paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fennee

Re: paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:16

Net zij een vriendin het nog... Ze zij; ik kan het ook wel hoor het is toch zooooooo makkelijk. Ik zei daarop direct: Nou als je het zo goed kan dan wil je vast wel op mijne. Waarop zij zegt: Veeeeeel succes en plezier met jou sport...

De disscussie win ik in mn klas ook nooit er zitten namelijk maar twee kinderen in mn klas die rijden/eigen hebben. Ik en een jongen die superstil is... Tja dat win je niet 2 nouja eigenlijk 1 tegen 30..

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:20

ik noem het ook altijd mn hobby om discussies uit de weg te gaan.. ideaal :j

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:52

Ongeacht of je buiten rijd of wedstrijden er zijn een aantal dingen die je moet doen om er op te blijven zitten:

Wat denk je van:
Balans
Coordinatie

Hierdoor leveren je spieren een bepaalde inspanning dus ook al zien mensen het niet je bent constant in beweging, weleens waar miniscuul.
Want verkeerde houding betekend niet fijn voor je paard en zeker niet voor jezelf

Ook ben je er geestelijk ook mee bezig: Als ik deze hulp geeft, wat doet mijn paard dan.
Dus het is zeker ook een denksport

En soms is het een sport om er op te blijven zitten :+

xCharming

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:57

ja, ik ook
ik word er gek van. ik zeg altijd waarom kom ik dan wel bezweet van een paard af.
ligt ook een beetje aan het niveau, maar ik vind het gewoon een sport. en als iemand paardrijden geen sport vind houd ie dat lekker voor zich, en anders zelf is proberen een driejarige vooruit te kregen die niet op been reageert. nou das best werken hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:26

Dan doe je iets fout :)

Ik heb dat nooit.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:42

het ligt er maar net aan wat je onder sport benoemt he, er zijn ook mensen die schaken een sport vinden, dat vind ik dan weer niet. Denksport vind ik ook geen sport, daar moeten ze een andere naam voor verzinnen.

Yamcha, dat ligt natuurlijk ook aan je eigen conditie, je hoeft niet zozeer iets fout te doen. Ik heb zelf ook geen conditie en heb het dus altijd heel warm. Daarnaast als je op een goede manier rijdt gebruik je ook veel spieren, en als je dat niet gewend bent zul je ook in het begin snel gaan zweten hoor, geloof mij maar.

Maar mensen die paardrijden geen sport vinden, mogen inderdaad best zelf eens op een paard gaan zitten. Ja tuurlijk, het paard loopt zelf wel, maar je hebt wel aardig wat spieren nodig om er zelf ook boven te blijven, en dat vergeten sommigen even 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:58

Als het heel hard werken is om een paard dat niet aan het been is, vooruit te krijgen doe je iets fout hoor. Dan ben je gewoon niet duidelijk en consequent genoeg.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:01

ah op die manier, ik dacht dat je bedoelde dat je iets fout deed, als je bezweet van je paard afkomt. Dat ben ik met je eens inderdaad

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:28

peacehorses schreef:
ah op die manier, ik dacht dat je bedoelde dat je iets fout deed, als je bezweet van je paard afkomt. Dat ben ik met je eens inderdaad

Om eerlijk te zijn vind ik inderdaad dat je iets fout doet als je altijd bezweet van je paard stapt }>

Whisperrtje schreef:
ja, ik ook
ik word er gek van. ik zeg altijd waarom kom ik dan wel bezweet van een paard af.
ligt ook een beetje aan het niveau, maar ik vind het gewoon een sport. en als iemand paardrijden geen sport vind houd ie dat lekker voor zich, en anders zelf is proberen een driejarige vooruit te kregen die niet op been reageert. nou das best werken hoor.

Heb je wel eens bedacht dat niemand die 3-jarige heeft uitgelegd wat dat been te betekenen heeft? Een drie-jarige rijden is nog minder "werk" dan een volwassen paard, want bij een drie-jarige ben je nog niet aan het rijden maar alleen kennis laten maken met een ruiter en wat basisbeginselen van werk.

