Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:39

cletjee schreef:
Ik weeg 82 kg, op een paard van 1,60. Ik vind dat toch wel aan de zware kant voor zijn hoogte (en gesteldheid van spieren)

Zie dat je pas 21 bent....ga er voor, want als je te lang wacht dan is het zo moeilijk om je figuur te corrigeren. Je hebt een pracht paard en je bent jong...Ga de strijd aan met de kiloos en je zult er blij mee zijn..
Mijn voorbeeld is mijn tante van 70 die nog steeds maatje 38 heeft en geen vetkwabjes zoals ik, zij doet alles nog met zoveel energie, soms wordt ik moe van haar. Loopt lekker in een korte broek rond met mooie strakke benen en zo kan het ook.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:41

MaritAriel schreef:
Citaat:
ja maar een paard van 1.60 kan ook een lekkere brede tinker zijn

Citaat:
Die brede tinker is vaak een dikke tinker en dat is nog zwaarder voor het paard.

onzin . een brede tinker is een brede tinker . geen dikke tinker

Ken alleen dikke tinkers van 1.60 of grote forse tinkers, maar die huizen ver boven de 1.60

jettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:41

russel schreef:
mooi is anders. toch?

Hoe bedoel je mooi is anders? Als in niet mooi passen op het paard of niet mooi door gewicht?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:42

Citaat:
onzin . een brede tinker is een brede tinker . geen dikke tinker

Citaat:
Ken alleen dikke tinkers van 1.60 of grote forse tinkers, maar die huizen ver boven de 1.60

De moeder van mijn paard is een tinker en ik rijd een tinker . die tinker die ik rijd is 1.55, erg fors en zeer breed gebouwd maar zeker niet dik . en die kan best wat kilotjes dragen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:43

Brainless schreef:
@Russel
Maar het is geen regel dat een paard van 1.65 sterker (in de rug) is dan een paardje van 1.55.

Ik was met mijn Fjord (1,42) bij de kliniek (voor een enting, scheelt voorrijkosten), daar was een Friese merrie van bijna 1.70. Na wat heen en weer gepraat over de grootte van de merrie, en dat deze grootte oa wordt gefokt voor de wat grotere mannelijke ruiters .... zei de DA dat mijn Fjord makkelijker 100 kilo zou kunnen dragen dan die Fries. Mijn Fjord heeft nl een rechte rug en die Fries was wat week in de rug.

Mijn mening is, en volgens mij hebben dat de meeste hier, dat je een passend paard bij je gewicht moet hebben. Soms is het plaatje niet perfect, maar het type paard/gewicht ruiter wel.

Nee, dat geloof ik ook niet, maar een paard van 1.85 heeft wel grotere botten dan een paard van 1.62 en heeft daardoor meer draagkracht. Fjorden zijn fors, maar zijn eigenlijk bospaarden, die kunnen behoorlijke lasten trekken.

Ik persoonlijk ben van mening dat een paard nooit een dier is dat goed kan dragen...anders zouden we hem ook niet moeten leren dragen...dan is het van nature en alles om die rug te beschermen moeten we steeds weer Over de rug laten lopen...om te kunnen dragen...anatomisch gezien mag mijn man dus met zijn ong. 90 kg Niet op mijn paard en ook niet stapritje.

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:45

Dit is toch altijd wel weer een heeeeeele lange discussie.

Zit vol verbazing naar dit topic te kijken. Zoveel reakties terwijl we een paar maanden geleden ook al zo'n soort topic hadden. Denk dat het een discussie zonder einde is, want iedereen heeft zijn eigen mening. En er zijn zoveel verschillende mensen en paarden dus hier kom je gewoon toch niet uit.
Gewoon gezond verstand gebruiken, en dat geld voor iedereen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:48

@Russel
Als je het terugkoppelt naar mensen (ja ik weet dat dit niet altijd opgaat..).
Gewichtheffers zijn altijd veel kleiner en wat meer gedrongen.
Omdat ze korter in de ledematen zijn, zijn ook de spieren en pezen korter.
Deze kunnen dan meer gewicht dragen.

Ik neem aan dat een paard met een 4kantsmodel (=korter in de rug) wat sterker is dan een paard in het rechtshoekmodel. Daarnaast is de bouw (week/recht) natuurlijk ook van belang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:52

Klopt idd heel aardig, Brainless. Een paard dat in het vierkantsmodel staat kan idd meer hebben dan een paard in het rechthoeksmodel.
Een nadeel voor de ruiter is dan weer dat op korte ruggen geen grote zadels passen, en als een passend zadel voor jou niet meer op je paard past, dan ben je toch te groot, ook al kan het paard het volgens de rekensom goed hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:56

Brainless schreef:
@Russel

Ik neem aan dat een paard met een 4kantsmodel (=korter in de rug) wat sterker is dan een paard in het rechtshoekmodel. Daarnaast is de bouw (week/recht) natuurlijk ook van belang.

Dat klopt, je hebt bij de paarden ook de duurlopers en de krachtpatsers, de dressuurpaarden en de springpaarden, daar hebben ze anatomisch wel het geschikte spiercorset voor nodig. Een lang paard met een weke rug of week gekoot, daar zie ik niet graag een zwaar persoon op. Maar korte paarden kunnen ook moeite hebben met gewicht. Maar kan iedereen zijn paard goed beoordelen?

Ikzelf heb er moeite mee om een paard aan te kijken en te zien, dit is een topper of dit en dit mist hij...extreme vormen kan iedereen zin.

maar om altijd te denken, tinker en fjord zijn sterk die kunnen het en de meeste tinkers en fjorden zijn veeeel te dik, maar ook dat zien ze niet, dan ga je de mist in, maar dat is mijn mening.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-07-11 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:56

het blijft dus een discutabel punt, wat is nou etisch te dik voor een paard? buiten dat het niet goed kan zijn dat een paard met teveel gewicht op zijn rug rondzeult.
ik ben bv 1.78 lang, weeg nu 69 kg , maar dat vind ik zelfs niet mooi en eigenlijk te zwaar voor mijn paard. Nogmaals, ik vind dat je zelf ook voor je lijf moet zorgen als je besluit om op een edel dier neer te ploffen en van hem verwacht dat hij zich helemaal geeft... dus probeer ik daarnaast ook nog veel te sporten en zeker te letten op mijn gewicht.... is dat zo raar?

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:57

Wat mij wel opvalt, en nu krijg ik vast heel bokt over me heen, dat te zware ruiters (echt veeeeeel te zwaar) vaak gewoon zichzelf in de weg zitten met rijden. En dan heb ik het niet over een rustig bosritje, maar met dressuurtraining, zie je vaak gewoon dat het niet lukt, dat ze met doorzitten bijvoorbeeld niet goed mee kunnen komen met de beweging en met galoperen niet op hun billen kunnen blijven zitten. En dan moet ik zelfs eerlijk zeggen, dat ik nog nooit een heel zwaar persoon (nogmaals, echt té zwaar voor het paard) goed mee heb zien komen met de beweging. Dat is niet erg, maar ik snap dan niet waarom sommigen dan persé willen dressuren, laat staan springen of iets, dat vind ik gewoon ergerlijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:00

Het is toch jammer dat iedereen excuses moet gaan zoeken en iedereen zich moet excuseren omdat mensen niet eerlijk willen zijn over hun eigen gewicht/postuur?

Het gaat er niet om wat je je zelf aandoet, moet je zelf weten..maar het gaat nog steeds om de paarden.

Hoeveel ruiters in de top hebben overgewicht? Zullen ze dat hebben? Die moeten ook hun best doen om in topconditie te blijven om te kunnen presteren, dus die doen genoeg aan gewichtsbeheersing. En het plaatje telt ook weer mee. Die paarden zijn veel beter getraint dan onze paarden, dan mag het wel?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:00

russel schreef:
Brainless schreef:
@Russel

Dat klopt, je hebt bij de paarden ook de duurlopers en de krachtpatsers, de dressuurpaarden en de springpaarden, daar hebben ze anatomisch wel het geschikte spiercorset voor nodig. Een lang paard met een weke rug of week gekoot, daar zie ik niet graag een zwaar persoon op. Maar korte paarden kunnen ook moeite hebben met gewicht. Maar kan iedereen zijn paard goed beoordelen?

Ikzelf heb er moeite mee om een paard aan te kijken en te zien, dit is een topper of dit en dit mist hij...extreme vormen kan iedereen zin.

maar om altijd te denken, tinker en fjord zijn sterk die kunnen het en de meeste tinkers en fjorden zijn veeeel te dik, maar ook dat zien ze niet, dan ga je de mist in, maar dat is mijn mening.

nogmaals dat stukje over fjorden en tinkers is onzin ;) .

Anoniem

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:04

Ik heb ook een tinker, fors en vierkant, maar zeker niet te dik, wie verzint die onzin?

Anoniem

Wat bedoel je met onzin? Die kunnen dus alles dragen?\

ow kijk eens om je heen...fijn voor je paard dat die niet te dik is.

Is het voor het shetten ook onzin? Zijn die ook nooit te dik?

Daarvan vind ook menig kind dat ze nooit te groot of te zwaar zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-07-11 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

am_vanes

russel schreef:
Het is toch jammer dat iedereen excuses moet gaan zoeken en iedereen zich moet excuseren omdat mensen niet eerlijk willen zijn over hun eigen gewicht/postuur?

Het gaat er niet om wat je je zelf aandoet, moet je zelf weten..maar het gaat nog steeds om de paarden.

