Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:23

Ailill schreef:
Nieuw onderwerp *knal het er zo even tussendoor*

ik las een reactie van iemand die eens een filmpje wilde zien van een 'amateur' ruiter, of i.i.g. als ik het goed begreep geen GP-ruiter. In het onderstaande filmpje zie je een combinatie die ik al heel wat jaren ken, ik ga er verder (nu nog) niks over zeggen. Na jullie reactie's zal ik meer informatie geven, ben heel benieuwd naar jullie mening over zowel Anna y Presumido.

[ Video ]

Allereerst Ailill, vind ik het een prachtig paard en wat een mooie aftekening loopt er door die staart heen.
De ruiter zit sympathiek en zit in ieder geval op haar zitbeenknobbels, alhoewel er gaandeweg het filmpje je wel ziet dat ze niet onafhankelijk balanceert daarop.
De stap ziet er goed uit vanuit het begin van het fimpje. Lijkt een tikje overhaast, maar kan nog net.
Gaandeweg het filmpje vordert vind ik het er eerlijk gezegd steeds meer gehaast uit zien. Paard gaat steeds meer op de voorhand daardoor, passen worden daardoor ook korter en takt ontbreekt regelmatig.
Je zou normaal gesproken verwachten dat door de oefeningen het paard zou verbeteren, hetgeen niet gebeurde, vind ik. Tempo lag te hoog.
In het appuyement naar rechts hangt ze tegen de beweging in naar links.
De galop is feitelijk ook een losmakende oefening, maar het verbeterde het paard niet, eerlijk gezegd.
Ik denk dat zij hem beter wat uit die oprichting had kunnen laten komen (meer in ontspanning met een vallende hals), aangezien het ruggebruik niet optimaal was. De galop gaf een wat 4-takt-achtig karakter, teveel uit elkaar, weggedrukte rug, te rennerig.
Eenmaal uit de galop zag je ook dat de amazone de handen vol had aan de looplust (agv galop) van het paard (rennerig), dus geen voorwaartse drang. Dus kun je concluderen dat de galop het paard niet verbeterd heeft.

Vervolgens Spaanse pas, waarvan ik me afvraag wat op dat moment de toegevoegde waarde was, maar wellicht zocht de amazone het in het losmaken van de schouderpartij. Ik weet niet of dat helemaal gelukt is.

Wel vind ik het een vriendelijk rijdende amazone, die de intentie heeft haar paard van achteren naar voren te rijden, maar teveel energie had aan de voorkant en die niet goed kon laten afvloeien.
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 10-12-12 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 15:23

vur schreef:
Ik heb het filmpje bekeken Ailill. Wat wil je van me weten?
Verder vind ik je oproep om het hier gezellig te houden op zijn plaats. Ik ga dat ook zeker proberen.
Trouwens, ik weet ook nog een filmpje van een amazone die ik niet ken, maar waarvan ik vind dat ze haar jonge paard op een goede manier aan het rijden is. Over basis gesproken. http://www.youtube.com/watch?v=jlPtVoQbg98

Ik zie dit filmpje anders
Ik zie niet het nut, van een paard de basis bijbrengen in een verruimde draf, over het tempo. En dan heel wat rondjes achter elkaar. Het paard verruimd continue. Goed voor de stuwende beweging.
daarmee train je niet het paard om over 4 benen met een ruiter erop bewegen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:41

vur schreef:
Trouwens, ik weet ook nog een filmpje van een amazone die ik niet ken, maar waarvan ik vind dat ze haar jonge paard op een goede manier aan het rijden is. Over basis gesproken. http://www.youtube.com/watch?v=jlPtVoQbg98

Ik vind het er wel prettig uitzien, Vur.
Ik vind dat de amazone het netjes doet.
Hier en daar ligt het tempo ietwat hoog, maar het is gewoon ook een paard met veel beweging en waarschijnlijk lekker sensibel en op zoek naar een nieuw evenwicht mét ruitergewicht, waardoor het er "vlot" uitziet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 15:48

