Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 15:55

Me too, omstandigheden spelen wel een rol (rijvaardigheid ruiter, bespiering paard, intensiteit rijden, frequentie en duur van het rijden, etc) dus het zal vast wat wisselen. Maar voor sommige paarden (gewoon KWPN) vind ik 90kg inderdaad al teveel. En ik heb het over totaal gewicht, dus inclusief kleding en zadel

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 15:56

Denk ook dat er genoeg mensen zijn die het eerlijk durven te zeggen, maar dat dan politiek correct brengen om niemand te kwetsen, nu ben ik daarin wat minder handig, dus ik zeg domweg tegen iemand dat ie te zwaar is, ook als er duidelijk is dat een paard wel wil, maar niet beter kan ivm ruitergewicht en dus op zijn falie krijgt omdat ie niet luisteren wil, als ik dan aan de bakwand sta of zelf rijd, zeg ik gewoon dat ik ook niet met die ruiter/amazone erop zo hard zou kunnen werken, of als het echt uit de hand loopt hoe iemand zijn paard aanpakt, ga effe lekker zelf door die zware bak ploegen met jou op je rug....je verwacht sport van je paard, maar zelf ben je helemaal niet sport bezig....en dan hebben zulke mensen een hekel aan mij, of zoals in een ander topic al is gebeurd, wordt ik per pb bedreigd dat ze me weleens zullen opzoeken en dat ik dan wel afleer om er plezier in te scheppen om mensen te kwetsen....maar ook dan zeg ik heel rustig terug dat ik het serieus meen en er geen plezier aan beleef, maar verdrietig word van het feit dat iemand willens en wetens een paard of pony vernield in de rug en pezen omdat die zo nodig egoistisch wil zijn.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 15:58

Net zoals dat je tegen iemand kunt zeggen dat hij/zij te lang is, vind ik dat nog meer gelden voor overgewicht. Lengte kun je immers echt helemáál niks aan doen. Overgewicht is 9 van de 10 keer gewoon te verhelpen.
Het feit alleen al dat mensen er soms boos om worden is voor mij een goede pointer. Boosheid is een onvolwassen reactie. Als je compleet in je recht staat en er niets aan kunt doen, zul je niet zo snel boos worden (wanneer wordt er ooit iemand boos als hij/zij te horen krijgt te lang te zijn voor een bepaald paard? Niemand).
Boosheid betekend dat diegene wéét dat ie er wat aan kan doen. Case closed.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:18

Het blijft een moeilijk verhaal. Ik vind 90kg voor de meeste paarden eigenlijk ook wel de max maar daar zit je snel aan. Ik ben eigenlijk ook wat te lang en te zwaar voor mijn haf terwijl ik met ± 1.82m en ± 72kg wel prima in verhouding ben (dacht ik :o) maar ja soms komt er onbedoeld en ongepland iets op je pad waar je geen nee tegen kúnt zeggen :D. Nu geef ik hem 'slechts' 3x per week beweging en loopt hij verder met een lichter iemand en komt de osteo preventief minimaal 1x per jaar maar toch...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:06

Citaat:
Boosheid betekend dat diegene wéét dat ie er wat aan kan doen. Case closed

agree en mooie vergelijking. Je laat iemand van 2 meter ook niet op een paard van 1.60 zitten, waarom stappen er dan wel mensen op met 90kg of wellicht zelfs meer

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 17:19

Torius16 schreef:
Ik begrijp uit dit topic dat er alleen vrouwen met overgewicht zijn die paardrijden en géén mannen ;)
Tenminste de 90 kg met een lengte van gemiddeld 1.70/1.80 bij vrouwen kan ik mij iets bij voorstellen.
Ben alleen bang dat mijn paardrijdende broer van 1.92 hier niet blij van wordt..... :D (ja met zijn lengte weegt hij iets meer dan 90 kg en is nog net geen lopende den)
Hoe zwaar zouden Jeroen Dubbeldam, Albert Zoer, Hans Peter Minderhoud etc zijn? De eerste 2 zijn nou niet het type catwalk model qua lijf en de laatste is lang en dun, maar ja dat zegt niks toch? En volgens mij hebben hun paarden niet te lijden....
Zou het topic dan niet beter: té zware mensen te paard kunnen heten :D :D ;)