Hoeveel ruiters in de top hebben overgewicht? Zullen ze dat hebben? Die moeten ook hun best doen om in topconditie te blijven om te kunnen presteren, dus die doen genoeg aan gewichtsbeheersing. En het plaatje telt ook weer mee. Die paarden zijn veel beter getraint dan onze paarden, dan mag het wel?

Nee, de topruiters verwachten van hun paard het uiterste, en dus ook voor zichzelf, de topruiters doen ook zelf nog genoeg aan hun conditie en kracht en coordinatie... ik moet wel toegeven dat dit ook voor de slanke ruiters geld hoor... zelf aan je conditie etc werken.

maar idd, het plaatje telt zeker mee, en een echt te zware ruiter staat nou eenmaal niet elegant dat is nou eenmaal zo.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:05

Mindim schreef:
Ik heb ook een tinker, fors en vierkant, maar zeker niet te dik, wie verzint die onzin?

ja echt he . dat snap ik ook niet . als er paarden zijn die nou over het algemeen niet dik zijn zijn het de tinkers .

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:06

russel schreef:

dat je telkens zech dat tinkers te dik zijn /..... ik kan daar echt pissig over worden , dat is zo'n onzin . tinkers zijn juist de paarden die over het algemeen niet te dik zijn . maar om dat ze breed tonen zijn ze meteen dik ?
Laatst bijgewerkt door Jellebie op 12-07-11 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:06

MaritAriel schreef:
Mindim schreef:

ja echt he . dat snap ik ook niet . als er paarden zijn die nou over het algemeen niet dik zijn zijn het de tinkers .

Ik kijk even in je profiel naar je tinker x hackney. Wil je die vergelijken met de gemiddelde tinker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:07

MaritAriel schreef:
russel schreef:

nee dat stukje dat ze veeeels te dik zijn . ik kan daar echt pissig over worden , dat is zo'n onzin . tinkers zijn juist de paarden die over het algemeen niet te dik zijn . maar om dat ze breed tonen zijn ze meteen dik ?

Ik heb in een omgeving gewoond waar tinkers een ware rage was, heb er maar weinig gezien die mooi gelijnd waren ipv gewoon veel te dik, stonden ook hele dagen op de wei en kregen gewoon net zoveel kuilgras als de paarden en ja die waren echt veel te dik.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:08

Citaat:
ja echt he . dat snap ik ook niet . als er paarden zijn die nou over het algemeen niet dik zijn zijn het de tinkers

Citaat:
Ik kijk even in je profiel naar je tinker x hackney. Wil je die vergelijken met de gemiddelde tinker?

heb je mij over mijn eigen paard horen praten ?? ik heb het over de tinkers algemeen .

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:09

Koudbloeden (Haflingers, Fjorden, Tinkers, Shetlanders, etc.) hebben aanleg om dik te worden, moeten schraal gehouden worden en daar is NL niet het ideale land voor. Ik denk dat de meeste koudbloeden in NL wel overgewicht hebben. Die van mij incluis!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:10

Citaat:
nee dat stukje dat ze veeeels te dik zijn . ik kan daar echt pissig over worden , dat is zo'n onzin . tinkers zijn juist de paarden die over het algemeen niet te dik zijn . maar om dat ze breed tonen zijn ze meteen dik

Citaat:
Ik heb in een omgeving gewoond waar tinkers een ware rage was, heb er maar weinig gezien die mooi gelijnd waren ipv gewoon veel te dik, stonden ook hele dagen op de wei en kregen gewoon net zoveel kuilgras als de paarden en ja die waren echt veel te dik

1 omgeving precies. dat wil dus niet zeggen dat de meeste tinkers 'veeeeel' te dik zijn .

Anoniem

MaritAriel schreef:
Citaat:
ja echt he . dat snap ik ook niet . als er paarden zijn die nou over het algemeen niet dik zijn zijn het de tinkers

Citaat:

heb je mij over mijn eigen paard horen praten ?? ik heb het over de tinkers algemeen .

Kijk even naar jouw interpretatie van tinkers en dan is het niet gek als je je eigen paard als referentiekader gebruikt, dat doen mensen nl in het algemeen. Mijn referentiekader is wat ik in al die weitjes heb gezien. Er paste vaak niet eens een fatsoenlijk zadel op, heb met zo een meisje op stal gestaan, was tinkermanie en ging met veel tinkereigenaren om, er zijn er zat die geen zadel passen omdat de rug te breed is omdat ze te dik zijn....dat is mijn referentiekader.

Maar heel fijn voor al die tinkers die niet te dik zijn, overigens zijn de paarden in Nederland vaak net iets te dik...

Jellebie

Quellian schreef:
Koudbloeden (Haflingers, Fjorden, Tinkers, Shetlanders, etc.) hebben aanleg om dik te worden, moeten schraal gehouden worden en daar is NL niet het ideale land voor. Ik denk dat de meeste koudbloeden in NL wel overgewicht hebben. Die van mij incluis!

ik ben het daar niet mee eens . ;)