Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Woestein schreef:Hier gelukkig een Fries die en voorwaarts is en ook makkelijk zijn hals op lengte brengt.
Je hebt ook paarden die goed voorwaarts zijn, veel beweging hebben maar hun hals niet voldoende kunnen strekken.
Ze gaan tegen ook maar een klein beetje druk in.
Hoe los je dat op?
ART_UMA schreef:Zou een typisch geval van een verkeerd aangeleerde reactie kunnen zijn. Druk geeft spanning geeft enige angst geeft vlucht. Als dat succes heeft is het heel snel aangeleerd. De oplossing zit dan in het conditioneren van de gewenste reactie. Bv druk is terugkomen in tempo, dit toewerken naar reactie op heel lichte druk, ook achterwaarts oefenen. Kan via grondwerk.
Woestein schreef:Je hebt ook paarden die goed voorwaarts zijn, veel beweging hebben maar hun hals niet voldoende kunnen strekken.
Ze gaan tegen ook maar een klein beetje druk in.
Hoe los je dat op?
Simpelman schreef:Afgezien dat het er heel fijn uitziet maakt ze lijkt mij één kapitale fout:
Ze denk helemaal niet aan het soepel maken van de rug en het bijbrengen en versterken van de achterhand, duidelijk doordat ze haar paard niet in de krul en achter de loodlijn perst.
Ze heeft kennelijk nog niet goed begrepen hoe het moet, we moeten maar zien hoe dit afloopt.
Simpelman schreef:Het soort "voorwaarts" dat je beschrijft is meestal niet datgene wat we bedoelen met rijkunstig voorwaarts.
Het is vluchtgedrag zoals ART_UMA al aangaf.
Hier is dus de losgelatenheid nog niet voldoende bevestigd.
Rust, kalmte, vriendelijkheid, communicatie, begrijpen, otspanning en vertrouwen.
Voorwaarts wil zeggen de pas langer, intensiever maken op een aandrijvende hulp.
In zijn pure vorm, als de aandrijvende hulp ophoudt dan gaat het paard stil staan.
marjans schreef:Nu heb ik het geluk gehad zelf meerdere malen lessen van monsieur Karl te mogen krijgen en heb enorme goede resultaten met mijn paard behaald.
flavlip schreef:@ miek2012 waar jij het over hebt klinkt meer als verbinding zoeken en niet zozeer als los-vast teugel. Op het moment dat jouw paard het bit aanneemt neem jij een constante verbinding. Op het moment dat je een los-vaste teugel houdt komt het erop neer dat je teugels vaak te lang zijn en/of je de beweging van je paard niet goed volgt. Ik had dit ook, dacht dat wel heel ontspannen en fijn was voor mijn pony, maar mijn instructrice heeft het me laten voelen en een constante verbinding voelt toch echt fijner. Je laat je paard anders inderdaad in de steek, want hij heeft geen steun en vaak ben je net te laat met alles, wat dus voor onduidelijkheid in de communicatie zorgt. Wel begin ik nog steeds met de verbinding zoeken en dat is ook los-vast, maar dan anders
miek2012 schreef:Dat lijkt mij echt veel te simpel beantwoord. De gemiddelde ruiter in Nederland is B, misschien L. Met bijbehorende aanleuning die nog verre van perfect is. De ene manege is de andere niet, maar het zijn niet allemaal hobbelpaarden. Als ik naar HAW kijk is de aanleuning van iemand in de B of L vergelijkbaar wat je ziet op de maneges waar ik heb leren rijden.