Enne, Barcelano, erop blijven is niet een sport, maar een kunst :+ The art of riding is keeping the horse between you and the ground :j
Balans en coordinatie heb je ook nodig bij naar je werk (of school) fietsen, ook je spieren leveren hierbij een zekere inspanning, maar sport is het daarom toch niet? Net zomin als tuinspitten, heb je ook balans en coordinatie voor nodig, maar ik hoor niemand zeggen dat dat "sport" is.......

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:03

Waratje schreef:
peacehorses schreef:

Om eerlijk te zijn vind ik inderdaad dat je iets fout doet als je altijd bezweet van je paard stapt }>

Whisperrtje schreef:
ja, ik ook

Heb je wel eens bedacht dat niemand die 3-jarige heeft uitgelegd wat dat been te betekenen heeft? Een drie-jarige rijden is nog minder "werk" dan een volwassen paard, want bij een drie-jarige ben je nog niet aan het rijden maar alleen kennis laten maken met een ruiter en wat basisbeginselen van werk.

Enne, Barcelano, erop blijven is niet een sport, maar een kunst :+ The art of riding is keeping the horse between you and the ground :j
Balans en coordinatie heb je ook nodig bij naar je werk (of school) fietsen, ook je spieren leveren hierbij een zekere inspanning, maar sport is het daarom toch niet? Net zomin als tuinspitten, heb je ook balans en coordinatie voor nodig, maar ik hoor niemand zeggen dat dat "sport" is.......

En toch heeft iedereen die nooit op een paard gezeten heeft spierpijn.
Dat krijg ik niet hoor van een rondje fietsen ergens naar toe dan wel :+

Ag het is mijn hobby en ik beweeg minstens meer dan een half uur...........
Dat zit wel goed

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:19

Barcelano schreef:
En toch heeft iedereen die nooit op een paard gezeten heeft spierpijn.
Dat krijg ik niet hoor van een rondje fietsen ergens naar toe dan wel :+

Ag het is mijn hobby en ik beweeg minstens meer dan een half uur...........
Dat zit wel goed

Iedereen die nog nooit een tuin heeft omgespit (en heel veel die het wel hebben gedaan) krijgt ook spierpijn van z'n tuin omspitten. Gegarandeerd! Maar is het daarom dan een sport??? <<)

En inderdaad, je hebt een hobby en je beweegt voldoende op een dag, dus geen enkel probleem daar. Of je dat nou met een sport doet of niet maakt toch verder helemaal niet uit? ;)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:20

Even opgezocht:

sport
Uitspraak: spɔrt sporten Zelfst. Naamw. 1 lichamelijke activiteit voor je plezier of als beroep

Sport | betekenis/definitie
Sport is een fysieke bezigheid met vaste regels en waarbij vaak sprake is van competitieverband. Sporten kunnen ook recreatief beoefend worden.

Sport zijn alle bewegingen waar je bewust voor kiest om je lichaamsspieren mee te gebruiken. Je hebt ook nog denksport en dat is iets waar je je hersenen mee gebruikt

Zo zijn er vast nog meer defenities

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:18

En waar zijn de vaste regels en het competitiverband als ik gewoon op mijn paard een rondje bos doe? Over spiergebruik hierbij zullen we het ook maar niet al te zeer hebben, want die spieren hoeven daarbij echt niet heel veel te doen. :')

Juliaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:24

Ik vind het wel een sport, je bent toch actief bezig. Laat andere mensen maar lekker zeuren, want zij hebben nog nooit op een paard gezeten.

