Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:21

Babootje schreef:
Milkberry schreef:
Wat betreft je houding, netjes rechtop gaan zitten en je armen af laten hangen naast het lichaam. Vanuit daar een knik in de ellebogen maken en je handen dragen.

Hoeveel hoger zou je de handen willen zien Milkberry?
Kan wel ietsje hoger maar persoonlijk ben ik voor een rechte lijn van mond naar elleboog. Hoe hoger de handen in het vwnw, hoe ronder je je paard maakt en hoe meer het risico dat je paard achter de loodlijn komt.

Ahryah: leuk paard hoor. Eerste foto oogt nog wat stug en lijk je idd wat teveel met de voorkant bezig.
Tweede ziet er netjes uit. Wel wat meer rechtop gaan zitten (recht voor je uit kijken helpt daar al bij) en proberen met iets meer voorwaarts weer neerwaarts te gaan, zodat hij wat meer van de voorhand af komt.

Ik vind het er nu uitzien alsof de handen wat te veel met de voorkant bezig zijn. En de armen steken ook wat af van het lichaam. Armen rustig laten hangen naast het lichaam. En dan de handen net iets omhoog en stil houden.

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:30

Misschien dat iemand mij het (nog een keer) kan uitleggen... maar ik heb geleerd: hoe hoger de handen, hoe meer buiging op de verkeerde plek van de nek, hoe minder de neus eruit.... Waarom dan de handen hoger in dit geval? Ik denk dat de focus moet liggen op het voorwaarts rijden en van daaruit het neerwaarts bevestigen door iets weerstand te bieden... Sorry, ben wederom niet van de lange uitgebreide 'wollige' teksten en zie het misschien wat simpel....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:34

Ah zo bedoel je dus, ik was me even aan het verbeelden hoe "knik in elleboog en handen meer dragen" er dan uit zouden zien. Niet de bedoeling dat je zo'n "zigzag" verbinding krijgt dus.

Foto 3 was ik nog vergeten: Iets meer begrenzing aan de buitenkant (teugel/been). Paard loopt teveel over de schouder weg, let op dat je niet verbuigt. Het is teveel buiging voor wat je paard in zijn lichaam kan verwerken. Zo verlies je eigenlijk de bedoeling van de oefening namelijk, dat het binnen achterbeen meer gaat dragen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:35

Picasso schreef:
Misschien dat iemand mij het (nog een keer) kan uitleggen... maar ik heb geleerd: hoe hoger de handen, hoe meer buiging op de verkeerde plek van de nek, hoe minder de neus eruit.... Waarom dan de handen hoger in dit geval? Ik denk dat de focus moet liggen op het voorwaarts rijden en van daaruit het neerwaarts bevestigen door iets weerstand te bieden... Sorry, ben wederom niet van de lange uitgebreide 'wollige' teksten en zie het misschien wat simpel....

Precies, zo heb ik het ook geleerd en is ook mijn ervaring trouwens.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:39

Wat ik denk ... er hoort een rechte lijn van mond/bit naar de hand/elleboog te zijn.
Dus te hoog.. (en hoofd iets op tillen is niet goed..) maar te laag en daarmee andere druk op het bit is ook niet goed.
Op de foto van Ahryah zie je dat ze haar handen/teugels iets naar beneden duwt als soort poging om hoofd naar beneden te 'duwen' Als ze haar handen een 5 cm hoger zou houden (en ellebogen mooi/ontspannen aan het lichaam) Zal de druk die het bit uitoefent op de mond anders aanvoelen (en kan je als ruiter beter voelen wat er gebeurt ... het is voor paard makkelijker om het bit aan te nemen etc.)
Echter als ze hier haar handen 15 cm hoger zou zetten dan tilt ze inderdaad het hoofd verkeerd... en zal die achter de loodlijn komen en de nek in verkeerde buiging.

Het gouden evenwicht ... nooit iets te...

