Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 01:20

Dinges11 schreef:
Volgens mij zijn de meeste mannen toch echt wel zwaarder dan 80 Kilo? Zou dat dan betekenen dat die helemaal niet meer kunnen rijden?

Nee, geen mannen meer.

MerensBibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 08:21

Maar het gewicht van je paard kan toch nooit een richtlijn zijn, met wat hij kan dragen?
Een zwaarder mens kan toch ook niet meer tillen oid, dan een minder zwaar mens?
Wat dat endurance betreft...dat weet ik niet, zal er eens over gaan lezen, en vragen, mijn vriendin heeft jaren aan endurance gedaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 09:43

kynshiri schreef:
ik denk echt niet dat sterke ruggen voorrang krijgen bij de fok eerlijk gezegd. waarom fokken ze dan van die kastelen van paarden met lange, weke ruggen?

Je vat het helemaal; voor het pláátje.
Een plaatje wat om onduidelijke redenen vrij recent verworden is. Dat is echt van de laatste 50 jaar.

Verder is de manier van houden een grote factor. Bij de max. 20% vuistregel wordt uitgegaan van een droog, fit en getraind paard. Niet van een stalpaard.
Een sub-optimaal gehouden paard heeft al veel rek uit het systeem ingeleverd.

Het is verder erg simpel. De ruiterij wil rijden en houdt het paard daarvoor. De ruiterij heeft per definitie een belang wat lijnrecht staat tegenover dat van het paard.
De kunst is om een balans te vinden waarmee de belasting binnen de rek van het systeem van het paard blijft.
De benadering daarvoor is vrij eenvoudig en al meermalen gepasseerd. Maar ja, het ruiterbelang ´ja maar.....´ = ´nee, want; dan kan ík geen paardrijden´.
Het onnodige extra van overgewicht is een triest voorbeeld. Zo helder als glas, maar niet willen begrijpen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 09:47

MerensBibi schreef:
Maar het gewicht van je paard kan toch nooit een richtlijn zijn, met wat hij kan dragen?
Een zwaarder mens kan toch ook niet meer tillen oid, dan een minder zwaar mens?

Daar zit je op een correct spoor.
Vandaar dat de basisvoorwaarde een droog, fit, getraind paard is én het % niet lineair is maar afneemt boven de 15-16 handen (toeneemt er onder).
Meer spíeren = sterker doch zwaarder is niet alléén maar meer spieren. Ook meer bot en ingewanden etc. De kracht neemt wel toe met meer spier maar niet lineair met het gewicht. Daarbij moet alle niet-spier in die gewichtstoename al als toegenomen last meegedragen worden.

michellatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 15:49

Over het algemeen kunnen paarde wel wat houden, verder hangt het af van de verhoudingen lijkt me. :D

sylblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 19:12

het ligt eraan hoe stevig je bent en op wat voor een paard/pony je zit. of het een rank of een stevig paard is en hoe groot het paard/ pony is. en hoe groot die gene zelf ook is

idefix4

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:12

Ik vind dat reclamelogo zo grappig hier! Wie er wat aan wil doen, kan meteen doorlinken! Haha. En ik blijf er bij, als je van je paard houdt, dan zorg je gewoon ook goed voor jezelf en voorkom je overgewicht. Het rijdt voor jezelf ook nog een stuk lekkerder. Ik weet het uit ervaring!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:17

Ook ik heb destijds bewust een groter paard gezocht omdat mijn man (1.96) weer een paard wilde. Het valt dus echt niet mee om een groter paard te vinden wat dus goed in elkaar zit (lees normale bouw, niet week etc.). Daarom hebben we destijds onze "eisen" maar wat laten varen en zijn uiteindelijk met een paard teruggekomen wat alles was wat we niet zochten maar zooooo ontzettend leuk geworden is!

Ik blijf zeggen dat gewicht op zich niet iets is waar je wat aan op kunt hangen, het is de combinatie paard-ruiter-beweging.

celineeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:02

Licht eraan , kijk je gaat niet op een welshje zitten met zwaar overgewicht

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:25

ik vind overgewicht van de ruiter nadelig voor het paard!
maakt niet uit wat voor paard je hebt.
ik vind dat als de paarden 100 kilo op de rug hebben, echt een MAXIMUM

wnaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:57

Ik denk dat het zeker effect heeft op het paard!

MerensBibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 07:48

Dat moet wel..geen twijfel mogelijk!
We zijn bloedzuinig op onze lievelingen, maar er denken echt te veel mensen dat het ´lastdieren´ zijn...
Ze hebben er inderdaad behoorlijk last van, als er zo´n enorme vracht op hun rug zit!

