[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:35

een mond die open is heel erg

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:35

ik ga nu slapen, morgen vroeg weer op.
tot morgen! :wave:

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:37

Bertie, heb op de vorige pagina mijn stukje over appuyement gezet

Ben nu wel nieuwsgierig wat jij zegt :P

Sjolvir.. met wijken ga je op je binnenzitbeenknobbel zitten en druk je het paard met je binnenbeen naar buiten..

Waarom zou je dan met appuyement naar binnen gaan zitten?? Je maakt je dan juist ZWAARDER aan de kant waar het paard heen moet.. hierdoor verlies je impuls omdat je het paard tegen zit goed over de benen te gaan.. :D (dunkt mij)

SB heeft ook met aanleuning te maken. Juiste hulpen met de handen.. hoevaak zet een ruiter zijn binnenhand wel niet vast en moet de schrijfster "verbogen in hals" noteren met een dikke 4? :=

Veeeel te vaak!!! (ik schrijf vaak, leer je een heleboel van vind ik.. en vind het altijd leuk om jury's vragen te stellen)

Appuyement met Gentleman: (handen te hoog, te weinig lengtebuiging)

Afbeelding

een "echte":
Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 23:04

Als ik mijn binnenbeen iets langer maak zit ik automatisch meer op die kant.
Zodat je iets meer op het paard zijn binnen voorbeen zit. (is allemaal minimaal, maar net wel)
Als je een travers rijdt, zit je toch ook niet op de buitenkant?
Maar op de binnenkant.

Als ik in een travers of appyement naar buiten ga zitten ga ik niet mee met mijn paard, blijf ik achter.
Kan hij die kant niet oprekken.
En overdreven gezegd val ik er dan af?

Lang lang geleden.. gok 2008 of 2007? Geen idee eigenlijk, appyement.
(had toen picasa nog niet uitgevonden en dat je onderschrift op foto kon zetten)
Afbeelding

wijken, althans, toen begon het het ter nauwernood te snappen.
http://www.youtube.com/v/Flx-06KghrY

Bertie, jij bedoeld zo iets?
De eerste bekende ruiter die ik tegen kwam bij google.
http://static.bokt.nl/upload/9687/400px ... yement.jpg

Nog een appyement
http://www.groenraven.nl/UserFiles/Imag ... uyeren.jpg

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... lq5WtzteFl

http://photos5.pix.ie/B6/41/B6418488088 ... F00A18.jpg

Mag ik uitleg??

loveruby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 23:40

Kan je hier ook vragen stellen? Iedereen zegt je moet je paard actief maken zodat ze de achterkant goed gaan gebruiken, maar mijn pony reageert vrij vlug aan been. 1 been naar achter en ze zit in galop. Maar ze tilt der achterbenen ook niet echt op. Hoe kan ik dit verbeteren? ( is overigens id zomer wel een manege pony) [ zeg aub niet vraag neem les, krijgen ik maar wik graag jullie mening horen. Meer tips kan nooit kwaad, hier graag niet meer over.]

Dank jullie wel :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 00:08

Het zou goed kunnen hoor.. (ik ga maar weer eens back to the theory in mijn boeken nu we weer richting het Z gaan _O- )

Ik heb het nooit geleerd van mijn vorige instructrices.. :n En met Zyalda ben ik nog niet ver genoeg met gymnastiseren om aan het appuyement te beginnen.. denk dat deze instructrice me het wel goed aan zou leren.. (heb al heel veel opgestoken)

Zal morgen even in mijn boeken snuffelen, kom er nog op terug. En Bertie zal er vast nog wel over beginnen als ze er weer is.

(ik vind die foto's btw niet fijn om naar te kijken... met name door de strakke binnenhandjes..)

loveruby, daar is een ander centraal topic voor.

Ps. Wat was Sjolvir toch een prachtige gouden tank zeg <3 (is ze nog natuurlijk maar je snapt wat k bedoel)

Citaat:
Nog een appyement
http://www.groenraven.nl/UserFiles/Imag ... uyeren.jpg

Das de eigenaresse van mn stal :P

* Deze dingen over sb en app. vallen idd wel een beetje buiten het "aan de teugel" fotoverzamelingstopic ook al komt er wel stelling etc. bij kijken.. weet niet of t wel handig is om dit allemaal in DIT topic te discussieren..*

