Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:29

russel schreef:
Ik vind het jammer dat alleen bitgebruikers vinden dat ze goed kunnen rijden en dat vind ik jammer.

Dat is een conclusie die jij trekt. Ik als 'bitrijder' heb dat nergens beweerd, RK en HF ook niet. Ik heb alleen gesteld dat je volgems mij nooit die hele fijne afstemming kunt krijgen die je met een bit kunt krijgen. Daarbij heb ik NIETS gezegd over de kunde van beide 'kampen'. Het lijkt mij logisch dat je van beide kampen niet iedereen over 1 kam kan scheren omdat er altijd goede en slechte zijn. Dus niet zo snel de gebeten hond uithangen hoor Ach gut

russel schreef:
De sfeer geeft aan alsof er alleen maar grietjes zijn die kunstjes doen met hun paard.

Nee, dat was de sfeer van de foto's die jij als voorbeeld aan haalde van een bitloos hoog opgeleid paard...

russel schreef:
Maar David de Wispelaere werd al aangehaald en dat is iemand die ook op GP niveau rijdt. Hij vind het kunstjesgehalte juist heel belangrijk.

Ik heb op zijn site gekeken en ik zie alleen maar paarden met bit/s&t in...

russel schreef:
Ik kan mij nog discussies herinneren dat Friezen niet in de sport thuis horen, dat het karrepaarden zijn en niet iets voor GP, nu denkt men anders, met bitloos komt dat ook nog wel. Alleen moet die groep wel wedstrijdgericht gaan trainen.
[
De vraag is of ze dat gaan doen. Volgens mij is het ondertussen gewoon een sport geworden om de KNHS zo ver te krijgen om bitloos toe te staan, een principekwestie. Maar ik vraag mij af hoeveel ruiters daadwerkelijk bitloos zullen gaan starten als ze daar de mogelijkheid voor hebben. De mensen die bitloos rijden die je tegenkomt hebben toch een hoog 'NH/recreactieruiter' gehalte (met alle respect!). Rijden ook over het algemeen niet met een doorsnee sportpaard... (niet dat dat hoeft, maar als je echt dressuur-minded bent en je hebt de ambitie om een paard op te leiden tot hoog niveau, al dan niet met wedstrijden, koop je in mijn ogen geen haflinger of een Tinker o.i.d.)

russel"]
maar ik weet absoluut zeker dat er bitlozen zijn die hun paarden goed voor elkaar hebben en als ze trainen voor proeven dat ze het ook kunnen laten zien.
[/quote]
Maar waar zijn ze dan?

[quote="russel schreef:
Die scoringsdrang en oefendrang die zie ik idd niet zo bij de NH? of hoe gaan we die groep noemen, de recreant??

Als je het goed wil doen op wedstrijden moet je inderdaad ambitie hebben. Ik vind daar niks mis mee, en ik vind dat dat hier heel negatief wordt uitgelegd? Waarom? Omdat er enkele slechte voorbeelden zijn? Die zijn toch in alle disciplines te vinden? 'Bewijzen' dat het bitloos, spoorloos of met een andersoortig ras kan is ook bewijs/scoringsdrang (even ter relativering)

russel schreef:
Je kunt je paard heel soepel, sterk, gespierd op de juiste manier hebben zonder proefgericht te trainen en ik vooral vraag mij nl vaak af waar wedstrijden nou goed voor is. Dat je aan de OS wilt meedoen, dat kan ik mij voorstellen, maar de doorsnee, met doorsnee paarden

Waar wedstrijden goed voor zijn? Ten eerste voor de LOL!!! Als ik er geen plezier in had zou ik het namelijk niet doen. Ten tweede vind ik het leuk mij te meten met anderen (en als ik dan de beste ben vind ik dat prachtig natuurlijk) en ten derde om mij te laten beoordelen door een onafhankelijk deskundige, kijken hoe we ervoor staan, waar/wat we kunnen verbeteren. Input voor de training dus.

russel schreef:
Zo een Z gereden paard moet dan eigenlijk moeiteloos bitloos gereden kunnen worden en dan puntwaardig voor een proef, want die Z paarden zijn zo fijn aan de hulpen dat het ijzertje al niet meer nodig is.

