[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 15:23

Klopt @carmenbrum :j.
@cp112; Ik zit niet aan zijn hoofd hoor :n doet hij allemaal zelf. Actief is hij binnen gelukkig genoeg, dus dat scheelt een hoop :)
@Lizzii; Kijk dat is ook eens leuk om te lezen :)

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:32

http://i47.tinypic.com/ea05xs.jpg

Hamsterfan :

Wat ik hier zie is dat je een erg zacht contact hebt met de mond van je paard :j maar ... hij is echt veel te weinig actief dus oefenen op vlot voorwaarts rijden , veel overgangen en schakelen. Niet tevreden zijn met een beetje maar heel erg consequent zijn naar je paardje toe!

Wat je houding betreft let erop dat je je hakken niet tever doordrukt. Ideaal is het wanneer de zool van je voet horizontaal staat.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:05

Elinaa11 schreef:

Een erg mooie pony! Heerlijke kleur!

maar een duidelijk voorbeeld van een pony die zijn rug wegdrukt :( . Hij houdt het bekken stijf en zet zich vast in de rug en de hals.

Het plaatje lijkt op het eerste zicht nochtans te kloppen maar ik kon het niet laten om ook eens naar de vorige foto's te spieken en daar is het veel duidelijker zichtbaar. zwakke lende, geen bespiering in de rug en buikspieren. opletten voor blessures dus...en heel zeker anders gaan trainen.

Veel gymnastiseren, overgangen gaan rijden, niet vastzetten met de handen, actief voorwaarts rijden en minder bezig zijn met naar een plaatje toewerken.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:07

Lizzii schreef:
Elinaa11 schreef:

Een erg mooie pony! Heerlijke kleur!

maar een duidelijk voorbeeld van een pony die zijn rug wegdrukt :( . Hij houdt het bekken stijf en zet zich vast in de rug en de hals.

Het plaatje lijkt op het eerste zicht nochtans te kloppen maar ik kon het niet laten om ook eens naar de vorige foto's te spieken en daar is het veel duidelijker zichtbaar. zwakke lende, geen bespiering in de rug en buikspieren. opletten voor blessures dus...en heel zeker anders gaan trainen.

Veel gymnastiseren, overgangen gaan rijden, niet vastzetten met de handen, actief voorwaarts rijden en minder bezig zijn met naar een plaatje toewerken.

Super bedankt voor de tips!
maar deze foto is van juni denk ik?
ze word nu anders getraint , ook door betere instructrice.
Maar ze is nog maar net 1 jaar onder het zadel , dus ik doe wat rustig aan xD

Kimberly520

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 01:40

Afbeelding

Nou wat vinden jullie er van?

Amiigo

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 01:51

Niet erg fijn... Het paard loopt gespannen (zo lijkt het) en kanteld.
Probeer hem meer naar je hand toe te rijden, voor eraf blijven en (schijn) overgangen rijden, daarnaast is het nemen van zit lessen geen slecht plan!

wat vinden jullie van dit???
Afbeelding

Kimberly520

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 01:56

Het klopt dat ze haar hoofd kanteld (ze hong op haar bit). Ze liep niet echt ontspannen maar dit komt omdat ze wou stoppen en dat mocht ze niet van mij.
Snap wel niet waarom ik zitles zou moeten nemen?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 02:11

Heel veel mooie moeilijk nieuwe foto's hier. Het probleem waar veel van jullie tegen aan lopen is de ontspanning. Bij de meeste foto's ogen de paarden te gespannen. Door die spanning blijven de bewegingen te stijf en daardoor ontstaat een gebrek aan losgelatenheid. Daardoor krijg je holle ruggen en stijve korte achterbeen bewegingen.

Probeer aan de teugel niet te zien als een doel. Zie het als een vertoon van ultieme ontspanning en bewegingsvrijheid. Uiteindelijk is aanleuning ook niks. Het is niet meer dan een manier om moeilijkere en zwaardere posities en houdingen van je paard te vragen.
Het is als autorijden. Ben je het aan het leren, dan is het moeilijk om je handen netjes op 10 voor 2 te houden. Maar het is nodig om het stuur te kunnen beheersen. Kun je dat, dan kun je ook ineens je handen op andere plekken houden. Het stuur is niet moeilijk meer.

