Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:32

onwijs Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:12

Zó gezellig Haha!

Maja ik ben verslaafd aan paarden Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:23

hahaha mijn lijf is ook net een warzone Lachen Lachen echt ONDER de littekens, oude breuken Lachen bij mijn rechter sleutelbeen zijn de alpen niks Lachen Haha!

Maar het is zooo, zooo leuk Lachen

De "ergste" ongelukken met de braafste paarden altijd Lachen en de meeste ongelukken met gewoon onopgevoedde klerebokken Lachen

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:26

Ik kan er achteraf wel om lachen als ik gevallen ben... vond het pas trouwens wel heel knap van me dat ik was blijven zitten!
Paard was de hele tijd aan het dribbelen dus was het een beetje zat dus geef een tik en stuur naar de rand en ze maakte gewoon een onverwacht galopsprongetje (eerste keer dat ik gallopeerde). Kan mn knieeen en zo niet aanspannen dus dat was wel ff lastig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:38

KiWiKo schreef:
De "ergste" ongelukken met de braafste paarden altijd Lachen en de meeste ongelukken met gewoon onopgevoedde klerebokken Lachen

Da's altijd zo Lachen

Bij onopgevoede paarden let je meer op, dan wéét je dat er wat gebeurt als je ff niet oplet Lachen

Bij de brave paarden ben ik altijd: Muziek! Muziek! Muziek!

en dan gebeurt er dus soms wat Lachen en dat zijn idd de "ergste" ongelukken Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:42

Pces Lachen Lachen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:02

detour schreef:
Kortom: een leuke en gezellige hobby, die paarden! Haha!

Tja, ik zou op schaken kunnen gaan maar ik ken mijzelf en de kans is vrij groot dat ik de tegenstander om de oren mep met het schaakbord Clown

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:19

Citaat:
Naar mijn mening kun je als je paard omhoog komt het beter gewoon voorwaarts oplossen...

En wat als het paard omhoog gaat OMDAT hij niet voorwaarts wil...? Sigaar Koe Mja helaas frisiangirl en Detour...We redden het niet tegen de allervriendelijkste paardenmensen..Misschien moeten we het onder ogen zien. We zijn gewoon dierenbeulen Ziek, liever gepletterd onder 600 kilo, dan je paard een blauwe plek bezorgen. Want dat kan ECHT niet!

Ruiter eindigd in een rolstoel, mjaaa eigen schuld toch? Paard probeerde iets te vertellen, maar hij is niet afgestapt om naar hem te luisteren...

Wat een KUL, volgens mij hebben jullie niet helemaal door dat een paard in sommige situatie niets te zeggen heeft! Hij moet luisteren naar JOU klaar, dat is de sport..Vraag maar na aan Anky, ik denk niet dat daar discussie van paarden mogelijk is. En als je dat zielig vind moet je maar gaan schaken.

Come on, zou een mooie boel worden.."oh paard je wil niet links, Ok dan gaan we maar rechts" ..

Een paard heeft gewoon niet belachelijk hoog te steigeren, ook al heeft hij ergens last van. Er zijn 100 andere manieren hoe hij duidelijk kan maken dat hij zich niet fit voelt, en waarbij je niet in gevaar door gebracht wordt. En ik weet zeker, dat als jullie ooit in een gelijke situatie terecht komen (wat bij mij het geval was helaas), dat je echt niet afstapt om lief te vragen wat er aan de hand is..NOu ja misschien hoef je al niks meer te vragen, kan nl zijn dat je al op de grond ligt of dat je uberhaubt nooit meer iets KAN vragen..

En de eerst volgende die komt mekkeren dat het zielig is..Onderbouw het even want van die oneline mededelingen worden we zo onderhand een beetje moe Clown

edit": frisiangirl, beterschap voor je mama Knipoog

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:22

@Randie: amen Afgod helemaal mee eens!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:25

Blijkbaar moeten sommige mensen eerst goed verongelukken voor ze inzien dat soms harde maatregelen nodig zijn. Zegt meer over deze mensen dan over ons.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:28

danku danku, maar goed ik meen het bloedserieus:D. Dat soort mensen wat roept ZIELIGG zijn DE mensen die gevaarlijke paarden creeeren wanneer ze een dominant dier krijgen..! En mensen zoals kiwiko, kunnen die problemen met alle gevaren van dien, oplossen. Omdat die mensen bij het eerst vertoonde gedrag, wat waarschijnlijk nog wel de kop in te drukken was geweest, riepen: Aaah nee niet slaan dat is zielig. Waarna het paard niet 2 vingers meer pakte, maar 2 handen en daarna lak had aan heel de persoon...En dan krijg je het bekende verhaaltje weer, gevaarlijk niet te hanteren paard..