Dat lijkt mij niet logisch. Het is een fabel dat je een paard (dressuurmatig) alleen maar op zit en benen kunt rijden. Teugelhulpen zijn net zo belangrijk. En als je een paard ineens een ander hoofdstel in gaan doen waar geen bit in zit, en waarmee je de teugelhulpen ineens dus niet zo nauwkeurig meer kun doorgeven, dan denk ik niet dat dat 'moeiteloos' zal gaan. Vele mensen die ik hier zie beweren dat de overstap naar bitloos wel moeiteloos ging, tsja... Die zag je met bit ook al niet in een fijne aanleuning rijden. Dus dan snap ik dat hun het verschil niet merken.

Yinari schreef:
Mijn verzorgpaard is Z-dressuur maar ik schrik er vaak van hoe zwaar hij van voren is (ik rij hem maar ééns per week).

Niet ieder paard is ook even licht in de hand. Ik heb er twee, rij ze allebei op dezelfde manier en toch is de ene wat zwaarder op de hand dan de ander. Het is ook een wat zwaarder gebouwd paard. Daarbij: het wil niet zeggen dat ieder Z paard door verzorgsters makkelijk na te rijden is Knipoog Het kan namelijk ook aan jou liggen dat hij zo zwaar is in de hand. En niet iedereen rijdt in de Z even netjes en goed. Daarom kun je niet stellen dat ieder Z paard maar op dezelfde manier zou moeten lopen.

Miran schreef:
Het is toch helemaal niet zo raar dat er nog geen bitloos opgeleide paarden op Z niveau zijn?

Jawel, zie mijn eerdere post.

Miran schreef:
Dan moet je dus al een jong paard hebben staan wat nog geen bit in heeft gehad (want anders telt het blijkbaar niet) en die wel in die paar jaar tot Z niveau op willen leiden. Zou toch een soort toevallig zijn...

Helemaal niet toevallig. Als je weet waar je mee bezig bent dan doe je er echt geen 10 jaar over om een paard op te leiden tot Z hoor.

Miran schreef:
Ik denk dat veel mensen die bitloos rijden, niet de ambitie hebben al op jonge leeftijd hun paard Z te willen hebben, liever wat meer tijd in die training steken.

Ook hier weer: je kunt niet iedereen over 1 kam scheren.... Weer zo'n vooroordeel....

WinBinChes schreef:
Ik vind het grappig dat er gevraagd wordt om een bitloos opgeleid paard die Z loopt, terwijl er niet gestart mag worden. Door dezelfde mensen wordt gezegd dat Z in de achtertuin geen Z klaar is Beetje tegenstrijdig.

Ik denk dat je even wat beter moet lezen. We hebben ten eerste gesteld dat je geen wedstrijden hoeft te rijden om je paard op te leiden tot hoger niveau. Daarnaast is het altijd moeilijk objectief vast te stellen wat iemand thuis rijdt, omdat we dan af moeten gaan op wat diegene er over zegt. Maar het kan heel goed, zonder twijfel. En thuis zijn we allemaal Anky (of een bitloosgoeroe) Daarom zou een filmpje veel duidelijkheid geven.

WinBinChes schreef:
Ambities heb ik al jaren niet meer, maar dat maakt mij geen mindere ruiter dan een ander. Wel een met een waarschijnlijk hele andere visie. Is dat erg? Dacht het niet.

Zegt hier iemand dat het minder is dan? Ga jij hier nu ook de gebeten hond uithangen? Altijd meteen weer in die slachtofferrol? Ach gut

sanne83 schreef:
dus omdat jij dat geen dressuur vind, is het niet goed genoeg

Het is geen dressuur zoals op wedstrijden gereden wordt nee. Dat vind ik niet alleen, pak de FEI richtlijnen en het skala erbij en je weet genoeg. In de (wedstrijd/moderne) dressuur horen geen kunstjes als knielen en steigeren thuis. We zijn hier wedstrijddressuur met bit en bitloos aan het vergelijken. En het is dus appels en peren vergelijken. 'Goed' is maar net wat je doel is. Dus even beter lezen niet niet meteen zo op de kast zeg! Sjeemig.