Vrouwen hebben jammer genoeg een hoger vetpercentage dan mannen en wel tot 15 procent, het verschil tussen beide geslachten is het hormoon testestaron en kom even niet op de vrouwelijke, ja toch oestrogeen, het appeltje en het peertje. Ik vind de laatste lekkerder :D

Maar daartegen zijn de hersenen van mannen zwaarder :D

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:38

john57 schreef:
Torius16 schreef:
Ik begrijp uit dit topic dat er alleen vrouwen met overgewicht zijn die paardrijden en géén mannen ;)
Tenminste de 90 kg met een lengte van gemiddeld 1.70/1.80 bij vrouwen kan ik mij iets bij voorstellen.
Ben alleen bang dat mijn paardrijdende broer van 1.92 hier niet blij van wordt..... :D (ja met zijn lengte weegt hij iets meer dan 90 kg en is nog net geen lopende den)
Hoe zwaar zouden Jeroen Dubbeldam, Albert Zoer, Hans Peter Minderhoud etc zijn? De eerste 2 zijn nou niet het type catwalk model qua lijf en de laatste is lang en dun, maar ja dat zegt niks toch? En volgens mij hebben hun paarden niet te lijden....
Zou het topic dan niet beter: té zware mensen te paard kunnen heten :D :D ;)

Vrouwen hebben jammer genoeg een hoger vetpercentage dan mannen en wel tot 15 procent, het verschil tussen beide geslachten is het hormoon testestaron en kom even niet op de vrouwelijke, ja toch oestrogeen, het appeltje en het peertje. Ik vind de laatste lekkerder :D

Maar daartegen zijn de hersenen van mannen zwaarder :D

En dat laatste, komt dat dan misschien omdat er ook meer water in de hersenen van mannen zit dan van vrouwen( ivm dat mannen meer vocht in hun lichaam hebben, niet omdat alle mannen een waterhoofd hebben :D )

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 19:31

als we 90 kg aan gaan houden en al helemaal incl spullen dan kunnen we de meeste mannen wel schrappen van de startlijten. En draf en rensport zien hun omzet weer stijgen.
Totaal niet realistisch als je het mij vraagt.

Dat we op moeten letten voor onze paarden ben ik het mee eens.
Maar we moeten opletten dat we niet doorslaan.
En persoonlijk vind ik dat we dat met veel dingen doen.
Ouders waar de kinderen geen lol met de knol penny mogen zijn want alles is gevaarlijk.
Waar wij 30 jaar terug zonder cap, zonder zadel, met een haster en touw over een eigen gemaakt parcours sjeesde en dat ook overleefde,
moet alles nu met preciese veiligheid.

Waar vroeger de paarden in het land liepen zijn het nu glazen popjes.

En een ruiter van 90 kilo iemand die een paard leed bezorgt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 19:46

Waarom trek je het zo negatief zwart wit?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 19:50

denk je dat ik op een haflinger pas? Ik weet niet precies hoe groot de haflinger is, maar ik ben 1.74 m lang en ongeveer 70-75 kilo max. (Ik heb namelijk interesse in een bepaalde haflinger)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 19:59

Interessant topic dit :) Ik heb er ook voor gekozen om (tijdelijk) te stoppen met paardrijden ivm. mijn gewicht (En ook door rugklachten, maar dat gaat gelukkig weer de goede kant op met Manuele Therapie) Ik wil eerst 13 kilo afvallen, voordat ik weer op een paard stap.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:04

Ik trek het juist niet negatief zwart wit.
Maar laat juist zien dat we op moeten passen niet te gaan muggeziften, overdrijven of welk woord het beste past.
Daarbij geef ik aan dat ik vind dat dat op meerdere fronten steeds meer is.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:13

Waar komt jouw sarcasme vandaan dan? Zelf te zwaar? Gewetenskwestie?

Je hebt gelijk hoor dat overdrijven een vak is, maar waarom mag er hier niet kritisch worden gediscussierd? Er is niemand die zegt dat je met 90kg paardenleed veroorzaakt, die conclusie trek je zelf.

