is hier iemand NIET ANTI slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:05

Freeride, dit topic heet, is hier iemand NIET ANTI slof? Ik ben dus niet anti slof en jij blijkbaar wel.
De voorbeelden die ik gegeven heb, zijn alleen om aan te geven, dat het echt geen probleem is om er af en toe een slof aan te hangen. Meer niet.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:08

freeride schreef:
MyWishMax schreef:
Voor mezelf... Ik ben nooit een hele dappere ruiter geweest, maar ben ook nooit bang geweest voor eigen paard. Ik viel er wel eens af met opstappen, maar daaris hij altijd lastig mee geweest en toen ik wist hoe ik het aan moest pakken, viel ik ook niet meer. Tot ik hem, onbewust, aangeleerd had dat rennen niet mocht en hij dus 'braaf' ging stilstaan. Toenik hem daar doorheen prikte, knalde hij me er geheel terecht af. Gevolg was wel dat ik niks meer durfde te doen als we stil stonden. En als hij zijn hoofd omhoog deed omdat het moeilijk werd, stopte ik met rijden en kan hij gaan stilstaan. Hoofd omhoog bleek blessure te zijn, nadat hij weer goed was, bleef hij echter op moeilijke stukken stl staan en ik reed niet meer. Met de slof erom, deed hij zijn hoofd niet meer zo enorm hoog en durfde ik te blijven rijden. Terwijl het heel krom was, wat dat ding hing zo los...

De problemen begonnen dus eigenlijk al bij het opstappen, er was of is voor jouw paard een reden om je niet rustig te willen laten opstappen, dus er zit iets niet goed tussen jou en je paard, als op dat moment iemand jou had geholpen om de verhoudingen tussen jou en je paard goed te krijgen alvorens je zou opstappen, was er nooit een probleem geweest, je hebt niet goed genoeg kunnen luisteren naar zijn fluisterende klachten waarschijnlijk....een simpele manier om dit te voorkomen, als je paard er zo'n punt van maakt om je op te laten stappen, en hij kan jou er niet mee overtuigen om van zijn rug af te blijven, luister dan een beetje beter, en zie en hoor wat ie te zeggen heeft,stap er niet op tot ie het "toelaat".
Ze zijn niet Evil van zichzelf, en horen het graag als ze het goed doen, maar ze zijn niet zo sterk in menselijke communicatie.

Je leest het niet goed. De enige keren dat ik eraf was gevallen, was toen vlak na het opstappen. Dat had ik na een half jaar helemaal door, toen kon ik dag in dag uit opstappen overal en elke manieren dat ging goed. Pas 3 jaar later gebeurde het verhaal hierboven, waardoor ik tijdelijk een slof om heb gedaan voor mezelf.

Hij liet trouwens niemand rustig opstappen, heeft/had enorme zadeldwang/singelnijd. Was ook aan de longeerlijn, altijd als er iets vreemds op zijn rug/rond zijn buik kwam. Ik heb dagen gehad dat ik niet eens reed, omdat we bezig waren met hem te laten wennen, grondwerk, schriktraining, manieren om hem op zijn gemak te laten zijn met alles wat we met hem deden.[/quote]

Ja, ik las het dus wel goed, bij het opstappen gaf ie al aan niet te willen dat je dat deed, maar je vond"de manier" om hiermee om te gaan, en daarna stond ie stil, jij prikte hem daardoor, en werd zandhaas, omdat ie duidelijk had gemaakt dat je niet mocht opstappen, waarschijnlijk door pijn, of een herinnering aan pijn(gezien je tekst over zadeldwang en singelnijd), dus er scheelt wel iets waardoor ie zo hypergevoelig is, en ik begreep wel dat het niet enkel bij jou was, dat opstapprobleem, hij wenste gewoon geen druk opde rug,buik of wat hem ook dwarszat of zit....sommige paarden zijn echt nog heel subtiel in hun verzet terwijl het voor hen fysiek of geestelijk ontzettend zeer doet, denk echt dat je paard een reden heeft voro zijn gedrag, het lastige is dat ze niet praten, hij is verder wel vriendelijk als je bij hem bent?ken jou goed, etc?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:09

setteke schreef:
Freeride, dit topic heet, is hier iemand NIET ANTI slof? Ik ben dus niet anti slof en jij blijkbaar wel.
De voorbeelden die ik gegeven heb, zijn alleen om aan te geven, dat het echt geen probleem is om er af en toe een slof aan te hangen. Meer niet.