Karl66 schreef:
Ik denk trouwens dat het onzin is om te stellen dat er geen bitloze ruiters bestaan die op hoog niveau een proef kunnen laten zien

Graag goede voorbeelden dan!

Karl66 schreef:
Volgens mij is er weinig verschil met de bitrijders, het is maar een klein percentage wat genoeg gevoel heeft om op de zit van achteren naar voren een paard goed te rijden en op te leiden.

Er zijn anders legio ruiters die hun paard met bit gewoon netjes opleiden tot Z2 hoor. Als er geen verschil zou zijn, zouden er toch ook ngenoeg voorbeelden moeten zijn van bitlozen op Z2 niveau?

WinBinChes schreef:
Waarom wordt er zo gehamerd op een voorbeeld.

Om de stelling te onderbouwen dat je bitloos net zo goed op hoog niveau kunt rijden...
Er zijn een aantal hier die namelijk stellig beweren dat dat kan en dat het er genoeg zijn, maar niemand kan een voorbeeld aanhalen. En wij laten ons graag overtuigen dat het kan.

WinBinChes schreef:
Als je een beetje inzicht hebt in paarden en gedrag is het niet moeilijk om voor te stellen dat een paard harnachementloos ook een hoog niveau proef kan lopen.

Volgens mij is het tegengestelde waar... Dat moge duidelijk zijn.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:46

Jeetje wat een discussie, ik denk dat je zonder bit of met bit allebij wel op een hoog niveau kan komen, maar er zijn volgens mij veel minder die bitloos rijden, en ook nog de ambities hebben om op hoger niveau te willen rijden. veel bitloos rijders rijden gewoon recreatief.

een voorbeeld vind ik toch wel 'Nevzorov Haute Ecole' , zou zeggen tik maar in op youtube. is dan wel niet nederlands, maar laat wel zien dat je zelfs met alleen een halsring hoge dressuuroefeningen kunt rijden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:49

Als ik heel eerlijk ben dat vind ik een halsring echt de meest nare bitloze optoming die ik ooit ben tegengekomen. Misschien niet bij de Haute Ecole, maar ik heb tevaak foto's gezien waar de halsring het hele strottenhoofd van het paard an gort drukt in een poging tot remmen. Nare foto's vond ik dat.

Oh ja.. en aan de andere kant van de medaille.. een paard met bit en de kin op de borst vind ik net zulke nare foto's Ja

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:49

Jasmijn, wat ik me afvraag is of jij wel eens met een bitloos hoofdstel dressuur hebt gereden? Ik denk dat je de mogelijkheden met bitloos onderschat.

Heb jij het topic van RK gezien met Kawa? Zij reeds er toch hele nette galop-stap overgangen uit en een galopswissel meen ik me te herinneren, en van de een op de andere dag met zo'n hoofdstel om gewoon een keer te proberen. (RK ik neem aan dat je het niet erg vind dat ik jou even als voorbeeld aan haal)

Jou opmerking "Vele mensen die ik hier zie beweren dat de overstap naar bitloos wel moeiteloos ging, tsja... Die zag je met bit ook al niet in een fijne aanleuning rijden. Dus dan snap ik dat hun het verschil niet merken." vind ik een beetje flauw, komt een beetje neerbuigend over vind ik. (En nee, ik voel me niet aangevallen want ik weet dat de aanleuning van Ordeal zowel met bit als zonder bit prima was/is.)

