[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 01:45

Ik ben het met jullie eens, maar had die discussie met mijn instructrice. Zij zei dat ik juist niet ineens mee moet geven omdat mijn paard dan ineens die steun kwijt is en geen idee meer heeft wat ik bedoel. Als het paard dan die steun niet meer hard nodig heeft omdat het verder in de opleiding komt kan je zelf los laten om het zo maar even te noemen. Ik denk echter dat het paard het juist niet snapt als je dmv lichte druk ontspanning en aanspanning vraagt en dan niet los laat (beloont). Want dan heeft ie naar mijn idee meer van 'geen spieren gebruiken en makkelijk lopen geeft druk, mijn best doen en spieren aanspannen geeft ook druk. Waarom zou ik dan moeilijk doen als ik die druk toch houd?'

Als ik trouwens los laat plaats ik mijn handen een fractie naar voren. Wel met contact, maar zonder druk.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 07:54

Ik denk dat je ook daar een gulden middenweg moet zoeken. Daar ben ik nu ook mee bezig, fee is ook jong ;) je kunt zeggen de hogere druk vraagt iets, maar de stille hand met licht contact geeft een aangename beloning en toch genoeg steun. Misschien denk jij 'goed! Ik steek mijn handen lichtjes naar voren' maar in werkelijkheid zal dat net teveel van het goede zijn en ben je haar sneller kwijt dan je instructrice lief heeft ;)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 10:44

Denk dat je niet je handen naar voren moet steken (ook al is het maar klein beetje), het is juist de bedoeling dat je in die verbinding dan je hand en arm ontspant en dat is dan al meegeven genoeg. De hulp is heel klein.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 10:53

Denk ook niet dat je je handen naar voren moet steken. De druk die je vraagt is vaak enkel het aanspannen van je vingers. Dus als je daarna ontspant als je paard nageeft, ontspan jij je vingers. Dit zijn dus die 'kneepjes' die je geeft. Even aanspannen, en vervolgens ontspan je weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 14:36

goldenarrow schreef:
Je kan het allicht een keertje proberen met zweep. Die van mij is ook enorm sensibel en die rende er in eerste instantie voor weg, dit heb ik met veel terug rijden zo goed als weg weten te krijgen.

Leuk vraagstuk; Stel je hebt een jong paard. Je vraagt door middel van een klein beetje druk nageeflijkheid en krijgt dat. Houdt je dan diezelfde druk nog aan om steun te bieden of ontspan je gelijk je handen en geef je mee als beloning voor de ontspanning? De hand wordt in dit hele verhaal niet vastgezet trouwens.

De druk haal je eraf omdat je wilt belonen. En je houdt altijd een licht contact, als paard namelijk correct nageeft volgt hij je hand. Ineens losgooien is niet handig want dan zal hij gaan zoeken naar de hand en dan kan hij uit balans raken en kan een paard vertrouwen in de hand kwijtraken. Vaak komt daar een paard uit met een onrustige aanleuning. Wij streven immers naar een stabiele aanleuning maar vaak wordt er een onrustige hand aangeboden, hoe kan een paard dan een rustige aanleuning hebben vraag ik mij altijd af!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 20:05

Ik mag vandaag weer met recht zeggen dat ik trots ben op Gasspard! Op dinsdag longeren we, en toevallig had ik t fototoestel nog bij me. Ik kon niet wachten, dus vandaar mijn mededeling dat hij weer zo lekker ging! Ik heb mijn best gedaan dus dalijk volgen er foto's! En filmpjes. Zitten 2 hele fijne foto's tussen waar ik erg trots op ben. Dat laat dan weer zien dat er stukjes zijn dat hij het allemaal EChT kan!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 21:13

Hier dan de foto's!

