Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ineke_ schreef:Ik heb vanavond een meegereden in een clinic bij Laura Zwart, was geregeld van uit
onze vereniging. Hard werken maar erg leuk. Ik vond dat ik behoorlijk laag diep en rond
moest rijden (zij traint zelf af en toe bij anky, verklaart t misschien) en mijn merrie maar
vasthouden in de hals, later was ze enorm los in de hals en veerde haar hele draf. heerlijk
gereden dus !
Zijn er hier op bokt meer mensen die bij haar lessen of een clinic hebben gereden bij haar ?
Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met haar dan.
horseyfries schreef:Om even weer verder te gaan op LDR, elders onder discussie stond dit onder clinic:ineke_ schreef:Ik heb vanavond een meegereden in een clinic bij Laura Zwart, was geregeld van uit
onze vereniging. Hard werken maar erg leuk. Ik vond dat ik behoorlijk laag diep en rond
moest rijden (zij traint zelf af en toe bij anky, verklaart t misschien) en mijn merrie maar
vasthouden in de hals, later was ze enorm los in de hals en veerde haar hele draf. heerlijk
gereden dus !
Zijn er hier op bokt meer mensen die bij haar lessen of een clinic hebben gereden bij haar ?
Dit meisje heeft duidelijk ervaren wat LDR kan toevoegen.
LDR gaat verder dan klassiek, je begint klassiek en dan ga je langzamerhand je paard steeds losser maken door hem ook iets ronder en lager in te stellen. Als je het goed doet dan voel je dat hij zijn hals helemaal loslaat en als het ware tussen je teugels door laat vallen en naar beneden deint, het gevolg is beter over de rug zijn, een vanzelfsprekender doortreden van het achterbeen doordat dat nergens aan de voorkant meer geblokkeerd wordt en een ultiem gevoel!
Mireille1970 schreef:Horsemanagement gaat veel dieper dan alleen rijden en is iets wat van levensbelang is. Naar mijn mening zijn er zelfs te weinig mensen die kunnen "voeren" en hun paard observeren en tekenen herkennen, laat staan rijden met gevoel.
KiWiKo schreef:Ach, ik kijk en loop veel rond, en dat doe ik al jaren ....... ik zie wat ik zie, en zie problemen die mensen met paarden gaan krijgen in de toekomst, nog voordat ze uberhaupt zelf in de gaten hebben dat er een probleem aan komt. Moet ik dan nog een cursus gaan volgen??? Ik en vele anderen die met flink wat verschillende paarden werken en gewerkt hebben kunnen van een afstand zien bij een vreemd paard of deze wel of niet lekker in zijn vel zit. Moeten we dan nog een cursus volgen??? Ik en vele anderen zoals een hoop posters in dit topic, zien een handpaard die zich vreselijk gedraagd, nemen het paard over en het paard is kuiken mak....... zonder dat we iets tegen het dier gezegd of gedaan hebben......... moeten we dan nog een cursus volgen???
Ik en vele anderen wo horseyfries, mireille, jasmijn, tyrza en noem er nog maar een paar, weten instinctief zonder er over na te denken of het handboek soldaat erop na te slaan hoe te reageren op elk paard, bekend of onbekend........ moeten we dan een cursus gaan volgen????
wat wel leuk is, zijn de levels van Parellie vol te maken, maar dan gewoon voor de leuk, voor de afwisseling,
horseyfries schreef:jjs schreef:Het wordt een leuk 'normal' onderonsje nu.
Uit de opmerkingen over Parelli o.a. is al op te merken dat mensen amper weten waar ze het over hebben.
Ik zou zeggen, als je er zo nodig meent iets over te moeten zeggen: ga dan die cursus NH nog maar eens doen of ga ergens anders een cursus doen of doe het vervolg.
Want blijkbaar zijn de kwartjes niet gevallen![]()
![]()
Aangezien ik in één cursus vaker de cursusleider heb gecorrigeerd dan hij mij iets geleerd heeft vrees ik dat ik mijn geld de volgende keer ergens anders aan ga besteden....
Met alle respect voor de mensen die dat nodig hebben om een paard te leren begrijpen, als je op een boerderij bent opgegroeid heb je de hele cursus door het idee dat je tussen mensen van Mars bent belandt die nog nooit een paard gezien hebben.....
horseyfries schreef:Om even weer verder te gaan op LDR, elders onder discussie stond dit onder clinic:ineke_ schreef:Ik heb vanavond een meegereden in een clinic bij Laura Zwart, was geregeld van uit
gereden dus !