Maar ontspanning bereiken is ontzettend moeilijk. Elk paard bouwt uiteindelijk spanning op. Niet alleen omdat ze dingen eng vinden. Maar omdat beweging nu eenmaal spierspanning vereist.
Die spanningen moet je dus afvloeien. Neem daar de tijd voor. Paarden die onder het rijden al enorm spannen, die zijn vaak gebaat bij veel galop werk. Die beweging past in het patroon van vluchten (natuurlijk gedrag). Vraag ze maar eens om te verruimen en ga er als het veilig is eens lekker van tussen in de verlichte zit.
Paarden die het onder het zadel niet kunnen, die zijn gebaat bij zulke oefeningen aan de longeerlijn.

En een heel belangrijk ding. Aan de teugel is geen kunstje. Je kunt het ze niet aanleren of afdwingen. Ze bieden je het aan als jij genoeg vertrouwen, activiteit en ontspanning op kunt werken. Het is een kado wat jij daarna gewoon kun aanpakken.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 13:11

@Veulen84, vind je die van mij ook gespannen lopen dan? (tinker vorige pagina :j)

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 13:51

Veulen84 schreef:
Heel veel mooie moeilijk nieuwe foto's hier. Het probleem waar veel van jullie tegen aan lopen is de ontspanning. Bij de meeste foto's ogen de paarden te gespannen. Door die spanning blijven de bewegingen te stijf en daardoor ontstaat een gebrek aan losgelatenheid. Daardoor krijg je holle ruggen en stijve korte achterbeen bewegingen.

Probeer aan de teugel niet te zien als een doel. Zie het als een vertoon van ultieme ontspanning en bewegingsvrijheid. Uiteindelijk is aanleuning ook niks. Het is niet meer dan een manier om moeilijkere en zwaardere posities en houdingen van je paard te vragen.
Het is als autorijden. Ben je het aan het leren, dan is het moeilijk om je handen netjes op 10 voor 2 te houden. Maar het is nodig om het stuur te kunnen beheersen. Kun je dat, dan kun je ook ineens je handen op andere plekken houden. Het stuur is niet moeilijk meer.

Maar ontspanning bereiken is ontzettend moeilijk. Elk paard bouwt uiteindelijk spanning op. Niet alleen omdat ze dingen eng vinden. Maar omdat beweging nu eenmaal spierspanning vereist.
Die spanningen moet je dus afvloeien. Neem daar de tijd voor. Paarden die onder het rijden al enorm spannen, die zijn vaak gebaat bij veel galop werk. Die beweging past in het patroon van vluchten (natuurlijk gedrag). Vraag ze maar eens om te verruimen en ga er als het veilig is eens lekker van tussen in de verlichte zit.
Paarden die het onder het zadel niet kunnen, die zijn gebaat bij zulke oefeningen aan de longeerlijn.

En een heel belangrijk ding. Aan de teugel is geen kunstje. Je kunt het ze niet aanleren of afdwingen. Ze bieden je het aan als jij genoeg vertrouwen, activiteit en ontspanning op kunt werken. Het is een kado wat jij daarna gewoon kun aanpakken.

Hier kan ik me helemaal in vinden ! Ik heb een tijd gehad dat mijn paard moeilijk ontspande tijdens het rijden, ze kropte zich nogal op en liep niet fijn over de rug en maakte zich veel te druk. Galopwerk was toen een héle goede oplossing, ruimte geven vanvoor en gewoon galloperen, daar ging ze echt meteen van ontspannen, en zo reden we dan overgangen van draf-galop, galop-draf en na een tijdje ging ze veel beter ontspannen en beter haar rug gebruiken :j

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 14:51

Ik ben wel benieuwd wat jullie van ons vinden. Deze foto is gemaakt in mei 2012, vlak voor Q ziek werd. Helaas zijn we nog steeds niet terug op ons oude niveau, dit was toch wel echt de ultieme 'piek'.
Afbeelding

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 16:34

Ik ga het maar eens proberen, al weet ik niet of ik het heel goed doe.. :)

@ Piekosjj; Het eerste wat me opvalt is je handhouding, te laag en te ver uit elkaar, waardoor je meer de pony naar beneden probeert te drukken (kan ook onbewust zijn) dan dat het om nagevelijkheid gaat. Uit reactie daarop zie ik een niet heel vrolijke pony, gespannen in de mond en hals, voor de loodlijn, en ik gok ook 1 die wat rennerig kan zijn? Daarnaast lijkt de staart scheef te hangen, maar dat kan ik hier niet zo heel goed zien..