Ik ben in principe antislof, ja, maar wil wel graag zeker weten of er geen redenen zijn om 1% niet-anti slof te zijn .dus aan de pro-slofjes om mij ervan te overtuigen :)

Tendance

Re: is hier iemand NIET ANTI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:12

Ik hoef niemand te overtuigen. Ik rij voor mezelf en voor niemand anders. Geef alleen de reden waarom ik iets doe. En als ik daar iemand mee overtuig, dan oké.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:14

Met Tendance eens, je hoeft er ook niet voor te zijn, zelfs geen 1%.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:18

Tendance schreef:
Freeride het zit bij mij echt niet in het voer hoor! Het zit in zijn schijterige karakter.
Minder voer gaat hij niet krijgen en ander voer ook niet, want hij functioneert verder geweldig namelijk!
Aan de hand ga ik niet met hem langs de weg. Veel te veel gedoe met zo'n paard van 1.80, dat iedere voorbij komende auto eng vindt. Dan zit ik er liever op. Dat gaat veel makkelijker!

Feit blijft wel dat de slof jou steeds de "controle" geeft die je zoekt, maar de oorzaak van het oncontroleerbare verdwijnt er niet mee, jij wil hem namelijk niet laten zien dat het niet eng is..teveel gedoe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:20

freeride schreef:
Tendance schreef:
Freeride het zit bij mij echt niet in het voer hoor! Het zit in zijn schijterige karakter.
Minder voer gaat hij niet krijgen en ander voer ook niet, want hij functioneert verder geweldig namelijk!
Aan de hand ga ik niet met hem langs de weg. Veel te veel gedoe met zo'n paard van 1.80, dat iedere voorbij komende auto eng vindt. Dan zit ik er liever op. Dat gaat veel makkelijker!

Feit blijft wel dat de slof jou steeds de "controle" geeft die je zoekt, maar de oorzaak van het oncontroleerbare verdwijnt er niet mee, jij wil hem namelijk niet laten zien dat het niet eng is..teveel gedoe.

Idd, waarom neem je niet de moeite om met hem aan de hand langs de weg te stappen? Kost dat teveel tijd? Ja dat duurt idd wel even, je begint met 100 meter en breidt dat elke keer een stukje uit. Daarna onder het zadel, begin je weer helemaal overnieuw. Maar als je ze eenmaal zo ver hebt, heerlijk! Ben je wel een half jaar verder. Maar ach, je hebt toch alle tijd? Hij hoeft toch niet verkocht?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:22

freeride schreef:
Ja, ik las het dus wel goed, bij het opstappen gaf ie al aan niet te willen dat je dat deed, maar je vond"de manier" om hiermee om te gaan, en daarna stond ie stil, jij prikte hem daardoor, en werd zandhaas, omdat ie duidelijk had gemaakt dat je niet mocht opstappen, waarschijnlijk door pijn, of een herinnering aan pijn(gezien je tekst over zadeldwang en singelnijd), dus er scheelt wel iets waardoor ie zo hypergevoelig is, en ik begreep wel dat het niet enkel bij jou was, dat opstapprobleem, hij wenste gewoon geen druk opde rug,buik of wat hem ook dwarszat of zit....sommige paarden zijn echt nog heel subtiel in hun verzet terwijl het voor hen fysiek of geestelijk ontzettend zeer doet, denk echt dat je paard een reden heeft voro zijn gedrag, het lastige is dat ze niet praten, hij is verder wel vriendelijk als je bij hem bent?ken jou goed, etc?