Juist bij zo'n onderwerp mag je best kritisch zijn, gaat om welzijn en wat doet vroeger ertoe? Vroeger was vroeger nu is nu. We zijn een hoop wijzer geworden de afgelopen jaren op het gebied van paardenwelzijn. Wijzen naar vroeger is achterom kijken en jezelf beletten vooruit te denken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:15

schrikdraad schreef:
als we 90 kg aan gaan houden en al helemaal incl spullen dan kunnen we de meeste mannen wel schrappen van de startlijten. En draf en rensport zien hun omzet weer stijgen.

Ouders waar de kinderen geen lol met de knol penny mogen zijn want alles is gevaarlijk.
Waar wij 30 jaar terug zonder cap, zonder zadel, met een haster en touw over een eigen gemaakt parcours sjeesde en dat ook overleefde,

Vroeger hadden we ook geen computers en airbags, die ook maar afschaffen dan? Ging toen toch ook goed?

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 20:38

Freeride@En dat laatste, komt dat dan misschien omdat er ook meer water in de hersenen van mannen zit dan van vrouwen( ivm dat mannen meer vocht in hun lichaam hebben, niet omdat alle mannen een waterhoofd hebben

Wie de bal kaatst kan hem terug verwachten, vrouwen hebben niet enkel een probleem met wat meer vet, en ineens schoot mij ook te binnen dat mannen en vrouwen een totaal verschillende doorbloeding hebben. Ter compensatie van wat mannen wel hebben en vrouwen niet blijkt, dat vrouwen indien zij door een of andere situatie worden gestoord in hun doen en laten plots bloed vanuit hun onderste gedeelte wegpompen naar de hogere regionen. Op zich zelf een wonder der natuur.
Mannen daarintegen, althans het merendeel, denken op 2 verschillende plaatsen hetgeen betekent, dat het bloed blijft stromen waar het noodzakelijk is wat weer belangrijk is zich in grote lijnen te onderscheiden van de vrouwelijke sexe. Stel je voor, als man zijnde plots geen bloed meer in de onderste regionen. Ik moet er niet aan denke :D :+

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:45

Nee hoor incl spullen zit ik onder de 90.
Waarom wordt dat meteen gedacht?

airbags in ons drukke verkeer is i

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:19

Bonjoy schreef:
Interessant topic dit :) Ik heb er ook voor gekozen om (tijdelijk) te stoppen met paardrijden ivm. mijn gewicht (En ook door rugklachten, maar dat gaat gelukkig weer de goede kant op met Manuele Therapie) Ik wil eerst 13 kilo afvallen, voordat ik weer op een paard stap.

Wat goed van jou, superknap!!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:23

schrikdraad schreef:
Ik trek het juist niet negatief zwart wit.
Maar laat juist zien dat we op moeten passen niet te gaan muggeziften, overdrijven of welk woord het beste past.
Daarbij geef ik aan dat ik vind dat dat op meerdere fronten steeds meer is.

Haha, de omgekeerde wereld, vroeger werden paarden nog als paard gehouden, klopt idd, tegenwoordig staan er meer op stal dan in de wei, klopt echt helemaal, waar wij idd bareback rondcrosten zie je nu ukkies met cap,zadel,bodyprotector etc, klopt ook, vind ik niet direct negatief, had mij iig vroeger 2 gebroken ribben minder opgeleverd omdat mijn shetlander onder de bakrand doorcroste en ik eraf kletste tegen die plank...
maar vroeger waren er ook niet zo ontzettend veel te zware mensen, toen viel een dikekr iemand nog op, ipv zoals nu, dat een slank persoon opvalt...de paarden waren nog paarden, ook veelal wat robuuster gebouwd, maar droegen minder zware ruiters en werden niet zo in een bepaald systeem gereden als tegenwoordig.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 21:41

mindim@Vroeger hadden we ook geen computers en airbags, die ook maar afschaffen dan? Ging toen toch ook goed?

