orion456 schreef:@ankehoix: fotos zien er netjes en ontspannen uit! vriendelijk gereden.
(ik weet niet of het voor jou ook geld, maar ik heb tijdje met mijn pony ook zonder zadel gereden (4 mnd), omdat we nog geen nieuw goedpassend zadel hadden gevonden en ze zit idd ook erg lekker net zoals die van jou. Ik dacht, zonder zadel is toch beter dan met slecht passend zadel, maar toen de osteopaat langskwam, bleek dat ze zich toch had vastgezet in dr rug, precies op de plek waar ik zat. Doordat je zonder zadel op een specifieke plek zit krijg je hoge piekbelasting op de rug daar en kan paard blokkade in de rug op die plek krijgen. Door een goed passend zadel, wordt de druk en gewicht van je zit mooi verdeeld over het dragende deel van de rug......Toen moest ik er even op terugkomen dat zonder zadel rijden zo goed is......Nu rijd ik Z1 met mijn pony, dus train ook wat zwaarder, met moeilijke oefeningen. Maar misschien een tip om misschien toch naar een goed zadel uit te kijken?)
Dankjewel!

Ja dit heb ik inderdaad vaker gehoord, er kwam een osteopaat kijken bij een ander paard en heb hem toen direct naar deze even laten kijken. Omdat ik wilde weten of zij dit ook deed. Hij zei dat haar rug helemaal prima was dus dat ik gewoon zo door kon rijden. Zou het zo kunnen zijn doordat het een IJslander is? die rug is sowieso al anders? Of ze is gewoon een uitzondering, zoals ze in alles anders is.

Ik heb wel een goed zadel, maar in de winter is dat drama door al dat haar met die singel. En een kortere singel krijg je dan nooit een keer vast. Vandaar haha!