Ansie schreef:
Nombrado en Murphy, wat jullie op de vorige pagina beschrijven is in en in triest.. en ik geloof ook dat er veel van die paarden rondlopen.
Iets wat me opvalt in verkoopadvertenties; ik zie paarden voorbij komen die afgericht zijn op hoog niveau en minstens 20+ moeten kosten. Maar als ik dan filmpjes bekijk, denk ik dat ik echt helemaal opnieuw zou beginnen met die paarden. Ok, misschien hebben ze veel kwaliteit, daar betaal je voor, maar de manier waarop de dieren getraind zijn.. daar zou ik niet voor willen betalen (maar dat is wel wat de prijs ook opschroeft). Persoonlijk, als ik geld uit zou geven aan zo'n paard, zou ik het dier gewoon weer vanaf nul gaan trainen. Eerst weer vertrouwen geven in de hand, lichaam laten gebruiken enz. Maar dat is wel erg zonde als je mede voor de africhting hebt betaald!! Ik vraag me dan dus ook af of degene die zo'n paard koopt, gewoon door traint, en zo niet leert voelen hoe het anders kan. Op die manier blijft het cirkeltje rond gaan. Ik denk dat dat een kern van het probleem is evenals ruiters die niet meer tijd besteden aan bijv. anatomie, hoe beweegt een paard, leren kijken en voelen, in combinatie met instructeurs die niet meer uit kunnen leggen waarom oefeningen gereden worden en hoe je welke hulpen wanneer moet geven. Zo kom je dat cirkeltje niet uit. Zeker niet als een jury daar ook nog in mee gaat.
Voor zover ik hier in dit topic lees, is iedereen hier wel bewust bezig met voelen en probeert het hele hoe en waarom mee te pakken. Dus mensen hier hoeven zich ook niet aangesproken te voelen door mijn post. Het is meer een constatering van wat ik zie en ik probeer uit te vinden waar dit soort misstanden ontstaan en hoe dat verbeterd zou kunnen worden. En ook ik zie wel positieve veranderingen, ruiters die wel bewuster bezig zijn met het trainen van hun paard maar soms nog niet de informatiebronnen (boeken, internet, instructeurs) weten te vinden en vervolgens ondergesneeuwd raken met de vele (vaak uiteenlopende) informatie. Je moet ergens kunnen beginnen met een handreiking, een eerste stap zetten, maar hoe doe je dat? Afscheid nemen van je huidige instructie, lef hebben om dingen anders aan te pakken.. Dat is waar ik mensen tegen aan zie lopen. Ze willen wel maar weten niet hoe.

Ben ik het zeker mee eens Ansie
Iedereen zou eerst eens de termen die je overal hoort moeten leren voelen....het verschil voel je op een paard bv als deze met de voorhand werkt. en als ruiter moet je je dus heel bewust maken van het termen als bv lengtebuiging, wat wordt daarmee bedoeld? waar is het voor? wat gebeurd er in een paardenlichaam? wat train je ermee? en hoe voelt het?
Simpele vragen die ik hier stel, van hoe iets bedoeld wordt, worden in dit topic niet beantwoord. En ik ben bang, dat dit niet is, omdat ze het weten, maar juist omdat ze géén idee hebben.
Ik denk zelf dat het Copier gedrag is in termen (klinkt misschien interessant ?)
Voor mijzelf?
Ik rijd mijn paarden niet "over de rug" of "door de rug" ik rijd mijn paarden recht en in balans, in hun eigen lichaam. Ik ga niet vouwen en afdwingen tot ik de buiging van een plaatje in mijn paarden heb geperst...want zo hoort het.
Ik luister naar het paard die ik rijd, en in voor hem op dat moment mogelijkheden. Daarbij luister ik continue naar zijn signalen. orenspel, staart, krachtverlies. Daar speel ik op in. Houd rekening met een nog beperking in het paard, de kracht nog niet hebbend en ga daarmee rustig aan verder werken.
Dus, altijd binnen de mogelijkheden van een paard en zijn kunnen op dat moment.
Aan het paard, zie ik al , in de bespiering of hij ergens klaar voor is.
Dat duurt langer dan de gemiddelde dressuurproeven die je tegenwoordig voorbij ziet rijden in de basis.
alleen heb je er in de toekomst namelijk alle profijt van .
nl
Voor een rechtgereden krachtig , van achter naar voren gereden paard is een appuyement namelijk geen kunst an.
voor een rechtgereden krachtig, van achternaarvoren gereden paard is wijken, galopchangement, piaffe en passage geen kunst an.
als de juiste spieren ervoor getraind zijn, is het eenvoudig eruit te rijden. Alleen wel op veel minimalere hulpen dan wat je nu ziet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 15:49

murphy102 schreef:
vur schreef:

Ik vind het er wel prettig uitzien, Vur.
Ik vind dat de amazone het netjes doet.
Hier en daar ligt het tempo ietwat hoog, maar het is gewoon ook een paard met veel beweging en waarschijnlijk lekker sensibel en op zoek naar een nieuw evenwicht mét ruitergewicht, waardoor het er "vlot" uitziet.

