijkunstuge discussie. Dit gaat mij te veel de kant op waar ik vandaan kom. En waar ik vooral geen interesse heb om naar terug te keren. Succes[/quote]

We kunnen het ook zelf de KD kant op laten gaan. Zou zonde zijn om nu te stoppen alleen omdat het topic even de andere kant op gaat. Het draait vanzelf bij.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:33

Babootje schreef:
Babootje schreef:

Ik doelde eigenlijk meer op deze discussie Sanne

sanne83 schreef:
Dit heeft toch helemaal niets te maken met wat Rien in dat filmpje zegt? Hij beschrijft dressuur ruiters die eerst met de hand het paard naar beneden kneden en daarna proberen voorwaarts te rijden, rijden met de handrem erop, dat heeft niets te maken met conditioneren.

Ik geloof dat jij een selectief gehoor hebt Sanne, luister nog maar even terug.

Ik heb het prima gehoord hoor ;)
Nageven is een rijkunstig begrip en hij heeft het daar over dressuurmatige training. Daarin heeft hij volledig gelijk dat je daarvoor eerst in beweging en voorwaarts moet zijn. Als alternatief geeft hij aan dat veel mensen met de handrem erop rijden, eerst dat hoofd naar beneden houden (in de krul) en dan gas erop (iets wat je inderdaad overal ziet). Je ziet hem zelfs mooi de handbewegingen erbij maken :D

Dat heeft allemaal niets te maken met het uitleggen van de hulpen/conditioneren waar mijn stukje over ging. Dat heeft allemaal nog niets met dressuurmatige training te maken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:34

Picasso schreef:

Zoals je alle hulpen aanleert: negatieve reinforcement, persoonlijk doe ik dat vaak met positieve reinforcement erbij.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:39

Als mensen hier binnenkomen vallen en niet door hebben dat wat de meesten hier zien en willen verschilt van waar ze mee aankomen en denken dat wat zij zien het enige juiste is, denk ik niet dat ze er zomaar mee ophouden xxdomiixx. Maar ik hoop het wel. Ik weet heel goed wat ik niet wil zien en vind het veel leerzamer om in een topic mee te lezen met gelijkgestemden wat ook absoluut niet zonder nuances of meningsverschillen is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:43

sanne83 schreef:
Picasso schreef:

Zoals je alle hulpen aanleert: negatieve reinforcement, persoonlijk doe ik dat vaak met positieve reinforcement erbij.

Klinkt interessant Sanne. Heb je een filmpje van hoe jij dat doet?
Waarom vind je dat dat anders is dan hoe dan Rien van der Schaft dat doet? (Negatieve bekrachtiging - ophouding- en vlak daarna positieve bekrachtiging - loslaten = belonen)?

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:48

Babootje schreef:
Waarom vind je dat dat anders is dan hoe dan Rien van der Schaft dat doet? (Negatieve bekrachtiging - ophouding- en vlak daarna positieve bekrachtiging - loslaten = belonen)?

Dat is wetenschappelijk gezien geen +r

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:00

xJennyxx: Hmm, afgezien van het filmpje van Diederik van Silfhout de enige "moderne" ruiter (als je het zo wil noemen) die erbij zit bij de filmpjes. Die plaatste ik even om het contrast aan te geven t.o.v. de eerder geplaatste (klassieke) ruiter op Fuego en de amazone op Granat op GP niveau. Met wat foutjes die hem waarschijnlijk de 1e plaats kostten, zie ik een ontspannen paard dat fijn naar voren wordt gereden met een rustige hand en een mooie "open" kaak. Jammer genoeg is Diederik aan de lange kant voor het mooie.

Ook Rien van der Schaft is in de basis een klassieke ruiter. Bruno uiteraard natuurlijk. Ik niet zo heel veel verschil in de klassieke of moderne dressuur als je het zo wil noemen. Voor mij bestaat alleen goed rijden en slecht rijden en dat zie je in beide.

@Sanne: filmpje op 1.05 aan het begin: "je kunt een paard geen nageeflijkheid aanleren in stilstand". in relatie tot de discussie "oefeningen in stilstand aanleren". Misschien begrijp je nu wat ik bedoel?
Laatst bijgewerkt door Babootje op 16-02-16 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:01

Babootje schreef:

Ik schrijf nergens dat ik iets anders doe, dan wat Rien van der Schaft hier beschrijft. De dressuurmatige training heb ik wel redelijk dezelfde mening over. Eerst voorwaarts rijden aan een contactteugel, vanuit daar kan het paard zelf aanleuning gaan zoeken.
Dat zegt niet dat je, voordat je je überhaupt bezig gaat houden met dressuurmatige training, je paard geen dingen kan aanleren.

