[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 19:15

orion456 schreef:
@ankehoix: fotos zien er netjes en ontspannen uit! vriendelijk gereden.
(ik weet niet of het voor jou ook geld, maar ik heb tijdje met mijn pony ook zonder zadel gereden (4 mnd), omdat we nog geen nieuw goedpassend zadel hadden gevonden en ze zit idd ook erg lekker net zoals die van jou. Ik dacht, zonder zadel is toch beter dan met slecht passend zadel, maar toen de osteopaat langskwam, bleek dat ze zich toch had vastgezet in dr rug, precies op de plek waar ik zat. Doordat je zonder zadel op een specifieke plek zit krijg je hoge piekbelasting op de rug daar en kan paard blokkade in de rug op die plek krijgen. Door een goed passend zadel, wordt de druk en gewicht van je zit mooi verdeeld over het dragende deel van de rug......Toen moest ik er even op terugkomen dat zonder zadel rijden zo goed is......Nu rijd ik Z1 met mijn pony, dus train ook wat zwaarder, met moeilijke oefeningen. Maar misschien een tip om misschien toch naar een goed zadel uit te kijken?)

Dankjewel! :D
Ja dit heb ik inderdaad vaker gehoord, er kwam een osteopaat kijken bij een ander paard en heb hem toen direct naar deze even laten kijken. Omdat ik wilde weten of zij dit ook deed. Hij zei dat haar rug helemaal prima was dus dat ik gewoon zo door kon rijden. Zou het zo kunnen zijn doordat het een IJslander is? die rug is sowieso al anders? Of ze is gewoon een uitzondering, zoals ze in alles anders is. :+
Ik heb wel een goed zadel, maar in de winter is dat drama door al dat haar met die singel. En een kortere singel krijg je dan nooit een keer vast. Vandaar haha!

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 19:17

Joolien schreef:
Anne, laten we het over foto 1 maar niet hebben :P
Foto 2 is wel interessant. Op het eerste oog lijkt het heel wat maar ik zie een paard die niet echt zijn rug loslaat en daardoor niet echt actief door het lijf is. Hij mag zijn hals meer laten vallen en zo echt de rug loslaten. Dan mooi activeren met longeren en het werkt :D

Ja ik weet dat foto 1 echt belabberd is :')
En hoe kan ik zorgen dat hij zijn rug wel loslaat en actief door het lijf is? (sorry, zijn misschien domme vragen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 19:18

Ik reageer niet altijd op iedereen trouwens, dan heb ik er een dagtaak aan := Mocht je toch mijn mening willen, of specifiek van iemand anders is het wel handig om daar even om te vragen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 19:25

annnepannne schreef:
Joolien schreef:
Anne, laten we het over foto 1 maar niet hebben :P
Foto 2 is wel interessant. Op het eerste oog lijkt het heel wat maar ik zie een paard die niet echt zijn rug loslaat en daardoor niet echt actief door het lijf is. Hij mag zijn hals meer laten vallen en zo echt de rug loslaten. Dan mooi activeren met longeren en het werkt :D

En hoe kan ik zorgen dat hij zijn rug wel loslaat en actief door het lijf is? (sorry, zijn misschien domme vragen)

Dat is een uitdaging, ik zie dat je met dubbele longe bezig bent? Als je in een paddock longeert zou je meer lengte kunnen geven, zodat het paard zakt in den 'hand'. Dit vereist wel wat handigheid, daarom is een andere manier van longeren wel handiger, zodat het paard meer uitgedaagd wordt. Ik gebruik daar graag deze methode voor:
Afbeelding

Zo daag je het paard meer uit om de rug los te laten, activiteit is daarbij belangrijk en ook daarin moet je wat handig zijn in longeren.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 19:39

Joolien schreef:
annnepannne schreef:

Dat is een uitdaging, ik zie dat je met dubbele longe bezig bent? Als je in een paddock longeert zou je meer lengte kunnen geven, zodat het paard zakt in den 'hand'. Dit vereist wel wat handigheid, daarom is een andere manier van longeren wel handiger, zodat het paard meer uitgedaagd wordt. Ik gebruik daar graag deze methode voor:
[ Afbeelding ]

Zo daag je het paard meer uit om de rug los te laten, activiteit is daarbij belangrijk en ook daarin moet je wat handig zijn in longeren.

