Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 11:26

Haha nou ja ik heb het ook gedaan en ben maar door 1 iemand afgekraakt en de rest had opbouwende kritiek. :) weet zelf dat ik ook geen wereldster ben maar mijn paarden zijn altijd blij en tevreden en voelen zich altijd beter bij mij dan dat ze kwamen. Denk dat dat het belangrijkste uitgangspunt is.

Wat bij mij vooral naar voren kwam is m’n houding, nou ja als ik verder het wel goed doe dan is dat wellicht wel hetgeen wat het snelst aangepakt moet en kan worden. Het probleem is alleen dat ik al bijna 3 jaar niet meer op m’n lijf kan vertrouwen na m’n ongelukje... dus of het ooit nog haalbaar is om echt fijn in het zadel te zitten geen idee.. neemt niet weg dat ik het ga proberen :) dus wat dat betreft bedankt dat jullie daarmee weer wat motivatie hebben aangewakkerd!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 11:35

Mijn oude paard

Bij haar oude eigenaar net voor ik haar kocht
Afbeelding
Aan het eind bij mij
Afbeelding
Afbeelding

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 11:51

Nog even terug naar het filmpje van Helgstrand: Ik heb dit filmpje geplaatst omdat:

1: Het een instructie-filmpje is en dus bedoeld om kritisch te bekijken en van te leren.
2: Het gewoon openbaar is en met sponsor-logo, waaruit ik concludeer dat zij het prima vinden en zelfs mogelijk op prijs stellen dat zoveel mogelijk mensen hier naar kijken en van leren.
3: We hier professionals aan het werk zien en geen goedbedoelende amateur.
4: Het een buitenlands filmpje is.

Zoals ik al eerder schreef zie ik tegenwoordig veel mensen op deze manier rijden. Mijn rijderij stamt nog uit de vorige eeuw, ik heb nu een jong, modern gefokt paard waar ik wedstrijden mee wil gaan rijden en vraag me af welke stijl ik voor haar wil adopteren. Zij nodigt uit om op de manier van Helgstrands' filmpje te rijden en is zo tot ze bij mij kwam ook gereden. Dit is alleen niet zoals ik het geleerd heb en ook niet wat mij echt aanspreekt wanneer ik er naar kijk. Maar veel ruiters rijden tegenwoordig zo dus wil ik me er in verdiepen om te achterhalen waarom deze methode goed is, zodat ik voor mijn merrie een goede keus kan maken (dus omscholen naar ouderwets of doorgaan op de voet van Helgstrand).
Als eerste valt mij de hoofd-hals houding van deze stijl op, deze is precies zoals het in mijn jonge jaren niet moest zijn, daar stond haast de doodstraf op. Maar tijden veranderen, paarden veranderen en inzichten veranderen.
Als tweede, wanneer ik de teugels zo kort neem loopt mijn paard niet meer dus ga ik letten op hoe de amazone het paard aan het lopen houdt en dit blijkt ze te doen door met grote regelmaat de sporen te gebruiken. Oke ik heb het filmpje langzamer moeten afsprelen om het te zien, maar ze doet het. Ook dit is in tegenspraak met wat ik heb geleerd en mijn vraag is nu, horen beide dingen bij elkaar? Zijn dit de hulpen zoals deze rijstijl beoefend moet worden?

En misschien is dit geen goed filmpje van deze rijstijl hoor, maar dan zag ik graag een trainingsfilmp waar het wel goed uitgevoerd wordt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:06

1: Het een instructie-filmpje is en dus bedoeld om kritisch te bekijken en van te leren.
- waarin notabene wordt uitgelegd wat veel gemaakte fouten zijn bij een paard met aanleuningsproblemen! Vervolgens presenteer je het filmpje als een voorbeeld van de aanleuning in “dé moderne dressuur” voorzien van een hoofdbonkend poppetje.