Is het echt zo moeilijk? 'De manier' was hem er voorzichtig aan laten wennen, want hij was van voor tot achter, vanbinnen en buiten nagekeken. 'De manier' was met heel veel rust en hem aan veel dingen laten wennen. Hij had geen pijn, maar was gewoon bang. Daarom hebben wij vanalles met hem gedaan, maar hij heeft mij vanaf het begin overal gevolgd. Hij is super vriendelijk. En dat ik hem niet zou kunnen lezen vind ik nogal een aanname, vooral omdat zijn blessures die hij heeft gehad door mij ontdekt werden, voordat iemand er iets aan kon zien.

Dat daarna wat jij noemt, is 3 jaar later. 3 jaar waarin ik geen problemen met hem heb gehad. Toen kwamen we in een periode dat hij soms ging rennen met zijn hoofd omhoog als het moeilijk werd. Van instructie moest ik hem terug rijden naar stap of halthouden, dus ik deed dat braaf. Paard leerde dus da hij moest gaan stilstaan als het moeilijk werd. Pas toen hij niet reageerde op mijn normale doen: hand naar voren, been en even een krabbeltje, gaf ik hem wat feller been. En dat was fout en werd keihard afgestraft. En ik werd bang, zowel van het vallen als van de onterechte actie van mij, waardoor ik niet meer wist wat dan.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:28

gootje12 schreef:
Ik rij soms met slof ,omdat ik een zeer explosief paard heb. Hij is wel goed aan de hulpen , maar zoo kijkerig ,dat je geen tijd hebt om te reageren als hij wegspringt en dan lig je er naast . Met de slof wordt z'n reactie wat ingedamd. Dus is het puur voor zelfbehoud.
Als ik train heb ik hem niet nodig , alleen buiten en al het erg waait. Meneer denkt dan dat hij Pegasus is,
verder vind ik dat een beginner nooit met een slof moet rijden.

Okee, voor buitenrijden misschien acceptabel, maar hoe leuk en ontspannen is het dan nog voor ruiter en paard vraag ik me af, is het dan echt nog gewoon leuk?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:29

Ik begrijp jouw aversie, freeride, maar ik begrijp ook van alle anderen waarom ze er wèl een slof omdoen. Ik zie ook niet dat die hier verkeerd gebruikt wordt. Ik ben er ook tegen als een paard met zijn kin op de borst gezet (of gereden) wordt, maar ik lees dat niet terug in de hierbovenstaande verhalen. Als het iemand nu meer zelfvertrouwen geeft om er een losse slof om te hangen, wat is dan het probleem? Háár probleem was niet het paard, háár probleem was dat ze uit angst niet meer eraan reed. Dat kreeg ze terug door er een hele losse slof aan te hangen en daardoor reed ze er weer aan, waardoor het paard, die totaal geen last had van de slof op wat voor manier dan ook, ook weer lekkerder ging lopen en weer vertrouwen kreeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:31

Agossie schreef:
Ik begrijp jouw aversie, freeride, maar ik begrijp ook van alle anderen waarom ze er wèl een slof omdoen. Ik zie ook niet dat die hier verkeerd gebruikt wordt. Ik ben er ook tegen als een paard met zijn kin op de borst gezet (of gereden) wordt, maar ik lees dat niet terug in de hierbovenstaande verhalen. Als het iemand nu meer zelfvertrouwen geeft om er een losse slof om te hangen, wat is dan het probleem? Háár probleem was niet het paard, háár probleem was dat ze uit angst niet meer eraan reed. Dat kreeg ze terug door er een hele losse slof aan te hangen en daardoor reed ze er weer aan, waardoor het paard, die totaal geen last had van de slof op wat voor manier dan ook, ook weer lekkerder ging lopen en weer vertrouwen kreeg.

Op zich is de manier waarop ie gebruikt wordt idd niet verkeerd, maar het kan ook anders.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:34

Toch is een van de belangrijkst dingen bij het paardrijden toch wel dat de ruiter zelfvertrouwen heeft.. Anders kun je een paard niet 'leiden'. Een instructeur moet er dus naar streven dat de ruiter er vertrouwen in heeft. Dus op zich vind ik het nog niet zo gek...