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:42

Ik heb ook nergens gezegd dat ze haar handen boven haar hoofd in de lucht moet steken :P

Ik vind dat ze net IETSJES (een heel klein tikkeltje) omhoog kunnen, omdat het nu lijkt alsof ze haar merries hoofd daar beneden probeert vast te zetten.
Het gaat mij trouwens niet in eerste instantie om die handen. Maar meer om de spanning in de armen en de voorovergebogen houding.
EERST goed rechtop gaan zitten en je mee laten nemen door de beweging van het paard. DAN de armen losjes langs het lichaam laten hangen. Waarschijnlijk is dan het grootste deel spanning al weg. Wat ik zelf doe, mijn teugels in 1 hand nemen als ik begin met rijden, en mijn schouders los draaien. Daarna laat ik een rondje bak mijn arm even naar beneden hangen. Dan pak ik de teugels over in de andere hand. En dan doe ik het zelfde verhaal met de andere arm.
Vanuit de ontspannen armen de ellebogen ietsjes buigen. Dan kan het rijden beginnen. En dan ook niet meteen proberen te focussen op de voorkant, maar op de achterkant.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:44

Precies wat Evelijn zegt dus :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:49

Duidelijk! Dank!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:56

Milkberry schreef:
Ik heb ook nergens gezegd dat ze haar handen boven haar hoofd in de lucht moet steken :P

Ik vind dat ze net IETSJES (een heel klein tikkeltje) omhoog kunnen, omdat het nu lijkt alsof ze haar merries hoofd daar beneden probeert vast te zetten.
Het gaat mij trouwens niet in eerste instantie om die handen. Maar meer om de spanning in de armen en de voorovergebogen houding.
EERST goed rechtop gaan zitten en je mee laten nemen door de beweging van het paard. DAN de armen losjes langs het lichaam laten hangen. Waarschijnlijk is dan het grootste deel spanning al weg. Wat ik zelf doe, mijn teugels in 1 hand nemen als ik begin met rijden, en mijn schouders los draaien. Daarna laat ik een rondje bak mijn arm even naar beneden hangen. Dan pak ik de teugels over in de andere hand. En dan doe ik het zelfde verhaal met de andere arm.
Vanuit de ontspannen armen de ellebogen ietsjes buigen. Dan kan het rijden beginnen. En dan ook niet meteen proberen te focussen op de voorkant, maar op de achterkant.

Daarom vroeg ik het ook, om verwarring te voorkomen :D :D
Persoonlijk zie ik niet zo die spanning in armen of handen. Vingers zijn los. Komt misschien door de dikke jas? Misschien kan Ahryah daar zelf wat van zeggen. Binnenhand van de hals lijkt me niet zo erg in het geval je stelling vraagt en dat lijkt me op de foto het geval te zijn. (Buitenhand lijkt niet van de hals).
Wel mag ze idd wat meer rechtop gaan zitten, benen lang en recht voor zich uit kijken.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:05

Losse vingers is voor het gevoel eigenlijk ook niet goed... een gesloten, ademende hand zou het contact tussen ruiterhand en paardenmond verbeteren.. dan kan je ook hele kleine verschillen aanbrengen en voelen. Zo met maar een paar vingers om de teugels is een goede aanleuning ook niet mogelijk.
(maar ook weer... balans zoeken.. gesloten.. is niet verkrampt ;) )

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:08

Ook bij karmie stroeve leer je in eerste instantie je handen veel hoger te " dragen" zij wil daarmee voorkomen dat je op geen enkele manier het paard met t bit op de lagers drukt, zij zegt dat je door deze houding leert voelen en jezelf ook niet vast kunt zetten..
De middenweg lijkt mij t uiteindelijke doel..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:09

Daar heb je wel gelijk in Evelijn, maar gezien de open hand zag ik de spanning niet zo. Mogelijk vertekent de dikke jas.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:10

"lagers"? Mijn auto heeft lagers :+

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:12

De iets te ver gestrekte ellebogen zijn toch wel te zien ondanks de dikke jas. Al vermoed ik dat Ahryah hier prima ontspannen heeft gereden naar haar gevoel ... zeker als we zien waar zij en paard vandaan komen... ze is duidelijk op de goede weg.. in mijn ogen mag ze nog iets minder doen.. en iets meer gaan zitten en voelen.