2: Het gewoon openbaar is en met sponsor-logo, waaruit ik concludeer dat zij het prima vinden en zelfs mogelijk op prijs stellen dat zoveel mogelijk mensen hier naar kijken en van leren.
- Kijken en leren is anders dan afkraken en bashen. Als mensen in dit topic écht wilde leren, was alleen de openingspost anders vormgegeven en had je het filmpje die je plaatste voorzien van een vraag. Niet van een oordeel.

Het meisje dat rijdt is behalve haar naam, niet voorgesteld. Zij kan dus gewoon een amateur zijn, die bij Helgstrand lest.

4: Het een buitenlands filmpje is.

irmaz schreef:
Nog even terug naar het filmpje van Helgstrand: Ik heb dit filmpje geplaatst

Zoals ik al eerder schreef zie ik tegenwoordig veel mensen op deze manier rijden. Mijn rijderij stamt nog uit de vorige eeuw, ik heb nu een jong, modern gefokt paard waar ik wedstrijden mee wil gaan rijden en vraag me af welke stijl ik voor haar wil adopteren. Zij nodigt uit om op de manier van Helgstrands' filmpje te rijden en is zo tot ze bij mij kwam ook gereden. Dit is alleen niet zoals ik het geleerd heb en ook niet wat mij echt aanspreekt wanneer ik er naar kijk. Maar veel ruiters rijden tegenwoordig zo dus wil ik me er in verdiepen om te achterhalen waarom deze methode goed is, zodat ik voor mijn merrie een goede keus kan maken (dus omscholen naar ouderwets of doorgaan op de voet van Helgstrand).
Als eerste valt mij de hoofd-hals houding van deze stijl op, deze is precies zoals het in mijn jonge jaren niet moest zijn, daar stond haast de doodstraf op. Maar tijden veranderen, paarden veranderen en inzichten veranderen.
Als tweede, wanneer ik de teugels zo kort neem loopt mijn paard niet meer dus ga ik letten op hoe de amazone het paard aan het lopen houdt en dit blijkt ze te doen door met grote regelmaat de sporen te gebruiken. Oke ik heb het filmpje langzamer moeten afsprelen om het te zien, maar ze doet het. Ook dit is in tegenspraak met wat ik heb geleerd en mijn vraag is nu, horen beide dingen bij elkaar? Zijn dit de hulpen zoals deze rijstijl beoefend moet worden?

En misschien is dit geen goed filmpje van deze rijstijl hoor, maar dan zag ik graag een trainingsfilmp waar het wel goed uitgevoerd wordt.

Als je dít nou bij het filmpje had geplaatst had het hele plaatsten ervan een totaal andere smaak gehad.
Laatst bijgewerkt door 996981 op 05-01-21 12:19, in het totaal 2 keer bewerkt

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:13

Het is inderdaad van alle kanten in strijd met de principes van dat wat we klassieke dressuur noemen.
Een groot deel van die "afwijkingen" worden veroorzaakt door de bouw van het paard, dat is een keuze.

Wanneer de amazone de teugels los laat of stopt met prikken, dan valt het paard uit elkaar, het heeft geen evenwicht leren opbouwen vanuit de achterhand, het gaat in een kunstmatig door de ruiter onderhouden evenwicht.
Je ziet hier wat men moderne dressuur noemt.

Volgens de principes van de klassieke dressuur leren we een paard om vanuit halve ophoudingen en wendingen zijn evenwicht onder de ruiter te vinden.
De handen zijn hier slechts nodig om het paard te helpen dit evenwicht te vinden, ze zijn geen ondersteuning.
De benen zijn alleen nodig om wijzigingen in paslengte of tempo aan te geven, het paard wordt voornamelijk gereden op de zit.

De klassieke weg duurt aanzienlijk langer maar geeft een paard dat aan ultra lichte hulpen staat en in staat is zichzelf the dragen.
Het is een keuze.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:22

Strikt klassieke dressuur

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:32

lichtheid schreef:

[ Video ]

Wat dus ook niet zaligmakend is. Paard gaat bij iedere gevraagde vorm van verzameling wijd van achter.

