Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Lusitana schreef:Persoonlijk vind ik dat dingen nut moeten hebben, ik heb begrepen dat anderen dat niet vinden,
Lusitana schreef:Wat de hoevenkrabber aan een kant betreft: Paarden worden geacht (en dat is ook gewoon zo) de hulp van ene zitbeenknobbel verzwaren te voelen of het draaien van het hoofd. Ze voelen ook een vlieg zitten.
He is dus niet belachelijks om je af te vragen wat een klein gewichtje heeft aan een kant.
Een voorbeeld waar een persoon dus gewoon eerst even nadenkt over gevolgen van het aanbrengen van iets op een paard, waar anderen het misschien klakkeloos doen en zich later afvragen waarom een paard toch dit of dat steeds doet.
Lusitana schreef:Wat de hoevenkrabber aan een kant betreft: Paarden worden geacht (en dat is ook gewoon zo) de hulp van ene zitbeenknobbel verzwaren te voelen of het draaien van het hoofd. Ze voelen ook een vlieg zitten. Op het moment dat je je gewicht verplaatst naar 1 van je zitbeenknobbels, verplaats je je hele gewicht, niet alleen die van die ene zitbeenknoppel. Dat geldt ook voor je hoofd. Als je je hoofd naar rechts draait gaat je gewicht naar rechts (nu niet zeggen.. alle 70 kilo?? want dat is natuurlijk niet zo). Ik denk niet dat een klein gewicht effect heeft. Als ik met een hoevekrabber in mijn linkerjaszak over straat loop, heeft dat geen effect op mijn manier van lopen, pas als ik mijn linkerarm zwaar ga maken, dan heeft het effect.
He is dus niet belachelijks om je af te vragen wat een klein gewichtje heeft aan een kant. Het pleit voor je dat je er overnadenkt.Een voorbeeld waar een persoon dus gewoon eerst even nadenkt over gevolgen van het aanbrengen van iets op een paard, waar anderen het misschien klakkeloos doen en zich later afvragen waarom een paard toch dit of dat steeds doet.
Bandida schreef:Waar ik me over verbaas, en ik geef toe ook wel lichtjes aan erger, zijn al die foto's die ik op Bokt zie van paarden die 'losgegooid' (uitgelaten? sorry, Belg) worden met een hoofdstel aan, compleet met bit en soms zelfs met zo'n aansnoerriem. Met welk doel wordt dat gedaan? Dit is een welgemeende vraag, ik heb dit zelf nl. in 20 jaar rijden nog nooit gezien. Behalve hier op foto's dus.
dollemina schreef:![]()
, typische reacties van @huertecilla.
Ik ben hem nu al in een paar topics tegengekomen en het komt steeds weer op hetzelfde neer.
Alles wat 'normal' is, is in de ogen van huertecilla slecht of dieronvriendelijk.
Huertecilla, jij hebt een heel andere manier van leven in een heel ander land dan NL.
Jij rijdt geen paard zoals wij dat (de meeste bokkers) doen.
Het zijn 2 heel verschillende werelden die je niet kan en mag vergelijken.
Ook jouw paarden zijn geen warmbloedpaarden maar barokke paarden(ja toch?).
Een bit en sporen, hoefijzers en dekens zijn niet slecht.
Het gaat er om hoe je deze dingen gebruikt.
Begrijp me niet verkeerd. Ik respecteer jouw manier van leven en jouw omgang met je paarden maar probeer dan ook eens respect op te brengen voor anderen die ook goed voor hun paarden zorgen al is het niet jouw manier.
Alane schreef:Dat men foto's plaatst en het zichtbaarder wordt voor derden wil niet gelijk zeggen dat het 'vroegah' niet bestond
Citaat:Maar ook voor op de foto kan een hoofdstel de foto net helemaal 'af' maken.
En een aansnoerneusriem is geen eng iets...
Huertecilla schreef:
@Alane. Scheef zitten heeft alleen een gewichtsonbalans als resultaat als je over- of ondercompenseert en dan nog herstel je dat dan weer door ergens anders te compenseren. Het totaal aan krachten welke jou op het paard houden is per definitie gelijk, anders val je. Simpele Newtoniaanse natuurkunde. Verder kan een gewichtshulp alleen waargenomen worden als er door verándering een cue gegeven wordt.
Voor de rest leven wij eveneens in een voledig andere dimensie, laten we het daar maar op houden.
HC
Bandida schreef:Alane schreef:Dat men foto's plaatst en het zichtbaarder wordt voor derden wil niet gelijk zeggen dat het 'vroegah' niet bestond
Kan best, ik heb alleen nooit paarden zien 'uitrazen' met een hoofdstel om.
Bandida schreef:Citaat:Maar ook voor op de foto kan een hoofdstel de foto net helemaal 'af' maken.
