Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 09:45

Vd Schaft staat nog op mijn lijstje om eens een clinic bij te rijden. Ik herken er wel veel in van Van Bergen. Ook zo'n top vakman. En ja, ook bij hen komt de neus wel wat achter de loodlijn. Dat is voor mij geen punt. Ik vind het beeld heel fijn.

Babootje

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:03

Ik ook. Leuk filmpje over de basisafrichting komt hier in de discussie ook weer terug. "Je kunt een paard niet stilstaand laten nageven, nageven komt vanuit de beweging naar voren."

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:24

Ja maar dat weet hopelijk toch iedereen??
Echt als je kan, doen!! Ik heb en bij inge en bij rien gereden en het zijn zulke eerlijk hard werkende mensen. Echt gepassioneerd en al lang, heel lang zonder achter trends aan te lopen werken ze aan hun stukje in de paardenwereld, eerlijk paardrijden overbrengen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:32

Met heel veel plezier luister en kijk ik naar Rien van der Schaft; wat mij betreft een vakman pur sang!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:46

ik ga de filmpjes dadelijk eens bekijken tijdens mijn pause. het filmpje dat ik poste vond ik er interessant uitzien. niet mijn ideal plaatje maar wel fijner dan het geaccepteerde werk op dat niveau. het kwam mij gehaast en wat gespannen over. ik had het gevoel dat het paard nog niet geheel klaar was voor de wedstrijd/het niveau.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:20

Babootje schreef:
Ik ook. Leuk filmpje over de basisafrichting komt hier in de discussie ook weer terug. "Je kunt een paard niet stilstaand laten nageven, nageven komt vanuit de beweging naar voren."

Hij had het hier over mensen die vol met de handrem erop, naar voren proberen te rijden. Kan me niet voorstellen dat dat hier in het topic een discussie is geweest :=

Prima filmpje, voor mijn smaak iets te kort aan de voorkant bij een aantal paarden, maar wel heel vriendelijk.
Ik heb een aantal andere filmpjes van hem gezien, waar ik heel positief over was. Ik ken ook een aantal mensen die bij hem rijden, die heel positief zijn :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:24

sanne83 schreef:
Babootje schreef:

Hij had het hier over mensen die vol met de handrem erop, naar voren proberen te rijden. Kan me niet voorstellen dat dat hier in het topic een discussie is geweest :=

Prima filmpje, voor mijn smaak iets te kort aan de voorkant bij een aantal paarden, maar wel heel vriendelijk.
Ik heb een aantal andere filmpjes van hem gezien, waar ik heel positief over was. Ik ken ook een aantal mensen die bij hem rijden, die heel positief zijn :j

Hij heeft het ook over een stilstaand paard nageeflijk/losgelaten laten zijn (niet mogelijk volgens hem (mee eens) omdat je de drang naar voren nodig hebt).... Luister maar eens terug. En dat is wel in de discussie voorgekomen hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:41

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:52

Dat zou niet mijn streven zijn. Heb het niet helemaal afgekeken maar zag toch veel drijven bij iedere pas, rukjes geven en of hij is gewoon gespierd of hij had zijn arm spieren aangespannen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:54

sanne83 schreef:
Ik vond de discussie over oefeningen in stilstand heel interessant. Ik gebruik oefeningen in stilstand puur voor het aanleren van bepaalde hulpen. Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen aanleren (conditioneren) en (fysiek) trainen. In het begin met je voornamelijk met het eerste bezig, daar helpt stilstaan enorm bij.
Bij het aanleren van zijgangen gebruik ik veel stilstaan als beloning en rustpunt en inderdaad om de bit-oefeningen als isolatie te oefenen.

Ik doelde eigenlijk meer op deze discussie Sanne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:59

xxdomiixx schreef:
Dat zou niet mijn streven zijn. Heb het niet helemaal afgekeken maar zag toch veel drijven bij iedere pas, rukjes geven en of hij is gewoon gespierd of hij had zijn arm spieren aangespannen.

Grappig, ik zie een van de meest vriendelijke en kundige ruiters die ik ken. Hij geeft inderdaad af en toe een ophouding.... Maar van rukken en plukken is geen sprake imo.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:05

Picasso schreef:
xxdomiixx schreef:

Grappig, ik zie een van de meest vriendelijke en kundige ruiters die ik ken. Hij geeft inderdaad af en toe een ophouding.... Maar van rukken en plukken is geen sprake imo.