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:46

licht eraan, kijk weegt iemand nou iets van 120 kilo of meer oke,, dan word het misschien zwaar voor dat paard.

ook voor een ongetraind paard is het vast zwaar.

maar voor een getraint paard moet het een makkie zijn om een wat zwaardere ruiter mee te dragen.

CharH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:28

Het lijkt mij wel effect hebben ja! Ik zou niet eens op een rank paardje durven te rijden met te veel gewicht!.. Geeft mezelf dan ook een verkeerd gevoel denk ik..
Dan is er maar 1 optie..want je paard doe je niet zomaar weg..afvallen ;)

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:18

is zo grappig dat iedereen denkt dat afvallen zo makkelijk is..
je kan ook gewoon als je weet dat je wat breder/ steviger bent een breder steviger paard kopen.. elke paard en elk mens heeft een andere bouw dat is nou eenmaal zo..
en als je goed zoekt kan je echt wel wat zoeken wat bij jou past.
en wat dat paard aan kan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:48

wilmatj schreef:
is zo grappig dat iedereen denkt dat afvallen zo makkelijk is..
je kan ook gewoon als je weet dat je wat breder/ steviger bent een breder steviger paard kopen.. elke paard en elk mens heeft een andere bouw dat is nou eenmaal zo..
en als je goed zoekt kan je echt wel wat zoeken wat bij jou past.
en wat dat paard aan kan.

Ja, en als je dan nog weer wat gegroeid bent, dan ruil je die gewoon in voor een nog wat "zwaarder" exemplaar...... Tuurlijk joh, dat is geen probleem ;(
Nee, afvallen is niet gemakkelijk, maar niet afvallen is daarmee niet acceptabeler voor iemand met overgewicht die op een paard wil zitten. Bij serieus overgewicht (niet een paar kilootjes) vindt ik de keuze tussen afvallen of niet paardrijden een heel logische, daar zou geen derde optie (die "ja maar" die HC ook aanhaald) bij mogen zitten. Dat dan voor veel mensen de keuze zou vallen op niet paardrijden, omdat ze afvallen geen optie vinden, dan is dat dus de enig mogelijke consequentie. Maak juist deze keuze tot je motivatie om af te vallen, als je het al niet voor je eigen gezondheid doet, doe het dan om paard te kunnen rijden.

Baileys_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:00

Mijn vriendin heeft ook een jong paard wat vorig jaar ingereden gaat worden, ze wil wel eerst minimaal 5 kilo en het liefst 10 kilo afvallen voordat ze erop gaat zitten aangezien het een niet heel grote pony is.
Ik denk dat die pony haar makkelijk houdt met het gewicht wat ze nu heeft, maar voor de pony is lichter wel fijner natuurlijk.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:22

Overgewicht van de ruiter heeft een negatief effect op het paard :j Het is daarom niet altijd meteen zichtbaar en veel ruiters denken dan dat het geen kwaad kan. Maar in werkelijkheid moeten de gewrichten, spieren en pezen wél harder werken en zullen ze misschien (is paardafhankelijk) vroegtijdige slijtage ontwikkelen, met alle gevolgen vandien.

Ik hou alleen niet van die %-berekeningen om te weten te komen hoeveel gewicht een paard mag dragen. Ten eerste omdat het gewicht van het paard niets te maken heeft met het ruitergewicht dat hij aankan. Ten tweede omdat ik ze niet realistisch vind. Bijv. een Arabische Volbloed, 1m58, 450 kg, neem 13% van zijn lichaamsgewicht -> belastbaar gewicht zou dan 58 kg zijn. Trek dan kleding en gewicht van het zadel af (ongeveer 10 kg?) en dan houd je dus over dat de ruiter maar 48 kg zou mogen wegen? Welke normale volwassen mens weegt nou maar 48 kg? Ik hoop niet veel...

Gebruik gewoon je gezond verstand: bekijk het paard, bekijk jezelf (kritisch!) en ga na of jullie wel de geschikte combinatie zijn.
Voor de zomer was ik een 4-tal kg verdikt. Niets wereldschokkends, maar ik voelde me niet meer zo lekker in mijn vel. Ik heb me ingeschreven in de sportschool en anderhalve maand later ben ik alweer 3 kg lichter. Ik zie er niet alleen beter uit, ik voel me ook terug beter en paardrijden gaat me 'ineens' veel gemakkelijker af! :) Ik weet niet of mijn paard veel verschil merkt in mijn effectieve gewicht, maar hij voelt ongetwijfeld aan dat ik veel gemakkelijker kan meezitten en bewegingen kan anticiperen; wat rijden, voor ons beiden, alleen maar fijner maakt.
Wat ik met m'n hele relaas wil zeggen: - ook al heb je niet echt overgewicht; het kan geen kwaad om jezelf fit te trainen.
- ruiters met wat overgewicht: doe een inspanning en verlies die extra kilo's.
- ruiters met veel overgewicht: denk aan het welzijn van je paard en rijd (voorlopig) niet meer.