Een teken dat het niet echt draagt en dus schijnverzameling laat zien.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:33

lichtheid schreef:

[ Video ]

Kijk liever hier naar terwijl dit paard eigenlijk een heel onlogisch lijf heeft voor dressuur.

een paard een goede basis bieden dat ie zelfs met wat tekortkomingen toch door het hele lijf kan gaan is toch eigenlijk het streven van dressuur?

Ik heb het boek ruiters en rechters nog liggen. Helaas nog geen tijd gehad om hem weer eens te lezen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:35

lichtheid schreef:

[ Video ]

Dit lijkt me toch meer op een "houdinkje"

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:52

Je keuze om een Arabier als voorbeeld te nemen bevestigd voor mij wel mijn vermoeden van wie je bent lichtheid.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:53

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:00

lichtheid schreef:

[ Video ]

Wat is er Strikt klassieke dressuur aan? Leuk beestje los vaste aanleuning, achter moeite met meekomen en gaat wijd zo nu en dan., grappig die circuspasjes met voorbeen. Maar verder, 13 in een dozijn.
Maakt verder weinig indruk, dit beeld zie ik vaker als ik zit te jureren.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:03

996981 schreef:
lichtheid schreef:

[ Video ]

Wat dus ook niet zaligmakend is. Paard gaat bij iedere gevraagde vorm van verzameling wijd van achter.

Zo zie je maar dat je ook niet vrij bent van een negatieve benaderling.
We kunnen ook objectief kijken en zien wat de verschillen zijn ,wat het goede is aan het ene of het andere.
<<)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:06

lichtheid schreef:
We kunnen ook objectief kijken en zien wat de verschillen zijn ,wat het goede is aan het ene of het andere.
<<)

In combinatie met deze alinea: “ De klassieke weg duurt aanzienlijk langer maar geeft een paard dat aan ultra lichte hulpen staat en in staat is zichzelf the dragen.
Het is een keuze.”

En het daarop volgende filmpje ging ik ervan uit dat dit filmpje als voorbeeld diende te volgen.

Dat soort misverstanden kun je voorkomen door aan te geven met welk doel je een filmpje plaatst.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:09

@ lichtheid, even vraagje: wat bedoel je met ''niet vrij van...''. ik heb ook mijn mening over het getoonde in de video. Hoe bepaal je wie een negatieve benadering heeft? Als het antwoord jou past misschien? Breng licht in de duisternis aub.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:24

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:35

MarjanB schreef:
Kijk liever hier naar terwijl dit paard eigenlijk een heel onlogisch lijf heeft voor dressuur.

een paard een goede basis bieden dat ie zelfs met wat tekortkomingen toch door het hele lijf kan gaan is toch eigenlijk het streven van dressuur?

Ik heb het boek ruiters en rechters nog liggen. Helaas nog geen tijd gehad om hem weer eens te lezen.

Moet je doen :j
Ik heb deel twee ook nog staan als je interesse hebt.
Ooit gekocht van de meester himself

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:36

lichtheid schreef:
996981 schreef:

<<)

Vraag ik me weer af wat nu negatief is aan dit commentaar?
996981 zegt toch alleen wat ze ziet. Namelijk dat het paard niet een correcte verzameling laat zien,

Ik ben dat met haar eens. Daarbij zeg ik ook dat ik de indruk van "een houdinkje" heb. Dat wordt versterkt doordat ik het paard strak vind in de beweging en nergens echt het lichaam aan het werk zie.

Verder zou het denk ik wel helpen dat als je fimpjes ter vergelijking plaatst ze ook vergelijkbaar zijn in graad van africhting en leeftijd.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:47

CharleyT schreef:
@ lichtheid, even vraagje: wat bedoel je met ''niet vrij van...''. ik heb ook mijn mening over het getoonde in de video. Hoe bepaal je wie een negatieve benadering heeft? Als het antwoord jou past misschien? Breng licht in de duisternis aub.

