Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:38

Ik denk ook dat één duidelijk maken wat je bedoelt (een tik ofzo,) minder zielig is dan een uur lang schoppen en sjorren.
Soms lijkt het vanaf de kant alsof een paard super braaf is, maar heb je je handen vol om hem/ haar een beetje normaal te laten doen. Dan lijkt het alsof het paard onterecht terecht gewezen wordt.

herhalen

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:42

Ik heb niet heel het topic doorgelezen. Maar om op de post van Ts uit te komen.
Ook ik maak me hier wel eens schuldig aan.

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 08:00

Ik heb dat een keer met buitenrijden gehad. hij wilde alleen maar draven over de weg. God wat heb ik met schuldig gevoelt. Ik was zo bang dat ik wondjes in zijn mond had gemaakt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:54

Waarschijnlijk heeft de helft van de "mishandelaar uitmakende" mensen het zelf ook wel is gedaan maar niet doorgehad of durft het niet toe te geven..

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:53

ik vind het toch knap dat veel mesen het wel duven te vertellen petje af ! :)

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:23

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar:

Ik houd me ook niet altijd 'aan de regels'.
Als mijn paard een knal verdient (en dan ook écht verdient), krijgt hij hem.
En dat is geen zielig paardje, geen dierenmishandeling, dat is veiligheid en respect.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 10:10

Ik heb ook niet heel het topic door gelezen.

een paard is en blijft een dier, hij weegt minstens 8 x zoveel als ik , dus met aai aai en lief paardje kom je er niet, ze hoeven echt niet te proberen om in mijn nek te springen want dan krijgen ze gewoon een tik. Meestal is dit maar eenmalig en doen ze het daarna niet meer. Ik vind het belangrijk zoals xLoki ook al zei dat je veilig en met respect moet kunnen om gaan. Nee ik rijd niet altijd volgens het boekje, en dat kan ook niet want ieder paard is anders

geert100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:21

Wat een raar forum is dit toch en wat een boel rare reacties. Heel veel mensen hebben geen idee hoe met een paard om te gaan.
Lomperikken, heel veel lomperikken op bokt, dat heb ik ondertussen wel door. heel vreemd allemaal.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:39

@ geert100

wat bedoel je daar mee?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:43

mijn paard krijgt ook wel eens een rukje hoor. madam weet donders goed hoe ze op mijn zit terug moet komen. kan doen met mn zit wat ik wil buiten, maar in het begin reageert ze gewoon niet. de eerste paar overgangen terug krijgt ze dus echt wel een (soms wat flinkere) ophouding. Daarna is ze gewoon weer op de pinkjes te rijden zonder gezeur. dus ja, ik ben soms ook wel wat ruwer. ik vind het gewoon irritant als ze niet reageert op hulpen die ze wel degelijk kent.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:55

stalxpaard schreef:
Ik heb ook niet heel het topic door gelezen.

een paard is en blijft een dier, hij weegt minstens 8 x zoveel als ik , dus met aai aai en lief paardje kom je er niet, ze hoeven echt niet te proberen om in mijn nek te springen want dan krijgen ze gewoon een tik. Meestal is dit maar eenmalig en doen ze het daarna niet meer. Ik vind het belangrijk zoals xLoki ook al zei dat je veilig en met respect moet kunnen om gaan. Nee ik rijd niet altijd volgens het boekje, en dat kan ook niet want ieder paard is anders

volgens mij gaat 't hier niet om, er staat nergens dat je je paard geen tik uit mag delen wanneer hij op je nek springt? oftewel consequentie.
'n ander verhaal wordt 't wanneer ruiters hun paarden schoppen/slaan omdat ze geduld verliezen en het paard daar in principe niks aan kan doen aangezien ze ons niet verstaan of wat dan ook.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:10

MarZarascha schreef:
Waarschijnlijk heeft de helft van de "mishandelaar uitmakende" mensen het zelf ook wel is gedaan maar niet doorgehad of durft het niet toe te geven..

Idd :)
Dat is het jammere ..

Ik heb me vorige week vrijdag nog schuldig gemaakt aan ruzie met mijn pony :=
Ik wou haar uit het weiland halen en ik kreeg haar niet meer te pakken en ze bleef maar rennen en iritant doen ... echt heel erg :=
dUS Toen bij het lopen deed ze druk.. toen ook nog toen ik haar vastmaakte en toen sprong ze opeens naar voren.. maar net zo snel weer naar achter ivm dat ik haar nu echt een fikse tik gaf :=
ze is de hele tijd daarna braaf geweest :(:)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:18

Citaat:

beetje schijnheilig om dat te gaan zeggen :z ben benieuwd waar je dat op baseerd?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:22

Wat dan ? is diegene ook zo ?
Ik vind namelijk ook dat 60% weer kinderachtig zegt dat ie het nooit doet en heilig is .

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:23

niks kinderachtigs aan. ik vind 't meer dan normaal dat jij als ruiter/amazone gewoon je geduld kan bewaren en je pony/paard niet onnodig op z'n flikker geeft.
wat is er kinderachtig aan? en niemand heeft hier gezegt dat hij/zij heilig is trouwens.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:21

Elin_ schreef:
Wat dan ? is diegene ook zo ?
Ik vind namelijk ook dat 60% weer kinderachtig zegt dat ie het nooit doet en heilig is .

Maar waarom in godsnaam ben ik kinderachtig? Omdat ik mijn paard niet afmots, komaan zeg!!!
En voor de zoveelste keer, ik heb het niet over opvoedkundige knallen, een paard moet luisteren punt. Maar geweld als resultaat van frustratie of ongeduld, nee, met mijn hand op het hart, dat doe ik niet met mijn paarden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:32

ik snap gewoon echt niet dat je zo gefrustreerd of pissig of whatever kunt worden als je op je paard zit??!! Wat veroorzaakt zulke frustratie??