xxcait3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 01:24

Eerst even een levensverhaaltje van mijn paardje Burberry:
Hij is op 3 jarige leeftijd door zijn eigenaren in de manegelessen gedumpt omdat ze er "geen geld" voor hadden (de daadwerkelijke reden is dat hij op 3 jarige leeftijd 'nog niet eens' bereden over 1.20 kon springen.. zo werd het mij serieus ook echt verteld). Hier werd hij door veel mensen in "de krul" getrokken, tussen zijn oren geslagen met een zweep, met een veel te klein zadel gereden en iedereen mocht maar gewoon scherpe sporen omdoen om hem goed te schoppen. Toen hij 5 jaar was mocht ik er tijdens mijn manegeles ook een keer oprijden en ik had gelijk een klik met hem. Ik begreep hem. Dus me moeder besloot om hem uit deze nachtmerrie te "redden". Ik heb gelijk een instructeur genomen die goed was met jonge paarden, omdat ik zelf gewoon niet genoeg kennis had (reed wel veel paarden op z niveau van een vriendin van mij, maar ik wist niet hoe alles echt werkte) en ik hem zo goed mogelijk opnieuw wou laten lopen. En dan dit keer zonder pijn en stress. Buiten dressuurmatig trainen, ben ik met mijn instructeur ook 1x in de maand met hem gaan springen, hier was hij inmiddels voor gefokt.. Dit heeft hem ook wat sterker gemaakt. Nu zijn we ruim een halfjaartje verder en ga vanaf april waarschijnlijk aan officieele wedstrijdjes in de B starten. Hier in ieder geval een foto van oktober dacht ik, van onze eerste wedstrijd(on-officieel, op de manege).

https://picasaweb.google.com/1105697013 ... 2898077378

Normaal moet ik hem wat dieper laten lopen, maar meneer is nogal snel afgeleid en zo'n flitslicht is heel raar, hihi.
Ik ben benieuwd naar het commentaar :)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 01:26

ik kan je foto niet zien

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:39

S_en Z, moet bekennen dat niemand mij en Sjol eigenlijk ooit heeft geleerd hoe je moest appyeren.
Op de hulpen die ik gaf, deed ze het, later nooit een instr. iets van gezegd, vermoedelijk omdat ze het gewoon deed.
Zwartje heb ik het nog niet op geprobeerd, zal mijn instr. eens uithoren.
xxcait3, bij mij doet je foto het ook niet.

Dat van dat je een kinketting wel strak genoeg moest doen, omdat los en doorslaande stang niet aardig was,
waren ze ook in 1e instantie vergeten te vertellen.
Al doende leert men en wordt men wijzer, zucht.. En er is nog zoveel om bij te leren.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:51

Gelukkig maar.. Want het zou vervelend zijn als je uitgeleerd bent en niet meer kunt verbeteren.. Dat zou betekenen dat je uiteindelijk toch blijft hangen in een bepaalde klasse en nooit verder zal komen!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:35

Dit begint meer een algemeen 'hoe rijd ik correct' topic te worden haha.
Erg interessant, veel leeswerk.

Ik ben gisteren overigens bezig geweest met het niet helpen, zelf laten lopen.
Niet in mijn hand laten hangen, niet tegen mijn been aan laten lopen.
Voelde erg goed, jammer genoeg geen foto's om te kijken of het beeld mijn gevoel ook bevestigde.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:39

S_en_Z schreef:
Gelukkig maar.. Want het zou vervelend zijn als je uitgeleerd bent en niet meer kunt verbeteren.. Dat zou betekenen dat je uiteindelijk toch blijft hangen in een bepaalde klasse en nooit verder zal komen!

Als ik toch bedenk wat ik allemaal nog moet leren :Y)
Bij paardrijden kun je volgens mij nooit uitgeleerd raken.
Soms vervelend, heb je ergens de oplossing voor gevonden, vangt er een nieuw vraagstuk aan.
Maar, zo blijf je bezig. :D

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:40

boedjang schreef:
Niveau: recreatief ,paard 14 jaar sinds 1 jaar "dressuurmatig" aan het werk
niet goed:te weinig contact, handen/onderarmen te hoog
goed: paard kijkt blij
Afbeelding

niet goed: handen te laag, iets te veel contact
goed : achterbeen en de lol samen
Afbeelding

Ik vind het er mooi en harmonisch uitzien. Super dat je hem bitloos wel naar beneden kan rijden!

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:58

bertie schreef:
Hoi, ik heb nog eens naar je filmpje gekeken, want het zat me toch niet lekker.
In stap lijkt hij inderdaad de hals iets te laten zakken, en daar heeft hij dus niet al te veel problemen.
Maar zodra je aandraaft verandert het beeld.
Wat me met name opvalt is het zadel, en de manier van lichtrijden.
Omdat het hier nog niet genoemd is begin ik er maar over.

Begrijp me goed, er zijn geen verwijten.
Ik probeer te verwoorden wat ik zie.
En je schrijft dat er inmiddels veel verbeterd is. :)
Het zou leuk zijn als je daarvan foto's laat zien!