En Ahryah heel erg bedankt dat je foto's plaatst *\o/* is goed voor dit topic *\o/*

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:20

Jullie gaan zo snel, ben nu weer bijgelezen.

Over meneer Bruno, Ik ben geen fan. Bij mij begint het paardrijden mij de contact teugel en ontspanning. ookal is dat paard (verpest) door een andere ruiter/amazon dan ga je er niet zo opzitten in mijn mening. Als dat mijn paard was had ik hem er direct afgehaald. Ik zie het wel terug bij alle filmpjes van hem dan hij de paarden erg op de handrem rijdt.

en daar komt het ergument weer om de hoek kijken. wil je een paard dat je als een auto gehoorzaamd en geen enkele pas verkeerd durft te zetten? of wil je een paard dat zich edelmoedig overgeeft en met je mee denkt en gesterkt is in zijn initiatief en dit ook aanbiedt? ik kan begrijpen dan je misschien voor de sport een machine wilt? mijn antwoord daarop is: koop je een auto en ga racen"

ook bij het filmpje van jouw paard @FCSA, Ik vind het alof het paard om de handrem gereden wordt. hij treed niet lekker door van achter en blijft heel stuwend. hij rolt zichzelf op en lijkt het bit te ontwijken.

En wat Simpelman betreft, ik ben vast een van de redenen waarom hij die opmerking maakt. Ik voel me behoorlijk dom en voel me ene beginner. Ik waardeer zijn inbreng enorm en ik word graag geinstrueerd hoe het anders kan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:21

pol1 schreef:
Ook bij karmie stroeve leer je in eerste instantie je handen veel hoger te " dragen" zij wil daarmee voorkomen dat je op geen enkele manier het paard met t bit op de lagers drukt, zij zegt dat je door deze houding leert voelen en jezelf ook niet vast kunt zetten..

Dat ken ik wel van Antoine de Bodt. Dat handen hoog, wijd en slingeren (van de schouder halen) is inderdaad om ruiters/amazones te leren voelen hoe een paard recht te stellen. Is zij een AdB instructrice?
Niet de bedoeling dat je zo door blijft rijden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:26

DarkoFoitzik schreef:
Over meneer Bruno, Ik ben geen fan. Bij mij begint het paardrijden mij de contact teugel en ontspanning. ookal is dat paard (verpest) door een andere ruiter/amazon dan ga je er niet zo opzitten in mijn mening. Als dat mijn paard was had ik hem er direct afgehaald. Ik zie het wel terug bij alle filmpjes van hem dan hij de paarden erg op de handrem rijdt.

Filmpje van hem op het paard van FSCA ook gezien?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:27

Babootje schreef:
pol1 schreef:

Dat ken ik wel van Antoine de Bodt. Dat handen hoog, wijd en slingeren (van de schouder halen) is inderdaad om ruiters/amazones te leren voelen hoe een paard recht te stellen. Is zij een AdB instructrice?
Niet de bedoeling dat je zo door blijft rijden.

Zij is idd opgeleid door AdB en daarna meer de klassieke kant op gegaan (o.a. Rien vd Schaft).
Idd een goede manier om te leren voelen & rechtstellen, ik vind wel dat veel (AdB-)ruiters te lang zo blijven doorrijden. Ik les zelf ook bij haar maar rij niet meer zo hoog (zie foto's).

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:39

Babootje schreef:
DarkoFoitzik schreef:

Filmpje van hem op het paard van FSCA ook gezien?

Ik snap wel wat DF bedoelt - stellen van kader (met de hand) en daar van achteruit naartoe rijden.
Ik rij hem iets opener, zal eens vragen of iemand een filmpje/foto wil maken binnenkort.

Edit: hier een wat vage foto van een clinic:
Afbeelding

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:42

DarkoFoitzik schreef:
En daar komt het ergument weer om de hoek kijken. wil je een paard dat je als een auto gehoorzaamd en geen enkele pas verkeerd durft te zetten? of wil je een paard dat zich edelmoedig overgeeft en met je mee denkt en gesterkt is in zijn initiatief en dit ook aanbiedt? ik kan begrijpen dan je misschien voor de sport een machine wilt? mijn antwoord daarop is: koop je een auto en ga racen"

:') mooi beschreven.