Wanneer we er van uit gaan dat de dresuur goed moet zijn voor paard en ruiter dan kan de enige analyse van beelden alleen maar zijn in hoeverre daar van afgeweken wordt.
In werkelijkheid wordt ieder beeld geanalyseerd op basis van van dat wat theoretisch als perfectie mogelijk is.
Perfectie bestaat niet en het streven ernaar met niet perfecte paarden kan alleen maar leiden tot een "dressuur" die niet goed is voor het paard en daarmee zéker ook niet voor de ruiter.
Met geduld, inzicht, intelligentie en empathie kunnen we een paard brengen naar zijn optimale zijn om hem een lang en gezond leven te schenken.
Zo een paard zal kalm, rustig en alert zijn, zijn best doen om te voldoen aan de vragen van zijn ruiter en goed in zijn vel zitten. (dat is de aard van het paard)

Dat wat ik telkens weer zie op alle Bokt topics:
Iedereen weet het beter.
Het is nooit goed.

Kijken we even naar de twee video's die ik zomaar als voorbeeldjes (her)plaatste dan zie ik
1/een modern rijpaard dat niet in staat is zijn evenwicht te handhaven zonder voortdurende en storende inbreng van de ruiter en ik weet uit ervaring dat wanneer de ruiter stopt met inwerken het paard niet meer uit te zitten is.

2/een niet direct optimaal geschikt model dresuurpaard maar dat wel heel goed zijn evenwicht kan bewaren en dat uiterst licht aan de hulpen staat.
Dat wat men los/vaste verbinding noemt is dat wat men in de klassieke dressuur na streeft, de ruiter kan zijn armen en handen ontspannen laten afhangen, het paard zoekt de begrenzing met zijn tong liggend op een ontspannen onderkaak. Héél comfortabel, heel subtiel.
Dit paard staat aan de zit, de hand geeft slechts de begrenzing aan, het been is wakend.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:10

996981 schreef:
- waarin notabene wordt uitgelegd wat veel gemaakte fouten zijn bij een paard met aanleuningsproblemen! Vervolgens presenteer je het filmpje als een voorbeeld van de aanleuning in “dé moderne dressuur” voorzien van een hoofdbonkend poppetje.

Dat hoofdbonkend poppetje ging over het veelvuldige spoorgebruik, heel eerlijk gezegd schrok ik daarvan. Het is daarom dat ik hier ook vraag of dat bij de rijstijl hoort of dat het ook anders kan/moet.
Wat aanleuning betreft; er wordt m.i. verteld dat mensen wanneer ze de handen naar boven doen, onterecht denken dat ze het paard voor meer ruimte geven. De instruktrice zegt wel dat ze haar handen even naar voor moet doen maar ik zie het de amazone nergens doen dus neem ik aan dat het paard niet te diep ingebogen zou lopen, aangezien het paard aan het eind nog net zo diep loopt als aan het begin.

Citaat:
- Kijken en leren is anders dan afkraken en bashen. Als mensen in dit topic écht wilde leren, was alleen de openingspost anders vormgegeven en had je het filmpje die je plaatste voorzien van een vraag. Niet van een oordeel.

Dit afkraken en bashen heb ik, geloof ik, even gemist maar het is een openbaar forum waar iedereen zijn mening mag verkondigen en de ene doet dat wat taktischer dan de ander ;)
Citaat:
Het meisje dat rijdt is behalve haar naam, niet voorgesteld. Zij kan dus gewoon een amateur zijn, die bij Helgstrand lest.

0:22 minuut van het filmpje: "With me today, is my student master rider, {name}". Ik moet toegeven dat ik zelf een komma tussen student en master had gedacht en master rider klinkt voor mij niet als amateur. Maar heb even wat background check gedaan, de amazone werkt volgens haar facebook bij de Helgstrand Academy, dus lijkt me wel een professional.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:16

lichtheid schreef:
2/een niet direct optimaal geschikt model dresuurpaard maar dat wel heel goed zijn evenwicht kan bewaren en dat uiterst licht aan de hulpen staat.
Dat wat men los/vaste verbinding noemt is dat wat men in de klassieke dressuur na streeft, de ruiter kan zijn armen en handen ontspannen laten afhangen, het paard zoekt de begrenzing met zijn tong liggend op een ontspannen onderkaak. Héél comfortabel, heel subtiel.
Dit paard staat aan de zit, de hand geeft slechts de begrenzing aan, het been is wakend.