jaaa daaaaaag Misselijk Doei, doei

Ik durf vrijwel zeker te zeggen als ik niet zo "hard" voor mijn dier was geweest dat het ook een linke loetje was, hij heeft zo nu en dan wel fratsen die de kop opstekken. Maar daarvan weet hij vrij snel dat dat toch echt niet de bedoeling was. En dan bedoel ik helemaal niet dat ik hem helemaal af sla, Ik laat eerst checken of er niks met hem aan de hand is en dan ga ik "" de strijd" aan..Maar vaak weet je als ruiter goed zat of dat het b*llshit is of dat er echt iets niet goed is met je paard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:30

daniella74 schreef:
detour schreef:
Kortom: een leuke en gezellige hobby, die paarden! Haha!

Tja, ik zou op schaken kunnen gaan maar ik ken mijzelf en de kans is vrij groot dat ik de tegenstander om de oren mep met het schaakbord Clown

Ik heb geen talent voor schaken

Ben ik veel en veel te energiek voor... beetje teveel ADHD Haha! Haha!
Maar op mysterieuze wijze werkt dat bij de paarden wel goed Lachen

Die vinden mij een heel gewoon mens Lachen

@ randie: tuurlijk moet een paard gewoon luisteren. Je onderhandelt met een kind ook niet, toch? Althans ik niet, vind dat waanzin. Nee = gewoon nee bij mij. En als ze dat niet leuk vinden, hebben ze grote pech Lachen Een trauma zullen ze er niet van krijgen.

Imo krijgt een paard eerder problemen door onduidelijkheid.
En ja: tuurlijk moet een zadel passen, tuurlijk moet het bit goed zitten, tuurlijk moet de ruiter correct rijden.
Maar sommige dingen mógen gewoon niet.

Bijten, trappen en steigeren bijvoorbeeld. En verder heb ik graag dat mijn dieren achter me aan lopen ipv dat ik achter hén aan sjouw Lachen

Oh, en de stal zomaar uit wandelen, mag ook niet. Ik bepaal wanneer die staldeur opengaat, ik bepaal wanneer ze er dan uit mogen. Die regels maken het ook werkbaar...
Ik vind het fijn dat ik wéét dat een paard in de stal blijft als ik niet heb gezegd dat ie eruit mag. Is ook een stuk veiligheid imo... een paard wat los wandelt, is niet direct een veilig iets Lachen

Steigeren vind ik ook niet een goed plan (en ja, ik weet dat het uit protest is soms, maar soms is het ook gewoon ff de grens testen, en die grens geef ik wel aan dan). Net als met bijten.
En dan zijn er nog een paar regels, maar die weet ik niet zo... maar binnen die regels mogen ze van mij maf doen, heb ik geen probleem mee Lachen en dat werkt prima Lachen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:32

Ja precies, en zo werkt het Knipoog Dus jij hoeft helemaal niet te gaan schaken Haha! lucky you

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:32

ok t spijt me zeer dat ik dit ga zeggen maar..

ook ik heb een tijdje een groote andalusier kruising gereden en die kwam ook enkel alleen al omhoog zodra ze aan het werk moest en ze liet zich keer op keer op keer achterover donderen..

op gegeven moment tijdens t lessen ben ik er zo bang voor geworden..dat ze t weer zou doen dus gevraagd wat ik ermee aan moest...en instructrice zei pak maar anders eens een pluk manen en geef haar maar eens een knal tussen dr oren...

als ze niet normaal reageert op tik op dr reed/sporen(zachte) nou dan maar hardleers..

na 2 keer heeft ze t bij mij nooit meer geflikt en ben ik een stuk minder bang geworden om op haar rug te klimmen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:35

randie schreef:
Ja precies, en zo werkt het Knipoog Dus jij hoeft helemaal niet te gaan schaken Haha! lucky you

Wat een opluchting Haha! Haha!

Dit is ook veel leuker, toch?
Imo zijn paarden binnen die grenzen ook vreselijk leuke dieren.

Maar die grenzen zijn wel nodig om ook echt van ze te kunnen genieten... anders doe je niks dan achter de feiten aanlopen Lachen Lachen daar wordt een paard niet beter opgevoed van

Jimb0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:47

Ik ben het wel met Randie eens. Bij sommige paarden is het puberen en uitproberen en dan moet je grenzen stellen. Het begint al bij het naast je lopen. Een tijdje geleden ging mijn pony met een ander naar de wei die aan het puberen was en totaal niet werd aangepakt. Voor ons is het 10min lopen naar de wei en de pony in kwestie was dan echt de baas over zijn baasje, als meneer wilde draven mocht dat, hij leidde haar echt. Nou dat was echt geen leuk beestje hoor.... Ook met rijden werd hij steeds minder hanteerbaar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 21:08

randie schreef:
danku danku, maar goed ik meen het bloedserieus:D. Dat soort mensen wat roept ZIELIGG zijn DE mensen die gevaarlijke paarden creeeren wanneer ze een dominant dier krijgen..!