Het zadel.
Zo te zien ligt het diepste punt van het zadel niet in het midden, maar daar achter.
Het zadel klappert ook iets. Het ligt niet goed.
En je kunt zien dat elke keer dat je tijdens het lichtrijden gaat zitten, dan zakt de rurg van je paard ook even weg.
Geen wonder, dat je paard last heeft (had) van de rug. Je kunt het gewoon zien. In het filmpje dan, he.

Wat me van je lichtrijden opvalt is dat je nogal zwaar gaat zitten. Bij elke 'zit' komen je knieën even omhoog. Dat is een indicatie dat je steeds in de rug klapt.
Met lichtrijden is het juist de bedoeling dat je de rug van een paard als een soort trampoline gebruikt. Niet het zitten, maar het gebruik als de veer die je omhoog laat gaan.
Lichtrijden mag de rug niet belasten. Met jouw manier van lichtrijden belast je de rug juist wel.
Praat er eens over met je instructeur, en kijk eens bij anderen. :)

Begrijp me goed .. voor dit topic is het fantastisch om filmpjes zoals deze te zien!
Weet je, we zijn gewoon allemaal zo begonnen zoals jij. Ik ook. :)
Daar is niets mis mee. Want naast het fysiek rijden moeten we ook de 'snap' leren.
En filmpjes zoals deze kunnen helpen om meer mensen de 'snap' te laten ervaren.
Daarom ben ik zo blij met dit filmpje, en dat je de moed hebt om hem te laten zien. *\o/*

Romana01 schreef:
en hier het slachtveld

ff voor de duidelijkheid, hij bleek enorm last te hebben van zijn rug, dus dat is allemaal opgelost en loopt nu stukken beter! (en geloven jullie dat hij nu hele ruime gangen heeft :') ) en ik heb niet de ergste dingen genomen, die waren echt om te janken en wil ik dus niet op internet hebben staan :Y)

Heel mooi en leerzaam uitgelegd, met plezier gelezen!

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 14:05

micha_a schreef:
Wat een leerzaam topic. Ik vraag me wel af of dit echt iets is van de laatste jaren, of dat het altijd al bekend was? Het is al wel een jaar of 10 geleden dat ik prive les kreeg en daar werd echt op gehamerd dat je dieper moest lopen. Het hele verhaal over een loodlijn heb ik echt nog nooit gehoord...

Dit is wat ze echt heel mooi vonden en ik zelf toen ook. Maar met de kennis van nu, schaam ik me er zelf bijna voor...
Afbeelding

(dit is dus niet nu, maar jaren geleden)

Verschrikkelijk, dat arme beest. Respect dat je dit durft te posten en dat je ervan hebt geleerd!

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 16:35

Vandaag behoorlijk trots op paardje en mijzelf. :o

Ben vooral bezig geweest met van voor naar achter rijden en activiteit behouden en
niet laten hangen in mijn hand.

Na 30 minutjes had ik een heerlijk paard dat zelf de hand opzocht bijna de hele tijd op de loodlijn bleef.
Behield zijn activiteit *\o/* en kon wat veruimen inplaats van alleen maar versnellen.
de Laatste +/- 10 minuten had ik echt het gevoel alsof ik zweefde zo goed voelde het.

Al met al zit ik nu op een hoge wolk.

Er is nog een lange weg tegaan maar het begin is. :D

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 16:39

Fijn dat het zo goed ging Rali! Geen foto's toevallig?

Ik heb vandaag wederom weer complimenten gehad over de oprichting voor een paard van 1,77! Werden beloond met 2 1e plekken en 195 en 203 punten.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 16:43

Nee de camera was wel mee maar ben hem vergeten en heb hem in de auto laten liggen. :+

Wat een nette punten!!!!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 16:44

R_ali_R schreef:

Ben vooral bezig geweest met van voor naar achter rijden en activiteit behouden en

Na 30 minutjes had ik een heerlijk paard dat zelf de hand opzocht bijna de hele tijd op de loodlijn bleef.
Behield zijn activiteit *\o/* en kon wat veruimen inplaats van alleen maar versnellen.
de Laatste +/- 10 minuten had ik echt het gevoel alsof ik zweefde zo goed voelde het.

Fantastisch! +:)+
Heel bijzonder hoor! Dat het kennelijk met vrij simpele dingen toch zo anders kan voelen! Ben blij voor je! <3

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 16:46

JoycexLynn12 schreef:
Fijn dat het zo goed ging Rali! Geen foto's toevallig?

Ik heb vandaag wederom weer complimenten gehad over de oprichting voor een paard van 1,77! Werden beloond met 2 1e plekken en 195 en 203 punten.

Zo, dat is knap gedaan! Super! *\o/*
Wanneer ga je M starten?

