duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:38

Nu snap ik er heleemaaal niks meer van Clown

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:39

Leuk hoor paardrijden! En dan durven mensen nog te zeggen dat het geen sport is! Clown

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:40

Ja inderdaad! Zie er maar eens op te blijven zitten Clown

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:41

Kuiken schreef:
Nou inderdaad.. Vanaf een plaatje of vanaf de grond is het allemaal vrij makkelijk te zien.. Maar dat voelen!! Pfff

Bewust onbekwaam heet dat toch Vork

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:42

Qimm schreef:
Kuiken schreef:
Nou inderdaad.. Vanaf een plaatje of vanaf de grond is het allemaal vrij makkelijk te zien.. Maar dat voelen!! Pfff

Bewust onbekwaam heet dat toch Vork

Jep Haha!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:43

Het leren voelen is inderdaad echt moeilijk, te diep lopen voel ik dan wel, maar dat hij omhoog wil komen echt niet hoor Bloos

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:48

Voelen vindt ik ook heel moeilijk, maar toch probeer ik dat zoveel mogelijk mee te nemen. Als voelt het soms anders dan dat ik denk dat het eruit zie... Snappie.... Clown

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:50

WinBinChes schreef:
Voelen vindt ik ook heel moeilijk, maar toch probeer ik dat zoveel mogelijk mee te nemen. Als voelt het soms anders dan dat ik denk dat het eruit zie... Snappie.... Clown

Ja
Daarom ben ik ook heel blij dat er heel vaak iemand met een camera langs de kant staat bij mij.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:51

Ik heb ook weleens dan laat ik iemand foto's maken ofzo en dan denk ik echt dat hij heel goed reed enzo, dan kijk ik de foto's terug en dan ziet het er niet uit Clown

Maar ik heb pas 2x les gehad met mijn pony, vorige week niet want toen stond hij kreupel Scheve mond

En we gaan echt al met sprongen vooruit! Tenminste mijn instructrice stond echt even te kijken dat hij nu echt zo rustig draafde en hij er niet meer vandoor gaat etc. Ook dat mijn houding etc verbetert is Lachen Nu alleen die armen nog he, vind het zo moeilijk om die te ontspannen omdat ik dus geleerd had dat die echt helemaal stil moesten zijn. Maar ik let erop en hopelijk vind ze de volgende keer als ze komt dat dat ook erg is verandert Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:00

Qimm schreef:
_angela_ schreef:
ik weet meer als dat ik kan....

Haha, dat probleem heb ik nou ook precies.

zo herkenbaar...

Maikuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:56

Evene en stipje!
Erg interessant topic Ja

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:57

Stipjes zetten mag eigenlijk niet he Tong uitsteken

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:09

Somebitch schreef:
Stipjes zetten mag eigenlijk niet he Tong uitsteken

een "terugvindreactie" dan Clown

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:12

Wat dacht je van een bookmark? Dan staat het topic ook niet vol met onnozele posts waarin staat even een stipje..

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 21:09

Nou ik ben inmiddels alweer een weekje verder in onze training. Het wil nog niet echt vlotten, ben nu voornamelijk bezig met mijn handen stil houden en hem constant te maken in de aanleuning. Pas na een geruime tijd wil hij iets zakken in zijn hoofd/halshouding, ook moet ik er op letten dat ik niet zijn sterke kant sterker maak door vast te blijven houden Bloos
Hij wil hierin ook niet "rond" blijven, maar steekt echt zijn neus naar voren.

Ik loop in mijn ogen voornamelijk tegen het probleem aan dat hij wel iets wil zakken, maar niet genoeg. En daarbij amper zijn rug gaat gebruiken, want doet hij dit wel is hij heerlijk om op te zitten. Iemand nog tips? Hij wil maakt zich graag sterk in de kaken, zoals hier:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JD33GH4B.jpg

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 21:28

wat ik in ieder geval in jou houding zie is dat je te ver achterover komt. Door meer naar voren te komen maak je het je paard gemakkelijker om zijn hals te strekken en omlaag te brengen (dat merk ik bij mijn eigen paard tenminste wel heel erg goed). Probeer je bovenlichaam tussen je ellebogen te brengen, daar zit je op de foto te zien recht. Verder goed letten op ontspanning in je eigen lichaam, span je daar, dan geef je het verkeerde voorbeeld, en doet je paard dus ook het verkeerde na.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 21:55