Videl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:14

Haha vroeger zei ik zelf ook altijd: 'paardrijden, dat is toch geen sport! Het paard doet al het werk!' Ik zal het noooooit meer zeggen nu ik zelf lessen volg! :P Het is echt zwaar, en ik ben wel degelijk vermoeid na het rijden. Maar dit komt ook omdat ik totaal geen conditie heb :P Maar ik snap bijvoorbeeld écht niet dat schaken ook een sport genoemd wordt haha!

xsharonxxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:27

ik hoor het bij gym van z'n getrainde sportleraar die nog nooit op een paard heeft gezeten XD

LibertyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:08

Ik heb nog nooit gehoord dat het geen sport is, maar wel
dat het alleen maar op een paard zitten is en verder niks.
Bij jongens zeg ik altijd: Bij paardrijden moet
je juist je hele lichaam gebruiken.
Bij voetballen ren je maar sullig achter een balletje aan.

Sanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:12

Definitie van sport: Een lichamelijke activiteit, met als doel het verbeteren van fitheid en/of gezondheid, of waarbij aan de prestatie bijzondere waarde wordt gehecht, of waarbij het plezier in het bewegen zelf voorop staat.

Paardrijden is een tak van sport waarbij het hele menselijk lichaam actief is, zonder dat er een overmatige kans is op overbelasting van de diverse structuren. Vaak bevordert paardrijden ook de geestelijke ontspanning.

In hoeverre paardensport een fysieke activiteit is heeft te maken met de frequentie, intensiteit, tijdsduur en type activiteit.
Frequentie = het aantal keren dat je per week rijdt
Intensiteit = de zwaarte van de inspanning
Tijdsduur = duur dat de activiteit wordt volgehouden
Type activiteit = het soort fysieke oefeningen (niveau)

De algemene fitheid verwijst naar de mate waarin een individu opgewassen is en zich opgewassen voelt om lichamelijke prestaties te leveren. Uithoudingsvermogen, kracht, snelheid, lenigheid en coordinatie zijn de voornaamste fysieke basiseigenschappen.

Paardrijden als sport vergt meer inspanning dan welke sport ook. Het is een technisch hoogwaardige sport en je hebt behalve met je eigen coördinatie tijdens spanning en ontspanning ook te maken met het evenwicht en de bewegingen die het paard maakt. De kunst daarbij is om subtiel je spieren te kunnen spannen en ontspannen als het paard dat vraagt.

Naast paardrijden, kan een andere sport je helpen om je conditie te verbeteren en te behouden zodat je beter kunt paardrijden. Kies daarvoor een (lenigheids)sport waarbij balans, lenigheid, coördinatie en uithoudingsvermogen een rol spelen. Denk bijvoorbeeld aan:

Intensief zwemmen
Dansen
Acrobatiek, turnen
Pilates
Atletiek, waaronder hardlopen.

Veel mensen zeggen dat paardrijden geen sport is omdat je uithoudingsvermogen niet sterk toeneemt. Maar zoals je kan lezen is fitheid (het doel van sporten) veel meer dan alleen uithoudingsvermogen. En daarom is paardrijden in mijn ogen wel een sport, mits je niet alleen maar rondjes rijdt.

Panimra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:29

zet iemand die geen rijervaring heeft maar is op een buitenrit :+ . als ie der niet van afvalt dan heb je igg erge spierpijn.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:29

Panimra schreef:
zet iemand die geen rijervaring heeft maar is op een buitenrit :+ . als ie der niet van afvalt dan heb je igg erge spierpijn.

En wat zegt dat??? Die spierpijn krijg jij ook als jij de stenen van een oprit legt of als je je achtertuin omspit. Dus?? _-:(

Frontalera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 11:13

Het is mijn hobby, maar ik vind het ook een sport, waarom komt het anders op Euro Sport?? :j

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:38

Frontalera schreef:
Het is mijn hobby, maar ik vind het ook een sport, waarom komt het anders op Euro Sport?? :j

Een heleboel paardrijden komt absoluut niet op Eurosport. Op Eurosport laten ze paardenSPORT zien, maar niet al het paardRIJDEN is sport :n

iilovemc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:13

Ik vind het toch echt wel een sport!

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:18

Sport of niet.. Ik vond dit wel weer erg toepasselijk en leuk :).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:02

En de meeste bokkers kunnen op bijna alle vragen "nee" antwoorden, waarmee dit filmpje dus niet echt van toepassing is op de meeste bokkers :+