Dit zou toch in principe ook kunnen met de dubbele longe? want ik heb mijn buitenste longeerlijn nog regelmatig nodig om hem te begrenzen (hij wil weleens gaan bokken/rennen en ik kan hem dan niet houden met 1 longeerlijn) Ik longeer in de bak omdat wij geen paddock hebben (paard mag elke dag op de wei, ook 's winters en anders in de bak dus paddock is niet nodig).
En zijn dat gewoon 2 halstertouwen die je daar voor gebruikt?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:00

pien_2010 schreef:
Ja ben in Frankrijk en af en toe als het topic niet te snel ga en ik heb er tijd voor dan plaats ik iets. In huis zijn we aardig "op stee" maar buiten is nog een hoop werk voordat de paarden kunnen komen en ik heb nog maar één week de tijd. Er liggen hier zoveel bladeren dat ik wel ze moet opruimen hetgeen veel en naar zwaar werk is (arme rug van mij).

Met mijn stukjes probeer ik vanuit eigen doorleefde ervaring iets toe te voegen aan dit topic in de hoop dat we daar iets beter van worden.

Zo heb ik zelf onlangs ontdekt hoe waardevol en belangrijk het is om je benen op de goede plek zachtjes aanwezig te laten zijn. door je paard goed door de nek te houden, je benen altijd aanwezig waardoor je paard aan één stuk blijft met goed rug gebruik. Voelbaar is dat als je paard goed aan één stuk is en door de nek ze zo sensibel zijn op de lichte been hulpen. Tempo wisselingen rijden helpen dat je paard actief vanuit achteren de hulpen laten doorkomen. Het correct rijden heeft met zoveel zaken te maken dat ik met mijn beschrijvingen te kort doe aan de werkelijkheid. Maar ik blijf het proberen.

Ik kan me voorstellen hoe druk je het hebt!
Met onze verhuizing naar Duitsland hadden we al genoeg dat onze aandacht afleidde.
Ik vind je bijdragen leuk! Je hebt een andere insteek (woordenkwestie misschien?) dan ik.
En toch denk ik dat we op dezelfde lijn zitten. :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:10

Sjolvir schreef:
Fry, zoals jij kan ik ook wel een14 jarige verzorger/bijrijder er op na houden, alleen zoveel zijn die als jij niet te vinden.

Zat net te denken, dat het zo jammer is dat er mensen zijn de missen hoe fijn het BLIJ rijden kan zijn.
Het is ook niet iets dat je kan uitleggen, het is iets dat iemand een keer moet ervaren.
Waarbij het trieste is dat sommige mensen het nooit zullen ervaren en dus niet weten wat ze missen.
Beetje dit.
Better to have loved and lost than never to have loved at all...
Ook al moet ik de komende 10 of 20 jaar blijven ploeteren, ik weet dat het het waard is, ook al zakt de moed je bij tijd en wijle wel in de schoenen.

Hee, pik Fry niet van me af, he? _O-

Wat bijzonder, je citaat
Citaat:
Better to have loved and lost than never to have loved at all...

Het is PRECIES waar mijn BLIJ rijden vandaan komt.
Toen ik bij Hayayah lichtheid ervoer. Mijn eerste paard. <3
Die mij eigenlijk ALLES geleerd heeft: LICHTHEID.
Weliswaar op foute gronden, het had met 'nageeflijkheid' niet te maken, maar toch.
Eh .. of, terugblikkend, misschien toch. Daar moet ik ik nog eens over nadenken. Waarom Hayayah, sterrenkijker bij uitstek, in 1967 tóch 'nagaf', ook hij hield hij het maar tien minuten vol - nét genoeg voor een proef.

Wat bijzonder.
Dat Hayayah voor mij zo bepalend is geweest weet ik.
Komt er dan nu ineens een dimensie bij .. ?

Ik ben even stil.

Marvel

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:15

Die Bertie schrijft zo leuk, beetje spreektaal want ik zie nu een verbaasde Bertie voor me, al heb ik haar nooit eerder gezien _O-

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:19

:oo
Word ik nu al verdeeld?!

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:22

Ik moet zeggen dat ik jou schrijfwijze heel erg waardeer Bertie. Jouw commentaar heb ik wel 20 x overnieuw gelezen en ik was er niet helemaal mee eens. Na 20 x en goed mijn foto's te hebben bekeken kan ik niet ander dan jou ook gewoon gelijk geven!

Laatst ook je website bekeken en heb er zo van genoten. Mijn moeder kende je site al en toch hoop ik altijd dat alle jury's met zoon goed oog kijken!

Soms kijk ik op wedstrijden en dan vraag ik me soms echt af hoe sommige combinaties winstpunten krijgen. Vooral omdat er paarden tussen lopen die echt niet zuiver lopen. Jammer terwijl ik continu probeer mijzelf en mijn paard te verbeteren!

Heb laatst zo fijn gereden, hij kwam mooi omhoog met zijn schoft kreeg super schoudervrijheid en werd echt licht! Ik leer heel veel van dit topic terwijl ik voornamelijk stil meelees. Hiervoor wil ik jullie echt bedanken voor jullie kennis die jullie willen delen!