Wat ik zou doen is denk ik meer lang en laag rijden, ik zou graag eerst meer ontspanning willen zien dan pas meer richting de oprichting gaan denken. Probeer zelf je handen bij elkaar te houden, lekker voorwaarts en naar je hand toe te rijden en dan komt het vanzelf :)

Afbeelding

Mijn foto. Eerst eens wat ik hier zelf over te zeggen heb:

Wat het eerst opvalt is mijn handhouding, binnenhand hoger dan buitenhand. Daarnaast valt het me op dat Maan van voor wel lekker er uit komt, maar achterhand blijft achter. Hij lijkt uit twee delen te bestaan zeg maar.

Wat misschien ook belangrijk is is mijn gevoel tijdens het rijden. Momenteel rijden wij vrijwel niet door een gebrek aan zadel, wel longeer ik hem redelijk veel, en moet ik hem na 3 maanden vakantie weer vanaf nul opbouwen. Dit doen wij doormiddel van longeren met touwtjes en balkjes draven.

Waar wij met rijden heel erg tegenaan lopen is zijn kracht, Maan kan heel goed hangen, en wilt het liefst continu lang en laag lopen. Zodra ik hem dan iets oppak wordt hij zeer sterk van voren, iets wat denk ik samenhangt met het feit dat hij weinig bespiering heeft in zijn achterhand, waardoor hij ook minder goed zijn achterhand onder kan brengen. Ik merk dit ook heel erg met longeren, hij komt heel erg graag laag met de hals, wel rond en met zijn neus op de loodlijn.

edit; hoe ik dit probeer op te lossen is misschien ook wel handig om te vermelden. Ik probeer de spieren in mijn armen zo ontspannen mogelijk te houden, probleem is dat hij mij dan uit het zadel trekt. Daarnaast probeer ik het op te lossen door meer been bij te geven, of een ophouding elke keer als hij hangt. Met alle manieren weet hij op de een of andere manier er onder uit te komen.

Ik zou zeggen; tips en kritiek is van harte welkom!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:18

@ ArGieVai: Klopt, mijn handhouding is ondertussen al een heel stuk verbeterd! Teugels stuk korter, en m'n hand meer naar boven + voor! Hij was in die tijd inderdaad erg druk en wat loperig ja. Ik heb zelf altijd geleerd dat je paard beter iets voor de ll kan lopen dan d'r achter, maar hij komt er inderdaad niet lekker doorheen nu ik wat beter kijk, maar dat is sowieso altijd een 'probleem', we zitten er altijd net tegenaan, net niet ontspannen genoeg.
Op jou ga ik maar geen commentaar geven want ik zit zelf vér onder dat niveau, wel heb je een prachtig paard!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:45

Dank je voor de leuke reactie :D en fijn dat je houding al zo verbeterd is!

Afbeelding

Wat ik bedoelde is zegmaar het laatste plaatje, over de rug met neus op of iets voor de loodlijn, denk dat dat hem heel goed zal doen! Maar goed, zo veel verstand heb ik er ook niet van hoor, denk dat lessen blijven nemen toch altijd het belangrijkste is, en daar groei je toch altijd het meeste van :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:54

Les nemen kan helaas niet, eigenaar wil geen 'vreemden' op het terrein en er zijn weinig instructeurs op loopafstand te vinden, jammer genoeg.
Ik probeer hem inderdaad altijd te rijden als op 't derde plaatje, hij heeft alleen erg weinig vertrouwen (vroeger niet goed behandeld) waardoor hij niet goed durft te zakken. Aan de dubbele lijnen loopt hij al regelmatig met z'n neus door 't zand, nu nog ohz :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 00:46

cp112 schreef:
Zo, nu mijn eigen paard.
Nuadhu is m'n 4 jarige hengst. We starten sinds dit seizoen in de B.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik maakte hier net even een ophouding met mijn binnenhand (die pakte hij toe af en toe vast, is inmiddels over, binnenbeen aan, binnenhand een ophouding en als hij dan weer netjes inboog, door nek en kaak, weer ontspannen)
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Leuke combi zijn jullie hoor. Wat ik altijd belangrijk vind bij dit soort paarden (met een ietwat weke rug) is ze goed over de rug te trainen; zeker als ze nog zo jong zijn. Handen mogen wat lager, maar verder ziet het er goed uit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 00:57

ArGieVai schreef:
Ik ga het maar eens proberen, al weet ik niet of ik het heel goed doe.. :)

@ Piekosjj; Het eerste wat me opvalt is je handhouding, te laag en te ver uit elkaar, waardoor je meer de pony naar beneden probeert te drukken (kan ook onbewust zijn) dan dat het om nagevelijkheid gaat. Uit reactie daarop zie ik een niet heel vrolijke pony, gespannen in de mond en hals, voor de loodlijn, en ik gok ook 1 die wat rennerig kan zijn? Daarnaast lijkt de staart scheef te hangen, maar dat kan ik hier niet zo heel goed zien..

Wat ik zou doen is denk ik meer lang en laag rijden, ik zou graag eerst meer ontspanning willen zien dan pas meer richting de oprichting gaan denken. Probeer zelf je handen bij elkaar te houden, lekker voorwaarts en naar je hand toe te rijden en dan komt het vanzelf :)

[ Afbeelding ]

Mijn foto. Eerst eens wat ik hier zelf over te zeggen heb:

Wat het eerst opvalt is mijn handhouding, binnenhand hoger dan buitenhand. Daarnaast valt het me op dat Maan van voor wel lekker er uit komt, maar achterhand blijft achter. Hij lijkt uit twee delen te bestaan zeg maar.

Wat misschien ook belangrijk is is mijn gevoel tijdens het rijden. Momenteel rijden wij vrijwel niet door een gebrek aan zadel, wel longeer ik hem redelijk veel, en moet ik hem na 3 maanden vakantie weer vanaf nul opbouwen. Dit doen wij doormiddel van longeren met touwtjes en balkjes draven.

Waar wij met rijden heel erg tegenaan lopen is zijn kracht, Maan kan heel goed hangen, en wilt het liefst continu lang en laag lopen. Zodra ik hem dan iets oppak wordt hij zeer sterk van voren, iets wat denk ik samenhangt met het feit dat hij weinig bespiering heeft in zijn achterhand, waardoor hij ook minder goed zijn achterhand onder kan brengen. Ik merk dit ook heel erg met longeren, hij komt heel erg graag laag met de hals, wel rond en met zijn neus op de loodlijn.

edit; hoe ik dit probeer op te lossen is misschien ook wel handig om te vermelden. Ik probeer de spieren in mijn armen zo ontspannen mogelijk te houden, probleem is dat hij mij dan uit het zadel trekt. Daarnaast probeer ik het op te lossen door meer been bij te geven, of een ophouding elke keer als hij hangt. Met alle manieren weet hij op de een of andere manier er onder uit te komen.

Ik zou zeggen; tips en kritiek is van harte welkom!

Mooi basispaard. Het type doet me denken aan een merrie die ik ooit heb gehad. Afstamming Zooloog x Kristal (Gelders). Een fijn te rijden paard, alleen door de lengte niet heel makkelijk bij elkaar te rijden. Het was alsof je dan 700 kilo aan je armen had hangen en dan was ze "erdoor heen" en had je een fijn paard te rijden. Dat stukje doorsluiten bij dat soort paarden is moeilijk als je niet heel ervaren bent. Ik zou je adviseren heel veel tempo wisselingen te rijden en vanuit halthouden en nageven en mss nog een pasje achterwaarts te sluiten en zo weer voorwaarts proberen te houden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 01:05

_Amigo schreef:
Niet erg fijn... Het paard loopt gespannen (zo lijkt het) en kanteld.
Probeer hem meer naar je hand toe te rijden, voor eraf blijven en (schijn) overgangen rijden, daarnaast is het nemen van zit lessen geen slecht plan!

wat vinden jullie van dit???
[ Afbeelding ]

Leuk paardje. Lijkt wat verzet te tonen (geen lengtebuiging om je been heen in de wending). Je lichaam "stuurt" kant uit te sturen dan dat hij moet gaan. Je hangt nu naar de buitenkant terwijl je eigenlijk mee moet zijn met de buiging. Het kan zijn dat je paard op dat moment op de binnenschouder valt en jij dat wil compenseren door je lichaam naar buiten te brengen. Maar als je dat doet, valt hij eigenlijk nog meer naar binnen. Dus als hij op de binnenschouder valt kun je eigenlijk het beste je binnenteugel tegen de hals (hand iets omhoog doen) en buitenteugel van de hals. En je binnenbeen eraan natuurlijk. Op die manier zet je je paard op de buitenschouder.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:01

@Babootje, scheelt dat die van mij absoluut geen weke rug heeft :) Altijd 10'en op de keuring voor zijn bovenlijn. Maar ik snap wat je bedoeld, je ziet het wel vaak :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:38

cp112 schreef:
@Babootje, scheelt dat die van mij absoluut geen weke rug heeft :) Altijd 10'en op de keuring voor zijn bovenlijn. Maar ik snap wat je bedoeld, je ziet het wel vaak :j

Ik zeg ook "ietwat". Die rugvorm behoort gewoon bij het ras. Ik kan me best voorstellen dat ie hoog scoort. Paarden die een iets weke rug heeft zijn vaak heel elastisch (denk bijvoorbeeld aan Totilas :D ).