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 16:58

bertie schreef:
R_ali_R schreef:

Fantastisch! +:)+
Heel bijzonder hoor! Dat het kennelijk met vrij simpele dingen toch zo anders kan voelen! Ben blij voor je! <3

Ben vooral blij dat het zo ontspannen ging. Tuurlijk waren er momentjes, maar wat een verandering.
Ik weet niet precies hoe ik het moet verwoorden maar de laatste paar minuten zweefde ik gewoon. Ik voelde dat het gewoon van achter naar voor kwam. en had zo nog wel uren willen doorrijden.
Ik weet nu eidenlijk wat er wordt bedoeld met dat hij van achter moet dalen en van voor moet klimmen. *\o/* ook al was het maar een kort stukje.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 16:59

Zo, hier de uitdaging die ik altijd heb nagestreefd voor een appuyement. :)

Net zoals in een volte is het paard gebogen om het binnenbeen. Het binnenbeen zorgt voor de voorwaartse drang. Net zoals in de volte zit je iets met je gewicht naar binnen. In de richting van waarin je gaat.
Net zoals in de volte ligt het buitenbeen iets achter de singel. Nu doet het eigenlijk niet meer dan anders ook: het voorkomt het uitzwaaien van de achterhand.
Met de buitenhand 'stuur' je het appuyement.
Tja, wat doe je dan met je binnenhand? Hetzelfde als in een volte: niets naar binnen en naar voren.

Hm .. iedereen fronst nu natuurlijk de wenkbrauwen. Want het paard valt natuurlijk onmiddellijk door het binnenbeen, en wordt loperig.
Dát was dan ook de uitdaging: ervoor zorgen dat het paard niet loperig werd.
En dat is mogelijk, door 'terug' te blijven zitten. Steeds weer op zit de balans laten zoeken.
Ik vond het altijd de ultieme test of het paard voldoende gedragen en in balans ging.

Het kan, écht.

Heel vaak zie ik het binnenbeen afgestoken, de ruiter die helemaal tegenhangt, en zwaar terugwerkende binnenhanden. Ik vind het niet mooi, en ook niet correct.
Misschien dat het veel show oplevert, met vliegende voorbeentjes. Maar mooi? Nee. Ik zou liever hebben dat iemand gewoon kan blijven zitten. Zoals jij bijvoorbeeld, Sjolvir. :)
Geen gewring en gedoe, maar 'gewoon' rijden. Prima!

Overigens straf ik het in de ring niet te zwaar af als iemand niet aan 'mijn' ideaal kan voldoen. Dat zou niet helemaal fair zijn, omdat niet iedereen dezelfde uitdagingen heeft als ik. :+

Ik vind het heel jammer dat ik vrijwel geen foto's heb. Nu, nu ik niet meer rijd, kom ik daar steeds meer achter. We namen een paard mee naar wedstrijden en les en zo. Geen fototoestel. Jammer.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 17:06

R_ali_R schreef:
Ben vooral blij dat het zo ontspannen ging. Tuurlijk waren er momentjes, maar wat een verandering.
Ik weet niet precies hoe ik het moet verwoorden maar de laatste paar minuten zweefde ik gewoon. Ik voelde dat het gewoon van achter naar voor kwam. en had zo nog wel uren willen doorrijden.
Ik weet nu eidenlijk wat er wordt bedoeld met dat hij van achter moet dalen en van voor moet klimmen. *\o/* ook al was het maar een kort stukje.

Zo, dat is dan 60€. _/-\o_

Alle gekheid op een stokje, het is fantastisch dat het je is gelukt! Dit vergeet je niet meer! JE zult ongetwijfeld weer terugval hebben, maar probeer het gevoel vast te houden.
Een middeltje dat wel kan helpen is je zit. Laat in je zit zien dat je wéét dat de voorhand moet kunnen rijzen, en dat de aanleuning licht kan zijn, en met lucht in de aanleuning. Dat je wéét dat de achterhand moet zakken.
Als je zó zit komt het effect ook, echt waar. Ik denk vooral omdat het komt dat je dan het paard meer faciliteert. Minder pulken aan de voorkant, en meer de aandacht naar de motor van de achterhand.

Gefeliciteerd in ieder geval! Kan niet meer stuk he? *\o/*

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 17:49

R_ali_R schreef:

Onthoudt dat gevoel! En streef daar altijd naar, ben altijd al blij als het maar een stukje is, kan ik dan weer tijden van genieten,
wetende dat het mogelijk is, hoe lastig het soms ook is om er te komen.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:05

@bertie en sjolvir.

Dat gevoel vergeet ik inderdaad niet meer.
Het was inderdaad maar een klein stukje maar voor ons een grote stap. Het mist hem nog aan kracht, maar steeds kleine stukjes worden later een groot stuk.
Meneer zal morgen wel spierpijn hebben :+

Bertie geef je rekkeningnummer maar het was het meer dan waard ;)

Je kan er zo veel over lezen en iedereen kan je het uitleggen maar je begrijpt het pas als je het zelf ervaart!!!