Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 17:13

Babootje schreef:
DarkoFoitzik schreef:
Over meneer Bruno, Ik ben geen fan. Bij mij begint het paardrijden mij de contact teugel en ontspanning. ookal is dat paard (verpest) door een andere ruiter/amazon dan ga je er niet zo opzitten in mijn mening. Als dat mijn paard was had ik hem er direct afgehaald. Ik zie het wel terug bij alle filmpjes van hem dan hij de paarden erg op de handrem rijdt.

Filmpje van hem op het paard van FSCA ook gezien?

ja hoor dit heb ik ook bekeken. daar vond ik hem juist op de handrem gereden worden. volgens mij kan die veel ruimer en losser. schitterend dier overigens

over de foto's, ik vind het mooi om te zien dat de uitdrukking van het paard geheel veranderd. Eerst neus opgetrokken, ogen boos en oren in de nek. daarna echt tevreden en mooi rond, los en ontspannen heel fijn.

Wat vinden we hier van? https://www.youtube.com/watch?v=hx3a4nNO3ak

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 17:30

DarkoFoitzik schreef:
DarkoFoitzik schreef:
Over meneer Bruno, Ik ben geen fan. Bij mij begint het paardrijden mij de contact teugel en ontspanning. ookal is dat paard (verpest) door een andere ruiter/amazon dan ga je er niet zo opzitten in mijn mening. Als dat mijn paard was had ik hem er direct afgehaald. Ik zie het wel terug bij alle filmpjes van hem dan hij de paarden erg op de handrem rijdt.

Filmpje van hem op het paard van FSCA ook gezien?

ja hoor dit heb ik ook bekeken. daar vond ik hem juist op de handrem gereden worden. volgens mij kan die veel ruimer en losser. schitterend dier overigens

over de foto's, ik vind het mooi om te zien dat de uitdrukking van het paard geheel veranderd. Eerst neus opgetrokken, ogen boos en oren in de nek. daarna echt tevreden en mooi rond, los en ontspannen heel fijn.

Wat vinden we hier van? https://www.youtube.com/watch?v=hx3a4nNO3ak[/quote]

Ik denk ook dat t paard ruimer en losser kan, maar ik neem aan dat het paard hier nog erg jong is? En als je m losser laat dat ie zichzelf dan voorbij loopt en uit balans gaat- paarden met zoveel vermogen als ze jong zijn en je laat ze maar lopen gaan snel over de kop op de voorhand.
Ik denk dat ie de opvangende hand nog wel gebruiken kan en in later stadium meer van de hand af kan
, filmpje ga ik zo bekijken

Het paard van je foto's is positief veranderd, ronder, beter bespierd en vrolijker. Maar vooral zij oogt losser/ zachter, niet hard strak en stug

DarkoFoitzik

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 17:37

ik denk dat, vooral bij ene jong paard, de hand juist moet geven en een bron van rust en vertrouwen moet zijn. als je hem gaat opvangen terwijl het paard juist wil zakken dan mak je de hand dus iets om te ontwijken. vooral bij jonge dieren, ook bij andere paarden, moet de basisi naar een reiken de hand zijn. een verbinding die aangenaam is voor beide en die het paar dop zoekt niet ontwijkt. in mijn ogen moet het paard eerst op Eigen binnen laten lopen en daan de balans in vinden voordat je hem uberhaupt kunt opvangen. in mijn optiek werkt jouwn theorie anders om

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 17:40

Ok dus jij laat een paard gewoon naar voren lopen ook al gaat ie helemaal uit balans en op de voorhand?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 17:44

ik werk een paard eerst aan de longe dat hij balans vind in het vwnw gaan. dan ana d ehand zijgangen tot hij sterk genoeg is. vandaar zet ik me er ene keer op en begin met contactteugel te accepteren. dan werken we buiten etc voor balans te verbeteren parallel aan dressuurmatig oefenen. van hieruit krijgt hij de balans en kracht om de ruiter te dragen en op de juist emanier zijn lichaam te gebruiken. (heel kort door de bocht)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 17:52

Ook ik laat ze op een licht teugelcontact inderdaad voorwaarts lopen en nodig uit tot neerwaarts door steeds te voelen of ze de hand iets willen volgen. Op een fiets blijf je ook beter in balans als je een iets vlotter tempo hebt. Paarden moeten leren vooruit te denken, en op eigen benen te lopen zonder steun van de hand, over de rug in takt en ontspanning.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 17:55

Lante schreef:
Ook ik laat ze op een licht teugelcontact inderdaad voorwaarts lopen en nodig uit tot neerwaarts door steeds te voelen of ze de hand iets willen volgen. Op een fiets blijf je ook beter in balans als je een iets vlotter tempo hebt. Paarden moeten leren vooruit te denken, en op eigen benen te lopen zonder steun van de hand, over de rug in takt en ontspanning.

