Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
JoviBan schreef:Danique_G: het is helemaal niet erg en ook heel normaal als een paard ergens van schrikt.
Maar dat een paard als reactie op die schrik het op 't lopen zet, dáar kun je aan werken, om dàt te voorkomen. Dat is gewoon een stuk basis die je legt wanneer je met een paard gaat rijden. "Ik hang er een bit in om hem af te remmen" is geen basis en ook geen oplossing.
Danique_G schreef:Nee daar heeft u helemaal gelijk in, maar u zegt zelf al dat het in een split second gebeurd en een mens heeft ook een bepaalde reactietijd. Ingrijpen voor het schrikken.. ik geloof niet dat dat kan of je moet genetisch gemanipuleerd zijn ofzo(uitgaande van split second). Ik kan alleen ingrijpen als ik het letterlijk zie aankomen.
Anja1965 schreef:Danique_G schreef:Nee daar heeft u helemaal gelijk in, maar u zegt zelf al dat het in een split second gebeurd en een mens heeft ook een bepaalde reactietijd. Ingrijpen voor het schrikken.. ik geloof niet dat dat kan of je moet genetisch gemanipuleerd zijn ofzo(uitgaande van split second). Ik kan alleen ingrijpen als ik het letterlijk zie aankomen.
Je "ziet" het altijd letterlijk aankomen ... vooraf worden meerdere signalen gegeven ... alleen als je niet weet waar je op moet letten ... dan is het inderdaad die split second waarop jij niet kunt reageren!
JoviBan schreef:Nogmaals Danique-G: als jouw paard zomaar in een split second vlucht, dan ontbreekt er iets in de basis.
Door een solide basis te leggen, kun je voorkómen dat je paard vlucht.
evv schreef:Dan hebben ze het wwaarschijnlijk over bitloosrijden met en zware neusriem daar word er heel veel druk gelegd op de neus ze zijn tegen want daar kan de neus van je ppaard bij breken
silence4Them schreef:De mond is één van de gevoeligste plekken bij een paard. Dat heeft te maken met de vele zenuwen die samenkomen in de mond, ook heeft het te maken met de grote van de tong, hoe groter de tong hoe minder plek er is in de mond van het paard, sommige paarden kunnen hierdoor echt geen bit verdragen. Ik zeg niet dat rijden met bit slecht, maar je moet natuurlijk niet zware bitten gebruiken en nodeloos trekken. Je moet een soort van balans vinden, en als je een goede band hebt met je paard, en het paard jouw beschouwd als leider en volkomen vertrouwt, is het rijden zonder bit een nieuwe uitdaging, ik denk dat het paard dan nog wat relaxter gaat zijn, een soort van beloning voor zijn altijd goede gedrag.
Danique_G schreef:silence4Them schreef:De mond is één van de gevoeligste plekken bij een paard. Dat heeft te maken met de vele zenuwen die samenkomen in de mond, ook heeft het te maken met de grote van de tong, hoe groter de tong hoe minder plek er is in de mond van het paard, sommige paarden kunnen hierdoor echt geen bit verdragen. Ik zeg niet dat rijden met bit slecht, maar je moet natuurlijk niet zware bitten gebruiken en nodeloos trekken. Je moet een soort van balans vinden, en als je een goede band hebt met je paard, en het paard jouw beschouwd als leider en volkomen vertrouwt, is het rijden zonder bit een nieuwe uitdaging, ik denk dat het paard dan nog wat relaxter gaat zijn, een soort van beloning voor zijn altijd goede gedrag.
Langs de neus lopen ook redelijk wat zenuw uiteinde. Het laatste snap ik niet helemaal. Waarom pas als de band goed is. Nu lijkt het net of er staat dat je met het bit meer controle hebt. Ik rijd zelf met bit en heb daar mijn redenen voor. wil ik best zeggen maar ik ben nu op telefoon en m'n vingers zijn te koud voor het touche screen.