Dit meisje heeft duidelijk ervaren wat LDR kan toevoegen.
LDR gaat verder dan klassiek, je begint klassiek en dan ga je langzamerhand je paard steeds losser maken door hem ook iets ronder en lager in te stellen. Als je het goed doet dan voel je dat hij zijn hals helemaal loslaat en als het ware tussen je teugels door laat vallen en naar beneden deint, het gevolg is beter over de rug zijn, een vanzelfsprekender doortreden van het achterbeen doordat dat nergens aan de voorkant meer geblokkeerd wordt en een ultiem gevoel!
Mireille1970 schreef:Aan het toontje hier te horen van sommigen die wat laatdunkend doen over NH en bepaalde planken absoluut metersver mis slaan, is te merken dat voor meer geldt dat er nog heel veel is te leren en te begrijpen.
JJS dit zeg jij net...
Mag ik je vragen waarom je dit wel meent te kunnen zeggen en ons ldr-ruiters als dierenbeulen durft af te zeiken?
Omdat jij ervaring in NH hebt? Inderdaad, jij hebt veel meer verstand van NH als ik, echt veel meer, dat weet ik zeker omdat ik me er minder in heb verdiept als jij en er niet jouw ervaring in deel..
MAAR andersom geldt dat mijn jarenlange ervaring met paarden die LDR gereden worden en mijn LDR-rijervaring doen er niet toe? Dat is ook niet eerlijk!!
Dat is hetzelfde zeggen als "ik heb de horsewhisperer gelezen en Parelli en consorten meermaals aan het werk gezien, het is asociaal en crimineel want dat zie je toch zo, je gaat toch je paard niet van je af sturen! Iedereen die NH werk ziet ziet dat toch, die arme paarden worden vreselijk getraumatiseerd, willen ze naar je toe komen en dan mag het nog niet, ook gemeen"...
(maar er nog nooit wat mee gedaan hebben)
Dat is wat jij doet, snap je nou hoe vreemd dat overkomt?
Laat mij mijn ervaring en praktijkleven inzetten en me niet bemoeien met takken waar ik geen verstand van meen te hebben, en doe jij dan hetzelfde...
VValar schreef:En niet weer verwijzen naar je website, gewoon in normale woorden eventjes vermelden. En anders gewoon deze begrippen niet meer gebruiken. Ze zijn klaarblijkelijk een last voor velen.
Tyrza schreef:Tsjakkaaaaaa!!!!
jjs schreef:Mireille1970 schreef:Aan het toontje hier te horen van sommigen die wat laatdunkend doen over NH en bepaalde planken absoluut metersver mis slaan, is te merken dat voor meer geldt dat er nog heel veel is te leren en te begrijpen.
JJS dit zeg jij net...
Mag ik je vragen waarom je dit wel meent te kunnen zeggen en ons ldr-ruiters als dierenbeulen durft af te zeiken?
Omdat jij ervaring in NH hebt? Inderdaad, jij hebt veel meer verstand van NH als ik, echt veel meer, dat weet ik zeker omdat ik me er minder in heb verdiept als jij en er niet jouw ervaring in deel..
MAAR andersom geldt dat mijn jarenlange ervaring met paarden die LDR gereden worden en mijn LDR-rijervaring doen er niet toe? Dat is ook niet eerlijk!!
Dat is hetzelfde zeggen als "ik heb de horsewhisperer gelezen en Parelli en consorten meermaals aan het werk gezien, het is asociaal en crimineel want dat zie je toch zo, je gaat toch je paard niet van je af sturen! Iedereen die NH werk ziet ziet dat toch, die arme paarden worden vreselijk getraumatiseerd, willen ze naar je toe komen en dan mag het nog niet, ook gemeen"...
(maar er nog nooit wat mee gedaan hebben)
Dat is wat jij doet, snap je nou hoe vreemd dat overkomt?
Laat mij mijn ervaring en praktijkleven inzetten en me niet bemoeien met takken waar ik geen verstand van meen te hebben, en doe jij dan hetzelfde...
Je het hier zeker een punt Mireille.
Maar als jij dingen ziet gebeuren bij bijv. Parelli, je ziet meermalen afgrijselijke foto's van akelige gezichtsuitdrukkingen van paarden, dan heb je alle recht hier kritiek op te hebben en dit te veroordelen. Daarvoor hoef je het niet eerst zelf gedaan te hebben. Er over lezen, je er eerlijk voor open stellen is wel een vereiste. Anders heb je te weinig info.