misschien zou die dame ruiter het spoortje (en beenhulp) eens achterwege kunnen laten.
het is namelijk niet de bedoeling (en al helemaal niet op een paard die de basis rijd) met het spoor continue in de buik zitten prieken

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:54

nombrado schreef:
jasmijn78 schreef:
Om het goede voorbeeld van HF te volgen, en een statement te maken richting degene die hier op alles en iedereen commentaar hebben zonder ooit wat van zichzelf te laten zien, bij deze een filmpje van een gewone sterveling := :o . Stukje losrijden en een ZZ-licht proef *zet zich alvast schrap*

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... F26_X8s8io

'

Ik heb over dit filmpje 1 vraag.
Wat vind je er zelf van?
Zie je een ontspannen zittende ruiter en een ontspannen gaand paard?

(als dit de huidige zz licht is, haak ik af!)
Ik ga weer eens even filmpjes kijken van vroeguh

oja, en zit nog steeds in dit topic te wachten op antwoorden van "lengtebuiging en het doel, wat gebeurd er in het paardenlijf" en wat is het doel en de functie van het "over de rug rijden"

Ipv alles zo naar beneden te halen kan je ook eens normaal reageren en onderbouwen waarom je iets vindt. Dan graag wel zonder allerlei zweverige zelf verzonnen theorieën. Laat ook eens wat van jezelf zien. Laat bijv. zien hoe jij een paard ontspannen de baan door laat gaan en hoe jouw houding en zit daar aan bij draagt. Ik snap ook niet waarom je op antwoorden zit te wachten, je weet alles al en je hebt geen interesse in wat een ander te vertellen heeft als het niet aan sluit bij je eigen idee.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 16:06

The_Stig schreef:
Ipv alles zo naar beneden te halen kan je ook eens normaal reageren en onderbouwen waarom je iets vindt. Dan graag wel zonder allerlei zweverige zelf verzonnen theorieën. Laat ook eens wat van jezelf zien. Laat bijv. zien hoe jij een paard ontspannen de baan door laat gaan en hoe jouw houding en zit daar aan bij draagt. Ik snap ook niet waarom je op antwoorden zit te wachten, je weet alles al en je hebt geen interesse in wat een ander te vertellen heeft als het niet aan sluit bij je eigen idee.

ik wil best onderbouwend kritiek leveren op het filmpje.
echter als de ruiter het zelf niet (wil) zien , kan ik praten als brugman, maar komt het niet binnen.
ik heb hier al genoeg filmpjes laten zien en daarin een bijdrage geleverd, over een ontspannen ruiter door de baan.
maar ik begrijp uit jou commentaar op mijn reacties, dat je ook geen antwoord hebt op de door mij gestelde vragen?
Overigens vraag ik me af, waarom ik in hemelsnaam een antwoord geef op een anoniem persoon :o

Ik ben dit topic gestart....waar is het gebleven
en vervolgens zie ik allerlei krampachtige toestanden voorbij komen.
dan heb je denk ik het topic niet begrepen.....of vind je het er gelijkwaardig uitzien? met vroeguh?
Laatst bijgewerkt door nombrado op 10-12-12 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:07

Ailill schreef:

ik las een reactie van iemand die eens een filmpje wilde zien van een 'amateur' ruiter, of i.i.g. als ik het goed begreep geen GP-ruiter. In het onderstaande filmpje zie je een combinatie die ik al heel wat jaren ken, ik ga er verder (nu nog) niks over zeggen. Na jullie reactie's zal ik meer informatie geven, ben heel benieuwd naar jullie mening over zowel Anna y Presumido.

[ Video ]

Ik zal eerst een reactie geven en dan ga ik verder die van de anderen lezen. Heeft deze amazone modern gereden vraag ik me af als ik filmpje kijkt en is ze om aan het scholen?
Ik vind het tempo heel hoog liggen en vraag me af of ze het daarvoor niet moeilijker maakt voor zich zelf om dit paard de beweging goed te laten verwerken in zijn lijf. Ik zou dus tempo iets lager leggen en haar vanuit zit meer terug laten rijden. Ik vraag me af, waarom stang en trens gebruik en haar niet alleen laten rijden met trens?
De teugelverbinding is wat los-vast. En dat zie je terug aan het paard.
Ze is zelf nog niet los in haar lijf en en ik denk dat ik dat terug zie aan het paard. De ruiter is vriendelijk en komt soms toch te hard in door de blokkade in haar eigen lijf. Wellicht dat als ze iets meer met stelling rijdt of schouder voor dat paard meer recht gericht wordt en paard beter in spoor gaat. Ik vind het een mooie combinatie en met een glimlach gekeken naar het filmpje. Amazone geniet duidelijk van het rijden en dat plezier te zien is leuk en roept die glimlach op.
Ik durf dingen terug te geven omdat ik denk van: "amazone weet hoe het hoort (denken) maar met voelen en uitvoering nog niet zo ver dus zie je ook haar af en toe achter de feiten aan lopen". Dus Ailill geen kritiek is dit van ik kan het beter. Leuk dat je van haar filmpje mag plaatsen.
Ben benieuwd of ik er ver naast zit.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:34

pien_2010 schreef:
Ailill schreef:

[ Video ]

Ik zal eerst een reactie geven en dan ga ik verder die van de anderen lezen. Heeft deze amazone modern gereden vraag ik me af als ik filmpje kijkt en is ze om aan het scholen?
Ik vind het tempo heel hoog liggen en vraag me af of ze het daarvoor niet moeilijker maakt voor zich zelf om dit paard de beweging goed te laten verwerken in zijn lijf. Ik zou dus tempo iets lager leggen en haar vanuit zit meer terug laten rijden. Ik vraag me af, waarom stang en trens gebruik en haar niet alleen laten rijden met trens?
De teugelverbinding is wat los-vast. En dat zie je terug aan het paard.
Ze is zelf nog niet los in haar lijf en en ik denk dat ik dat terug zie aan het paard. De ruiter is vriendelijk en komt soms toch te hard in door de blokkade in haar eigen lijf. Wellicht dat als ze iets meer met stelling rijdt of schouder voor dat paard meer recht gericht wordt en paard beter in spoor gaat. Ik vind het een mooie combinatie en met een glimlach gekeken naar het filmpje. Amazone geniet duidelijk van het rijden en dat plezier te zien is leuk en roept die glimlach op.
Ik durf dingen terug te geven omdat ik denk van: "amazone weet hoe het hoort (denken) maar met voelen en uitvoering nog niet zo ver dus zie je ook haar af en toe achter de feiten aan lopen". Dus Ailill geen kritiek is dit van ik kan het beter. Leuk dat je van haar filmpje mag plaatsen.
Ben benieuwd of ik er ver naast zit.

Okay, dat zijn een hele hoop reactie's. Ik ga even inhoudelijk in op het bericht van Pien, en hoop daardoor meerdere mensen antwoord te geven:

Anna is een meisje van mijn leeftijd uit Hongarije, komt uit een arbeiders gezin en is om bijv. een voorbeeld te noemen nu al 2 jaar aan het sparen voor haar eerste dressuurzadel. In Hongarije kan je echt nog niet spreken van paardrijden, laat staan van dressuur. Dat wist Anna ook, maar omdat het ver van haar bed stond is ze een andere weg ingeslagen.

Anna kan vanaf de grond alles met paarden, heeft trainingen en stages gelopen bij o.a. Klaus Ferdinant Hempfling en gediplomeerde studenten van Pat Parelli. Na die jaren is ze in Spanje gaan werken, op de stal waar ik later ook zou gaan werken. Zij moest 6 dagen per week werken, van 8 uur in de ochtend tot 8/9 uur in de avond, op pauze en siësta na. Kreeg 100 euro per week en stond alleen maar te poetsen, zadelen, paarden douchen, kijken, vertalen (ze volgde ook nog Spaanse les aan de Universiteit van Madrid) en mocht de moeilijke paarden rijden.

Mijn voorganger was een Franse dame, die 8 jaar een klassieke opleiding heeft genoten ergens in Italië (ik kom zo 1 2 3 niet op de naam). Anna werd de persoonlijke groom van Geraldine en ze werden goede vriendinnen. Geraldine gaf Anna een jaar lang les, maar kon niet overweg met de hoofd/stalruiter en is vertrokken. Vlak daarna kwam ik, Anna had toen op een jaar klassieke les en heeeeeeeeel veel lezen/kijken niks anders gedaan dan paard rijden in de meest letterlijke zin van het woord.

Ook ik werd goede vrienden met Anna, wat een soort van relatie werd. Ik was verantwoordelijk voor de jonge paarden, voornamelijk Cruzado's maar nog steeds hengsten en een stuk pittiger dan ik gewend was. Ik kon met de meeste overweg, met 2 paarden wilde ik het anders doen. Een paard was echt boos op alles en iedereen, daarnaast ontzettend onzeker en een totaal gebrek aan vertrouwen. Anna is mij gaan leren om het paarden lichaam te lezen vanaf de grond, kijken naar de ogen/oren/staart/kaak/mond/rug/benen enzovoorts. Langzaam aan leerde ik paarden in te schatten vanaf de grond, waar ik vanuit het zadel mijn voordeel mee kon behalen. Ik zei altijd, als ik erop zit ben ik nergens bang voor, vanaf de grond ben ik iets onzekerder. Dat hadden die hengsten en Anna natuurlijk gelijk door, dus ik leerde snel. . . lol!

