[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

india

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:17

die snapte ik ook niet helemaal,
wel van als hij nageeft teugels geven!
maar hij deed ook iets met een ruk , maar dat kon ik niet volgen hoe dat bedoeld was,

wel was heel leuk aan de clinic dat er heel veel verschillende niveaus waren,
zelfs een zz licht paard wat ook duidelijk beter ging aan het eind

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:48

Ik ken het principe teugel los gooien en een ruk ook niet. Vraag me idd af waar dat goed voor is?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 15:58

Nou ik snap het dus ook niet maar daar ben ik niet over te spreken maar dat geldt ook voor het zz-licht paard. Ik heb op deze manege gewerkt dus dat paard en de ruiter ken ik toevallig. Ik wil wel proberen om het filmpje op internet te zetten, maar het is niet echt duidelijk want hij doet het elke keer aan de kant waar geen publiek zit.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 16:23

Heb vandaag mijn 3e AdB les gehad. Het gaat allemaal steeds beter en kreeg vandaag complimenten van mijn lesgeefster, dat we ons zo snel ontwikkelen. Vond ik erg leuk om te horen :o
Mijn paard begint haar lijf steeds beter te gebruiken. Ze was vandaag wat gevoelig op de rug tijdens het poetsen en na het rijden. Kan dit komen doordat ze die spieren weer gebruikt en ze wat spierpijn heeft? (paard heeft 3 jr met weggedrukte rug gelopen). In het zadel kan ik het eigenlijk niet zoeken, want ben op dat gebied al helemaal door de wol geverfd met niet passende zadels. Heb inmiddels genoeg kennis om dat te kunnen beoordelen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 16:59

Sorry krijg het filmpje niet online de film duurt namelijk 20 minuten zal het vanavond nog wel een keer proberen.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 16:59

Dat van die spierpijn komt mij bekend voor, omdat mijn paard ook spieren moest gebruiken, waarvan ze blijkbaar niet wist dat ze die had, kreeg ze ook na de eerste les spierpijn. Als je eenmaal wat langer met deze methode rijdt dan gaat dat over en wordt je paard sneller los in het lijf.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 18:14

ik ben net terug van mijn les,
en ik heb die aanwijzing niet gehad,(van die ruk!)
maar wel heerlijk gereden,
af en toe snapte ik er geen bal van (dar belgse bebrabbel)
maar uiteindelijk liep ze zo mooi,
ik wilde eigenlijk alleen maar rondrijden en in de spiegels kijken,
maar gelukkig heeft brenda alles gefilmd en kan ik het thuis nakijken

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 18:30

daffie1986 schreef:
@ sjorsie: Ik ben gaan starten omdat ik anders weer een excuus had om het niet te de doen. En ik ben heel tevreden hoor met m'n punten en hoe hij liep, super ontspannen. En dan te bedenken dat ik met onwijze waslijnen reedt en evengoed 166 en 171 punten heb gehaald. Alle scorepunten waar ik een 5 voor kreeg waren allemaal fouten die op mij terug te voeren waren dus als ik dat de volgende keer aanpak krijg ik daar al 7 ens voor(volgens de jury, en dit was geen gemakkelijke).

Vanavond naar AdB op de groene heuvel vriendin gaat mee dus die kan mooi filmen. Dan kan ik morgen op mijn gemak de filmpjes van de wedstrijd vergelijken met de les hoe het eruit ziet. Kan ik dus ook meteen zien of die op deze manier voorruit gaat of niet.

oke leuk, dan zie je vooruitgang, ik wil hem echt voor mekaar hebben voordat ik weer tussen de hekjes verschijn maar dat is mijn eigen gevoel.
Leuk dat je het gaat filmen!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 18:34