Jij ziet dus ellende, het is dan aan de voorstander om jou uit te leggen en te overtuigen wat er gebeurt en waarom. Kan deze persoon jou niet overtuigen, dan deugt er wellicht inderdaad iets niet aan het Parelligebeuren. Toch? Of iemand kan niet goed uitleggen en overbrengen dat kan ook. Jij staat dan toch volledig in je recht om dit afschuwelijk te blijven vinden? Ik haat het eerlijk gezegd als mensen in zo'n geval makkelijk te overtuigen zijn; je ziet toch iets dat je met je hele gevoel verafschuwt? Dat heb je toch zomaar niet weggevlakt? Of poets je in zo'n geval makkelijk je gevoel weg: omdat er een reden achterzit en een logisch doel, ook al zegt heel je gevoel je wat anders.
Geloof me maar dat ik me open heb gesteld voor LDR, hell, heel lang heb ik gedacht dat het wel oke was, ook al was het mijn ding niet. De toppers zouden het wel weten wat ze aan het doen waren. Alle respect voor onze toppers hoor.
Maar hoe meer ik van het feit overtuigd raak dat mensen te veel de ogen sluiten voor paardenwelzijn in de topsport, hoe minder ik dit wil accepteren. Ga je eenmaal het pad op van meer paardgericht denken, meer belangstelling voor natural horsemanship laten we maar zeggen, dan is er geen weg terug. Langzamerhand begin je zo je sporen wat af te zweren, je doet wat meer moeite of je je paarden zonder zweep aan het lopen krijgt, bitloos zou dat ook werken, ja verrek, gaat ook goed...
Ik kan me niet meer voorstellen dat ik terug zou gaan naar de meer harde omgang, het normaler vinden dat je een paard pijn doet om hem in het gareel te krijgen. Puur omdat het niet nodig is.
Dus nee, je voorstel is leuk: ga het zelf ervaren. Maar dat zal niet gaan: ik peins er niet over om paarden dat aan te doen. Het is aan mij manieren te verzinnen waarop ze ook los, soepel en sterk worden. Lukt dat wat minder, dan so be it, we gaan ook niet aan de doping omdat je daar zulke goede resultaten mee krijgt...
Dat is de kern van dit hele topic.
Als jij nu zegt, het ziet er akelig uit, maar het is wel goed uitgevoerd, dan onderstreept dat nogmaals dat verschil in mentaliteit.
Dan is het nu wel verdrietig vast te stellen dat al die ongelukkige momenten inderdaad goed uitgoeverde rollkuren zijn...
Blijkbaar accepteer jij en andere voorstanders makkelijker dat een paard zo laten lopen gerechtvaardigd is om je doel te bereiken.
Voor mij is het dat niet. Niet iedereen ervaart trouwens zoveel goeds met LDR, ik ken genoeg praktijkverhalen van mensen die er weer afgestapt zijn omdat hun paarden teveel verzet toonden en slechter gingen lopen.
_tarja_ schreef:Deze uitdrukking: Die slaan als een tang op een varken. Die kende ik helemaal nog niethaha....vond hem ff grappig
Mireille1970 schreef:_tarja_ schreef:Deze uitdrukking: Die slaan als een tang op een varken. Die kende ik helemaal nog niethaha....vond hem ff grappig
Hahahahaha die is al oud hoor
Tyrza schreef:Heb net een paard van me met dubbele longe gelongeerd, hij pakte fijn aan, liep keurig over de rug met de bovenlijn correct aangespannen.
En wat bleek? Zijn ogen waren ook zo "eng" naar voren gedraait! Ben maar meteen gestopt want ik was bang dat ie niet meer kon zien waar hij liep....
Huertecilla schreef:Het spijt me maar ik ga toch echt niet alleen maar woorden en begrippen gebruik die de modale ruiter snapt en evenmin elk woord uitleggen. Dat is niet mijn verantwoordelijkheid, niet mijn probleem. Te absurd voor woorden dit. WILLEN jullie niet leren? Als ik het voorkauw leer je echt niet hoor. Waar geen wil is, is geen weg. Zoek het maar op.
Het is al HEEL netjes van me het op de website voor de hele wereld in begrijpelijk taal uitgelegd te hebben wat Skinner schrijft.
Als je vooruit wil moet je ZELF wat doen. Dat is het stukje Wil, wat van kracht is waar Mogelijkheden en of Kennis niet voldoende blijken te zijn.