Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 19:42

Is dat o.a. ook met je ogen dicht lichtrijden op het goede been, of bij de eerste galoppas al voelen welke galop het is, of voor of achterhand voor is?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 19:45

Starbreeze schreef:
Is dat o.a. ook met je ogen dicht lichtrijden op het goede been, of bij de eerste galoppas al voelen welke galop het is, of voor of achterhand voor is?

Het is zeker weten wanneer en met welke intensiteit je welke hulp moet geven én wanneer je paard niet toegankelijk is voor wat voor hulp ook....
Dat kan niemand je meer vertellen, je weet.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 20:42

Ik volg nog steeds. Wat vinden jullie van dit plaatje? Moet ik er eerst zelf iets over zeggen? Iets over mezelf dan maar: jammer dat ik achter de loodlijn zit. Ik let er nog wel zo op. Toch wat spanning denk ik.

Afbeelding

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 21:21

Pfff wat een hitte! Ik rij nu 's ochtends om 7 uur al, dan is het goed te doen. Dat vonden de paarden ook, die waren beide erg energiek en rennerig. Maar doorgegaan tot het beter werd. Toen beloond en afgestapt.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 22:54

http://www.servustv.com/de/Medien/Gala-der-Lipizzaner

Vanaf 33'de volledige voorstelling met commentaar van Arthur Kottas-Heldenberg. Hogere sprongen dan levade bekoren mij niet maar dit is hetgeen ik naar streef. Spanning af en toe..ja,4 vreemde hengsten van de 16(!)en merries in veulenhengstigheid net ervoor in de baan en nabij. Een "springklare"hengst in de quadrille zo rijden(Rostek)...alleen daarom is dit filmpje al de moeite waard.

De SRS is nog steeds puur ondanks alle beweringen. warmrijden was dan ook zichtbaar voor ieder.
Luister naar Kottas,hij vertelt de essentie van goed rijden

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 23:19

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 23:34

Die laatste is ook meer mijn ding.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 06:22

KimE schreef:
Ik volg nog steeds. Wat vinden jullie van dit plaatje? Moet ik er eerst zelf iets over zeggen? Iets over mezelf dan maar: jammer dat ik achter de loodlijn zit. Ik let er nog wel zo op. Toch wat spanning denk ik.

[ Afbeelding ]

Het is een mooi plaatje @KimE.
We zouden meer kunnen zeggen over een video.

Je hak is ongeveer 25cm voor de loodlijn vanuit je hals, bij een zit in evenwicht zou dit één lijn zijn.
Waarom zit je altijd een beetje achterover?
Jij noemt het wat spanning, maar wat bedoel je daar mee?
Het lijkt of je paard in een houding loopt zonder losgelatenheid.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 08:17

Peetstap schreef:
Zou leuk zijn als es iemand reargeert die dit nog nooit eerder heeft gedaan, wat ie zoal ervaarde bij zijn paard en waar de "spots" liggen
al doende & ontdekkend. (van oortjes tot hoeven)
Ben benieuwd.

Ik ga het komend weekend proberen. Maar ik moet hier wel even een rustig momentje voor zoeken.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:09

@piepenfiets en horseware, op jullie laatste berichten wil ik reagerenomdat daar gesproken wordt over 'type paarden'.

In de link van Will staat dat het volbloedtype meer moeite heeft met de ruglift terwijl een Iberisch paard daar bv veel minder moeite mee heeft. De link van Piepenfiets gaat over de Spaanse rijschool; de Lippizaners :)

Is het niet zo dat ieder type paard zijn voor- en nadelen heeft of maakt dat totaal niet uit? Ik heb ook een PRE gereden die door Kottas getraind was, ja dat dier was zo wat verzameld geboren en had geen enkele moeite met piaffe, passage etc. Je voelde dat paard achter gewoon zakken en je zat bergop! MAAR ik vond het met dit dier erg moeilijk om de uitgestrekte gangen te tonen en hem recht te houden in de lengtebuiging. Vanwege zijn korte rug zwiepte hij makkelijk alle kanten uit. Ik heb ook friezen gereden (wel echt het luxe dressuurtype) maar die had toch wel wat minder 'go' dan de PRE. Daar stond tegenover dat de PRE sneller hectisch werd in zijn beweging.

Hier een filmpje uit de oude doos, hier zat ik er net op en vond het nog erg moeilijk zo'n hoog opgeleid paard met minieme hulpen te rijden, regelmatig een soort van over reactie dus:
https://youtu.be/CuOFto8LSg8

Een volbloedtype (en nu neem ik mijn paard met zijn 43% even als voorbeeld) heeft over het algemeen een iets langere rug waardoor lengtebuiging makkelijker wordt (tenminste dat vind ik) én hij kan ontzettend ruim lopen in alle gangen. Het sluiten daarentegen is bij hem weer wat moeilijker want hij loopt graag groot.

Train je deze 2 type paarden dan hetzelfde? Of leg je de focus bij de een anders dan bij de andere?
Bij de dressuurproeven wordt namelijk ook verruiming gevraagd, is het zo dat het voor één van beide types makkelijker is de gulden middenweg te vinden? Dus dat een Iberisch type meer verruiming gaat tonen en het volbloedtype meer verzameling? Of zie ik dit nu helemaal verkeerd en maakt het geen verschil?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 10:14

Ik denk dat je ieder type paard op dezelfde manier traint.
Je zult alleen relatief veel meer tijd kwijt zijn aan het zoveel mogelijk versterken van de zwakke kanten van een paard ten opzichte van zijn sterke, ieder paard heeft zo zijn eigen problemen.