eens

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 17:55

Klopt dat doe ik ook, maar als ik merk dat het paard zich voorbij gaat lopen vang ik m wel op, om m vervolgens meteen weer met behoud van de contact teugel m'n arm/ hand te ontspannen. Het filmpje met Bruno en paard van FSCA laat mij dat zien, ik zie geen paard dat in de hand leunt en niet een paard dat afgeremd loopt, ik zie dat het paard geregeld opgevangen wordt en dan meteen weer losgelaten met behoud van contact.
Het paard blijft ( flink) voorwaarts en ruim in de bewegingen en in de tact

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 18:22

knollentuin schreef:
Klopt dat doe ik ook, maar als ik merk dat het paard zich voorbij gaat lopen vang ik m wel op, om m vervolgens meteen weer met behoud van de contact teugel m'n arm/ hand te ontspannen. Het filmpje met Bruno en paard van FSCA laat mij dat zien, ik zie geen paard dat in de hand leunt en niet een paard dat afgeremd loopt, ik zie dat het paard geregeld opgevangen wordt en dan meteen weer losgelaten met behoud van contact.
Het paard blijft ( flink) voorwaarts en ruim in de bewegingen en in de tact

Zo zie ik m ook Knollentuin. Ik zie ook dat "op de rem lopen" eerlijk gezegd niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:06

Ahryah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:15

Nou ik heb net even alles zitten lezen , jullie gaan zo snel afentoe :')

De eerste foto is een overgang van halt - stap (en geloof ik de pas erna aandraven) dus daarom dat het er een beetje gek uit ziet :)

Mijn houding is inderdaad nu het grote struikel punt. Op de manege waar ik reed werd bijna alleen maar gehamerd op je houding. Instructrice van de oude stempel, eerst zelf netjes leren zitten en daarna wat van je paard willen vragen.
Sinds ik chelsie ben gaan rijden is mijn houding duidelijk achteruit gegaan. Het zadel dat ik bij haar kreeg wat voor het mooie wat te klein voor mij dus ik kwam snel in een stoelzit en achterop de lepel.
Nu paste dat zadel ook niet meer op haar dus ik heb in november een nieuw zadel voor haar gekregen.
Nu zit ik ook in dat zadel niet helemaal lekker, ik word voor mijn gevoel helemaal voorover geduwd en als ik niet goed mijn best doe schuif ik alle kanten op in dat zadel.

Over de 3e foto :
Het klopt dat ze daar haar schouder er niet bij zet :) Ik begrens haar te weinig op mijn buiten teugel waardoor ze die eruit gooit. Dat ze mij niet recht laat zitten kan ook kloppen, als ik moeilijk ga doen en ga frutselen gooit ze mij alle kanten op.

Over 2 weken staat er een afspraak met de osteopaat want ze heeft wat moeite met met het kantelen van haar bekken, dat heeft ze altijd erg moeilijk gevonden en vooral tijdens hals strekken, maar ik twijfel of het rijtechnisch is of toch mijn zadel (blokkade 1e rib/schouder die in lendenen uit door vorige zadel)

Ik heb alle reacties van jullie gelezen maar op iedereen reageren is wel erg veel typ werk :j
@sanne83:
Ik heb op zich niet het idee dat ik haar naar beneden moet 'dwingen' en haar daar houden. Over het algemeen wilt ze best wel graag naar beneden, maar dan wel een beetje in haar eigen houding wat ze zelf fijn vind.
Mijn handen zijn echt een drama, die leiden hun eigen leven. Als ik op de rest van de fotos kijk heb ik ze afentoe gewoon gesloten, dan weer piano handjes en dan weer tussen 2 vingers mijn teugels vast :')
Het grootste struikelpunt voor mij is dat ik mijn teugels niet vast houd, ieder rondje zijn ze weer een stukje langer en daardoor is het moeilijk voor mij om goed contact te houden met Chelsie's mond.

Ik heb tijdens mijns les eens voor het idee mijn armen in die 90 graden knik moeten doen, resultaat was paard meteen op de rem en die ging geen kant meer op, dus het is een beetje de gouden middenweg vinden in hoe hoog of laag ze moeten :) Ik heb wel het idee dat ze op een ophouding als ik mijn handen hoger heb meteen met haar hoofd mee omhoog reageert of opkrult.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:34

sanne83 schreef:
Ik weet niet heel veel over mensen-polsen :D maar volgens mij is je hand rechtop houden de meest neutrale positie waarin je het minste overmatige spanning in je onderarmen krijgt (en daardoor ook verder in je arm). Met pianohanden bijvoorbeeld voel je tot in schouder beperking.
Dank voor je uitleg, had je niet goed begrepen :)

Met pianohandjes draait je polsgewricht van verticaal naar horizontaal, een ieder kan uitproberen bij zichzelf wat er dan gebeurd met de losheid in je polsgewricht in de horizontale en voorwaarste beweging in teugelvoering.
Voel je tijdens het draaien van je hand met je duim en wijsvinger aan zijkanten ellepijp / spaakbeen klopt dit :
Citaat:
Met pianohanden bijvoorbeeld voel je tot in schouder beperking.
helemaal.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:26

@Darkofoitzik, het filmpje wat je gepost hebt, heb ik bekeken. Ik word er niet woest enthousiast van. Prachtig paard!
Maar.. wel een beetje gespannen. Vooral zichtbaar in het begin. Staartzwiepen hou ik echt niet van. En ik zie af en toe een open mond voorbij komen. De aanleuning lijkt ook niet helemaal stabiel. Het hoofd kantelt soms. Het paard lijkt het allemaal niet zo erg prettig te vinden.
De ruiter zit netjes, maar deze handen vind ik dus persoonlijk te hoog gedragen.