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:23

DaisyB94 schreef:
Ik moet zeggen dat ik jou schrijfwijze heel erg waardeer Bertie. Jouw commentaar heb ik wel 20 x overnieuw gelezen en ik was er niet helemaal mee eens. Na 20 x en goed mijn foto's te hebben bekeken kan ik niet ander dan jou ook gewoon gelijk geven!

Laatst ook je website bekeken en heb er zo van genoten. Mijn moeder kende je site al en toch hoop ik altijd dat alle jury's met zoon goed oog kijken!

perfecte omschrijving!
_/-\o_

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:25

Bertie, Joolien en S_en_Z zijn de drijvende kracht van dit topic! :o

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:32

Fry schreef:

Helemaal mee eeeens! Hun uitleg is ook echt super! *\o/*

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:36

annnepannne schreef:
Fry schreef:

Helemaal mee eeeens! Hun uitleg is ook echt super! *\o/*

:j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:38

Dat vind ik lief dames, bedankt :o

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:42

*en dametje *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:43

annnepannne schreef:
Joolien schreef:

[ Afbeelding ]

Dit zou toch in principe ook kunnen met de dubbele longe? want ik heb mijn buitenste longeerlijn nog regelmatig nodig om hem te begrenzen (hij wil weleens gaan bokken/rennen en ik kan hem dan niet houden met 1 longeerlijn) Ik longeer in de bak omdat wij geen paddock hebben (paard mag elke dag op de wei, ook 's winters en anders in de bak dus paddock is niet nodig).
En zijn dat gewoon 2 halstertouwen die je daar voor gebruikt?

Als je handig genoeg bent, kan dat ook wel met de dubbele longe hoor! Ik vind het zelf altijd maar een gedoe al kan het wel heel waardevol zijn :j
Je kunt dan idd met de buitenkant begrenzen en binnenlijn lengte geven.
De andere manier kan met een slofteugel of idd 2 lange halstertouwen. Je hebt er evt ook een speciale hulp voor, maar zo'n goedkope slof als ik gebruik is net zo makkelijk :P

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:45

Niemand een idee?

Fry schreef:
Vandaag weer voor het eerst weer een beetje gewerkt!
Eerst kop in de lucht en blindelings rennen maar later kwam ze wel wat ronder, maar in een valse knik...
Dus ik tempo wisselingen gemaakt, voltes gereden etc en ze kwam al beter, maar ze hield die valse knik, welke oefeningen kan ik hier het best mee doen?
Later ging die oude gek zomaar een piaffe proberen :roll: (soort van dan) wilde haar terugnemen omdat ze vaak opeens overgaat naar super snel draven terwijl je aan het stappen bent, gaat die gek op haar plaats heel zacht draven. Het voelde super gek dus ik barste in het lachen uit en vroeg wat dat nou weer was, zei mijn moeder: 'Het leek wel een piaffe!'
Gek oudje. En we hebben ook geweken met grotere passen (eigenlijk was het niet de bedoeling) maar had mijn buitenteugel er niet goed bij em gaf binnenbeen dus zij als een gek zijwaarts gaan.
Heb wel enorm kunnen lachen en er zaten echt goede stukken bij! Al merk ik wel dat ik weer van voor af aan moet gaan beginnen, want ze is alles kwijt.

Nu ik lees heb ik vet vaak 'gek' gezegt, en dat is precies een woord waarmee ik haar kan beschrijven :j

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:48

eruit proberen te rijden? ik heb dit probleem ook een beetje fry. Ik probeer altijd mijn hand te geven en naar voren te rijden, dan komt hij vaak goed voor de loodlijn en kan ik weer van achter bij rijden zonder dat hij achter mijn teugel ketst. Beetje krom gezegt maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:55

DaisyB94 schreef:
eruit proberen te rijden? ik heb dit probleem ook een beetje fry. Ik probeer altijd mijn hand te geven en naar voren te rijden, dan komt hij vaak goed voor de loodlijn en kan ik weer van achter bij rijden zonder dat hij achter mijn teugel ketst. Beetje krom gezegt maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel

Ook als ik mijn teugels los heb (hier heb ik ook een foto van als jullie dat nodig vinden) blijft ze met een valse knik lopen. En als je haar been geeft gooit ze meestal haar hoofd in de lucht met haar oren in haar nek, dus dat helpt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:55

Fry schreef:
Niemand een idee?