Anna kreeg inmiddels leukere paarden, mocht af en toe die van mij rijden onder begeleiding en ging steeds beter rijden. Anna riep tijdens iedere les meerdere keren: "Dios Mios, es como escular Geraldine!" Het lijkt wel alsof ik Geraldine hoor spreken. Ik was toen pas net begonnen met Klassiek rijden, althans me er echt van bewust. Ik kon dus mooi vanaf de grond kijken/toepassen wat ik dacht dat goed was. Omdat Anna echt nog geen basis had, op een redelijke zit/handpositie en ruitergevoel na was er ook niks verpest. Daar konden we ons voordeel mee doen. Vanwege haar kennis wist Anna precies hoe de oefeningen moesten, ze las erover en zag meerdere ruiters dagelijks die oefeningen rijden. Ze had de pech dat haar paarden het (nog) niet konden, en dat zij het eerst zelf moest leren voelen.

Dit filmpje was eigenlijk een ongeluk, iemand had interesse in dit paard en wilde een filmpje zien. Het team was dat weekend op wedstrijd dus Anna moest het paard wel rijden, was een van mijn paarden dus ik wist dat het goed zou gaan, net als de eigenaar. Presumido is een enorm sensibel paard, ontzettend voorwaarts met een even groot ego. Daarnaast is hij ontzettend hengst en moest echt onder de duim worden gehouden, of eigenlijk onder de zit.

In het filmpje is heel duidelijk te zien dat Anna weet hoe de oefeningen moeten, maar dat ze buiten de basis (rechte stukken/basisgangen/voltes/wijken) die wel goed gaan, echt het gevoel mist. Paard in die tijd Zz-Licht, maar ik was nog dagelijks bezig met terug gaan naar de basis en rust vinden en behouden. Wat dat betreft zat ik weer met een big smile te kijken toen ik deze clip net bekeek. Je ziet Presu echt denken van kom op, normaal doen we dit oohook! En je ziet Anna denken, ik weet het vent, maar ik weet nog niet hoe hoe moehoet! Anne werkt nog steeds op die stal, maar inmiddels na 2 jaar klassieke training als stal/wedstrijdruiter met een 3 x zo hoog salaris ;)

Wat ik bedoel te zeggen is dat voelen zo ontettend belangrijk is, naast een correcte basis en ruitergevoel is dat echt een pré (lol!).

pien_2010

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:42

Dat is een leuk verhaal Aigill en ook een bijzonder verhaal. Dank je voor het delen.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:48

nombrado schreef:
The_Stig schreef:

ik wil best onderbouwend kritiek leveren op het filmpje.
echter als de ruiter het zelf niet (wil) zien , kan ik praten als brugman, maar komt het niet binnen.
ik heb hier al genoeg filmpjes laten zien en daarin een bijdrage geleverd, over een ontspannen ruiter door de baan.
maar ik begrijp uit jou commentaar op mijn reacties, dat je ook geen antwoord hebt op de door mij gestelde vragen?
Overigens vraag ik me af, waarom ik in hemelsnaam een antwoord geef op een anoniem persoon :o

Ik ben dit topic gestart....waar is het gebleven
en vervolgens zie ik allerlei krampachtige toestanden voorbij komen.
dan heb je denk ik het topic niet begrepen.....of vind je het er gelijkwaardig uitzien? met vroeguh?

Ik denk dat ik jou best een antwoord zou kunnen geven op jouw vragen, maar met welk doel? Veel belangrijker mijn ziens is wat je met je kennis in de praktijk kan. De filmpjes die jij hier hebt geplaatst is een hele boel op aan te merken, net zoals de andere filmpjes die hier geplaatst zijn, perfectie bestaat niet. Gelijkwaardigheid is sowieso heel erg moeilijk te meten in een sport als de dressuur. Vroeger gingen er dingen in het rijden goed en fout, nu gaan er dingen in het rijden goed en fout. Om te stellen dat het vroeger allemaal maar beter was ben ik het niet mee eens, wel anders.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 16:49

uitgestrekte draf vanuit het paard zelf
Afbeelding
Afbeelding
kwam dit plaatje even tegen....ertussen wat er gebeurd als je teveel afdwingt (en vooral aan de achterzijde)
Afbeelding