FLIP123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:35

Ik ben er van overtuigt dat je een paard niet alleen kunt rijden zonder het boekje, het zijn dieren.
En die je vooral altijd even uitproberen, zulke paarden moeten op dat moment gewoon even goed weten waar ze aan toe zijn.
Nou moet je niet denken dat ik allemaal rare dingen uithaal hoor, ik gebruik daarbij gewoon een keer duidelijk de zweep, en als het paard het dan goed doet beloon ik hem/haar.

Wanneer je je paard niet corrigeert dan word deze je de baas en word het levens GEVAARLIJK!!! het blijven dieren.
Maar het moet natuurlijk wel eerlijk!.

FLIP123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:40

Een paard onnodig straffen vindt ik ook niet terecht. Wel moet ik zelf ook eerlijk toegeven dat ik dit ook wel eens heb gedaan, door ervaring weet ik nu dat het vaak niets helpt, om je frustratie af te reageren op een paard. Meetal ben je verder van huis.

Maar ik blijf er wel bij dat wanneer een paard een tik verdient deze ook moet krijgen!

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:00

geert100 schreef:
Wat een raar forum is dit toch en wat een boel rare reacties. Heel veel mensen hebben geen idee hoe met een paard om te gaan.
Lomperikken, heel veel lomperikken op bokt, dat heb ik ondertussen wel door. heel vreemd allemaal.

Lomperikken, waar baseer je dat op? Omdat hier mensen eerlijk toe geven niet altijd volgens het boekje te rijden?

Ik denk niet dat het hier gaat om mishandelen of onrechtmatig slaan. (denk niet dat de paarden-mensen hier op bokt dit doen, of hoop ik in elk geval :o )
Maar om het terechtzetten van je paard. (Als iemand een dier pest zal deze op de duur ook terug bijten/ slaan. Wij mogen dieren niet pesten, en de dieren ons niet ;) )

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:27

Mijn paard schrok in het begin (3 jaar terug) al als je naast haar stond en met je hand door je eigen haar ging. Die was zo hyper in der koppie... Als je BOE riep en je handen in de lucht stak stond ze aan de andere kant van de wei... Van dit gedrag is ze nu zo goed als af maar haar een knal of schop verkopen zou ik nog steeds nooit doen. Corrigeren doe ik wel op een andere manier.
Al moet ik zeggen dat ik wel een tik zou geven voor slaan of bijten hoor maar dat heeft ze gelukkig nog nooit in dr hoofd gehaald.
Heb een zwaar sociaal paard :D

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:38

geert100 schreef:

hee geert misschien moet je eens langs komen bij me.....mag je het op een aardige manier proberen....maar je zal wel niet komen en afhaken kom je wel stuur me ff een pbtje dan nodig ik je bij deze uit.
en wens ik je vast suc6. :D

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:50

Ben het 100% met Geert eens: raar forum dit; Weliswaar 1 ding toe te voegen: slaan, schoppen, chagerijnig zijn en weet ik het allemaal niet, heeft totaal NIETS met paarden danwel rijden te maken. Het heeft alles te maken met je eigen gedrag. En de tijd hier te schrijven dat "je er voor uit komt" kun je beter spenderen aan je in te lezen hoe je je wel moet gedragen.

Sommige reacties hier zijn echt mallotig.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 00:15

somigge mensen denken echt dat ze met lief praten...echt ergens gaan komen.....wat ik al zeg kom het eens proberen...9 van de 10 keer istie super braaf......en lezen !!! is bepaalde personen ook een vak !
als ik hem niet op tijd terug op zijn plek zet.....dan loop ik over een paar weken op de weide en dan zou hij achter de p.c zitten..... :=

vraag me ook af of deze mensen kinderen wel eens straffen of zeggen ze dan ook mag je niet meer doen hoor.......volgens mij stuur je die ook naar der kamer....of weekje binnen blijven..kijk als weekje binnen blijven voor me paard zou werken tja dan zou ik het proberen maar ook daarmee zal het niet gaan werken...maar als jullie dat nu ff voor komen doen......ik stel voor kom dat eens voor doen ???
overguns me merrie heb ik nog nooit terug op der plek hoeven zetten.....die weet precies tot hoever ze kan gaan. keer me stem verheffen en klaar.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:33

frangelica schreef:
somigge mensen denken echt dat ze met lief praten...echt ergens gaan komen.....wat ik al zeg kom het eens proberen...9 van de 10 keer istie super braaf......en lezen !!! is bepaalde personen ook een vak !
als ik hem niet op tijd terug op zijn plek zet.....dan loop ik over een paar weken op de weide en dan zou hij achter de p.c zitten..... :=

vraag me ook af of deze mensen kinderen wel eens straffen of zeggen ze dan ook mag je niet meer doen hoor.......volgens mij stuur je die ook naar der kamer....of weekje binnen blijven..kijk als weekje binnen blijven voor me paard zou werken tja dan zou ik het proberen maar ook daarmee zal het niet gaan werken...maar als jullie dat nu ff voor komen doen......ik stel voor kom dat eens voor doen ???
overguns me merrie heb ik nog nooit terug op der plek hoeven zetten.....die weet precies tot hoever ze kan gaan. keer me stem verheffen en klaar.

er is toch ook niks mis met consequentie.. je paard straffen wanneer dat nodig is is imo geen probleem.