Brainless schreef:@Russel
Maar het is geen regel dat een paard van 1.65 sterker (in de rug) is dan een paardje van 1.55.
Ik was met mijn Fjord (1,42) bij de kliniek (voor een enting, scheelt voorrijkosten), daar was een Friese merrie van bijna 1.70. Na wat heen en weer gepraat over de grootte van de merrie, en dat deze grootte oa wordt gefokt voor de wat grotere mannelijke ruiters .... zei de DA dat mijn Fjord makkelijker 100 kilo zou kunnen dragen dan die Fries. Mijn Fjord heeft nl een rechte rug en die Fries was wat week in de rug.
Mijn mening is, en volgens mij hebben dat de meeste hier, dat je een passend paard bij je gewicht moet hebben. Soms is het plaatje niet perfect, maar het type paard/gewicht ruiter wel.
Nee, dat geloof ik ook niet, maar een paard van 1.85 heeft wel grotere botten dan een paard van 1.62 en heeft daardoor meer draagkracht. Fjorden zijn fors, maar zijn eigenlijk bospaarden, die kunnen behoorlijke lasten trekken.
Ik persoonlijk ben van mening dat een paard nooit een dier is dat goed kan dragen...anders zouden we hem ook niet moeten leren dragen...dan is het van nature en alles om die rug te beschermen moeten we steeds weer Over de rug laten lopen...om te kunnen dragen...anatomisch gezien mag mijn man dus met zijn ong. 90 kg Niet op mijn paard en ook niet stapritje.