Fry schreef:
Vandaag weer voor het eerst weer een beetje gewerkt!
Eerst kop in de lucht en blindelings rennen maar later kwam ze wel wat ronder, maar in een valse knik...
Dus ik tempo wisselingen gemaakt, voltes gereden etc en ze kwam al beter, maar ze hield die valse knik, welke oefeningen kan ik hier het best mee doen?
Later ging die oude gek zomaar een piaffe proberen :roll: (soort van dan) wilde haar terugnemen omdat ze vaak opeens overgaat naar super snel draven terwijl je aan het stappen bent, gaat die gek op haar plaats heel zacht draven. Het voelde super gek dus ik barste in het lachen uit en vroeg wat dat nou weer was, zei mijn moeder: 'Het leek wel een piaffe!'
Gek oudje. En we hebben ook geweken met grotere passen (eigenlijk was het niet de bedoeling) maar had mijn buitenteugel er niet goed bij em gaf binnenbeen dus zij als een gek zijwaarts gaan.
Heb wel enorm kunnen lachen en er zaten echt goede stukken bij! Al merk ik wel dat ik weer van voor af aan moet gaan beginnen, want ze is alles kwijt.

Nu ik lees heb ik vet vaak 'gek' gezegt, en dat is precies een woord waarmee ik haar kan beschrijven :j

Wat ik vaak toepas is het volgende: (oh lordie ik hoop dat ik t duidelijk opschrijf.)

Ik zet het paard op de volte, dan vraag ik stelling, met mijn binnenhand naar binnen, de buitenteugel in contact als begrenzer samen met mijn buitenbeen en met mijn binnenbeen vraag ik activiteit. Doordat je stelling vraagt, krijg je automatisch contact. Probeer niet terug te werken maar je hand opzij te zetten, dat mag lekker breed in het begin, als hij je hand maar volgt. Wat je wilt is dat hij gaat nageven op de stelling, dus mee gaat met je hand en een ontspannen contact zoekt. Blijft ie sterk, drijf dan extra bij, vang op met je zit en buitenhand zodat hij het achterbeen beter onder gaat plaatsen en zo aan de voorkant ook ontspant.
Als hij dan nageeft op de stelling, kun je je paard de hand wat meer laten volgen. Meer stelling, recht stellen maar ook uitschuiven. Probeer je hand eens rustig weg te geven richting de mond, maar met behoud van hetzelfde contact. Dus geen boogje in de teugel, je paard moet je hand echt gaan volgen mee naar beneden. De buitenhand zorgt hierbij voor begrenzing dat de neus niet naar voren gaat maar mooi rond. Gebruik altijd je been, want voor lengte in de hals heb je activiteit nodig, rij het paard met been naar je hand toe. Probeer het eens kleine stukjes, als dat goed gaat kun je steeds verder stukjes uitschuiven zodat het paard echt zijn hele lijf gaat gebruiken en zijn rug loslaat. En zo ook beter onder treed.
Neem hiervoor je tijd, begin lekker in stap, wissel af op beide kanten. Als je het contact een keer verliest, neem dan je teugels gewoon weer op maat en begin weer rustig opnieuw.

Duidelijk? :P

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:58

Ja snap het meeste wel.
Dus eigenlijk moet ze meer mijn hand volgen, en door haar naar mijn hand te rijden (dus voorwaarts) kan ik haar in de juiste stelling krijgen?
Sorry maar ben nog een groentje in het rijden dus heb niet de meeste ervaring :P

Vandaag liep ze trouwens wel actief maar steeds in die valse knik, en misschien ook niet onbelangrijk ze begon diep te ademen, je hoorde haar snuiven en niet van uitputting.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:59

ik ook hoor fry... ook al ben ik Z heb nog zo veel te leren & gelukkig hebben wij alle 2 de leeftijd dat we nog heeeeeeeeel veel kunnen en mogen leren

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:00

DaisyB94 schreef:
ik ook hoor fry... ook al ben ik Z heb nog zo veel te leren & gelukkig hebben wij alle 2 de leeftijd dat we nog heeeeeeeeel veel kunnen en mogen leren

Wauw Z!
Ik heb nog een hele lange weg te gaan naar de Z.
Er valt altijd wat te leren :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:01

Fry schreef:
Ja snap het meeste wel.
Dus eigenlijk moet ze meer mijn hand volgen, en door haar naar mijn hand te rijden (dus voorwaarts) kan ik haar in de juiste stelling krijgen?
Sorry maar ben nog een groentje in het rijden dus heb niet de meeste ervaring :P

Vandaag liep ze trouwens wel actief maar steeds in die valse knik, en misschien ook niet onbelangrijk ze begon diep te ademen, je hoorde haar snuiven en niet van uitputting.

Voorwaarts is wat anders dan actief. Je moet niet harder willen, je moet activiteit willen. Dat mag met wat tempo, maar hij moet ook weer niet loperig worden. Activiteit rijdt je erin met been en vang je op met zit.