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:38

@mywishmax:
Is het echt zo moeilijk? 'De manier' was hem er voorzichtig aan laten wennen, want hij was van voor tot achter, vanbinnen en buiten nagekeken. 'De manier' was met heel veel rust en hem aan veel dingen laten wennen. Hij had geen pijn, maar was gewoon bang. Daarom hebben wij vanalles met hem gedaan, maar hij heeft mij vanaf het begin overal gevolgd. Hij is super vriendelijk. En dat ik hem niet zou kunnen lezen vind ik nogal een aanname, vooral omdat zijn blessures die hij heeft gehad door mij ontdekt werden, voordat iemand er iets aan kon zien.

Dat daarna wat jij noemt, is 3 jaar later. 3 jaar waarin ik geen problemen met hem heb gehad. Toen kwamen we in een periode dat hij soms ging rennen met zijn hoofd omhoog als het moeilijk werd. Van instructie moest ik hem terug rijden naar stap of halthouden, dus ik deed dat braaf. Paard leerde dus da hij moest gaan stilstaan als het moeilijk werd. Pas toen hij niet reageerde op mijn normale doen: hand naar voren, been en even een krabbeltje, gaf ik hem wat feller been. En dat was fout en werd keihard afgestraft. En ik werd bang, zowel van het vallen als van de onterechte actie van mij, waardoor ik niet meer wist wat dan.

Allereerst zeg ik niet dat je hem niet kunt lezen, maar gewoon niet goed genoeg hoorde wat ie zei op dat moment van de laatste keer dat ie je eraf gooide,deze "erdoorheen rijden door halt te houden" was voor hem dus een zeer ongeschikte manier ...en juist omdat je nu zegt dat ie je overal volgt en superlief is, ben ik nog meer overtuigd dat hij ergens last van heeft, misschien wel gewoon angst, voor verlies van balans, om niet goed een wending door te komen, langzamer te galloperen dan hij al aankan..onzekere paarden onder het zadel gaan het vaak wel super doen als ze die onzekerheid kwijt zijn, en hij volgt jou overal, dus heeft jouw steun nodig.
En dat ik zei dat het al begon jaren terug met opstappen, dat heeft ermee te maken, althans, dat zegt iets over zijn karaktertje, zijn bange vluchtreacties. ik begreep wel dat jouw manier toen het wegnemen van de angst was hoor.vind voor zover ik je berichten goed voor me heb, jou nu niet het barbaarse type ;)

Juuls_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:41

Sandra_v_B schreef:
Ik ook wel.. mits op de juiste manier gebruikt uiteraard.

eens!

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:41

freeride schreef:
deruijter schreef:
ik heb een paard gehad dat zich gewoon echt doodliep. Ze stond dag en nacht buiten.
en nog was ze met rijden niet te houden. Het enigste wat ze kreeg was hooi.
Het was wel een super voorzichtig paard, dus we hebben haar wel goed kunnen verkopen.
Maar heet dat ze was, zo'n heet paard heb ik nog nooit aangewezen gekregen.

Geen enkel paard is "knetterheet" van zichzelf, als je lang en goed genoeg zoekt komt de reden en dus de oplossing wel boven,
ik zeg niet dat het volledig over zal zijn, maar zo energiek is een paard zonder rust in zijn donder, aan de ruiter dit beter te maken voor het paard, niet enkel voor de ruiter.

een paard kan wel heel heet en explosief van zichzelf zijn. Er zijn ook paarden die heel erg rustig en koel van zichzelf zijn.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:45

Agossie schreef:

Weet je voor buitenritten als noodrem kan ik er wel mee leven.
Maar in een bak kan een paard idd ook op hol of aan de kletter of even serieus wegschieten, en wat bijv. Setteke zegt; onderuitgaan in een hoek is niet leuk voor ruiter en paard, kan ik me helemaal in vinden, maar heeft dan niemand hier het idee dat een slof er ook juist voor kan zorgen dat een paard onderuit gaat, of achterover slaat?