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:46

@ Babootje; dank je, voor mij voelt het inderdaad ook of ik 700 kilo in mijn armen heb op dat moment, erg moeilijk gezien ik ook nog eens een gewrichtsziekte heb. Hij wilt wel graag werken, dat is dan wel weer erg fijn. Ik heb ook wel eens dagen dat hij wel heel fijn te rijden is, zijn meestal de dagen dat hij al wat drukker is, en dan is hij op de een of andere manier toch fijner na te rijden.

Maan is indd gelders, Bazuin x Gregor :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:36

ArGieVai schreef:
@ Babootje; dank je, voor mij voelt het inderdaad ook of ik 700 kilo in mijn armen heb op dat moment, erg moeilijk gezien ik ook nog eens een gewrichtsziekte heb. Hij wilt wel graag werken, dat is dan wel weer erg fijn. Ik heb ook wel eens dagen dat hij wel heel fijn te rijden is, zijn meestal de dagen dat hij al wat drukker is, en dan is hij op de een of andere manier toch fijner na te rijden.

Maan is indd gelders, Bazuin x Gregor :)

Ah haha, dat klopt dan wel. Dat hij fijner te rijden als hij drukker is, is wel logisch. want dan heb je meer impuls. Kijk of je dat op kunt wekken op dagen dat hij minder druk is, door tempowisselingen te rijden. Van draf naar galop (paar galopsprongen) dan weer terug naar draf (paar passen) dan weer naar galop, of van stap naar galop. Steeds korte stukjes in 1 tempo.

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 10:35

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. We zijn er nog lang niet maar langzaam gaan we wat vooruit, mede dankzij dit topic :)

Afbeelding
Eigen houding: Meer in het zadel zitten, benen netjes onder me en niet te streng zijn met me binnenhand... Ook moet ik mijn tenen niet naar buiten afsteken.
Paard: Ik vind der redelijk actief lopen, maar mag naar mijn idee nog wat meer. Der lengte in der hals vind ik ook wel fijn... heb liever dat ze wat langer blijft dan dat ze heel opgekropt gaat lopen, daar heeft ze namelijk heel snel de neiging naar.

Afbeelding
eigen houding: Ik hang een beetje naar binnen naar mijn idee :o en ben met me buitenhand iets strenger dan met me binnenhand. Verder moet ik voor me kijken.
Paard: Ze loopt lekker actief en ontspannen naar mijn idee. Wel mag ze meer der neusje eruit drukken, ze loopt nu namelijk achter de loodlijn.

Zo gingen we begin dit jaar.
http://tinypic.com/r/ehg41y/6

Ben benieuwd naar jullie tips!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:19

Hi, Ik ben er nog niet uit wat ik er mee wil bereiken, met hier een filmpje te plaatsen...

sommige zullen misschien het begin van het filmpje nog herkennen, 2 topics geleden ook geplaatst. Om duidelijk aan te geven hoe het niet moet! Ik schaam me nog steeds als ik zie dat ik toen gewoon ben doorgereden, maar ik wist gewoon niet beter, kwam net van de manege af. dit jaar was een hel voor ons.
half jaar niet gereden, hij zat zo vast in zijn rug, dat die er kreupel van liep. Nu behandeld door de osteo en het gaat zo veel beter! Het 2de deel filmpje is eigenlijk de eerste keer in een maand dat ik er op zat en de eerste keer in een half jaar, dat ik een beetje "dressuurmatig" aan het werk met hem was, gewoon even om te kijken of de rem en stuur der nog op zat (is een enorme heethoofd soms en kan alleen buiten rijden).

Wat ik eigenlijk vooral zoek, is tips hoe ik het beste hem kan oppakken, zonder dat ik weer dat pad af ga, ik ben daar zo bang voor nml.... en dat is eigenlijk de rede dat ik er nog amper op zit, terwijl ik het zo mis.

Misschien is dit niet het goeie topic ervoor, maar wist niet goed wat ik anders met mijn vraag kon doen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:44

Ik vind het 2e deel van het filmpje zo gek nog niet hoor, ziet er ontspannen uit.

Enige waar ik mij heel erg aan stoor, en ik denk dat daar echt iets achter zit, is het hoge dragen van zijn staart.
Je zei dat hij erg vastzat in zijn rug, ik heb het idee dat dat nog niet weg is en wellicht door je zadel komt. Heb je die wel eens na laten kijken?