Mensen die wat serieuzer met de sport bezig zijn maken die stap naar bitloos gewoon minder snel. ik dnek dat dat mede komt doordat het op wedstrijd (nog) niet is toegestaan bitloos te starten en door de vele vooroordelen of gewoon puur vanwege het feit dat heel veel mensen niet weten dat je bitloos ook prima dresuurmatig kan rijden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:50

KimENlinda schreef:
Jeetje wat een discussie, ik denk dat je zonder bit of met bit allebij wel op een hoog niveau kan komen, maar er zijn volgens mij veel minder die bitloos rijden, en ook nog de ambities hebben om op hoger niveau te willen rijden. veel bitloos rijders rijden gewoon recreatief.

Je valt in de herhaling... Deze opmerking is al meerdere keren door verschillende mensen geplaatst Knipoog

KimENlinda schreef:
een voorbeeld vind ik toch wel 'Nevzorov Haute Ecole' , zou zeggen tik maar in op youtube. is dan wel niet nederlands, maar laat wel zien dat je zelfs met alleen een halsring hoge dressuuroefeningen kunt rijden.

Het is heel knap wat die man doet (voordat iedereen weer gaat roepen dat hij afgebrand wordt) Maar het is geen dressuur wat zou scoren in de ring, dus wederom appels en peren vergelijken.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:53

jasmijn78 schreef:
KimENlinda schreef:

Je valt in de herhaling... Deze opmerking is al meerdere keren door verschillende mensen geplaatst Knipoog

KimENlinda schreef:

Het is heel knap wat die man doet (voordat iedereen weer gaat roepen dat hij afgebrand wordt) Maar het is geen dressuur wat zou scoren in de ring, dus wederom appels en peren vergelijken.

ja sorry dat ik in de herhaling val ..
en in het vorige bericht werd gevraagt om iemand die op hoog niveau dressuur rijd 'bitloos' als je het zo bekijkt rijd er dus niemand 'echt' bitloos dressuur, hij rijd precies dezelfde oefeningen alleen dan zonder hoofdstel... scoren zou toch niet kunnen in de ring want bitloos is niet toegestaan.
maar ik vind het wel een goed voorbeeld.. Clown

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:57

Daan_Ordeal schreef:
Jasmijn, wat ik me afvraag is of jij wel eens met een bitloos hoofdstel dressuur hebt gereden? Ik denk dat je de mogelijkheden met bitloos onderschat.

Heb jij het topic van RK gezien met Kawa? Zij reeds er toch hele nette galop-stap overgangen uit en een galopswissel meen ik me te herinneren, en van de een op de andere dag met zo'n hoofdstel om gewoon een keer te proberen. (RK ik neem aan dat je het niet erg vind dat ik jou even als voorbeeld aan haal)

Jou opmerking "Vele mensen die ik hier zie beweren dat de overstap naar bitloos wel moeiteloos ging, tsja... Die zag je met bit ook al niet in een fijne aanleuning rijden. Dus dan snap ik dat hun het verschil niet merken." vind ik een beetje flauw, komt een beetje neerbuigend over vind ik. (En nee, ik voel me niet aangevallen want ik weet dat de aanleuning van Ordeal zowel met bit als zonder bit prima was/is.)

Mensen die wat serieuzer met de sport bezig zijn maken die stap naar bitloos gewoon minder snel. ik dnek dat dat mede komt doordat het op wedstrijd (nog) niet is toegestaan bitloos te starten en door de vele vooroordelen of gewoon puur vanwege het feit dat heel veel mensen niet weten dat je bitloos ook prima dresuurmatig kan rijden.

Ik weet niet hoe het met de meeste ruiters hier is, maar als ik bitloos rij (en ik doe beiden wel) dan heb ik gewoon minder finesse-mogelijkheden. Een nette overgang stap/galop en galop/stop lukt me wel (westernpaard moet op de zit stoppen en van stilstand naar galop is een standaard gevraagde oefening). Het zit in de finesse: een cirkel van exact 10 meter, een L-achterwaarts, jog overs (die bij western heel dicht op elkaar liggen voor mijn paard), daar kom ik bitloos gewoon net minder netjes door. Omdat je met een bit veel lichtere en ook meer directe hulpen kunt geven (teugels optillen is al een ophouding in combinatie met recht maken). Bitloos op één hand heb ik eigenlijk alleen de teugelhulpen voor neckreining nog maar over, niet de meer directe contacthulpen. Kortom: mét bit kan ik net dat ietsje meer, zonder te willen beweren dat ik zonder bit helemaal niet rond kom. Het verschil tussen een 6 en een 7,5 in uitvoering van de oefeningen denk ik.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:57