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:07

Ik zou willen dat we veel meer ruiters in de basiswedstrijdsport hun paard zo zouden zien als in het filmpje met de Oscar. Inderdaad ligt het tempo wat hoog maar mij spreekt het contact met de hand en de mond aan en het gevende beeld ipv het terugwerken en in de krul rijden van veel ruiters. Dat was eigelijk mijn punt.
Jammer Nombrado dat er alleen de negatieve punten uit worden gehaald. Zo zit ik niet in elkaar. Ik ben instructeur, dus kijk wat er goed gaat en ga vervolgens aan de slag met een paar punten die me het meeste opvallen. Maar altijd alleen naar de dingen kijken die verkeerd gaan benoemen, zonder opbouwend te zijn, daar is nog nooit een leerling beter van gaan rijden. Zo komt de boodschap niet aan. Het is de toon die de muziek maakt wat mij betreft.
Mooi verhaal Ailill.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:11

Dat is ook zeker een mooi filmpje Vur. Gewoon het paard op eigen benen laten lopen en netjes op deze manier sterker laten worden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 17:11

ik ben ook instructeur, maar bij mij gaan meteen de sporen eraf als er zo onbewust mee gewerkt wordt.
geen mens, en dier, vind het prettig met die dingen te pas en onpas in de buik te zitten.
voor het paard is het negatief. (en al helemaal voor een jong dier)
Iedereen vind het maar reuze normaal, met sporen te rijden.
Met sporen rijden, prima, maar dan wel op de juiste manier gebruiken
Dat stoort me, valt me op en doet het dier pijn.
dus meld ik dat!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 17:14

even over les gesproken
dit vind ik in belang van het dier. Ruiter krijgt les, niet het paard (die weet het al)
netjes op trensje gereden GP oefeningen.
Kmoet eens ff uitzoeken welke instructeur dit is (duits)
http://www.youtube.com/watch?v=KunZKegARUQ

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:18

nombrado schreef:
Ben ik het zeker mee eens Ansie
Iedereen zou eerst eens de termen die je overal hoort moeten leren voelen....het verschil voel je op een paard bv als deze met de voorhand werkt. en als ruiter moet je je dus heel bewust maken van het termen als bv lengtebuiging, wat wordt daarmee bedoeld? waar is het voor? wat gebeurd er in een paardenlichaam? wat train je ermee? en hoe voelt het?
Simpele vragen die ik hier stel, van hoe iets bedoeld wordt, worden in dit topic niet beantwoord. En ik ben bang, dat dit niet is, omdat ze het weten, maar juist omdat ze géén idee hebben.
Ik denk zelf dat het Copier gedrag is in termen (klinkt misschien interessant ?)
Voor mijzelf?

Nombrado, ik ben heel veel pagina's geleden wel degelijk op deze 'over de rug'en 'lengtebuiging' termen in gegaan en uitgebreid uitgelegd hoe ik dat ervaar/zie. Het is bij mij zeker geen kopieergedrag of onwetendheid, maar ik zie het hele bewegingsmechanisme wel anders als jij is gebleken. Verder gebruik je zelf ook eigen termen die niet uitgelegd worden. Dit maakt het discusieren wel lastig.

Ik vind het filmpje van Vur erg prettig tonen. Wel zou ik met een jong paard veel minder over de hoefslag rijden en meer binnenhoefslag pakken, zodat ie meer eigen balans kan vinden. Vind het niet zo'n probleem als een jong paard in een wat hoger tempo loopt. Vaak lopen ze daar net even makkelijker en zie dat dan liever als dat dat continue tegengehouden wordt, waardoor het geforceerd wordt en ten koste van het op eigen benen lopen en de ontspanning gaat. De looplust moet je er niet uitrijden, die komt later nog zo van pas.
Het filmpje van aillil vind ik erg hectisch en over het tempo overkomen. Ook hier veel looplust, wat op zich pretti is, maar hier kan het paard zijn pas niet meer afmaken, waardoor het ten koste van de ruimte in de pas gaat. Wel lijkt het me een vriendelijke amazone, maar iets teveel los/vast contact met de paardenmond. Aanspringen in galop gaat de voorhand voor de achterhand uit.