We begonnen zo;
Afbeelding
Nog niet echt een fijn beeld. Hij was lekker afgeleid, maar vind het wel belangrijk om dit natuurlijk ook even te laten zien. Ik ben wel blij dat zijn takt wel beter lijkt te worden, aangezien mij de eerste keer gezegd werd, dat zijn takt niet helemaal goed leek te zijn. Zijn achterhand doet hier nog niet echt meer, en nageeflijk is hij ook nog niet. :n

Afbeelding
Ook deze foto vind ik belangrijk te laten zien. Deze is ook aan het begin genomen. Zoals te zien, nog aardig op de voorhand, en enorm aan het duiken. Ik vind het soms wel fijn dat hij zo lekker lang kan lopen (wat hij eerst nooit deed!!!), maar hij hield dit erg lang aan. Normaal gaat hij al snel zelf meer dragen, maar nu niet.. Ook zie ik hier nog geen mooie ruime passen, die later gelukkig wel volgen.

Maar hier gaat het dan toch gebeuren:
Afbeelding
(even een 'tussenfoto', dus vandaar zonder commentaar)

Afbeelding
Hier komt dan eindelijk de achterhand eronder! *\o/* Billetjes zakken wat, hoofdje wat meer omhoog, hier dan net even eruit, maar dat mag ook. Hier zien we dan ook dat bergopwaartse effect! Erg blij met dit beeld al zeg ik het zelf. Nadat Joolien mij er de vorige keer op wees, dat er een foto erg fijn uit zag, ben ik het gaan herkennen. Nu ook tijdens het werk zelf.

Afbeelding
Ook deze foto wou ik graag laten zien, ivm het laten vallen van de hals. Erg fijn beeld ook.

Afbeelding
En dan hier de foto waar ik heel heel heeeel blij mee ben! *\o/* Billen zakken, achterhand eronder, erg fijn beenwerk, draagt zijn hals heel fijn, en gewoon fijn aan de teugel. Hij zou misschien nog íets opgerichter mogen, maar ik ben hier gewoon al heel erg blij mee. :j Ruime passen, lange rug spier, loopt lekker mooi door, en ja, ik kan het nog wel 100 x zeggen, heerlijk beeld dit vind ik zelf.

De filmpjes zijn onderweg, maar mijn internet heeft er geen zin in vandaag...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 21:23

Waauw!!!!

Gaat echt GOED gOED

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 21:25

Dankje!
Ik ben erg trots op hem! :D en stiekem ook wel een beetje op mijzelf :o doe hard mijn best om hem zo te laten lopen, en ondanks dat ik hem graag daar wil hebben, probeer ik rekening te houden met zijn leeftijd en artrose.

Btw, ben net mijn bericht aan het aanpassen, om de filmpjes erin te zetten.

Edit; zet ze toch maar apart :+ internet schiet niet snel genoeg op.. :=

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 21:52

SheeNegro schreef:
Ik denk dat je ook daar een gulden middenweg moet zoeken. Daar ben ik nu ook mee bezig, fee is ook jong ;) je kunt zeggen de hogere druk vraagt iets, maar de stille hand met licht contact geeft een aangename beloning en toch genoeg steun. Misschien denk jij 'goed! Ik steek mijn handen lichtjes naar voren' maar in werkelijkheid zal dat net teveel van het goede zijn en ben je haar sneller kwijt dan je instructrice lief heeft ;)

dat klopt zeker, daarom in middendraf hoor ik altijd 'handen naar je toe' omdat je door de kracht altijd teveel meegeeft (en dan ben je t achterbeen weer kwijt) :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 21:55

ziet er goed uit Melissa enne kan ineens wel buigen in t achterbeen he? :j

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 22:00

Ik ben zo blij met 4e en laatste foto! :j
4e foto zie je volgens mij erg goed dat hij zijn achterhand gaat gebruiken, en onder zijn lichaam gaat plaatsen.
Laatste foto met in gewoon verliefd op :=
Hij heeft iets aparts. Aan de ene kant, maakt hij zich erg lang, en aan de andere kant zie ik een paard dat netjes van achter naar voor loopt. Dat vergeleken de eerste foto... Daar is hij namelijk erg aan het stuwen geloof ik, en valt hij op voor. Laatste foto zie ik balans, en voor de zoveelste keer, een achterhand die gebruikt word. Foto is dan wel wat schuin, maar als je dat iets vertekent, zie je dat zijn passen ook ongeveer gelijk zijn. Kan aan mij liggen, maar ik ben verliefd op die laatste foto! <3 Is toch ook wel weer een eye opener dat hij meer kan dan dat ik denk. Oefening baart kunst zeggen ze toch altijd? Nou, dan is Gaspard mijn meesterwerk! :=