Daan_Ordeal schreef:

Ik heb als kind de eerste 4 jaar van mijn paardencarriere bitloos (gewoon met halster met teugels) en zadelloos (en ook nog ijzerloos, en dekenloos, en stalloos Haha! ) gereden (dus ik reed al bitloos voordat het een rage was Clown , niet bewust, maar bij gebrek aan een hoofdstel en een zadel)

Toen ik later een eigen pony kreeg reed ik ook nog wel eens zo, zo ging ik vaak naar het strand met mijn pony, zodat we konder zwemmen zonder dat mijn haranchement er aan ging. Ik reed ook rustig een parcours zo trouwens... Is dat 'ervaring' genoeg?

Daan_Ordeal schreef:
Zij reeds er toch hele nette galop-stap overgangen uit en een galopswissel meen ik me te herinneren, en van de een op de andere dag met zo'n hoofdstel om gewoon een keer te proberen. (RK ik neem aan dat je het niet erg vind dat ik jou even als voorbeeld aan haal)

Niet gezien???

KimENlinda schreef:
scoren zou toch niet kunnen in de ring want bitloos is niet toegestaan.
maar ik vind het wel een goed voorbeeld..

Rijtechnisch zou het niet scoren...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:01

Anya schreef:
Kortom: mét bit kan ik net dat ietsje meer, zonder te willen beweren dat ik zonder bit helemaal niet rond kom. Het verschil tussen een 6 en een 7,5 in uitvoering van de oefeningen denk ik.

Daar heb ik het ook dus over (ik rij dan wel geen western) maar die fijne afstemming. En dat is wel het doel van dressuur, die hele fijne nauwkeurige afstemming waardoor alles lijkt vanzelf te gaan doordat de hulpen onzichtbaar zijn. Dat is ook waar ik naar streef, een waardoor bitloze optomingen voor mij dus niet interessant zijn omdat ik van mening ben dat je het daarmee dus niet bereikt.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:01

jasmijn78 schreef:
Rijtechnisch zou het niet scoren...

kan je me dat dan uitleggen?
volgens mij worden de oefeningen hetzelfde uitgevoerd als iemand met bit.
alleen de aanleuning mist omdat hij zonder hoofdstel rijd Clown

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:10

jasmijn78 schreef:
Miran schreef:
Dan moet je dus al een jong paard hebben staan wat nog geen bit in heeft gehad (want anders telt het blijkbaar niet) en die wel in die paar jaar tot Z niveau op willen leiden. Zou toch een soort toevallig zijn...

Helemaal niet toevallig. Als je weet waar je mee bezig bent dan doe je er echt geen 10 jaar over om een paard op te leiden tot Z hoor.

Maar je moet dus wel en in bitloos rijden geinteresserd zijn, en een jong oningereden paard hebben staan, en die ambitie hebben om die in korte tijd naar de Z te rijden. Zelf heb ik de eerste 2 wel tot mijn beschikking (al is ze dan nog maar jaarling), maar no way dat ik die binnen een paar jaar op Z niveau wil hebben, niet met en niet zonder bit. Ik geloof niet dat dat goed is voor een paard, welk ras dan ook. Zowiezo kun je een paard pas met een jaar of 6 op een gezonde manier echt gaan belasten.

jasmijn78 schreef:
Miran schreef:
Ik denk dat veel mensen die bitloos rijden, niet de ambitie hebben al op jonge leeftijd hun paard Z te willen hebben, liever wat meer tijd in die training steken.