Was dit filmpje een voorbeeld filmpje van wat jij prettig vind om te zien?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:31

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:34

Milkberry schreef:
@Darkofoitzik, het filmpje wat je gepost hebt, heb ik bekeken. Ik word er niet woest enthousiast van. Prachtig paard!
Maar.. wel een beetje gespannen. Vooral zichtbaar in het begin. Staartzwiepen hou ik echt niet van. En ik zie af en toe een open mond voorbij komen. De aanleuning lijkt ook niet helemaal stabiel. Het hoofd kantelt soms. Het paard lijkt het allemaal niet zo erg prettig te vinden.
De ruiter zit netjes, maar deze handen vind ik dus persoonlijk te hoog gedragen.

Was dit filmpje een voorbeeld filmpje van wat jij prettig vind om te zien?

Het was toen heel koud, maar een geweldige show. De Amerikanen waren helemaal weg van Fuego. Ik vond er rijtechnisch gezien nogal wat aan af te dingen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:54

Ik vind fuego een geweldig paard em voor een pre doet hij het ongelooflijk goed tussen al het ' gewone' dressuur geweld, maar ik vind het bij de Spaanse paarden al snel gehaast en onrustig overkomen,
Ook bij fuego.
Het lijkt net of ie er allemaal net even te hard voor moet werken, het niet vanzelfsprekend doet.
Ik denk dat te zien aan z'n hals houding/ hoogte, net te hoog, net te strak hierdoor stukjes weggedrukt in rug en staartgezwiep.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 04:01

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 06:26

[quote="FCSA"]
Nog een filmpje uit de oude doos - wat een ander beeld toen hè!
https://www.youtube.com/watch?v=blGmBFbhDM8

Ja en toch kun je je afvragen of je het beeld van toen niet beter/ eerlijker vond dan het beeld wat de hedendaagse ruiters van nu op dat nivo laten zien..afgezien dat de paarden in die tijd nou niet bepaald een " Totilas" beweging in zich hadden, en de proeven nu een stuk technischer zijn. Ik zie in ieder geval wel een paard wat niet continue achter de LL wordt getrokken..

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 08:01

Zo bedoelde ik hem ook Pol :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 08:07

Ik zie een paard dat regelmatig niet nageeflijk is en zijn rug strak houdt/wegrukt. Ook niet wat ik nastreef.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 08:11

vur schreef:
Ik zie een paard dat regelmatig niet nageeflijk is en zijn rug strak houdt/wegrukt. Ook niet wat ik nastreef.

Dat zie ik ook. Weinig souplesse en achterbeen vnl achter de massa.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 08:48

Idd granat loopt er niet lekker aan zeg maar, paard loopt ook erg hoog ingesteld en maakt echt de rug hol, dit zie je goed terug in het achterbeen wat niet goed inbuigt en ondergebracht wordt maar achterblijft

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 08:55

Toch zegt mijn gevoel dat types als Granat veel langer meegingen dan de hedendaagse paarden.. Natuurlijk loopt het paard niet zoals je t graag ziet maar heb ook niet t idee dat ie ver over zn top wordt gereden zoals ik vele van nu wel zie doen..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 09:00

https://youtu.be/iH5WoJ_txCA

Hier een filmpje van bij rien en inge op stal, ben benieuwd wat hier de reacties op zijn. Ik vind dit iig een beeld dat prettig is.
Hun manier van trainen, kennis en hun inzet en passie is zo groot en ze kunnen het erg goed overbrengen.
Leer ik elke x van dat ik ze bezig zie.
En deze past hier ook wel goed vermoed ik.

http://paardenlifestyle.com/pl-tv-9-rie ... en-rijden/

Dat weet ik niet pol, kan zomaar dat dit paard last krijgt van z'n lijf omdat hij het niet goed gebruikt met belasting op z'n rug. Geen idee hoe oud en hoe lang actief deze was

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 09:35

vur schreef:

oji schreef:
Dat zie ik ook. Weinig souplesse en achterbeen vnl achter de massa.

En dan die scheve galop zo nu en dan. Dat rolt niet lekker door van achter naar voren om maar zo te zeggen. Los van de kwaliteit van het paard. Je ziet dat de amazone hem stevig bij de kop heeft.
V.w.b. Fuego sluit ik me aan bij eerdere opmerkingen. Veel spanning, staart gezwiep, heel onrustige hand, regelmatig open mond en weg gedrukte rug. Niet fijn om te zien.
Als we dan toch filmpjes aan het plaatsen zijn: hier word ik wel blij van:
https://www.youtube.com/watch?v=srdj4kW0QRY
Laatst bijgewerkt door Babootje op 16-02-16 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt