Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:
S_en_Z schreef:Gelukkig maar.. Want het zou vervelend zijn als je uitgeleerd bent en niet meer kunt verbeteren.. Dat zou betekenen dat je uiteindelijk toch blijft hangen in een bepaalde klasse en nooit verder zal komen!
boedjang schreef:Niveau: recreatief ,paard 14 jaar sinds 1 jaar "dressuurmatig" aan het werk
niet goed:te weinig contact, handen/onderarmen te hoog
goed: paard kijkt blij
niet goed: handen te laag, iets te veel contact
goed : achterbeen en de lol samen
bertie schreef:Hoi, ik heb nog eens naar je filmpje gekeken, want het zat me toch niet lekker.
In stap lijkt hij inderdaad de hals iets te laten zakken, en daar heeft hij dus niet al te veel problemen.
Maar zodra je aandraaft verandert het beeld.
Wat me met name opvalt is het zadel, en de manier van lichtrijden.
Omdat het hier nog niet genoemd is begin ik er maar over.
Begrijp me goed, er zijn geen verwijten.
Ik probeer te verwoorden wat ik zie.
En je schrijft dat er inmiddels veel verbeterd is.
Het zou leuk zijn als je daarvan foto's laat zien!
Het zadel.
Zo te zien ligt het diepste punt van het zadel niet in het midden, maar daar achter.
Het zadel klappert ook iets. Het ligt niet goed.
En je kunt zien dat elke keer dat je tijdens het lichtrijden gaat zitten, dan zakt de rurg van je paard ook even weg.
Geen wonder, dat je paard last heeft (had) van de rug. Je kunt het gewoon zien. In het filmpje dan, he.
Wat me van je lichtrijden opvalt is dat je nogal zwaar gaat zitten. Bij elke 'zit' komen je knieën even omhoog. Dat is een indicatie dat je steeds in de rug klapt.
Met lichtrijden is het juist de bedoeling dat je de rug van een paard als een soort trampoline gebruikt. Niet het zitten, maar het gebruik als de veer die je omhoog laat gaan.
Lichtrijden mag de rug niet belasten. Met jouw manier van lichtrijden belast je de rug juist wel.
Praat er eens over met je instructeur, en kijk eens bij anderen.
Begrijp me goed .. voor dit topic is het fantastisch om filmpjes zoals deze te zien!
Weet je, we zijn gewoon allemaal zo begonnen zoals jij. Ik ook.
Daar is niets mis mee. Want naast het fysiek rijden moeten we ook de 'snap' leren.
En filmpjes zoals deze kunnen helpen om meer mensen de 'snap' te laten ervaren.
Daarom ben ik zo blij met dit filmpje, en dat je de moed hebt om hem te laten zien.
Romana01 schreef:en hier het slachtveld
ff voor de duidelijkheid, hij bleek enorm last te hebben van zijn rug, dus dat is allemaal opgelost en loopt nu stukken beter! (en geloven jullie dat hij nu hele ruime gangen heeft) en ik heb niet de ergste dingen genomen, die waren echt om te janken en wil ik dus niet op internet hebben staan
micha_a schreef:Wat een leerzaam topic. Ik vraag me wel af of dit echt iets is van de laatste jaren, of dat het altijd al bekend was? Het is al wel een jaar of 10 geleden dat ik prive les kreeg en daar werd echt op gehamerd dat je dieper moest lopen. Het hele verhaal over een loodlijn heb ik echt nog nooit gehoord...
Dit is wat ze echt heel mooi vonden en ik zelf toen ook. Maar met de kennis van nu, schaam ik me er zelf bijna voor...
(dit is dus niet nu, maar jaren geleden)
R_ali_R schreef:Vandaag behoorlijk trots op paardje en mijzelf.![]()
Ben vooral bezig geweest met van voor naar achter rijden en activiteit behouden en
niet laten hangen in mijn hand.
Na 30 minutjes had ik een heerlijk paard dat zelf de hand opzocht bijna de hele tijd op de loodlijn bleef.
Behield zijn activiteiten kon wat veruimen inplaats van alleen maar versnellen.
de Laatste +/- 10 minuten had ik echt het gevoel alsof ik zweefde zo goed voelde het.
Al met al zit ik nu op een hoge wolk.
Er is nog een lange weg tegaan maar het begin is.
bertie schreef:R_ali_R schreef:Vandaag behoorlijk trots op paardje en mijzelf.![]()
Ben vooral bezig geweest met van voor naar achter rijden en activiteit behouden en
niet laten hangen in mijn hand.
Na 30 minutjes had ik een heerlijk paard dat zelf de hand opzocht bijna de hele tijd op de loodlijn bleef.
de Laatste +/- 10 minuten had ik echt het gevoel alsof ik zweefde zo goed voelde het.
Al met al zit ik nu op een hoge wolk.
Er is nog een lange weg tegaan maar het begin is.
Fantastisch!![]()
Heel bijzonder hoor! Dat het kennelijk met vrij simpele dingen toch zo anders kan voelen! Ben blij voor je!
R_ali_R schreef:Ben vooral blij dat het zo ontspannen ging. Tuurlijk waren er momentjes, maar wat een verandering.
Ik weet niet precies hoe ik het moet verwoorden maar de laatste paar minuten zweefde ik gewoon. Ik voelde dat het gewoon van achter naar voor kwam. en had zo nog wel uren willen doorrijden.
Ik weet nu eidenlijk wat er wordt bedoeld met dat hij van achter moet dalen en van voor moet klimmen.ook al was het maar een kort stukje.
R_ali_R schreef:Na 30 minutjes had ik een heerlijk paard dat zelf de hand opzocht bijna de hele tijd op de loodlijn bleef.