Ook hier weer: je kunt niet iedereen over 1 kam scheren.... Weer zo'n vooroordeel....

Waarom is dit een vooroordeel als je zelf in dezelfde post zegt dat veel bitloze rijders recreatieve ruiters met niet-sportpaarden zijn? Lijkt me dan net zo'n vooroordeel want uiteindelijk zeg je hetzelfde. Degenen die een 6-jarige op Z-niveau willen hebben kopen geen Haf maar een sportpaard.
Dit zei je:
Citaat:
De mensen die bitloos rijden die je tegenkomt hebben toch een hoog 'NH/recreactieruiter' gehalte (met alle respect!). Rijden ook over het algemeen niet met een doorsnee sportpaard... (niet dat dat hoeft, maar als je echt dressuur-minded bent en je hebt de ambitie om een paard op te leiden tot hoog niveau, al dan niet met wedstrijden, koop je in mijn ogen geen haflinger of een Tinker o.i.d.)

jasmijn78 schreef:
sanne83 schreef:
dus omdat jij dat geen dressuur vind, is het niet goed genoeg

Het is geen dressuur zoals op wedstrijden gereden wordt nee. Dat vind ik niet alleen, pak de FEI richtlijnen en het skala erbij en je weet genoeg. In de (wedstrijd/moderne) dressuur horen geen kunstjes als knielen en steigeren thuis. We zijn hier wedstrijddressuur met bit en bitloos aan het vergelijken. En het is dus appels en peren vergelijken. 'Goed' is maar net wat je doel is. Dus even beter lezen niet niet meteen zo op de kast zeg! Sjeemig.

De dressuur zoals in de wedstrijden te zien is heeft over het algemeen weinig meer met het skala te maken, helaas. Maar dat is een andere discussie.

Ik snap eigenlijk niet goed waar je naar toe wil Verward

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:11

Miran: zelfs als je er pas met 6 jaar op gaat zitten, is het heel wel mogelijk om je paard binnen vier jaar naar de Z te krijgen. Z is nog steeds basis. Er worden echt geen rare dingen van een paard gevraagd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:17

een 6 jarige kan je net zo snel of langzaam in het Z hebben als een 4 jarige............

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:20

KimENlinda schreef:
kan je me dat dan uitleggen?
volgens mij worden de oefeningen hetzelfde uitgevoerd als iemand met bit.
alleen de aanleuning mist omdat hij zonder hoofdstel rijd

Ten eerste is aanleuning een aspect van het skala, dus daar wordt op beoordeeld in de proeven. Dus dat is al de eerste onvoldoende. Ten tweede ontbreekt het aan stelling een buiging. De paarden laten wat wat passageachtige passen zien, maar aanleuning, stelling en buiging zijn ver te zoeken. Ook zie ik bij hem weinig verzameling (dus dalen in de achterhand) Verzameling wordt ook op beoordeeld.

Verder rijzen dus de vragen:
Hoe nauwkeuring kan hij de oefeingen uitvoeren (dus in een vaste volgorde, vaste plek, vast moment) Dat is namelijk de moeilijkheid bij wedstrijddressuur.
Kan hij werkelijk alle oefeningen van de GP Ik zie hem namelijk geen series rijden, geen zijgangen etc. Het enige wat we van hem zien is een beetje pi en pa (iig iets wat er op moet lijken)

Verder zou ik zeggen: vergelijk een GP proef van bijvoorbeeld Anky en zoek de rijtechnische verschillen....

Miran schreef:
Maar je moet dus wel en in bitloos rijden geinteresserd zijn, en een jong oningereden paard hebben staan, en die ambitie hebben om die in korte tijd naar de Z te rijden.

Volgens sommige hier zijn die er genoeg....

Miran schreef:
Ik geloof niet dat dat goed is voor een paard, welk ras dan ook. Zowiezo kun je een paard pas met een jaar of 6 op een gezonde manier echt gaan belasten.

Dat is weer een hele andere discussie... Ik ben het daar dus niet mee eens, maar dat wordt off-topic.