Punt om eens over na te denken, vroeger was veel anders en kende men het woord frustratie, obees, jaloers, gehaast, en nog vele andere woorden niet. Mijn vrouw stamt uit een grote boeren familie, paarden koeien varkens kippen en ga zo maar door.Er werd met het hele gezin gewerkt bij goed en slecht weer dit moest, want elke dag moest er brood en aardappels op de tafel staan. er werd nog zelf gebakken en niks gekocht. Zondags at men met het hele gezin in de goede kamer, kleinkinderen erbij en ga zo maar door. Nu heeft men tijd te veel, weet in veel gevallen niet wat echt leven is, alles is voorhanden het ligt in de schappen. dat is de huidige tijd. Joooo, nu weet ik plots weer waarom wij naar Hongarije vertrokken zijn.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:52

freeride schreef:
Bonjoy schreef:

Wat goed van jou, superknap!!

Dank je! :) Er zouden eens meer mensen bewust naar zichzelf moeten gaan kijken, hoe vervelend het ook is. Ik zat mezelf in de weg met het rijden, en als ik in een spiegel of weerspiegeling van het raam keek vond ik het geen kijk. En dan nog eens na te gaan dat het paard het allemaal moet rondsjouwen. Nee, eerst zelf weer in proporties, dan is het voor mij én het paard leuker! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 22:13

john57 schreef:
mindim@Vroeger hadden we ook geen computers en airbags, die ook maar afschaffen dan? Ging toen toch ook goed?

Punt om eens over na te denken, vroeger was veel anders en kende men het woord frustratie, obees, jaloers, gehaast, en nog vele andere woorden niet. Mijn vrouw stamt uit een grote boeren familie, paarden koeien varkens kippen en ga zo maar door.Er werd met het hele gezin gewerkt bij goed en slecht weer dit moest, want elke dag moest er brood en aardappels op de tafel staan. er werd nog zelf gebakken en niks gekocht. Zondags at men met het hele gezin in de goede kamer, kleinkinderen erbij en ga zo maar door. Nu heeft men tijd te veel, weet in veel gevallen niet wat echt leven is, alles is voorhanden het ligt in de schappen. dat is de huidige tijd. Joooo, nu weet ik plots weer waarom wij naar Hongarije vertrokken zijn.

Sommige dingen zijn met de tijd er echt niet beter op geworden, andere dingen daarentegen wel.
Dat men jaloers, frustratie en haast (alhoewel gehaast weer iets anders is) niet kende, dat lijkt me onzin. Mijn opa en oma hadden een kleine boerderij, maar mijn opa kon gefrustreerd raken over het weer hoor, welke niet uit kwam. Ook haast kwam prima voor en de vrouwen van vroeger kenden ook prima jaloezie.
Wat je hier boven schrijft ken ik ook nog van mijn opa en oma, alles werd zelf verbouwd, een 2 varkens werden elk jaar gemest op het terrein en alles werd geweckt, kippen waren er voor de eieren, de hanen gingen in de soep. Maar mijn beide grootouders waren behoorlijk gezet, dus ook obees. Voor het plaatje, mijn opa en oma stammen uit 1907.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 22:36

schrikdraad schreef:

Mijn eerste reactie was: Ja, dus? Your point? :')

Verder ben ik het wel met je eens dat de veiligheidsmaatregelen te ver zijn doorgeslagen, absoluut. Tegenwoordig mag je geen scheet meer laten want dat is gevaarlijk, ik vind het ook keiharde onzin. Het leven is nou eenmaal niet veilig, deal with it.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:16

Welke veiligheidsmaatregelen vind je dan te ver doorgeslagen?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:27

Even om de vergelijking naar "vroeger" nog even naar boven te halen.. Hebben jullie enig idee hoe zwaar de ijzeren harnassen waren waar de mannen uit de riddertijd mee op hun paarden klommen? En wat weegt een zwaard wel niet, ik denk dat die wel een beetje boven de 90 kg uitkwamen al met al eerlijk gezegd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:33

Leorah schreef:
Even om de vergelijking naar "vroeger" nog even naar boven te halen.. Hebben jullie enig idee hoe zwaar de ijzeren harnassen waren waar de mannen uit de riddertijd mee op hun paarden klommen? En wat weegt een zwaard wel niet, ik denk dat die wel een beetje boven de 90 kg uitkwamen al met al eerlijk gezegd :)

Moeten we daar maar naar terug, vroeger was schijnbaar alles beter en kon alles :+