Zo'n soort mens ben ik dus blijkbaar, want ik pak het ietsepietsje anders aan. Knipoog
Heb het trouwens nooit over 'sielug' gehad, maar wel over andere methodes om eventueel probleemgedrag aan te pakken. Ja
Mijn eigen dominante ruin is anders ook prima opgevoed, hoor. Kreeg laatst nog een compliment van mijn DA. Haha!
Eerdaags ga ik mensen helpen met hun dominante merrie. En ook die zal ik niet zomaar slaan, want om de rangorde weer even op orde te krijgen heb ik gewoon hele andere methodes. Tong uitsteken
Zullen we zien, wie hier een gevaarlijk paard creeert of er juist voor zorgt dat het zonder te meppen weer in orde komt (ik vermoed dat ik vooral die mensen op moet voeden trouwens:D).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 21:09

Jimb0o schreef:
Ik ben het wel met Randie eens. Bij sommige paarden is het puberen en uitproberen en dan moet je grenzen stellen. Het begint al bij het naast je lopen. Een tijdje geleden ging mijn pony met een ander naar de wei die aan het puberen was en totaal niet werd aangepakt. Voor ons is het 10min lopen naar de wei en de pony in kwestie was dan echt de baas over zijn baasje, als meneer wilde draven mocht dat, hij leidde haar echt. Nou dat was echt geen leuk beestje hoor.... Ook met rijden werd hij steeds minder hanteerbaar.

Beetje goed grondwerk doen en het beestje is prima te leiden zonder te gaan draven. Heb je geen mep voor nodig, hoor. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 21:13

Nadya schreef:
randie schreef:
danku danku, maar goed ik meen het bloedserieus:D. Dat soort mensen wat roept ZIELIGG zijn DE mensen die gevaarlijke paarden creeeren wanneer ze een dominant dier krijgen..!

Zo'n soort mens ben ik dus blijkbaar, want ik pak het ietsepietsje anders aan. Knipoog
Heb het trouwens nooit over 'sielug' gehad, maar wel over andere methodes om eventueel probleemgedrag aan te pakken. Ja
Mijn eigen dominante ruin is anders ook prima opgevoed, hoor. Kreeg laatst nog een compliment van mijn DA. Haha!
Eerdaags ga ik mensen helpen met hun dominante merrie. En ook die zal ik niet zomaar slaan, want om de rangorde weer even op orde te krijgen heb ik gewoon hele andere methodes. Tong uitsteken
Zullen we zien, wie hier een gevaarlijk paard creeert of er juist voor zorgt dat het zonder te meppen weer in orde komt (ik vermoed dat ik vooral die mensen op moet voeden trouwens:D).

Jij = wel streng en consequent. En jij zet het paard wel op de plek als ie stout is... sommige mensen vinden dat heel zielig. Die vinden dat je paarden dan niet snapt.

En jij voedt je paard op, iets van ik van veel mensen niet kan zeggen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 21:17

Hoe je het doet, doe je het. Als een paard netjes opgevoed wordt zul je mij niet horen over de manier waarop zoalng er geen hele gekke dingen worden gedaan

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 22:00

Het hangt toch allemaal van het paard af. Mijn merrie gaat wel eens omhoog als ze iets eng vind (schijnt jazz eigen te zijn). Corrigeer je dat niet meteen, doet ze het geheid nog een keer. Bij haar los ik dit naar voren op en is het klaar. Zij gaat ook naar voren!! Maar ik heb ook wel eens een hengst gereden die uit dominantie stond te stijgeren. Die bleef voor mijn gevoel uren in de lucht en dan maaide hij ook nogeens met zijn voorbenen. Ken je dat punt van blijft tie staan of vallen we om. Als je been gaf ging hij alleen maar meer wankelen. Geloof me zo een zou ik echt met een stuk hout slaan, helaas had ik alleen mijn hand, voor het paard een stuk zachter, voor mij auw!! Maar goed, de grondwerkers kunnen dit vast paardvriendelijker oplossen, ik zou het graag leren...maar tot die tijd, kies ik voor de voor mij veiligste weg. Ook bij opvoeden hoort een correctie op zijn tijd, het is alleen het afstemmen in hoe streng je deze correctie moet zijn voor het gewenste resultaat.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:13

Ieder zijn meug, maar wat doe jij op het bewuste moment dat het goed fout gaat nadya? Laat jij het door gaan, met gevaar voor jezelf..Of geef je een peer zodat hij op dat moment stopt en ga je er daarna aan werken?

