Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Babootje schreef:Ik ook. Leuk filmpje over de basisafrichting komt hier in de discussie ook weer terug. "Je kunt een paard niet stilstaand laten nageven, nageven komt vanuit de beweging naar voren."
sanne83 schreef:Babootje schreef:Ik ook. Leuk filmpje over de basisafrichting komt hier in de discussie ook weer terug. "Je kunt een paard niet stilstaand laten nageven, nageven komt vanuit de beweging naar voren."
Hij had het hier over mensen die vol met de handrem erop, naar voren proberen te rijden. Kan me niet voorstellen dat dat hier in het topic een discussie is geweest![]()
Prima filmpje, voor mijn smaak iets te kort aan de voorkant bij een aantal paarden, maar wel heel vriendelijk.
Ik heb een aantal andere filmpjes van hem gezien, waar ik heel positief over was. Ik ken ook een aantal mensen die bij hem rijden, die heel positief zijn
sanne83 schreef:Ik vond de discussie over oefeningen in stilstand heel interessant. Ik gebruik oefeningen in stilstand puur voor het aanleren van bepaalde hulpen. Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen aanleren (conditioneren) en (fysiek) trainen. In het begin met je voornamelijk met het eerste bezig, daar helpt stilstaan enorm bij.
Bij het aanleren van zijgangen gebruik ik veel stilstaan als beloning en rustpunt en inderdaad om de bit-oefeningen als isolatie te oefenen.
xxdomiixx schreef:Dat zou niet mijn streven zijn. Heb het niet helemaal afgekeken maar zag toch veel drijven bij iedere pas, rukjes geven en of hij is gewoon gespierd of hij had zijn arm spieren aangespannen.
Picasso schreef:xxdomiixx schreef:Dat zou niet mijn streven zijn. Heb het niet helemaal afgekeken maar zag toch veel drijven bij iedere pas, rukjes geven en of hij is gewoon gespierd of hij had zijn arm spieren aangespannen.
Grappig, ik zie een van de meest vriendelijke en kundige ruiters die ik ken. Hij geeft inderdaad af en toe een ophouding.... Maar van rukken en plukken is geen sprake imo.
Picasso schreef:Je noemt het plukken.. ik zie dat niet en daarnaast wilde ik zelf graag kwijt dat ik Rien van der Schaft een begaafd ruiter vind.
DarkoFoitzik schreef:Ik heb eenandere mening vanuit het laatste filpmje. Ik vind het er redelijk onvriendelijk uitzien. Het paard wil, vooral in de galop, zijn mond hopen doen. Teken van een harde hand? Je ziet dan ook dat de stang er regelmatig bijgepakt wordt. Het spijt me maar ik ben het niet met jullie eens. Dit is zeker niet het beeld wat ik nastreef
DarkoFoitzik schreef:Ik heb eenandere mening vanuit het laatste filpmje. Ik vind het er redelijk onvriendelijk uitzien. Het paard wil, vooral in de galop, zijn mond hopen doen. Teken van een harde hand? Je ziet dan ook dat de stang er regelmatig bijgepakt wordt. Het spijt me maar ik ben het niet met jullie eens. Dit is zeker niet het beeld wat ik nastreef
xxdomiixx schreef:Picasso schreef:Je noemt het plukken.. ik zie dat niet en daarnaast wilde ik zelf graag kwijt dat ik Rien van der Schaft een begaafd ruiter vind.
Ik zeg rukken.DarkoFoitzik schreef:Ik heb eenandere mening vanuit het laatste filpmje. Ik vind het er redelijk onvriendelijk uitzien. Het paard wil, vooral in de galop, zijn mond hopen doen. Teken van een harde hand? Je ziet dan ook dat de stang er regelmatig bijgepakt wordt. Het spijt me maar ik ben het niet met jullie eens. Dit is zeker niet het beeld wat ik nastreef
Voor mij is het inderdaad ook te onvriendelijk, omdat iedereen een andere mening heeft van wat vriendelijk is en wat niet had ik maar bedacht dat het gewoon niet is hoe ik het wel. Ik ben niet tot de galop gekomen en wil het eerlijk gezegd ook niet zien.
Babootje schreef:sanne83 schreef:Ik vond de discussie over oefeningen in stilstand heel interessant. Ik gebruik oefeningen in stilstand puur voor het aanleren van bepaalde hulpen. Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen aanleren (conditioneren) en (fysiek) trainen. In het begin met je voornamelijk met het eerste bezig, daar helpt stilstaan enorm bij.
Bij het aanleren van zijgangen gebruik ik veel stilstaan als beloning en rustpunt en inderdaad om de bit-oefeningen als isolatie te oefenen.
Ik doelde eigenlijk meer op deze discussie Sanne
Babootje schreef:sanne83 schreef:Ik vond de discussie over oefeningen in stilstand heel interessant. Ik gebruik oefeningen in stilstand puur voor het aanleren van bepaalde hulpen. Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen aanleren (conditioneren) en (fysiek) trainen. In het begin met je voornamelijk met het eerste bezig, daar helpt stilstaan enorm bij.
Ik doelde eigenlijk meer op deze discussie Sanne
sanne83 schreef:Dit heeft toch helemaal niets te maken met wat Rien in dat filmpje zegt? Hij beschrijft dressuur ruiters die eerst met de hand het paard naar beneden kneden en daarna proberen voorwaarts te rijden, rijden met de handrem erop, dat heeft niets te maken met conditioneren.
DarkoFoitzik schreef:vur schreef:Mooi stukje weer van Rien. Bedankt voor het plaatsen. Voor de rest, ik denk dat iedereen kan zien dat dit goed paardrijden is.
erg generaliseerde uitspraak. ik ben het er dan ook total niet mee eens. laten we het erop houden dat we verschillende meningen hebben over goed paardrijden.