Bij een dressuurproef vraagt men verzameling én verruiming, wij werken hier in N Europa met veelzijdigheidspaarden.

Veel PRE's worden zonder aanspanning van de bovenlijn gereden, valse oprichting.
Een PRE zakt makkelijk van achteren en draagt de hals van nature hoog en dan lijkt het al net of je verzameling hebt.
Bij een PRE heb je meer tijd nodig voor het stretchen, dat is zijn zwakke kant.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:26

Klopt idd, dat is zo met friezen ook. Duurde bij mijn fries ook echt even voor die valse knik eruit was maar toen dat eenmaal voor elkaar was, kon ik er echt álles mee. Nou had mijn fries ook een sterke lendenen partij. Vinden veel mensen raar, dat ik het met m'n fries beter voor elkaar vond hebben dan met mn KWPN'er, want friezen zijn toch 'moeilijk'? Nou ik vond de fries makkelijker.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:27

Dat kan ik alleen maar beamen, PRE hier vind het ontzettend moeilijk, maar doet het wel steeds beter. Echter áls hij in die stretch gaat, bijvoorbeeld tijdens het longeren, dan is het ook een correcte stretch, het ziet er prachtig uit, maar hij houd dat echt maar kleine stukjes vol. Dat zal overigens ook zeker liggen aan mijn longeer-talent.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:31

Ik vond longeren met mn fries enorm moeilijk, ik kreeg dat met die verticale hals gewoon niet goed voor elkaar. Met rijden lukte dat uiteindelijk wel.

Afbeelding

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:59

Als het minder warm is zal ik een filmpje maken van mijn PRE in de stretch. Volgens mij doet die dat heel makkelijk. Maar als het moeilijk is voor hem doen we het misschien niet goed

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:06

Even een vraag aan degene die longeren met de chambon.

Mijne is zojuist binnengekomen, maar wat is de juiste instelling?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:13

Ik herken dat wel van die verticale hals en longeren... := Lukt nog steeds niet bijzonder goed, met rijden wel...heeft mij alleen veel tijd en denkwerk gekost :)
Hier het ventje in kwestie... :P

Afbeelding

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 19:02

Simpelman schreef:
Het is een mooi plaatje @KimE.
We zouden meer kunnen zeggen over een video.

Je hak is ongeveer 25cm voor de loodlijn vanuit je hals, bij een zit in evenwicht zou dit één lijn zijn.
Waarom zit je altijd een beetje achterover?
Jij noemt het wat spanning, maar wat bedoel je daar mee?
Het lijkt of je paard in een houding loopt zonder losgelatenheid.

Met spanning bedoel ik wedstrijdspanning, van beiden :D Al was ze voor haar doen heel relaxed, maar iets spanning houd je altijd. Het iets vasthouden in haar lijf heeft daar vast en zeker ook mee te maken. Al kan ze ook makkelijk afvloeien, zoals bij het onderdeel halsstrekken. Goed voor een 8 en jammer dat het na de L2 ophoudt met halsstrekken in de proef.

Afbeelding
Het begin, later zakte ze nog veel meer met haar neus er nog meer uit.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 19:33

Hier erg positieve vorderingen :) eergisteren sinds lange tijd stilstaan (1,5 maand) aan de longe genomen en hij liep na 15min zoeken aan elke kant te stofzuigen (ben telkens gestopt wanneer hij het een aantal rondjes volhield) en heb hem als een idioot de hemel in staan prijzen telkens hij zijn hals strekte :D maar het werkt! Ik denk dat we heel erg snel vooruitgang gaan maken, maar ik wil absoluut geen stappen overslaan.

Even een vraagje voor jullie: Laten jullie regelmatig iemand komen om je paard na te laten kijken (osteo, fysio, chiropractor..)?

Ik heb wat zitten zoeken, maar ik ga toch liefst af op persoonlijke ervaringen. Ik wil echt alleen iemand die gelooft in deze manier van rijden, anders laat ik het nog liever zo.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 19:44

Wij laten onze paardjes elk half jaar door de osteo behandelen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 19:46

Ik nooit.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 19:49

Ik ben ook niet zeker dat het nodig is en geld te veel is zeker het probleem niet :D maar het is zo weer een van die dingen die 'zo horen' en hoewel ik geloof dat veel tragedies voorkomen kunnen worden door correct te trainen, dacht ik; we vragen het aan gelijkgestemden.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 19:54

Wij hebben een onwijse speelpaddock. Ze maken heel regelmatig rare sprongen, glijers, enz enz. Die van mijn moeder is heel blessure gevoelig. Geen overbodige luxe voor ons ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 20:02

@SinneJ, alleen als ik denk dat het nodig is. Niet zomaar. Ja de tandarts komt ieder jaar ;)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 20:23

Starbreeze schreef:
@SinneJ, alleen als ik denk dat het nodig is. Niet zomaar. Ja de tandarts komt ieder jaar ;)

En wie laat jij komen als het het nodig is als ik vragen mag? :)