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:40

Ik ga met Precious20 mee.
Je moet gewoon met je gezonde verstand het paard bekijken, jezelf bekijken en dan kijken of jullie wel de goede combinatie zijn.

xxirisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:12

Het licht aan de bouw van het paard... beetje breed en groot kan iemand met overgewicht wel aan.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:39

ILoveJip schreef:
Ik ga met Precious20 mee.
Je moet gewoon met je gezonde verstand het paard bekijken, jezelf bekijken en dan kijken of jullie wel de goede combinatie zijn.

Ja, maar als het om emoties gaat (ik ben zo gek op dit paaaard) of om je eigen plezier denkt niet iedereen met zijn/haar gezonde verstand. Of is er te weinig kennis om die afweging te maken....

xFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:30

Als de ruiter goed mee beweegt is het al minder slecht voor het paard. maar toch vind ik het minder..

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:39

In de middeleeuwen reden ridders op type paarden als shires. Die beesten moesten een behoorlijke last dragen. Dat waren ridders die met een soort van takel op het paard moesten worden gehesen. Hun wapens waren ook nog eens loodzwaar. Volgens mij is dat woord toen ontstaan.. :+ Dus als je een man hebt van een dusdanig gewicht, dan kun je je mss op zulke paarden richten? Of zo'n Bels of Ardenner? En soms zijn er nog basispaarden in NL die onder de noemer gelder of WPN ook nog wel sterk zijn.
De Lusitano is ook een voorbeeld van een paard wat op kracht is gefokt. Daar kun je volgens mij ook sterkere paarden vinden.

Volgens mij zijn er dus wel paarden die de kracht hebben om zo iemand te dragen. En uhm, mijn lief is geen 100 kilo! Bij lange na niet, maar ja, mannen worden wel steeds langer idd. Een westers 'probleem'. Mss te veel groeihormonen in ons eten? Maar da's een ander topic hè?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:43

idefix4 schreef:
In de middeleeuwen reden ridders op type paarden als shires.

Nee. dat reden ze niet. Dat type paard is pas ontstaan aan het begin van de industriële revolutie toen met steeds zwaardere trek(want eigenlijk duw!) paarden nodig had vor de steeds complexere en grotere dus zwaardere landbouwmachinerie. Deze rassen kunnen overigens NIET veel gewicht dragen op de rug. Eerder mínder. Hun skelet is namelijk al maximaal belast door het eígen gewicht. Idem hart en bloedsomloop. Alle rek in het contructiemodel paard is er al uit bij een type trekpaard. Ze zijn óngeschikt als rijdier daardoor. Tegen een bortstuig duwen met het gewicht in de touwen is heel wat anders dan gewicht op het toch al zwaar belaste skelet torsen.

De grootste, beste paarden in de middleeuwen waren formaat/type andalusiër. Tot en met ten dage van Napoleon was een paard van 16 handen de bovenrand.
Er zijn zóvele paardenskeletten opgegraven dat er al decennia geen enkele twijfel over is.

Lees
http://www.amazon.com/Medieval-Equipmen ... 1843830973
eens.
Dat is een makkelijk leesbare wetenschappelijke publicatie.

De geharnaste ridder was ook bepaald niet zo zwaar als jij doet voorkomen, want de man was klein(er) van stuk en het harnas lichtgewicht. Dat was de Formule 1 high tech van de tijd. Metallurgische wondertjes van dun plaat-smeedwerk.

De ridder was getraind om met harnas en al zonder stijgbeugelgeneuzel in één keer het zadel te zwaaien.
In het beste boek over paardrijden ooit: http://www.amazon.com/Royal-Horsemanshi ... 498&sr=1-1 staat het in detal beschreven.
In de furusiya manuscripten van de Mameluken staat hetzelfde beschreven mbt het te paard gaan. Ik heb er een aantal in mijn bibliotheek.

De gemiddelde ridder in uitrusting woog maximaal hetzelfde als de modale westerse man nu schoon aan de haak en was een top-sporter. Hun destriers waren idem verglijkbaar met F1 wagens. Topfit, top opgeleid en peperduur. Bepaald geen huidig ´getraind´ paard.
Duarte is trouwens vernietigend over het voor de strijd nutteloze van het overgewicht van een enkele te comfortabel levende adellijke ´ridder´.
De geharnaste ridder zoals deze wérkelijk streed bevestigt het 15-16 handen, max.20%.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:19

@HC
Een harnas (uit de middeleeuwen) woog/weegt tussen de 30 en 40 kilo. Dat is nog best wel een extra gewicht, zelfs als je ervan uit gaat dat de mensen uit die tijd een stukje kleiner waren als de huidige mens.