S_en_Z schreef:Babootje.
Ik zei idd ook al, eerst motortje aan en dan uitschuiven. Eerst uitschuiven en dan motortje aan is op voorhand kukelen.
Toch zie ik de laatste "methode" wel veel naar voren komen bij instructie. En dan ook veelvuldig lang laag rijden onder het mom van "zo leert ie zn buikspieren aanspannen".
Niet dat ik denk dat de meesten in dit topic verkeerd vwnw rijden hoor
Daarom stel ik mn vragen ook juist, om er iets van te leren.
Ik zou daar iets aan willen toevoegen. Men kan zeer goed de motor 'aan' hebben in stilstand. Stel U komt met uw paard in een correcte aanleuning tot stilstand, u houdt halt voor een iets langere periode [halve minuut is veel] terwijl het paard geconcentreerd en in aanleuning blijft. U kunt dus de hals nog iets uitschuiven en u draaft dan pas aan, dan hoeft het paard niet per definitie op de voorhand te vallen. Het vergt alleen veel meer kracht om de drafpas goed af te maken. Het komt in dit geval aan hoever het paard is afgericht en of het inmiddels sterk genoeg is geworden om deze oefening uit te voeren. Maar het is zeker een voorbeeld waar een paard eerst de hals uitschuift en dat pas in de beweging start. Maar volgens mij was de motor in al die tijd niet 'afgeslagen'. In zoverre spreek ik uw stelling ook niet tegen.