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 22:01

Hier de filmpjes.

Eerste filmpje:

Dit was met het instappen. Ik denk dat we het beste het commentaar van de foto's een beetje aan kunne houden. Ook in dit filmpje geld, dat hij wat afgeleid is. Hij trekt soms nog wel wat aan zichzelf. Verderop was er muziek te horen, dus dat was wat spannend, ondanks dat hij er heel ontspannen bij loopt/sloft :=

In dit tweede filmpje, was hij net aan het draven. Hij loopt hier behoorlijk diep, lekker lang := Hij doet zijn best en daar gaat het me om.
Ondanks dat hij het grootste deel van de tijd in dit filmpje te diep loopt, zaten er soms best wel mooie stukjes tussen. :j jammer, want die stukjes zaten veel op het moment dat de zon in beeld kwam. :(

En dan het derde filmje. Hier liep hij net op de andere hand, en dat is ook wel meteen te zien. Ook is duidelijk te zien, dat als ik hem vraag even een pasje door te lopen, dat hij lekker makkelijk aandraaft, of aan galopeerd. Gelukkig reageerd hij eigenlijk best goed op mijn stem, en heb ik hem wat dat betreft zo weer terug in het tempo dat ik wil. Ik zei vorige keer dat ik het moeilijk vind hem even een pasje door te laten draven. Het ging vandaag wat makkelijker, maar nogsteeds niet zoals het hoort. Pasje voorwaarts, is al snel galop. Ik probeer hem tijdens het rijden stemcommando's aan te leren. Als ik dan rijd, en ik laat hem wat harder draven, dan spoor ik hem aan, en daarbij geef ik het stem commando "voorwaards". Zo hoop ik dat hij de link legt met de stemhulp, en het been geven, zodat hij tijdens het longeren ook reageerd op die stemhulp en dezelfde reactie gaat vertonen.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:11

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:02

Intressante linkjes Annemieke, ik ga ze vanavond eens bekijken.
Ik kan de filmpjes niet bekijken mobiel LU :( ik kijk vanavond.

Wel heb ik deze alvast voor jullie

Afbeelding

Ik zie een duidelijke vooruit gang tegenover de vorige foto's die ik van ons zag.
In de eerste proef had ik hem niet lekker voor elkaar, stug naar mijn idee(en dat was ik zelf ook)
Dus tussendoor nog even opgepakt in de losrij ring voor de bak.
Daar kwam dit plaatje uit, Jep, mijn grote fout, voorover zitten, op mn protocol staat ook, bovenlijf terug dat brengt de gangen van je paard ten goede.
Wij zijn beiden achter de loodlijn. Ik vind hem fijn daar, maar volgens mijn juf moet hij een tikkie terug in tempo, zodat hij meer draagt dan vooruit gaat.

En ik moet mn handen veel meer gaan dragen. ik ben er op aan het letten, en met momenten gaat het steeds fijner. Wat vinden jullie er van?
Ik heb nog meer foto's die ik evt kan plaatsen.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:42

