@cp112; Ik zit niet aan zijn hoofd hoor

@Lizzii; Kijk dat is ook eens leuk om te lezen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Elinaa11 schreef:
Lizzii schreef:Elinaa11 schreef:
Een erg mooie pony! Heerlijke kleur!
maar een duidelijk voorbeeld van een pony die zijn rug wegdrukt. Hij houdt het bekken stijf en zet zich vast in de rug en de hals.
Het plaatje lijkt op het eerste zicht nochtans te kloppen maar ik kon het niet laten om ook eens naar de vorige foto's te spieken en daar is het veel duidelijker zichtbaar. zwakke lende, geen bespiering in de rug en buikspieren. opletten voor blessures dus...en heel zeker anders gaan trainen.
Veel gymnastiseren, overgangen gaan rijden, niet vastzetten met de handen, actief voorwaarts rijden en minder bezig zijn met naar een plaatje toewerken.
Veulen84 schreef:Heel veel mooie moeilijk nieuwe foto's hier. Het probleem waar veel van jullie tegen aan lopen is de ontspanning. Bij de meeste foto's ogen de paarden te gespannen. Door die spanning blijven de bewegingen te stijf en daardoor ontstaat een gebrek aan losgelatenheid. Daardoor krijg je holle ruggen en stijve korte achterbeen bewegingen.
Probeer aan de teugel niet te zien als een doel. Zie het als een vertoon van ultieme ontspanning en bewegingsvrijheid. Uiteindelijk is aanleuning ook niks. Het is niet meer dan een manier om moeilijkere en zwaardere posities en houdingen van je paard te vragen.
Het is als autorijden. Ben je het aan het leren, dan is het moeilijk om je handen netjes op 10 voor 2 te houden. Maar het is nodig om het stuur te kunnen beheersen. Kun je dat, dan kun je ook ineens je handen op andere plekken houden. Het stuur is niet moeilijk meer.
Maar ontspanning bereiken is ontzettend moeilijk. Elk paard bouwt uiteindelijk spanning op. Niet alleen omdat ze dingen eng vinden. Maar omdat beweging nu eenmaal spierspanning vereist.
Die spanningen moet je dus afvloeien. Neem daar de tijd voor. Paarden die onder het rijden al enorm spannen, die zijn vaak gebaat bij veel galop werk. Die beweging past in het patroon van vluchten (natuurlijk gedrag). Vraag ze maar eens om te verruimen en ga er als het veilig is eens lekker van tussen in de verlichte zit.
Paarden die het onder het zadel niet kunnen, die zijn gebaat bij zulke oefeningen aan de longeerlijn.
En een heel belangrijk ding. Aan de teugel is geen kunstje. Je kunt het ze niet aanleren of afdwingen. Ze bieden je het aan als jij genoeg vertrouwen, activiteit en ontspanning op kunt werken. Het is een kado wat jij daarna gewoon kun aanpakken.
cp112 schreef:Zo, nu mijn eigen paard.
Nuadhu is m'n 4 jarige hengst. We starten sinds dit seizoen in de B.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Ik maakte hier net even een ophouding met mijn binnenhand (die pakte hij toe af en toe vast, is inmiddels over, binnenbeen aan, binnenhand een ophouding en als hij dan weer netjes inboog, door nek en kaak, weer ontspannen)
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
ArGieVai schreef:Ik ga het maar eens proberen, al weet ik niet of ik het heel goed doe..
@ Piekosjj; Het eerste wat me opvalt is je handhouding, te laag en te ver uit elkaar, waardoor je meer de pony naar beneden probeert te drukken (kan ook onbewust zijn) dan dat het om nagevelijkheid gaat. Uit reactie daarop zie ik een niet heel vrolijke pony, gespannen in de mond en hals, voor de loodlijn, en ik gok ook 1 die wat rennerig kan zijn? Daarnaast lijkt de staart scheef te hangen, maar dat kan ik hier niet zo heel goed zien..
Wat ik zou doen is denk ik meer lang en laag rijden, ik zou graag eerst meer ontspanning willen zien dan pas meer richting de oprichting gaan denken. Probeer zelf je handen bij elkaar te houden, lekker voorwaarts en naar je hand toe te rijden en dan komt het vanzelf![]()
[ Afbeelding ]
Mijn foto. Eerst eens wat ik hier zelf over te zeggen heb:
Wat het eerst opvalt is mijn handhouding, binnenhand hoger dan buitenhand. Daarnaast valt het me op dat Maan van voor wel lekker er uit komt, maar achterhand blijft achter. Hij lijkt uit twee delen te bestaan zeg maar.
Wat misschien ook belangrijk is is mijn gevoel tijdens het rijden. Momenteel rijden wij vrijwel niet door een gebrek aan zadel, wel longeer ik hem redelijk veel, en moet ik hem na 3 maanden vakantie weer vanaf nul opbouwen. Dit doen wij doormiddel van longeren met touwtjes en balkjes draven.
Waar wij met rijden heel erg tegenaan lopen is zijn kracht, Maan kan heel goed hangen, en wilt het liefst continu lang en laag lopen. Zodra ik hem dan iets oppak wordt hij zeer sterk van voren, iets wat denk ik samenhangt met het feit dat hij weinig bespiering heeft in zijn achterhand, waardoor hij ook minder goed zijn achterhand onder kan brengen. Ik merk dit ook heel erg met longeren, hij komt heel erg graag laag met de hals, wel rond en met zijn neus op de loodlijn.
edit; hoe ik dit probeer op te lossen is misschien ook wel handig om te vermelden. Ik probeer de spieren in mijn armen zo ontspannen mogelijk te houden, probleem is dat hij mij dan uit het zadel trekt. Daarnaast probeer ik het op te lossen door meer been bij te geven, of een ophouding elke keer als hij hangt. Met alle manieren weet hij op de een of andere manier er onder uit te komen.
Ik zou zeggen; tips en kritiek is van harte welkom!
_Amigo schreef:Niet erg fijn... Het paard loopt gespannen (zo lijkt het) en kanteld.
Probeer hem meer naar je hand toe te rijden, voor eraf blijven en (schijn) overgangen rijden, daarnaast is het nemen van zit lessen geen slecht plan!
wat vinden jullie van dit???
[ Afbeelding ]
cp112 schreef:@Babootje, scheelt dat die van mij absoluut geen weke rug heeftAltijd 10'en op de keuring voor zijn bovenlijn. Maar ik snap wat je bedoeld, je ziet het wel vaak
ArGieVai schreef:@ Babootje; dank je, voor mij voelt het inderdaad ook of ik 700 kilo in mijn armen heb op dat moment, erg moeilijk gezien ik ook nog eens een gewrichtsziekte heb. Hij wilt wel graag werken, dat is dan wel weer erg fijn. Ik heb ook wel eens dagen dat hij wel heel fijn te rijden is, zijn meestal de dagen dat hij al wat drukker is, en dan is hij op de een of andere manier toch fijner na te rijden.
Maan is indd gelders, Bazuin x Gregor