Danique_G schreef:silence4Them schreef:De mond is één van de gevoeligste plekken bij een paard. Dat heeft te maken met de vele zenuwen die samenkomen in de mond, ook heeft het te maken met de grote van de tong, hoe groter de tong hoe minder plek er is in de mond van het paard, sommige paarden kunnen hierdoor echt geen bit verdragen. Ik zeg niet dat rijden met bit slecht, maar je moet natuurlijk niet zware bitten gebruiken en nodeloos trekken. Je moet een soort van balans vinden, en als je een goede band hebt met je paard, en het paard jouw beschouwd als leider en volkomen vertrouwt, is het rijden zonder bit een nieuwe uitdaging, ik denk dat het paard dan nog wat relaxter gaat zijn, een soort van beloning voor zijn altijd goede gedrag.
Langs de neus lopen ook redelijk wat zenuw uiteinde. Het laatste snap ik niet helemaal. Waarom pas als de band goed is. Nu lijkt het net of er staat dat je met het bit meer controle hebt. Ik rijd zelf met bit en heb daar mijn redenen voor. wil ik best zeggen maar ik ben nu op telefoon en m'n vingers zijn te koud voor het touche screen.
silence4Them schreef:Bij het laatste bedoel ik dat je met een bit idd een betere conrtole hebt, vb. je hebt een eigen paardje maar nog niet zo lang en het kent jouw nog niet , dan zal het paard jouw niet als leider aanvaarden, en doen wat het zelf wilt.(vooral bij jonge paarden) Je kan in dit geval zonder bit rijden, maar dat kan soms heel gevaarlijk zijn, vb. mijn paard is verzot van snel galloperen, maar toen ik ze kocht was ze zo stijf dat ze van niet goed kon stoppen , als ik toen op haar had gereden, bitloos, had dat zeker voor serieuse problemen kunnen zorgen, nu ik haar ken en zij mij, onze band vele groter is laat ik haar losser en weet ze heel goed dat als ik vb zonder zadel rijd ze niet snel mag gaan en dat zal ze dan ook niet proberen. Zo ook bij mijn vb. des te groter de band je hebt des te meer je je paard kan vertrouwen (tenzij het iets heeft), Tenslotte moet paardrijden in elke situatie veilig voor de ruiter en het paard ^^

Danique_G schreef:Langs de neus lopen ook redelijk wat zenuw uiteinde.

JoviBan schreef:Danique_G schreef:Langs de neus lopen ook redelijk wat zenuw uiteinde.
Ik hoop dat je Engels een beetje goed is.
http://www.youtube.com/watch?v=bPbmTJunjM8
Lusitana schreef:Ik ben tegen verkeerd gebruik van bitloos... (zit dus op een lijn met Stef zie ik)
Bitloos is niet automatisch altijd vriendelijker dan met bit. Ik denk dat een flink aantal mensen zich daar in vergissen. Ik denk ook dat de reden om voor bitloos te gaan soms niet helemaal klopt. De meeste paarden hebben nl totaal geen moeite met metaal in hun mond. Dat zijn echt uitzonderingen.
Ik ben ook vooral tegen het verkondigen dat met bit rijden erg is.
Ik rijd met en zonder bit en hoofdstelloos.
Dubai_x3 schreef:Lusitana schreef:Ik ben tegen verkeerd gebruik van bitloos... (zit dus op een lijn met Stef zie ik)
Bitloos is niet automatisch altijd vriendelijker dan met bit. Ik denk dat een flink aantal mensen zich daar in vergissen. Ik denk ook dat de reden om voor bitloos te gaan soms niet helemaal klopt. De meeste paarden hebben nl totaal geen moeite met metaal in hun mond. Dat zijn echt uitzonderingen.
Ik ben ook vooral tegen het verkondigen dat met bit rijden erg is.
Ik rijd met en zonder bit en hoofdstelloos.
Ben ik helemaal mee eens. Ik ben niet tegen bitloos rijden. Maar wel tegen mensen die tegen met bit rijden zijn.
Een bit is er met een reden gemaakt. Vele mensen rijden dan bitloos (omdat dit vriendelijker en 'stoer' is) maar hun paard is dan vaak te sterk waardoor ze constant aan de neus gaan hangen ... Dan heb ik als paard liever een bitje in men mond waar ze lichtjes aan trekken dan iets op men neus waar ze constant aan trekken ... Sommige paarden zijn perfect t rijden bitloos en dan is daar niks mis mee... Maar zolang er met een bit ook juist gereden wordt is hier ook niets mis mee