Ailill schreef:Nieuw onderwerp *knal het er zo even tussendoor*
ik las een reactie van iemand die eens een filmpje wilde zien van een 'amateur' ruiter, of i.i.g. als ik het goed begreep geen GP-ruiter. In het onderstaande filmpje zie je een combinatie die ik al heel wat jaren ken, ik ga er verder (nu nog) niks over zeggen. Na jullie reactie's zal ik meer informatie geven, ben heel benieuwd naar jullie mening over zowel Anna y Presumido.
[ Video ]
Allereerst Ailill, vind ik het een prachtig paard en wat een mooie aftekening loopt er door die staart heen.
De ruiter zit sympathiek en zit in ieder geval op haar zitbeenknobbels, alhoewel er gaandeweg het filmpje je wel ziet dat ze niet onafhankelijk balanceert daarop.
De stap ziet er goed uit vanuit het begin van het fimpje. Lijkt een tikje overhaast, maar kan nog net.
Gaandeweg het filmpje vordert vind ik het er eerlijk gezegd steeds meer gehaast uit zien. Paard gaat steeds meer op de voorhand daardoor, passen worden daardoor ook korter en takt ontbreekt regelmatig.
Je zou normaal gesproken verwachten dat door de oefeningen het paard zou verbeteren, hetgeen niet gebeurde, vind ik. Tempo lag te hoog.
In het appuyement naar rechts hangt ze tegen de beweging in naar links.
De galop is feitelijk ook een losmakende oefening, maar het verbeterde het paard niet, eerlijk gezegd.
Ik denk dat zij hem beter wat uit die oprichting had kunnen laten komen (meer in ontspanning met een vallende hals), aangezien het ruggebruik niet optimaal was. De galop gaf een wat 4-takt-achtig karakter, teveel uit elkaar, weggedrukte rug, te rennerig.
Eenmaal uit de galop zag je ook dat de amazone de handen vol had aan de looplust (agv galop) van het paard (rennerig), dus geen voorwaartse drang. Dus kun je concluderen dat de galop het paard niet verbeterd heeft.
Vervolgens Spaanse pas, waarvan ik me afvraag wat op dat moment de toegevoegde waarde was, maar wellicht zocht de amazone het in het losmaken van de schouderpartij. Ik weet niet of dat helemaal gelukt is.
Wel vind ik het een vriendelijk rijdende amazone, die de intentie heeft haar paard van achteren naar voren te rijden, maar teveel energie had aan de voorkant en die niet goed kon laten afvloeien.