Ik zeg niet dat het er onvriendelijk en onkundig uit ziet ;) alleen dat het niet mijn streven is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:07

Je noemt het plukken.. ik zie dat niet en daarnaast wilde ik zelf graag kwijt dat ik Rien van der Schaft een begaafd ruiter vind.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:15

Ik heb eenandere mening vanuit het laatste filpmje. Ik vind het er redelijk onvriendelijk uitzien. Het paard wil, vooral in de galop, zijn mond hopen doen. Teken van een harde hand? Je ziet dan ook dat de stang er regelmatig bijgepakt wordt. Het spijt me maar ik ben het niet met jullie eens. Dit is zeker niet het beeld wat ik nastreef

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:21

Picasso schreef:
Je noemt het plukken.. ik zie dat niet en daarnaast wilde ik zelf graag kwijt dat ik Rien van der Schaft een begaafd ruiter vind.

Ik zeg rukken.

DarkoFoitzik schreef:
Ik heb eenandere mening vanuit het laatste filpmje. Ik vind het er redelijk onvriendelijk uitzien. Het paard wil, vooral in de galop, zijn mond hopen doen. Teken van een harde hand? Je ziet dan ook dat de stang er regelmatig bijgepakt wordt. Het spijt me maar ik ben het niet met jullie eens. Dit is zeker niet het beeld wat ik nastreef

Voor mij is het inderdaad ook te onvriendelijk, omdat iedereen een andere mening heeft van wat vriendelijk is en wat niet had ik maar bedacht dat het gewoon niet is hoe ik het wel. Ik ben niet tot de galop gekomen en wil het eerlijk gezegd ook niet zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:22

DarkoFoitzik schreef:

Het filmpje wat ik plaatste DarkoFoitzik (ik spel je naam steeds verkeerd en moet dan terug om opnieuw te typen :oo )? Ik zie een hand die mee veert op de beweging en inderdaad af en toe een ophouding maken als het paard de leiding wil overnemen. Harde hand? Nee volgens mij allesbehalve.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:23

xxdomiixx schreef:
Picasso schreef:

Ik zeg rukken.

DarkoFoitzik schreef:

Voor mij is het inderdaad ook te onvriendelijk, omdat iedereen een andere mening heeft van wat vriendelijk is en wat niet had ik maar bedacht dat het gewoon niet is hoe ik het wel. Ik ben niet tot de galop gekomen en wil het eerlijk gezegd ook niet zien.

Rukken, plukken... imo hetzelfde, maar excuses voor de spraakverwarring.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:28

Babootje schreef:
sanne83 schreef:
Ik vond de discussie over oefeningen in stilstand heel interessant. Ik gebruik oefeningen in stilstand puur voor het aanleren van bepaalde hulpen. Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen aanleren (conditioneren) en (fysiek) trainen. In het begin met je voornamelijk met het eerste bezig, daar helpt stilstaan enorm bij.
Bij het aanleren van zijgangen gebruik ik veel stilstaan als beloning en rustpunt en inderdaad om de bit-oefeningen als isolatie te oefenen.

Dit heeft toch helemaal niets te maken met wat Rien in dat filmpje zegt? Hij beschrijft dressuur ruiters die eerst met de hand het paard naar beneden kneden en daarna proberen voorwaarts te rijden, rijden met de handrem erop, dat heeft niets te maken met conditioneren.

Precies wat ik in dit stukje aangeef, zou je een onderscheid moeten maken tussen conditioneren en fysieke training.
Wat Rien in dit stukje aangeeft, gaat over fysieke training/dressuur en dan is het geheel prima om aan te geven dat het paard voor fysieke training eerst voorwaarts moet zijn.

Dat gaat prima samen met het feit dat ik ver voordat ik mij überhaupt met fysieke training ga bezighouden, eerst wil dat het paard snapt wat de verschillende hulpen betekenen. Even simpel gezegd, ik ga niet aan een dressuurmatige basis beginnen (=voorwaarts rijden), zonder dat mijn paard snapt wat de rem is.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:51

Mooi stukje weer van Rien. Bedankt voor het plaatsen. Voor de rest, ik denk dat iedereen kan zien dat dit goed paardrijden is.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:57

vur schreef:
Mooi stukje weer van Rien. Bedankt voor het plaatsen. Voor de rest, ik denk dat iedereen kan zien dat dit goed paardrijden is.