Evelijn schreef:
Wat ik denk ... er hoort een rechte lijn van mond/bit naar de hand/elleboog te zijn.
Dus te hoog.. (en hoofd iets op tillen is niet goed..) maar te laag en daarmee andere druk op het bit is ook niet goed.
Op de foto van Ahryah zie je dat ze haar handen/teugels iets naar beneden duwt als soort poging om hoofd naar beneden te 'duwen' Als ze haar handen een 5 cm hoger zou houden (en ellebogen mooi/ontspannen aan het lichaam) Zal de druk die het bit uitoefent op de mond anders aanvoelen (en kan je als ruiter beter voelen wat er gebeurt ... het is voor paard makkelijker om het bit aan te nemen etc.)
Echter als ze hier haar handen 15 cm hoger zou zetten dan tilt ze inderdaad het hoofd verkeerd... en zal die achter de loodlijn komen en de nek in verkeerde buiging.

Het gouden evenwicht ... nooit iets te...

Dit is ook wat ik zie op de foto's. Ik zie een hele specifieke handbeweging die mensen maken om hun paard naar beneden te houden, maar dat kan ook prima een oude gewoonte zijn natuurlijk. Ahryah: heb je het gevoel dat je paard zelf graag naar beneden gaat of heb je het gevoel dat je hem daar moet houden?

Qua ideale handhouding, kan je het beste denken aan dat je het contact onderhoud met je ellebogen. Je ellebogen bewegen elastisch mee en je handen zijn volledig los en slap. Je kan je handen en onderarmen zien als een verlengstuk van je teugels, dan zullen ze ook altijd in een rechte lijn lopen. Laat iemand maar eens teugels vasthouden en voel wat het verschil tussen contact pakken met je hand of met je elleboog, enorm verschil!
Dit kan je heel mooi oefenen aan een contactteugel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:48

Ben benieuwd FSCA.
Mij lijkt Bruno niet een ruiter die ik meteen van mn paard zou trekken :D :D .

Volgens mij is die van jullie netjes op de klassieke manier opgeleid toch FSCA? Ben benieuwd naar foto's en vooral ook filmpjes. Wel een erg tof beest hoor.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:59

De laatste dagen gaat het toch wel weer hard in het topic. Ik lees altijd alles, maar beschik niet over voldoende kennis voor meer diepgang. Laat voor nu vaak hetgeen wat besproken wordt op me inwerken en blijf dan goed kijken naar mijn paard en de vele filmpjes.

Dat de clinic van WF zo prijzig wordt is echt heel erg jammer. Lijkt mij een combi van de organisatie en de kosten van hemzelf. Maar als ik de vele afmeldingen zo hoor, gaat het dan nog wel door? Misschien dat er last minute nog kortingen komen?

Filmpjes van Bruno vind ik moeilijk, het ziet er naar mijn mening uit alsof er echt in een frame gereden wordt. Zeker in het filmpje waar hij een paard rijd van iemand in de clinic zijn er meerdere momenten dat ik denk: " en nu ruimte geven" . Hij denk dat dan blijkbaar niet.
Het paard van FSCA is wel errrrg mooi!:)

Om in te haken op de handen.. Ik betrap mijzelf er op dat ik met een hele ' open' hand rij. gewoon losjes de teugels tussen de vingers en dat ik dan met het openen en sluiten van de hand de ophouding maken. klein nadeel hiervan is dat ik te laat kan zijn met het sluiten van de hand als hij opeens naar beneden duikt/gaat. Dan ben ik dus snel mijn teugels kwijt of het wordt een te harde ophouding als ik abrupt mijn hand sluit.

Hoe zien jullie de hand graag? Geven jullie lucht vanuit de polsen of ook dmv de vingers?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:01

sanne83 schreef:
Qua ideale handhouding, kan je het beste denken aan dat je het contact onderhoud met je ellebogen. Je ellebogen bewegen elastisch mee en je handen zijn volledig los en slap. Je kan je handen en onderarmen zien als een verlengstuk van je teugels, dan zullen ze ook altijd in een rechte lijn lopen. Laat iemand maar eens teugels vasthouden en voel wat het verschil tussen contact pakken met je hand of met je elleboog, enorm verschil!