Gisteren weer les gehad, hij was al een stuk rechter, eerst ging mijn instructie erop, U2 keek echt zo van wat gaat zij doen, hij is nl nogal eenkennig maar op een paar keer zuur kijken na bleef ie luisteren en uiteindelijk liep ie echt heel fijn, we zijn nu vooral bezig met de buiging rechtsom omdat ie het dan heel moeilijk vind om bol te worden, daarna ik en dat ging best lekker, merk wel dat ik gewend ben alles met enorm veel controle te doen en nu moet ik voor mijn gevoel met waslijnen rondrijden, best gek maar we trainen lekker door. Volgende week gaan we mijn les filmen zodat we na 3 maanden ofzo kunnen zien wat het verschil is, echt leuk!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:14

Het werkt wel aanstekelijk ADB , ik ben het gaan proberen omdat mijn buurpaard het er zo goed op deed en nu hoor ik vandaag dat een buurpaard 2 stallen van de mijne af nu ook van mijn instructrice les gaat nemen, echt leuk

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:39

Bij mij op stal zijn er inderdaad ook een aantal mensen geinteresseerd.. Al vinden anderen het nog steeds erg raar ;)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:43

Mij kijken ze nogsteeds soms wat raar aan met name als ik nog aan het losrijden ben, en een enkeling vindt het zelfs zonde dat ik zo rij, en dan ook nog eens met een fries :')

Beetje jammer voor hun dat ik na 7 proefjes al B+11 ben, en dat het dus wel degelijk blijkt te werken :D
Oké ik moet niet al te hard roepen dat t zo goed gaat moet het in de L1 ook nog ff gaan bewijzen ;)

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:45

hahaha zonde, ja ik zag mijn oude instructrice ook kijken en hoofdschudden , jammer dan voor haar :P

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:04

Raar dat jullie allemaal van die reacties krijgen. In de tijd dat ik ook zo reed heb ik daar nooit last van gehad, of het is me nooit opgevallen dat kan natuurlijk ook.
Verder boeit het me echt voor geen meter wat anderen van mij of mijn paard denken. ;)

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:57

daffie1986 schreef:
Gisteren naar de clinic geweest en ik ben niet te spreken over de manier van teugelhulpen. Het losgooien van de teugels en dan vervolgens terugtrekken, paard zijn oren gingen plat in de nek toen antoine dit voordeedt. Nee, de rest van de manier heb ik weinig van meegemaakt want het ging alleen maar om het rechtstellen.

de Bodt was bezig met het herstellen van het verticale evenwicht, het was niet de bedoeling om te rukken aan de teugel maar een ophouding te geven als het paard op zijn schouder viel of over de schouder liep.
Om het uit te leggen deed de Bodt het groot voor, het is dan niet natuurlijk niet de bedoeling om het zo groot na te doen op je paard, maar de ophouding zo "groot" te maken dat je paard hier op reageert.
Ook zei de Bodt als het paard de rug ontspant of nageeft in de rug: " teugel los", maar daar bedoelt hij niet mee dat je je hele teugel los moet gooien.
Maar het paard die lengte in de hals te laten nemen dat hij zijn achterhand kan sluiten (zonder de ruiter hand tegen te komen) en zo losgelaten onder de ruiter te laten lopen, en als het paard weer "valt" begin je weer opnieuw.

Ik vind het daarom jammer dat je je punten van kritiek (die wel kloppen als je ze zo uitvoert) niet besproken hebt met iemand in van de organisatie, er liepen nl. genoeg AdB-ers rond die het uit konden leggen.
Overig heeft de ZZ ruiter dit wel gedaan, en deed het de volgende dag veel beter.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 22:16

Betteke schreef:
Raar dat jullie allemaal van die reacties krijgen. In de tijd dat ik ook zo reed heb ik daar nooit last van gehad, of het is me nooit opgevallen dat kan natuurlijk ook.
Verder boeit het me echt voor geen meter wat anderen van mij of mijn paard denken. ;)

knap van je, ik rijd voor mezelf maar zie mijn omgeving wel. Soms denk ik je doet je best maar, maar niet altijd sta je even zeker in je schoenen. Zeker omdat je pas met deze manier van rijden bent begonnen.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 22:25

En vriendelijke stalgenoten dat scheelt ook een pak. :P

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 22:28

hahaha idd

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 23:08

sjorsie schreef:
Het werkt wel aanstekelijk ADB , ik ben het gaan proberen omdat mijn buurpaard het er zo goed op deed en nu hoor ik vandaag dat een buurpaard 2 stallen van de mijne af nu ook van mijn instructrice les gaat nemen, echt leuk
Ja dat ben ik dus! thnxx Cindy voor de link van dit topic.