Miran schreef:
Waarom is dit een vooroordeel als je zelf in dezelfde post zegt dat veel bitloze rijders recreatieve ruiters met niet-sportpaarden zijn? Lijkt me dan net zo'n vooroordeel want uiteindelijk zeg je hetzelfde.

Nee, dat is gewoon een constatering, bovendien zeg ik er verder niets negatiefs over. De mensen die een knap sportpaard op stal hebben staan hebben die over het algemeen gekocht om mee te sporten, en andersom dus ook.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:26

nou ja, hier kan ik me dan in vinden, maar sommige dingen niet.
de verzameling kan hij wel degelijk goed rijden, misschien heb jij momentopnames gezien?
aanleuning, okee, zijgangen rijd hij ook.
ik denk toch dat dit veel moelijker te bereiken is dan een paard naar de z rijden...
dus vind ik dit een betere prestatie.
dat wou ik nog even kwijt Tong uitsteken

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:28

jasmijn78 schreef:
Daan_Ordeal schreef:

Ik heb als kind de eerste 4 jaar van mijn paardencarriere bitloos (gewoon met halster met teugels) en zadelloos (en ook nog ijzerloos, en dekenloos, en stalloos Haha! ) gereden (dus ik reed al bitloos voordat het een rage was Clown , niet bewust, maar bij gebrek aan een hoofdstel en een zadel)

Toen ik later een eigen pony kreeg reed ik ook nog wel eens zo, zo ging ik vaak naar het strand met mijn pony, zodat we konder zwemmen zonder dat mijn haranchement er aan ging. Ik reed ook rustig een parcours zo trouwens... Is dat 'ervaring' genoeg?

Dat is niet wat ik bedoel, dit is inderdaad zoals je bitloos vaak ziet: recreatief. ik bedoelde of je dressuurmatig wel eens serieus bitloos hebt gereden (weet eigelijk uberhaupt niet wat voor niveau je rijdt? )

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:29

KimENlinda schreef:
de verzameling kan hij wel degelijk goed rijden, misschien heb jij momentopnames gezien?
ik denk toch dat dit veel moelijker te bereiken is dan een paard naar de z rijden...

Misschien is het moment dat de verzameling wél goed is een momentopname? Knipoog

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:31

horseyfries schreef:
KimENlinda schreef:

Misschien is het moment dat de verzameling wél goed is een momentopname? Knipoog

ja zou ook kunnen Knipoog
maar toch vind ik wat deze man doet een veel betere prestatie dan iemand die zijn paard naar de z rijd.
dit kunnen zoveel. maar er zijn maar weinig die kunnen wat hij doet. en dat vind ik dus echt op hoog niveau rijden !!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:33

@ Anya, toen ik op bitloos overstapte merkte ik ook wel verschillen, de werking is uiteraard anders dan met bit. Mijn paard en ik waren hier echter binnen een paar dagen aangewend. Ik mis de verfijning van het bit niet. Inmiddels zijn we ruim 7 maanden verder en zijn de zijgangen overduidelijk beter geworden. De vraag is natuurlijk of dit met bit ook niet was gebeurd...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:34

Ik vind het nog altijd wel grappig dat mensen op basis van een website denken te weten wat deze man precies doet. We zouden er toch nog altijd een keer met een bus naartoe moeten en het live aanschouwen...
Foto's kun je selecteren en uit die momentopnames een totaal ander beeld creeëren. Ik wil niet zeggen DAT dat gebeurd, maar voor ik iets live heb gezien of op een ellenlange video waar niet in geknipt is, ga ik niet zoals jij ervan uit dat het allemaal zo geweldig is. Eerst zien dan geloven!