Ik denk dat de manier van handelen ook met type paard te maken heeft..Ik ben nl dik 10 cm kleiner dan mijn tank, en ik voel er niet zo veel voor om te gaan bakkeleien met hem.. Bloos. Grondwerk kan nl ook heel erg verkeert lopen, als je niet voor de volle 100% weet waarmee je bezig bent..Dat JUIST de verhoudingen verstoort worden, of zie ik dat nu fout?

even ter illustratie
http://modulo2.rendered.startpda.net/32 ... _tBau.jpeg

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:24

randie schreef:
Ieder zijn meug, maar wat doe jij op het bewuste moment dat het goed fout gaat nadya? Laat jij het door gaan, met gevaar voor jezelf..Of geef je een peer zodat hij op dat moment stopt en ga je er daarna aan werken?

Ik denk dat de manier van handelen ook met type paard te maken heeft..Ik ben nl dik 10 cm kleiner dan mijn tank, en ik voel er niet zo veel voor om te gaan bakkeleien met hem.. Bloos. Grondwerk kan nl ook heel erg verkeert lopen, als je niet voor de volle 100% weet waarmee je bezig bent..Dat JUIST de verhoudingen verstoort worden, of zie ik dat nu fout?

even ter illustratie
http://modulo2.rendered.startpda.net/32 ... _tBau.jpeg

Wow Randie, hadden ze ze niet groter???? Haha!
Wel mooi hoor!!!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:31

hahahah ehmm jawel Bloos , maar je kent dat wel. Je zoekt een paard van rond de 1.65, je ziet een paard
van 1/68 op MP. Je gaat kijken en een paar keer rijden, dan meet je hem blijkt hij 1.70 te zijn..
Mwohh die 2 cm, en dan groeit hij nog iets meer dan 2 cm en dan zit je toch al snel aan 7 extra
centimeters dan wat eigenlijk de bedoeling was Haha!. En hij was redelijk schriel toen hijkwam maar veranderd
met de tijd echt in een brede patser Vork . Maar goed misschien is het nu wat duidelijker waarom ik gewoon
geen sjitt van hem duld Knipoog.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:06

randie schreef:
hahahah ehmm jawel Bloos , maar je kent dat wel. Je zoekt een paard van rond de 1.65, je ziet een paard
van 1/68 op MP. Je gaat kijken en een paar keer rijden, dan meet je hem blijkt hij 1.70 te zijn..
Mwohh die 2 cm, en dan groeit hij nog iets meer dan 2 cm en dan zit je toch al snel aan 7 extra
centimeters dan wat eigenlijk de bedoeling was Haha!. En hij was redelijk schriel toen hijkwam maar veranderd
met de tijd echt in een brede patser Vork . Maar goed misschien is het nu wat duidelijker waarom ik gewoon
geen sjitt van hem duld Knipoog.

Nou, ik begrijp dat je hem niet in je nek wilt krijgen nee....
De waarheid zal ergens in het midden liggen. Consequent zijn en een paard terecht wijzen zal niet altijd, moet juist niet altijd gepaard gaan met klappen.
Maar in the heat of the moment moet je soms ingrijpen op een manier waar je zelf misschien ook niet blij mee bent, maar waarmee je jezelf en je paard wel voor ongelukken kunt behoeden. Een paard dat langs een drukke weg ineens de kolder in zijn kop krijgt.
Misschien zijn er inderdaad zaken gebeurt (bij een vorige eigenaar bijv.) die hebben geleid tot zo'n reactie, en daar moet je dan ook zeker werk van maken. Maar wanneer je in gevaar bent zul je misschien iets harder ingrijpen.
Ik heb het geluk meestal paarden te treffen die redelijk stabiel zijn, en dus waarschijnlijk tot mijn komst een fijn leven hebben gekend met een consequente ruiter en/of eigenaar.
Wanneer je voor je werk, zoals Kiwiko, echter paarden weer op het rechte pad moet krijgen... (die zijn verpest door het handelen van mensen) Tja, dan zul je in extreme gevallen misschien soms iets moeten doen dat je niet voor je lol doet.
Daarom kies ik niet voor dergelijk werk, omdat ik daar te gevoelig voor ben.... noem me maar een mietje. Haha!