Ik weet nog niet veel hoor, mijn merrie heeft rugproblemen (spieren) en loopt daardoor stijf en moeilijk. Niet kreupel, maar niet echt lekker. Mijn zadel is 100% ok nu, en nog loopt ze niet lekker. Ik heb goede hoop dat we met deze manier verder komen, en dan bedoel ik niet in de dressuur, maar wel in de ontspanning, en het plezier in het rijden, voor mij, maar vooral voor mijn paard :)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 08:00

Dabo schreef:
sjorsie schreef:
Ja dat ben ik dus! thnxx Cindy voor de link van dit topic.

Ik weet nog niet veel hoor, mijn merrie heeft rugproblemen (spieren) en loopt daardoor stijf en moeilijk. Niet kreupel, maar niet echt lekker. Mijn zadel is 100% ok nu, en nog loopt ze niet lekker. Ik heb goede hoop dat we met deze manier verder komen, en dan bedoel ik niet in de dressuur, maar wel in de ontspanning, en het plezier in het rijden, voor mij, maar vooral voor mijn paard :)

De mijne heeft ook die problemen en voor haar werkt het heel goed. Ze kon zich onder het zadel niet meer ontspannen en alleen maar in een eigen houdinkje lopen.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 10:23

Renske: lees net je onderschrift, hoe gaat het dan met Wis, heb je je nieuwe zadel al?

Betteke: that's the spirit! Inderdaad, vooral lekker voor jezelf rijden. Denk er net zo over! Ik stel de mening van ander echt wel op prijs, maar kies mijn eigen weg waar we (paard en ik) ons goed bij voelen.
Het valt overigens stalgenootjes steeds vaker op dat mijn paardje beter onder begint te treden. Je voelt meer swung, dus helmaal toppie.

Zo lekker naar Nuland, lessen samen met een vriendin!

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 10:25

sjorsie schreef:
Betteke schreef:

knap van je, ik rijd voor mezelf maar zie mijn omgeving wel. Soms denk ik je doet je best maar, maar niet altijd sta je even zeker in je schoenen. Zeker omdat je pas met deze manier van rijden bent begonnen.

Sjorsie: op je gevoel vertrouwen. Is niet altijd makkelijk, hoor! Heb zelf ook wel de onzekere momenten. Maar zorg dat je vooral saampjes plezier en geniet van je paard.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 11:53

Labionics bedankt voor de uitleg, nu snap ik het nut ervan ;)

Ik heb hele vriendelijke stalgenoten hoor, maar toch vinden ze het soms vreemd, ik trek me er ook niks van aan want ik weet dat het goed is voor mijn paard. Maar het valt wel op als mensen ineens stil gaan staan om te kijken!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:50

Bij ons op stal zijn 'ze' nogal dressuur-gericht, dus de AdB methode is 'vreemd'..
Ik zal het wel zien. van commentaar trek ik me toch niks aan. :)

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 13:16

@labionics,
nu ben ik toch wel nieuwsgierig wie jij bent,
ik zal je dan toch ook hebben moeten zien vrijdag en zaterdag?
ik was de 2 na laatste ruiter op zaterdag,
en ik heb eigenlijk niks vreemds hoeven doen waar anderen over zouden kunnen vallen(als ik op een stal zou staan en niet thuis)

maar mijn paard ging echt super op het eind, toen de kwartjes vielen en ik tussen al dat belgisch wat kon verstaan,

ik hoop alleen dat ik het vandaag in mijn eentje een beetje kan herhalen...