Wat je beschrijft is trouwens allebei negatieve bekrachtiging.

Babootje

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:09

Ja da's waar ook. Vanuit wetenschappelijk oogpunt heb je gelijk Sanne. V.w.b positieve en negatieve bekrachtiging.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:17

DarkoFoitzik schreef:
Ik heb eenandere mening vanuit het laatste filpmje. Ik vind het er redelijk onvriendelijk uitzien. Het paard wil, vooral in de galop, zijn mond hopen doen. Teken van een harde hand? Je ziet dan ook dat de stang er regelmatig bijgepakt wordt. Het spijt me maar ik ben het niet met jullie eens. Dit is zeker niet het beeld wat ik nastreef

Dit is ook niet hetgeen ik nastreef. Net als Bruno. Ook niet mijn ding. Te veel druk en dwang.

Terugkomen doe ik op zit. En zo leer ik het ook aan. In het begin met stem. Ik zit niet aan mijn teugels. En een ophouding is in mijn ogen het sluiten van je hand en niet je hele hand naar je toe halen. Want dat zie ik Rien steeds doen. Zeker bij het terugkomen in galop zie je dat het paard voor op de rem wordt getrokken waardoor het paard zich opkrult en achter de loodlijn komt.

but i love this guy.
https://www.youtube.com/watch?v=NbSEyGW7okw
https://www.youtube.com/watch?v=2Lq9r_6vI2A

En nog een lesje.
https://www.youtube.com/watch?v=R7rty6bM_hM
En om even op de impuls terug te komen omdat er hier kritiek werd geuit dat op sommige filmpjes de paarden aan het sloffen zijn en te weinig voorwaarts. Je ziet hier heel mooi dat je eerst moet werken aan de balans en dan pas aan je impuls. Impuls komt later wel.
overigens wel grappig hoe David het reiken naar het bit omschrijft. Je moet het zien alsof je een handje snoepjes gooit en je paard het probeert op te vangen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:22

Ik wil graag licht en vóór de loodlijn leren rijden en daarover lezen.
Hopelijk keert het topic daar weer naar terug, het was in ieder geval echt reuze interessant maar de filmpjes die ik zie zijn over het algemeen niet iets wat ik prettig vind om naar te kijken helaas.

Dit filmpje kwam onder mijn aandacht, ik vind het er in ieder geval wel lekker licht uit zien:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 1155442387

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:40

Azmay, interessant filmpje!! Maar ik ben ook wel fan van Utta.
Maar zie je het verschil tussen het naar voren rijden en terugkomen bij het filmpje van Rien en hoe Utta het doet?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 15:06

damian23 schreef:
Azmay, interessant filmpje!! Maar ik ben ook wel fan van Utta.
Maar zie je het verschil tussen het naar voren rijden en terugkomen bij het filmpje van Rien en hoe Utta het doet?

Ik vind Rien uberhaupt niet prettig om naar te kijken, paard loopt een beetje te knikkebollen en van achter gebeurt er niet genoeg.
Utta lijkt nauwelijks hulpen te geven, krijgt er gewoon een gevoel van vanzelfsprekendheid bij eigenlijk.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 15:13

Azmay: kijk meeste dressie video's niet eens meer uit, maar deze had wel 10 min. langer gemogen ;-)
Heerlijk om naar te kijken & genieten , zelfs een poging naar dit soort rijden zie je vrijwel nergens meer.
Gut , zwijmel,... wenst me het kleine stukje ruitergevoel toe wat deze dame alleen al in haar grote teen heeft zitten.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 15:17

Ik vind Uta echt heel fijn rijden :j Haar manier van hulpen geven is echt zo mooi! Heel af en toe zie je dat de schoft niet helemaal mooi mee omhoog komt, maar dan ben ik echt een zeurpiet :+

Waarom ik extra graag naar haar kijkt, is omdat ze niet alleen mooi dressuur rijdt, maar ook begint met een goede grondwerk basis (haar man heeft daar expertise in) en haar paarden zeer paardvriendelijk houdt (buiten en in groepen).

damian23 schreef:
DarkoFoitzik schreef:
Ik heb eenandere mening vanuit het laatste filpmje. Ik vind het er redelijk onvriendelijk uitzien. Het paard wil, vooral in de galop, zijn mond hopen doen. Teken van een harde hand? Je ziet dan ook dat de stang er regelmatig bijgepakt wordt. Het spijt me maar ik ben het niet met jullie eens. Dit is zeker niet het beeld wat ik nastreef