Tussen denken aan en echt doen zit een heel verschil , of ik begrijp je ongetwijfeld niet goed ?

Maar ik vindt zelf een contact houden op elleboog/arm beweging veelal te zwaar, ik mis dan de luchtigheid, en de invloed van handen sluiten / openen.
Ga zelf het liefste naar de wat naar binnengebogen hand en meegaande vingers indien mogelijk.
Piano handjes b.v. blokkeren dan direct de buigzaamheid in het polsgewricht (wat ik terugzie op foto hierboven)
Denk dat uitgerekend jij daar wel meer over kunt vertellen ? wat er gebeurd in pols gewricht.

Hoor graag of ik het juist aanvoel, mij is het zo n.l. geleerd op de zitlessen en het voelt op vrijwel alle paarden goed.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:06

Peetstap schreef:
sanne83 schreef:

Tussen denken aan en echt doen zit een heel verschil , of ik begrijp je ongetwijfeld niet goed ?

Maar ik vindt zelf een contact houden op elleboog/arm beweging veelal te zwaar, ik mis dan de luchtigheid, en de invloed van handen sluiten / openen.
Ga zelf het liefste naar de wat naar binnengebogen hand en meegaande vingers indien mogelijk.
Piano handjes b.v. blokkeren dan direct de buigzaamheid in het polsgewricht (wat ik terugzie op foto hierboven)
Denk dat uitgerekend jij daar wel meer over kunt vertellen ? wat er gebeurd in pols gewricht?

Wat bedoel je precies? Dat je niet echt je handen helemaal slap houdt, denk ik? Dat je meer moet "denken" aan handen slap?

Er zit, denk ik, altijd een bepaalde basis spanning om stabiel te blijven, maar je ziet heel veel overmatige spanning in de handen en onderarmen.
Ik weet niet heel veel over mensen-polsen :D maar volgens mij is je hand rechtop houden de meest neutrale positie waarin je het minste overmatige spanning in je onderarmen krijgt (en daardoor ook verder in je arm). Met pianohanden bijvoorbeeld voel je tot in schouder beperking.

Mensen zijn handgedomineerde beesten, dus iedereen wil graag met z'n handen frutselen. Heel lastig om die stil te houden. Vandaar het idee om eerst aan te leren niets met je handen te willen doen. Puur om een mooi contact te kunnen bewaren.

Natuurlijk kan je nog steeds je hand sluiten en openen als hulp, als je iets vraagt of iets wil veranderen.

Is echt een leuke oefening trouwens om eens met iemand paardje te spelen :D en dan verschillende teugelposities te proberen. Pianohandjes voel je zeker :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:49

Arhya, op je eerste foto zie een gewone stap tact, linksachter verdrijft linksvoor, dan gaat rechtsachter rechtsvoor verdrijven, hier zie je duidelijk dat je inwerkt om hals houding lager te vragen. Je zet je bovenlichaam daar wat sterk achter je naar beneden gezette hand en arm, het had fijner geweest als j e hier meer vanuit je zit en been paard meer naar voren had laten stappen en met lichtere hand de vraag naar beneden gesteld had.
Tweede foto vind ik al mooi plaatje, probeer hier alleen meer door je enkel af te veren waardoor je ook rechterop blijft in je bovenlichaam.
Verhaal van je handen staat al genoeg omschreven.
De laatste foto zie je onbalans, je zit op de buitenkant en hangt - of wordt door je paard in de buitenbocht gezet. Voel je dat ook als je aan het rijden bent? Je hebt hierdoor ook een tegenstrijdige houding in je bovenlichaam ten opzichte van de buiging en rijrichting van je paard.
De buiging in de hals lijkt me niet teveel, ik kan hier door de fotohoek niet goed zien of je paard zich om je binnenbaan buigt of alleen i knikt achter schouder, en bij aanzet van hals.