En een aansnoerneusriem is geen eng iets...
Daar verschillen we dan van mening.
Bandida schreef:= Onderstaande is geen persoonlijke klacht aan de eigenaar van het paard op de foto, ik probeer alleen in algemene termen mijn ergernis over dit soort beelden duidelijk te maken =
Ik vind zowel een bit als een toegesnoerde neusriem en zeker een aansnoerriem onnodig in de omgang met paarden, en ervaar het dan ook absoluut niet als iets dat een foto af maakt. Wel integendeel.
Bandida schreef:Op de bovenstaande foto zie ik een paard dat zijn mond niet kan open doen als hij dat zou willen, en dat constant druk van het bit op de tong en de mondhoeken ervaart, zelfs als de teugels gewoon los hangen.
Bandida schreef:Het gaat daarbij niet over zielig of niet. Ik zie daar rijtechnisch alleen maar nadelen aan.
En om tot slot toch iets heel menselijk en subjectief te zeggen (hoeft dus niet de waarheid te zijn): het dier heeft voor mij dan ook een wat trieste blik in de ogen. Mijn ervaring van deze foto uiteraard. Dit om aan te geven dat de perceptie van beelden erg kan verschillen naargelang wat de toeschouwer graag wil zien.
barkruk schreef:Ik denk (maar corrigeer me alsjeblieft als ik het verkeerd heb) dat Lusitana in haar eerste post over de drinkfles doelde op het feit dat een drinkfles op een bepaald punt continu druk uitoefent op je paard of er lekker tegenaan klappert. Dat lijkt me niet fijn voor een paard. Dus misschien beter een rugzakje meenemen zodat jij dan als ruiter dit ongemak draagt ipv je paard...
Konijntje_ schreef:Dan kun je wel zeggen dat de reguliere rijstijl onvriendelijk is, maar als je leert om je hulpen te coördineren en goed te timen, is daar niets onduidelijks aan, dan begrijpt het paard dat. Wil niet zeggen dat hij altijd kan doen wat je wilt, daarvoor moet je trainen.Ik kan niet geloven dat sommige niet openstaan voor een paardvriendelijkere manier van 'paard'rijden. Ik kom zelf ook van ver, ben een exjumpingruiter, maar door te luisteren naar mensen en door open te staan om iets te leren heb ik veel bijgeleerd de laatste jaren.
Ik dacht altijd van mezelf dat ik goed met mijn paard omging, maar nu ik meer met mijn paard zelf bezig ben, en zijn signalen beter begrijp, merk ik dat ik eigenlijk dat paard veel stress heb bezorgd ipv dat hij gewillig iets voor mij deed omdat hij dat wou doen. Uiteraard kruipt er veel tijd in, en vooral grondwerk, om te leren met je paard om te gaan, of beter opdat het paard je leert begrijpen.
Wat sporen betreft ben ik eigenlijk tot de laatste weken het ermee eens geweest dat je die dingen ook verstandig kunt gebruiken, maar wat ik nu weet is dat ze totaal overbodig zijn!! Mijn jumpingknol van ondertussen 14jaar, die heel zijn leven hoge jumpings meereed van 1m30-1m40 mét sporen en een zware pelham (onder de vorige eigenaar), stapt nu opzij als ik mijn wijsvinger naar zijn flank toebeweeg, ik moet hem niet meer aanraken!!! Zit ik erop en ik geef wat druk vanuit mijn zit (zelfs niet met de hiel aanrakend) Als je dat doet, heb je nooit geleerd hoe je op de goede manier aandrijft.
reageert hij en gaat hij opzij. Je kan n paard gevoelig maken en hem trots op zichzelf maken door voldoende en juist te belonen.
Het bitloos heeft wat langer geduurt maar er zit een hoop vordering in. Je kan nu eenmaal niet zomaar bitloos op een paard springen dat een bit gewend is, je moet zelf zoveel leren, het is een hele andere stijl van rijden. Maar het hoeft niet perse bitloos, het is gewoon een andere gedachtegang en er is lef voor nodig om tegen de populaire manier van rijden in te gaan. Maar een paard is echt niet gelukkig met iemand die steeds in zijn mond trekt,ook dat is niet zo het hoort of zich gevangen voelt in verscheidene optomingen waardoor hij zich geremd voelt en tegelijkertijd de hele tijd aansporingen krijgt om vooruit te lopen. Ik kan me voorstellen dat je dat paardonvriendelijk vindt, ik ook. Maar ook dat heeft meer te maken met stille handen en niet de hele ijzerwinkel eraan hangen. Daarvoor hoef je niet direct bitloos te rijden, je kunt ook leren je handen stil te houden.
creool schreef:Wat is trouwens een pelham?
Alane schreef:Dat had je ook via pb kunnen doen, dit is geheel off-topicheb je een pb gestuurd