Ik vind het een leuke foto om naar te kijken! Ik denk inderdaad dat wanneer jij zelf op deze foto iets meer terug zou gaan zitten (dus rechterop), dat je paard zich dan ook iets meer kan oprichten en daardoor vanzelf nog net ietsje meer op het achterbeen komt. Er zit wel duidelijk activiteit in de foto (sokken helpen ook voor het plaatje :) ) Maar hij mag achter net iets meer zakken en voor net iets meer oprichten voor het mooie. Als jij wat rechterop gaat zitten duw je hem ook iets minder vooruit en zal hij idd waarschijnlijk een tikkie terug komen in tempo, zoals je juf wil, maar dan met behoud van activiteit.
Al met al fijn plaatje dat nog veel beloofd!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:56

Dankjewel <3

Voor mij is het allemaal nieuw. En ben zo trots op ins. Als conbinatie, dat we dit toch voor elkaar boksen.
Niks dan lof voor mn juf!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:03

LU hij loopt echt fijn op sommige stukjes op de filmpjes/foto's!
Durft goed te zakken en zet echt goed die achterhand eronder. Vroeg me alleen af hoe jij je longeerlijn hebt zitten? Zo te zien wel een enkele? Zet je hem maar aan 1 kant bij dan op deze manier?

Snackie, vindt het er heel goed uit zien, vooral in vergelijking tot de vorige foto's +:)+
Verder met Sofy eens met betrekking tot rechtop zitten en iets terugkomen in tempo.
Maar goed dat is een kwestie van veel oefenen :j
Handen recht op is ook een kwestie van bewustwording en oefenen, dat komt vast wel goed.
Gewoon lekker dooroefenen zo :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 09:54

Destino, klopt. Ik wil meer aan zijn stelling werken, wil dat hij op een volte rond word. Voorheen deed ik het gewoon met 2 om hem aan te leren dat ik zo ging longeren en hoe hij fijn kon lopen. Nu doet hij het met een enkele ook, en loopt hij wat meer met stelling. :j

Snackie, ik kijk ook vanavond even naar jou foto! Kan het niiet zo goed zien op mijn mobiel.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:10

oke.mezelf mobiel quoten is geen succes :

Een leuk verschil/vooruitgang om te delen:

Over de schouder weglopen in januari:
Afbeelding

Helaas (veel) teveel binnenhand terwijl hij juist gecorrigeerd zou moeten worden aan de buitenzijde omdat hij door mijn begrenzende hulp heen loopt.

Afbeelding

En hier afgelopen weekend. Hij loopt hier minimaal over de schouder weg en ik heb mijn handen "bij elkaar", yeey! Voor het mooie zou hij in de gereden bocht iets meer om mijn binnenbeen mogen buigen zodat de hoek/bocht ronder is. Nu nog een beetje plat. Maar dat is iets om aan te werken met mijn juffie!

En niet zoveel naar mijn knappe tink kijken en handen iets meer dragen natuurlijk.[/quote]

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:13

Wauw wat een verschil!

Ik heb vandaag eindelijk weer les. Zal vragen of iemand wat foto's wilt maken :)
Wel even spannend 1,5 week niet meer gereden en dan op een pittige haflinger die je niet kent stappen. Wish me luck!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:15

Wat een verschil Snackie, top!
Misschien dat om haar ronder te rijden dat je wel je binnenhand iets naar binnen moet zetten?
Als ik het verkeerd heb, laat dan maar even weten aub :+ Ik leer iig tijdens mijn les dat je wel altijd je binnenhand van de hals af moet doen :j

Vanavond ook weer les, ben ook heel benieuwd!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:17

jep. dat binnenhand vd hals afdoen is opzich niet erg. maar ze mogen niet te ver ivm verkantelen etc..en tever naar binnen sturen is ook weer buitenschouder weglooen. enndat is ons grootste werkpunt. want hij wil.heeeel graag naar de hoefslag en tis dan heel erg lasrig hem.dan buiten te begrenzen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:18

lekker lessen dames! ik hopelijk volgende week weer. altijd zin in!

fry spannend. ik ben benieuwd naar je nieuwe vriend!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:18

Dan misschien toch een paar cm verder om hem te helpen?
Als je dat net een paar centimeter doet dan zal hij ook niet zo snel over de buitenschouder weglopen?