Een paard dat zo'n 5 jaar ouder is dan paard 1 en met een gebrek aan lenigheid dat niet moet worden verward met evenwicht.
Een los vaste verbinding is nooit fijn voor een paard. Wat voor poëtische woorden je er ook weet te vinden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:48

irmaz schreef:
Dat hoofdbonkend poppetje ging over het veelvuldige spoorgebruik, heel eerlijk gezegd schrok ik daarvan

Nee, want dat constateerde je een paar dagen later pas. Vooral proberen recht te blijven praten wat krom is...

irmaz schreef:
Dit afkraken en bashen heb ik, geloof ik, even gemist maar het is een openbaar forum waar iedereen zijn mening mag verkondigen en de ene doet dat wat taktischer dan de ander ;)

Wanneer je ergens je mening over geeft, is het gebruikelijk die mening ook uit te leggen. Je legt
uit waarom je een bepaald beoordelingswoord hebt gekozen. Die uitleg wordt ook wel een reden of argument genoemd.

Je kunt bijvoorbeeld op de volgende manier je mening geven:
Ik vind dit want ... (jouw argument).

De woorden ik vind, ik ben van mening dat, naar mijn idee, in mijn ogen etc. worden hier heeeeeel weinig gebruikt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:18

996981 schreef:
irmaz schreef:
Dat hoofdbonkend poppetje ging over het veelvuldige spoorgebruik, heel eerlijk gezegd schrok ik daarvan

Dat ik overigens ook niet zie. Haar benen komen zo ver onder de buik van het paard uit dat dat vrij onmogelijk is met het spoortje dat ze aanheeft.

Het is overigens vrij normaal om een spoortje aan te hebben, ook bij het rijden van jonge paarden (tenzij je ze er niet uit kunt houden), natuurlijk. Vanaf het M is het verplicht, d.w.z. dat het een zwaardere eis aan de ruiter.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:32

Babootje schreef:
irmaz schreef:

Dat ik overigens ook niet zie. Haar benen komen zo ver onder de buik van het paard uit dat dat vrij onmogelijk is met het spoortje dat ze aanheeft.

Het is overigens vrij normaal om een spoortje aan te hebben, ook bij het rijden van jonge paarden (tenzij je ze er niet uit kunt houden), natuurlijk. Vanaf het M is het verplicht, d.w.z. dat het een zwaardere eis aan de ruiter.

Nou ik vind het helemaal niet normaal om jonge paarden met een spoortje te rijden.. sowieso is het niet echt nodig, ook niet voor afstemming want met sporen om kan je ook niet even je hak wat tegen de buik doen want daar zit altijd die spoor. Vind dat zo’n onzin.

Als ik een spoortje om doe dan heb ik een paard dat naar m’n been mept.. dus tot zover de eis aan de ruiter, paard accepteert het niet meer omdat die hoger geklasseerde ruiter er te vaak in geprikt heeft

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:37

MarjanB schreef:
Nou ik vind het helemaal niet normaal om jonge paarden met een spoortje te rijden.. sowieso is het niet echt nodig, ook niet voor afstemming want met sporen om kan je ook niet even je hak wat tegen de buik doen want daar zit altijd die spoor. Vind dat zo’n onzin.

Als ik een spoortje om doe dan heb ik een paard dat naar m’n been mept.. dus tot zover de eis aan de ruiter, paard accepteert het niet meer omdat die hoger geklasseerde ruiter er te vaak in geprikt heeft

Ik zou in jouw geval, met jouw balans ook absoluut geen spoortje aan doen. Ik snap dat je paard daar naar slaat. Je been is gewoon nog niet rustig genoeg om je paard enkel dan te raken wanneer je dat wil :)

Dat hoeft echt niks te maken te hebben met de vorige ruiter. Die laatste zin is een conclusie die je er zelf uitgetrokken hebt. Maar tenzij je paard je dat in je oor gefluisterd heeft weet je niet of het de waarheid is.