Nombrado, ik heb eens in jouw profiel gespiekt. Ik bedoel dit niet als aanval, want ik vind heus niet dat de fotoos er slecht of onaangenaam uitzien. Maar ze roepen wel wat vragen bij mij op aangezien in jouw commentaar met name de loodlijn en de nek als hoogste punt iedere keer zulke hete hangijzers zijn. Op 1 rijfoto na, zijn alle fotoos momenten waarop de nek niet het hoogste punt is en regelmatig het hoofd achter de loodlijn. De enige foto waarbij de nek wel het hoogste punt is, is een foto waarbij er geen enkele verbinding met de paardenmond is. Ook zie ik dat niet altijd het achterbeen in het spoor van het voorbeen wordt geplaatst. Er vanuit gaande dat iemand in zijn profiel fotoos plaatst waar ie zelf tevreden over is, vraag ik mij wel af wat jouw eigen conclusies bij deze fotoos zijn.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:20

had ik ook al eens gevraagd oji, maar nog geen antwoord op gekregen.....
:o

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:22

nombrado schreef:

Als jij al direct je oordeel klaar hebt, dan heeft een toelichting mijnerzijds verder nog weinig zin.

The_Stig schreef:
Ipv alles zo naar beneden te halen kan je ook eens normaal reageren en onderbouwen waarom je iets vindt. Dan graag wel zonder allerlei zweverige zelf verzonnen theorieën. Laat ook eens wat van jezelf zien. Laat bijv. zien hoe jij een paard ontspannen de baan door laat gaan en hoe jouw houding en zit daar aan bij draagt.

Ik vrees dat filmpjes van haar eigen rijderij hier niet aan bod gaan komen...

Voor degene die het wel interesseert: Het is een filmpje van mijn paard van circa 3 jaar geleden. Dit was een van onze eerste starts in het ZZ-licht. Mijn paard was 9 en ik heb hem vanaf zijn 3e en zelf opgeleid en voor mij was dit niveau ook nieuw. (en ik was daar zwanger van mijn eerste, maar dat doet verder niet ter zake :D ) Op deze wedstrijd werden we in een rubriek van 24 combinaties 2e en 3e met 60/61%. Op deze wedstrijd kreeg ik (naast een heleboel commentaar en verbeterpunten van de jury's) ook complimenten van de jury over de sympathieke wijze waarop ik mijn paard had voorgesteld. Mijn paard, normaal heel snel gespannen op vreemd terrein, was tijdens deze proeven heel relaxt, wat voor mij op dat moment de grootste winst was. Met dit paard heb ik ook verschillende lessen gereden bij Henk van Bergen, die stelde dat mijn paard een hele goede basisopleiding had gehad. Wat niet wil zeggen dat ik tevreden ben, want dat ben ik nooit. Ik kan slecht naar mijzelf op film kijken omdat ik mij dan mateloos irriteer aan de dingen die ik beter kan of zou moeten doen. Desondanks was dit voor mij een goed verlopen wedstrijd; Ik ging met een goed gevoel de baan uit. Want hoewel er rijtechnisch nog vanalles aan te merken was, bleef mijn paard meer dan anders met zijn aandacht bij mij. En dat was op dat moment ook een van mijn verbeterdoelstellingen. Ik kreeg een onafhankelijk oordeel over mijn verrichting, heb mij kunnen meten met anderen. Ik wist weer even waar ik stond en had veel waardevolle info gekregen om thuis weer op door te borduren (ik vraag de jury ook altijd nog even persoonlijk om een toelichting, en deze proeven werden door 2 jury's beoordeeld, plus iedere proef een ander koppel. Dus van 4 mensen feedback). Dit paard heeft hierna nog verschillende keren goed gelopen in het ZZ-licht en hij is inmiddels verkocht.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:49

The_Stig schreef:
Zal wel zwaar zijn voor die voorbrenger zo de heuvel ophollen.

Hahaha. . . subtiel :D

Onze stal in Spanje werd door bergen omringd. Ik ging meerdere keren per week met de jonge hengsten trainen in de heuvels, leren ze de achterhand te gebruiken en de ruiter te vertrouwen. Enorm goede oefening, buitenrijden, onderschat men te vaak.

Maar goed, ik ga off-topic.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 18:06

Jasmijn, top dat je je filmpje hebt willen delen. Ik vind je in de proef zelfs nog wat beter rijden, dan met het losrijden. Als ik zo lees hoe je er tegenover staat, spreekt mij dat erg aan. Tevreden kunnen zijn en beseffen wat je nog wilt verbeteren, is een groot goed. Je ziet ook genoeg mensen die last krijgen van prestatiedrang en haast nergens meer tevreden mee kunnen zijn.
Ik ga eens even spieken in het profiel van Nombrado. }>
Gespiekt en ik moet zeggen, mooie paarden en mooie foto's hoor. ;) Verder zouden we het hier gezellig houden wat mij betreft, duzz...
Laatst bijgewerkt door vur op 10-12-12 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 18:08

Ailill schreef:
Onze stal in Spanje werd door bergen omringd. Ik ging meerdere keren per week met de jonge hengsten trainen in de heuvels, leren ze de achterhand te gebruiken en de ruiter te vertrouwen. Enorm goede oefening, buitenrijden, onderschat men te vaak.