Terugkomen doe ik op zit. En zo leer ik het ook aan. In het begin met stem. Ik zit niet aan mijn teugels. En een ophouding is in mijn ogen het sluiten van je hand en niet je hele hand naar je toe halen. Want dat zie ik Rien steeds doen. Zeker bij het terugkomen in galop zie je dat het paard voor op de rem wordt getrokken waardoor het paard zich opkrult en achter de loodlijn komt.

overigens wel grappig hoe David het reiken naar het bit omschrijft. Je moet het zien alsof je een handje snoepjes gooit en je paard het probeert op te vangen.

:D Leuke omschrijving!

Om nog even op conditioneren terug te komen:
Idealiter rijd ik op zit. Alleen ik wil wel een lichte reactie op de teugel hebben. Zoals Andrew Mclean bijv. omschrijft is zit/stem klassiek geconditioneerd, dus door associatie. Het is dus qua aanleren een secundaire hulp. Teugeldruk is een primaire hulp. Zijn advies (en daar ben ik het grotendeels mee eens) is eerst je paard goed de primaire hulpen aanleren en daarna de secundaire hulpen door associatie.

Misschien een interessante toevoeging voor de mensen die dingen nog aan het aanleren zijn.
Ik zie veel mensen die "op zit rijden" totdat de zit niet werkt en ze met tien kilo aan de teugels moeten hangen omdat de teugelhulp ook niet werkt :D .

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 15:21

Ik ben ook jaloers op haar zit. Je ziet inderdaad de hulpen bijna niet. En dat terwijl je dat bij Rien wel duidelijk ziet. Als hij naar voren vraagt zit hij enorm met zijn bovenlijf naar achteren. Vraagt hij terug dan zie je duidelijk dat hij dat aan de voorkant doet en het paard reageert hier duidelijk op. Een ophouding bij Uta zie je niet. Bij Rien gaat zijn hele arm naar achteren en trekt hij het paard in de hals zelfs scheef.

Sanne, met wie is zij getrouwd?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 15:24

xxdomiixx schreef:
We kunnen het ook zelf de KD kant op laten gaan. Zou zonde zijn om nu te stoppen alleen omdat het topic even de andere kant op gaat. Het draait vanzelf bij.

En zo is het !! *\o/*

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 15:28

Niet een bekend iemand (voor mij in ieder geval niet), maar toen ik vorig jaar bij een clinic van haar was (waar ze samen met Linda en Pat Parelli was), vertelde ze dat haar man veel werk op de grond deed, dus dat ze daar wel wat ervaring mee had. Ze is in ieder geval duidelijk iemand die buiten haar eigen straatje kijkt.

De man die haar les geeft in bovenstaande filmpje, Christoph Hess, is een beetje de klassieke lesgever van Duitsland (volgens mij is hij opleider jonge paarden bij de FN) en werkt weer samen met Parelli. Die hebben ook weer samen dvd's gemaakt. Christoph Hess is ook weer degene die een video gemaakt heeft met Philippe Karl (of eigenlijk was het meer een discussie: classical vs. classique). Ook interessant trouwens!

Hier staat iets over haar man, ik zag net ook dierenarts trouwens :D
http://www.bitmagazine.nl/media/bitloos ... ombineerd/

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 16:57

Laatst bijgewerkt door Mungbean op 16-02-16 17:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 16:59

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 17:38

Azmay schreef:
Ik wil graag licht en vóór de loodlijn leren rijden en daarover lezen.
Hopelijk keert het topic daar weer naar terug, het was in ieder geval echt reuze interessant maar de filmpjes die ik zie zijn over het algemeen niet iets wat ik prettig vind om naar te kijken helaas.

Dit filmpje kwam onder mijn aandacht, ik vind het er in ieder geval wel lekker licht uit zien:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 1155442387

Heel fijn om naar te kijken Azmay. Een begenadigd amazone.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 17:44

Wauw wat een mooi filmpje van Uta! Wat de rest al zei: de hulpen zijn zo fijn dat je ze niet eens ziet.

Sanne83 zo doe ik dat nu ook met mijn paardje eerst teugelhulp en nu proberen over te zetten naar zithulpen, dat gaat best goed behalve als hij in een koppige bui zit. Ik rijd trouwens niet met bit dat doe ik pas als ik zeker weet dat het op zit helemaal lukt.