DarkoFoitzik schreef:En daar komt het ergument weer om de hoek kijken. wil je een paard dat je als een auto gehoorzaamd en geen enkele pas verkeerd durft te zetten? of wil je een paard dat zich edelmoedig overgeeft en met je mee denkt en gesterkt is in zijn initiatief en dit ook aanbiedt? ik kan begrijpen dan je misschien voor de sport een machine wilt? mijn antwoord daarop is: koop je een auto en ga racen"
mooi beschreven.
Evelijn schreef:Wat ik denk ... er hoort een rechte lijn van mond/bit naar de hand/elleboog te zijn.
Dus te hoog.. (en hoofd iets op tillen is niet goed..) maar te laag en daarmee andere druk op het bit is ook niet goed.
Op de foto van Ahryah zie je dat ze haar handen/teugels iets naar beneden duwt als soort poging om hoofd naar beneden te 'duwen' Als ze haar handen een 5 cm hoger zou houden (en ellebogen mooi/ontspannen aan het lichaam) Zal de druk die het bit uitoefent op de mond anders aanvoelen (en kan je als ruiter beter voelen wat er gebeurt ... het is voor paard makkelijker om het bit aan te nemen etc.)
Echter als ze hier haar handen 15 cm hoger zou zetten dan tilt ze inderdaad het hoofd verkeerd... en zal die achter de loodlijn komen en de nek in verkeerde buiging.
Het gouden evenwicht ... nooit iets te...
Dit is ook wat ik zie op de foto's. Ik zie een hele specifieke handbeweging die mensen maken om hun paard naar beneden te houden, maar dat kan ook prima een oude gewoonte zijn natuurlijk. Ahryah: heb je het gevoel dat je paard zelf graag naar beneden gaat of heb je het gevoel dat je hem daar moet houden?
Qua ideale handhouding, kan je het beste denken aan dat je het contact onderhoud met je ellebogen. Je ellebogen bewegen elastisch mee en je handen zijn volledig los en slap. Je kan je handen en onderarmen zien als een verlengstuk van je teugels, dan zullen ze ook altijd in een rechte lijn lopen. Laat iemand maar eens teugels vasthouden en voel wat het verschil tussen contact pakken met je hand of met je elleboog, enorm verschil!
Dit kan je heel mooi oefenen aan een contactteugel.