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:36

horseyfries schreef:
Ik vind het nog altijd wel grappig dat mensen op basis van een website denken te weten wat deze man precies doet. We zouden er toch nog altijd een keer met een bus naartoe moeten en het live aanschouwen...
Foto's kun je selecteren en uit die momentopnames een totaal ander beeld creeëren. Ik wil niet zeggen DAT dat gebeurd, maar voor ik iets live heb gezien of op een ellenlange video waar niet in geknipt is, ga ik niet zoals jij ervan uit dat het allemaal zo geweldig is. Eerst zien dan geloven!

ik heb een dvd van hem waar niet alleen momentpopnames opstaan, maar ook langere stukken video, niet in geknipt.
dit vind ik toch al heel wat, en al zullen dat ook momentopnames zijn, zo heeft hij wel gereden, en dus zou ik neit weten wat daar mis mee is

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:38

KimENlinda schreef:
horseyfries schreef:

ik heb een dvd van hem waar niet alleen momentpopnames opstaan, maar ook langere stukken video.

Let op het stukje: waar niet in geknipt is! Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:39

Daan_Ordeal schreef:
@ Anya, toen ik op bitloos overstapte merkte ik ook wel verschillen, de werking is uiteraard anders dan met bit. Mijn paard en ik waren hier echter binnen een paar dagen aangewend. Ik mis de verfijning van het bit niet. Inmiddels zijn we ruim 7 maanden verder en zijn de zijgangen overduidelijk beter geworden. De vraag is natuurlijk of dit met bit ook niet was gebeurd...

Als je ergens op oefent wordt het mits goed gedaan altijd beter Ja

Ik heb niet de behoefte over te stappen op bitloos. Ik rij wedstrijden. Ik wordt geacht op een bit met shanks éénhandig te starten op een senior paard. Mijn jonge paard zou ik op een trens of bitloos mogen starten.

Ik rij af en toe bitloos voor de lol ertussen door. Of soms om mensen te laten zien dat je ook een een stalhalster met alleen een leadrope ook nog wel kunt rijden en vooral REMMEN. Om de laten zien dat de rem uit de zit komt. Verder heb ik geen bitloze aspiraties.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:41

Daan_Ordeal schreef:
Dat is niet wat ik bedoel, dit is inderdaad zoals je bitloos vaak ziet: recreatief. ik bedoelde of je dressuurmatig wel eens serieus bitloos hebt gereden

Gezien mijn ervaringen reacreatief bitloos rijden en met bit dressuur rijden leek het mij niet zinvol om bitloos dressuur te gaan rijden. Dus nee, ik ben er niet op gaan oefenen om bitloos mijn Z2 proef te kunnen rijden. Overigens kon ik met het halster mijn pony prima 'aan de teugel' rijden. dat was echter een aanleuning waarmee ik nu geen Z2 proef (elegant) door zal komen...

Daan_Ordeal schreef:
(weet eigelijk uberhaupt niet wat voor niveau je rijdt? )

Ik heb met meerdere paarden Z gereden. Mijn ene paard is nu ZZ-licht startgerechtigd, dus we zijn hard aan het oefenen straks de overstap succesvol te kunnen maken, en de ander is M1.

KimENlinda schreef:
maar toch vind ik wat deze man doet een veel betere prestatie dan iemand die zijn paard naar de z rijd.

Zoals ik al eerder zie "goed" is maar net wat voor doel je voor ogen hebt. Ik denk dat Nevzorov hier geen wp waardige Z proef neer zou kunnen zetten zonder zadel met halsring. Ik vind het wel knap wat hij doet. Maar het zijn dus appels en peren. Jammer dat jij nu weer 'goed' aan het een en 'slecht' aan het ander gaat toekennen.

KimENlinda schreef:
en dat vind ik dus echt op hoog niveau rijden !!

Knap of niet, het is dus GEEN hoog wedstrijdniveau. En we hebben het in deze discussie wel over wedstrijd/moderne/huidige of hoe je het ook wil noemen dressuur. Niet over vrijheids en kunstjesdressuur (hoe knap ook)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:43

en al zou er wel wat weggeknipt zijn, wat geeft dat nou.
ik bedoel, u rijd toch ook niet alles perfect, als u een dvd zou maken zou u toch ook de goede delen erop zetten?
en niet de stukjes dat het iets minder gaat?