Daar is niet iedereen het mee eens met die aanname.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:58

Dit is Noa, nu 5 jaar en een ruin. Afstamming of ras weet ik niet.

Ikzelf ben nu 6 jaar lang manegeruiter, en vind het een erg leuke kans om met jonge dieren te werken, ook al moet ik zelf nog een heleboel leren.

Tot een jaar geleden had ik altijd nog een best strenge hand, maar daar ben ik hard aan gaan werken, net zoals mijn eigen ontspanning. Ik merk dat dat heel veel effect heeft! :+ Als ik zelf ontspan, mijn armen, mijn handen, mijn rug, mijn benen, dan merk ik dat Noa dat ook doet. Dat werkt veel beter dan druk.

Echter blijf ik problemen hebben met mijn armen aan mijn lichaam houden. Als ik erop let doe ik het goed, maar als ik weer ergens anders aan denk, gaat het weer mis. Het moet gewoon vanzelf gaan! Mijn doel is om steeds beter paard te rijden, en alyijd bij te blijven leren.

Bij Noa zijn we momenteel bezig met veel overgangen rijden, en daarbij zo weinig mogelijk hulpen geven. Ik merk dat hij nu nog moeite heeft met ontspannen blijven tijdens de overgangen.

Dit was de eerste keer dat ik op hem zat, een half jaar geleden. Noa was toen net bij ons.
Afbeelding
Afbeelding

Dit is twee maanden later. Ik ben niet trots op mijn houding hier. Noa gooit best hoog op en soms heb ik daardoor nog een beetje moeite met doorzitten en tegelijkertijd goed blijven rijden, zeker zonder beugels. :+ Heeft iemand daar advies voor?
Afbeelding

Dit is nog een maand later. Mijn houding vind ik hier al iets veter, maar toch gaat het voor mijn gevoel nog niet goed met de armen.
Afbeelding

Al het advies en opbouwend kritiek is welkom, maar brandt me alsjeblieft niet af! Ik ben ook nog lerende, en ben bereid om dat altijd te blijven doen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:02

vur schreef:

erg generaliseerde uitspraak. ik ben het er dan ook total niet mee eens. laten we het erop houden dat we verschillende meningen hebben over goed paardrijden.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:05

Resistance:Als je je armen echt helemaal ontspant, aflaten hangen, dan liggen je armen vanzelf goed ;) schud alle spanning eruit, of draai je armen en schouders, wat voor jou het beste werkt om helemaal te ontspannen. Ik heb daar voor mijzelf een woord aangekoppeld als ik nu iedere keer dat woord denk ontspan ik helemaal (werkt altijd). Voor het doorzitten: verwacht niet van je zelf dat je constant kan doorzitten. Eerst lichtrijden dan een keer doorzitten (Een pas of twee) en dan weer lichtrijden. Heeft je paard een tempo waarin je wel kan doorzitten? zoek dat tempo op en probeer van daaruit ook de andere tempo's uit te zitten en weer terug naar het vorige tempo als het niet meer lukt of op dat moment lichtrijden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:08

Babootje schreef:
sanne83 schreef:

sanne83 schreef:
Dit heeft toch helemaal niets te maken met wat Rien in dat filmpje zegt? Hij beschrijft dressuur ruiters die eerst met de hand het paard naar beneden kneden en daarna proberen voorwaarts te rijden, rijden met de handrem erop, dat heeft niets te maken met conditioneren.

Ik geloof dat jij een selectief gehoor hebt Sanne, luister nog maar even terug.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:09

DarkoFoitzik schreef:
vur schreef:

erg generaliseerde uitspraak. ik ben het er dan ook total niet mee eens. laten we het erop houden dat we verschillende meningen hebben over goed paardrijden.

Ik zie ook een paard dat vaak achter de loodlijn gaat. In de andere filmpjes zie ik af en toe weg gedrukte ruggen en staartgezwiep. De filmpjes lijken meer richting MD te gaan...misschien net als dit topic..