Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Professor schreef:liberty22 schreef:u bedoelt de uitwerking ervan , als de halve ophouding uitgevoerd op het moment dat het paard goed in balans is en doorgelaten , vloeit die energie naar de achterbenen tegelijkertijd kunt u zich ervan verzekeren of het paard in balans en doorgelaten is als dit gebeurd ?
goh ik schaam me dood , maar doe het toch onder het mom leren
Het begin is er al.
Wanneer ik energie opwek dan moet ik die in bedwang houden, die wil ik van achteren naar voren hebben, die wil ik ook weer terug laten vloeien.
Deze energie dien ik steeds weer aan de praat te houden omdat ik dat vanachter naar voor en weer terug niet eeuwig zonder nieuwe impulsen aan het lopen houd.
Nu heb ik alles geschreven alleen in onverstaanbare taal maar maakt u het met z´n allen eens in de Paardentaal/Vaktaal.
Sjolvir schreef:[quote="liberty22impuls en het kaderen van de voorwaartse drang
mise en main
ramener
rassembler
Professor schreef:impuls en het kaderen van de voorwaartse drang
mise en main
ramener
rassembler
Klinkt intressant alleen de werking staat er nu nog niet.
Pasterza schreef:De halve ophouding wordt verkregen door het aantrekking van het kruis, tweezijdige gelijkmatige druk van de kuit en het aanhouden van de teugels (men trekt niet, maar knijpt als het ware) en daarna nageven.
De halve ophouding wordt steeds gegeven voordat men het paard iets anders laat doen, bv het veranderen van richting, tempo o.i.d.
Door de halve ophouding schuift er meer gewicht naar de achterhand en het zorgt ervoor dat het paard steeds beter let op de ruiter, waardoor ruiter en paard steeds beter op elkaar afgestemt raken en meer een eenheid gaan vormen.
Door het aantrekken van het kruis zal ook de zit van de ruiter vooruitgaan, die steeds beter in staat is met de bewegingen van het paard mee te gaan.