Hij moet meer vanuit de schoft nageven, dus elke wervel moet afbuigen. Nu doet hij dat met het laatste stuk hals. Ook opgericht moeten alle wervels afbuigen. En wat ik op de foto's denk te zien is dat je best meer ruimte mag geven. Op de foto vraag je alleen. Dat is niet voldoende, je moet hem wel de ruimte geven om ook het gevraagde uit te voeren. Dus toestaan in je hand. Je vangt met je hand alleen je been op op. Als je geen been geeft is je hand voor. Dus alleen wat je achteropwekt vang je op. Daarna geef je ruimte, zodat hij ook echt naar beneden kan. Wat vaak ook wel wil helpen is om hem richting het hals strekken te rijden. Niet helemaa, maar richting. Vergelijk het met een schijnovergang. Die rijdt je ook niet helemaal

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 21:56

Waar ook duidelijk uitleg staat over links of rechtsgebogen:
www.hoefkatrol.com

Misschien staat ie al een keer in dit topic vermeld, maar ik kon hem zo snel niet vinden... (is ook zo'n lang topic aan het worden! Knipoog ) Maar wel heel boeiend...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:03

Goed topic, ik volg ook even, misschien dat mijn verzorgje er dan wat van gaat snappen! (Ik ben qua niveau met haar zoals op die 1e foto's hoe het juist niet moet!)

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:04

[quote="Luckystory"]Wat komt er veel duidelijke info voorbij OK dan!

Alleen hier ben ik het niet mee eens:
[quote="_angela_"]
(rechtrichten begint altijd op de volte, pas als dat goed gaat, ga je rechte lijnen rijden)

Ik heb een paard wat aardig scheef gereden is (ze begon al vreemde kreupelheden te vertonen, die na onderzoek door veearts toegeschreven werden aan het rijden en het zadel) en ik begonnen met BODT.
Omdat mijn paard linksgebogen is is ze niet sterk genoeg in haar spieren om linksom een volte te rijden! Het is beter om haar linksom met buitenstelling te rijden rechtuit, om de linkerspieren die ingekort zijn, weer op te rekken en sterker te maken! Dus rechtrichten begin niet op de volte, maar rechtuit!
Bovendien is het voor een ruiter die zijn paard al scheef heeft, heel moeilijk om te voelen wanneer een paard op de volte recht loopt en spoort! Want op een volte kan het paard allerlei trucjes uit halen om maar niet recht te hoeven lopen!
Dat is wat ik in ieder geval tot nu toe geleerd heb... Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 23:15

Niet iedereen is fan van Antoine de Bodt, maar ik hoor wel positieve verhalen over zijn methodes, die schijnen erg goed te werken.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 23:20

Heb binnenkort een proefles van iemand die in zijn methode lesgeeft, ik kijk er erg naar uit!
Ben naar een open dag van haar geweest en de twee paarden die ik zag, waren gewoon een verademing. Wat een verschil met in de krul getrokken paarden! Het zag er gewoon lekker uit, zoals die liepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 23:33

Gaaf!! Neem je een camera mee?
En maak een mooi verslag hè? Dat ziet er idd zóveel fijner uit... daar kwijl ik dan wel weer bij...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 08:13

Yamcha schreef:
Niet iedereen is fan van Antoine de Bodt, maar ik hoor wel positieve verhalen over zijn methodes, die schijnen erg goed te werken.

Ik ben wel fan geworden na een 2 daagse stage bij hem. Heb erg veel bijgeleerd, al kende ik de theorie, heb ik praktijk meer erbij leren voelen.

Enig nadeel van AdB: de ene keer zegt hij zus, de andere keer zo. Zo heb ik geleerd om altijd recht te gaan richten op de volte (bij ieder paard), en zegt hij een stage later weer op de lange lijnen te beginnen... aan het eind van het verhaal kan het waarschijnlijk beide, en als je vaker bij hem lest leer je op die manier meerdere wegen naar rome, en kun je voor jou paard de beste weg leren ontdekken. (aldus een andere cursist die al langere tijd bij hem lest). Je moet er dus eigelijk iedere keer weer helemaal blanco heengaan en kijken wat hij te bieden heeft.

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 08:51

beantsje schreef:
Heb binnenkort een proefles van iemand die in zijn methode lesgeeft, ik kijk er erg naar uit!
Ben naar een open dag van haar geweest en de twee paarden die ik zag, waren gewoon een verademing. Wat een verschil met in de krul getrokken paarden! Het zag er gewoon lekker uit, zoals die liepen.

Was dat toevallig bij Monique de Rijk? Daar ben ik ook geweest Ja Vond het zeer interessant en een verademing om naar te kijken Ja