Voor de angst van een ruiter in een rijbak vind ik het een stom middeltje, ik zou zeggen hang 2 strotouwtjes los door de bitringen en hou die vast als losse slof, om jezelf voor de gek te houden (denk dat veel mensen een cap dragen met diezelfde reden :)), maar een slof is van leer of iig zwaardere stof, hangt aan de bitringen en stoort dus de mond, en als ie loshangt kan de ruiter alsnog "verstijven" van angst, de slof laten vallen, paard stapt erdoor, en dan??? ik moet eerlijk zijn, ik snap dat veiligheidsgevoel dmv een slof in de bak als je "onterecht bang bent niet, zit toch in je eigen koppie, haal het daar dan uit.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:47

freeride schreef:
deruijter schreef:
ik heb een paard gehad dat zich gewoon echt doodliep. Ze stond dag en nacht buiten.
en nog was ze met rijden niet te houden. Het enigste wat ze kreeg was hooi.
Het was wel een super voorzichtig paard, dus we hebben haar wel goed kunnen verkopen.
Maar heet dat ze was, zo'n heet paard heb ik nog nooit aangewezen gekregen.

Geen enkel paard is "knetterheet" van zichzelf, als je lang en goed genoeg zoekt komt de reden en dus de oplossing wel boven,
ik zeg niet dat het volledig over zal zijn, maar zo energiek is een paard zonder rust in zijn donder, aan de ruiter dit beter te maken voor het paard, niet enkel voor de ruiter.

een paard kan wel heel heet en explosief van zichzelf zijn. Er zijn ook paarden die heel erg rustig en koel van zichzelf zijn.[/quote]

Aan de ruiter of eigenaar om dat fatsoenlijk te managen, continu weide/paddockgang, veel ruwvoer, weing suikerrijk krachtvoer en afwisseling,ze zijn er wel, maar ooit vinden ze allemaal een beetje meer rust hoor, niet door de slof, door de leeftijd, vanaf 11 jaar worden ze wijzer, ook ik wacht af en toe met smart het jaar 2017 af :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:49

Idd, ik kreeg ook een knetterheet, druk ongecontroleerd beest, na een half jaar buiten, goed voer en aangepaste training was daar weinig meer van over.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:49

freeride schreef:
Tendance schreef:

Dat is onzin, want hij ziet natuurlijk gewoon alles. Hij heeft geen oogkappen op, maar leert, dat er voor wegrennen niet nodig is.
Op den duur kan de slof er vanzelf af.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:56

freeride schreef:
@mywishmax:
Allereerst zeg ik niet dat je hem niet kunt lezen, maar gewoon niet goed genoeg hoorde wat ie zei op dat moment van de laatste keer dat ie je eraf gooide,deze "erdoorheen rijden door halt te houden" was voor hem dus een zeer ongeschikte manier ...en juist omdat je nu zegt dat ie je overal volgt en superlief is, ben ik nog meer overtuigd dat hij ergens last van heeft, misschien wel gewoon angst, voor verlies van balans, om niet goed een wending door te komen, langzamer te galloperen dan hij al aankan..onzekere paarden onder het zadel gaan het vaak wel super doen als ze die onzekerheid kwijt zijn, en hij volgt jou overal, dus heeft jouw steun nodig.
En dat ik zei dat het al begon jaren terug met opstappen, dat heeft ermee te maken, althans, dat zegt iets over zijn karaktertje, zijn bange vluchtreacties. ik begreep wel dat jouw manier toen het wegnemen van de angst was hoor.vind voor zover ik je berichten goed voor me heb, jou nu niet het barbaarse type ;)

Okee, sorry, verkeerd begrepen. Het is een onzeker type, die in blinde paniek kan komen. Daar zal ik nooit de slof voor gebruiken :n Maar last heeft hij niet, hij is vorige week van voor tot achter na gekeken. Ik ben daar extreem in :o Hij wordt onzeker met nieuwe oefeningen, weet niet wat hij kan verwachten, dus het is voor ons soms zoeken om het voor elkaar te krijgen zonder stress voor hem. Hij leert heel snel, maar voordat die spanning weg is, duurt het heel lang. Op het moment dat ik onzeker was, was hij de weg kwijt. Hij werkt het beste met duidelijkheid.