Wij hebben een heuvel in het land. Die neem ik vaak mee in de training; door mijn paarden heuvel op en af te longeren of er drafbalkjes en kleine sprongetjes op te leggen :D

Thanks Vur :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 18:23

jasmijn78 schreef:
Ailill schreef:

Wij hebben een heuvel in het land. Die neem ik vaak mee in de training; door mijn paarden heuvel op en af te longeren of er drafbalkjes en kleine sprongetjes op te leggen :D

Thanks Vur :D

Klopt, met longeren leg ik ook vaak wat balkjes neer, als je dan toch aan het longeren bent. . . lol.

Ik ga later even je filmpje bekijken, wil er even goed voor gaan zitten. Net even het losrijden bekeken, klopt het dat het paard zich snel vast zet in zijn achterhand? En dat jij (nog) niet precies weet hoe daar op moet reageren, ik zie je reageren met zit en beendruk, ik zou de beendruk (spanning) achterwege laten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 18:46

oji schreef:
Nombrado, ik heb eens in jouw profiel gespiekt. Ik bedoel dit niet als aanval, want ik vind heus niet dat de fotoos er slecht of onaangenaam uitzien. Maar ze roepen wel wat vragen bij mij op aangezien in jouw commentaar met name de loodlijn en de nek als hoogste punt iedere keer zulke hete hangijzers zijn. Op 1 rijfoto na, zijn alle fotoos momenten waarop de nek niet het hoogste punt is en regelmatig het hoofd achter de loodlijn. De enige foto waarbij de nek wel het hoogste punt is, is een foto waarbij er geen enkele verbinding met de paardenmond is. Ook zie ik dat niet altijd het achterbeen in het spoor van het voorbeen wordt geplaatst. Er vanuit gaande dat iemand in zijn profiel fotoos plaatst waar ie zelf tevreden over is, vraag ik mij wel af wat jouw eigen conclusies bij deze fotoos zijn.

Ja hoor, je mag best commentaar of kritiek hebben , geen probleem.

kan je me zeggen, welke foto wel, en welke foto niet het nek hoogste punt is? (vanaf bovenaf geteld?)

als er geen verbinding is met de paardenmond, en er toch oefeningen uitgereden worden op zit, is niks mis mee.
dan gebeurd het namelijk zeker vanachternaar voor.

Alleen een vraag aan jou. Waarom moet het achterbeen in het spoor van het voorbeen komen? (vermeld er even bij welke foto je bedoeld, dan kan ik daar beter op ingaan)

Wb tevreden zijn over de foto's die ik plaats? nooit :o , zowel kritisch naar mijzelf als naar een ander. Niks mis mee.....wel leerzaam. :+ ;)
Bij mij leer je met minimale hulpen vanuit het paard (achter naar voor) de oefeningen te rijden.
Dit kan dus zonder enig teugelhulp.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:04

Lastig tellen met klein laptopbeeldscherm, maar even alle fotoos meegeteld (dus ook de niet rijfotoos) is foto 15 (eerste rijfoto van de appelschimmel) volgens mij de enige rijfoto waar de nek echt het hoogste punt is. Ook de foto tussen de boterbloemen, maar dat is niet echt een trainings foto, maar een buitenritje. Verder gaat de geheel witte schimmel op foto 8 en 9 het binnenachterbeen echt naast de massa plaatsen. Om tot dragen en verzamelen te komen moet een paard rechtgericht zijn en de achterbenen onder de massa plaatsen, in het spoor van de voorbenen (dus niet per definitie in de afdruk, dat ligt aan de graad van verzameling).

Misschien zie ik het verkeerd, vind fotoos zijn momentopnames en daarom moeilijk te beoordelen.

Wat betreft de losse teugel, dat is volgens mij ook welk type rijstijl je aanhangt. Hier heb ik me niet echt in verdiept, maar met de klassieke rijstijl is het mijn inziens zo dat je van achter naar voren op verbinding rijdt, en daarmee het paard je hand op laat zoeken...dus teugelcontact. De academische rijkunst is voor zover ik weet wel van de losse teugels. Maar hiermee begeef ik mij op glad ijs, want wat ik al zei, heb me niet verdiept in de verschillen klassiek/academisch.

Maar kun je zelf een beschrijving bij de verschillende rijfotoos geven? Wat je er goed en wat je er zelf minder aan vindt.