Dat het terugnemen niet de manier was, kwam ik idd achter. Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan, want in feite werkt het bij hem altijd het beste om vooruit te blijven denken. Maar ik volgde misschien te makkelijk de instructie.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:59

Nee sorry, maar ik vind gewoon dat hij normaal moet doen onderweg. Geen gezeur!
In de bak loopt hij ook perfect, dus langs de weg moet ook kunnen.
Ik ga echt niet metertje voor metertje verder met hem.
En blijkbaar werkt het, want voorheen had ik wel 10 keer de slof buiten in 1,5 uur nodig, nu nog maar 1 of 2 keer ofzo.
Zo heb ik alle jonge beesten opgeleid en het ging altijd goed.
Lol is er van beide kanten zeker!!!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:02

@mywishmax: dan heeft ie idd gewoon last van zijn angst, en om angst kwijt te raken moeten paarden hun benen bewegen, zo zijn ze in elkaar gezet :)
Zag in je profiel dat ie een heel bloederig lijf en kopiie heeft, een echte vluchter dus waarschijnlijk, probeer hem steeds opnieuw te leren dat het veilig is bij jou, ook onder het zadel, en ik weet niet of je ooit met hem springt? maar zo nu en dan een hupje geeft ze veel zelfvertrouwen, desnoods aan een touwje ernaast .

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:03

freeride schreef:
ik moet eerlijk zijn, ik snap dat veiligheidsgevoel dmv een slof in de bak als je "onterecht bang bent niet, zit toch in je eigen koppie, haal het daar dan uit.

Ik snap het heel goed. Ik ben ook flink van mijn paard gevallen en de angst daarna is echt niet leuk. Mijn paard deed de kop tussen de benen, dus een slof zou weinig uitgemaakt hebben, maar ik heb wel heel lang, alleen onder begeleiding, haar met hoofd in de lucht laten lopen. Was niet goed, zag er niet uit, maar langzaam, heel langzaam kreeg ik het vertrouwen terug in mijn paard en nu vormen we weer een fijn team.
Er is maar één manier waarop je leert over je angst heen te komen en dat is erop gaan zitten, ookal is dat dan maar even niet zoals het "hoort". Als je daardoor je angsten overwint en uiteindelijk weer zonder slof kan, of in mijn geval, paard weer lekker nageeflijk, dan is dat een gewonnen race in mijn ogen. In dit geval zeg ik "doel heiligt de middelen".

MyWishMax rijdt inmiddels al lang weer zonder slof. Ze heeft het vertrouwen terug.

divanolover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:04

Als je ze goed gebruikt is er niks aan de hand of miss mee
Maar mensen moet zelf weten wat ze dan
En ik heb zo iets van het is niet mijn paard dus ik maak me er ook niet druk om.
Dat heb ik dann hoor..
Niet dat ik dadelijk aan gevallen wordt van je hebt niet geluk

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:13

freeride schreef:
Een vraagje aan iedereen die erop wil antwoorden: Waarom pak je er eventjes of voor enkele malen een slof bij? waarom neem je niet meer tijd, of zoek je niet naar een andere manier om door een probleem heen te raken? enkel eerlijke antwoorden kunnen een fijn vervolg van de discussie opleveren, en IEDEREEN mag van mij reageren,echt.

bij het trainingspaardje die ik heb lijkt het me duidelijk, ik kan hem wel losmasseren, maar als hij dan nog in zijn eigen houding door blijft lopen zou hij natuurlijk zo weer kreupel zijn :)
ik kan het wel zonder hulpmiddelen oplossen, maar zoals je zelf al zegt, dit duurt langer en omdat je het diertje niet weer kreupel wilt hebben moet je zo snel mogelijk naar die ontspanning toe :)
de slof was hierbij een hulpmiddel om sneller naar de ontspanning te kunnen komen :)

bij mijn eigen (!tinkertje! :+) heb ik natuurlijk heel lang de tijd genomen maar hij was door zijn verleden (zoals je weet) bang om los te laten en bang om te zakken met zijn hoofdje :o niet alleen ik kreeg het niet voor elkaar, niemand kreeg het voor elkaar... :)
het slofje heeft me hier wederom erg goed bij geholpen :)