Ben je een slechte ruiter als je valt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shelly21

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:36

nee ik vind ook van niet,
Als een paard helemaal gek word vind ik het knap als je erop blijft zitten.
en idd soms heb je geluk nodig haha

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:55

ik heb juist te horen gekregen van : Je bent pas een écht ruiter als je minsten 5x van het paard gevallen bent !

Annette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:13

Snadrem schreef:
Ik zeg altijd maar: als je niet kan vallen, dan kan je ook niet rijden :)

Vallen is namelijk wel iets dat er bij hoort, als je niet weet hoe je dat moet doen zonder het met allerlei botbreuken er vanaf te brengen, dan schort er nog iets aan je rijkunsten. Het is ook leren inschatten, of je een manouvre kan uitzitten of dat het beter is om er af te springen/ vallen.

dat wou k net zeggen :P

Kimberly_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:42

Annette1990 schreef:
Snadrem schreef:

Vallen is namelijk wel iets dat er bij hoort, als je niet weet hoe je dat moet doen zonder het met allerlei botbreuken er vanaf te brengen, dan schort er nog iets aan je rijkunsten. Het is ook leren inschatten, of je een manouvre kan uitzitten of dat het beter is om er af te springen/ vallen.

het is niet dat je dan niet kan rijden als je valt!
het licht er gewoon aan hoe je kan rijden & op wat voor pony je rijdt.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:49

Vroeger viel ik best vaak, nu eigenlijk niet meer. Bij mij is het vallen eigelijk dat het paardje gek gaat doen--> ik ga lachen-->ik verlies mijn evenwicht--> ik val:+ Nu heb ik wel eens van die momentjes maar vallen gebeurt eigenlijk niet echt meer. Ik vind dat je als je eraf valt er gewoon weer op moet klimmen, als je valt ben je nog geen slechte ruiter. Als een wereldberoemde Grand Prix ruiter opeens van zijn/haar paard valt is hij/zij toch niet ineens slecht. Ik vind het juist goed om eens een keer te vallen, van zulke fouten kun je soms leren! ;)

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:54

je bent een slechte ruiter als je valt en er niet weer op durfd.
en er zijn ook mensen die zeggen als je echt goed bent dan ben je heel vaak gevalen

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:13

Hm.. maar zitten de slechte ruiters niet het liefst op de superbrave hobbelpaarden?

Volgens mij ben je niet per se een slechte ruiter als je eraf valt, dat kan ook pure pech zijn of een paard waar slechte ruiters al niet eens op durven..

eefjeXD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 00:05

bij ons zeggen ze altijd : "Je bent pas een goede ruiter, als ja 100 keer gevallen bent" haha :D

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 09:50

Ik vind dat het eraan ligt waarom je er af valt, als je paard 1x bokt en je valt er af denk ik wel van nah die kan ook wel een zitlesje gebruiken..

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 09:55

Het is heel normaal wanneer je in je beginperiode wel eens van een paard of pony valt,wel zou ik de jongeren adviseren op judo of turnen te gaan zodat je flexibel bent /wordt,het is goed voor je balans en je leert te durven vallen en wegrollen.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 09:59

Sorry dat ik niet alles heb doorgelezen (vond het een beetje veel). Ik denk dat je geen slechte ruiter bent als je er afvalt en ook geen goeie als je er nooit afvalt. Als je bang bent om te vallen ben je wel een slechte ruiter. Dan ben je op je paard met de verkeerde dingen bezig.

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 16:30

Ik heb niet alles gelezen.
Hier word altijd gezegt: Vallen maakt je een goede ruiter, val je helemaal nooit, kan natuurlijk ook dan ben je nog niet slecht. Maar wat we bedoelen is dat je van de fouten die je maakt bij het vallen (nietaltijdzo) kan leren !

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 01:47

Annette1990 schreef:
Snadrem schreef:

Hm.. daar ben ik het niet helemaal mee eens, ben eraf gedonderd omdat mijn paard struikelde vanuit 30 meter rengalop met scherpe bochten nadat ie schrok en door prikkeldraad knalde en het prikkeldraad meesleepte.. dan verrast het struikelen je gewoon, resultaat: 2 gebroken rugwervels terwijl ik redelijk normaal landde, alleen met mijn onderlichaam net iets eerder dan mijn bovenlichaam..
Overigens kan ie op buitenrit soms in galop ook behoorlijke sprongen recht opzij maken, maar dan is je paard niet opeens gewoon onder je weg :+
Nu moet ik wel zeggen dat ik alle andere 5 keren dat ik ben gevallen inderdaad helemaal niks had.. (ook allemaal op verschillende paarden overigens, ongeveer 1x in de 1.5 jaar vlieg ik eraf :P )
Struikelen voel je niet aankomen en soms land je gewoon net onhandig..

(Ik heb overigens 7 jaar geturned voordat ik ging paardrijden en ben behoorlijk lenig, vooral juist in mijn rug..)

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 01:50

Ik ben ooit eens gemeen van mijn pony gevallen en toen vertelde de moeder van een ander meisje mij dat ik niet kon rijden :n
Ben zo boos geweest, ik stierf van de pijn en dan durft zij dat te zeggen!
Mijn pony ging altijd bokken, en draaide dan gelijk een pirouette waardoor je behoorlijk naar terecht komt!

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 01:58

xNK schreef:
Ik ben ooit eens gemeen van mijn pony gevallen en toen vertelde de moeder van een ander meisje mij dat ik niet kon rijden :n
Ben zo boos geweest, ik stierf van de pijn en dan durft zij dat te zeggen!
Mijn pony ging altijd bokken, en draaide dan gelijk een pirouette waardoor je behoorlijk naar terecht komt!

Mjah, je hebt inderdaad van die types die je de lucht ingooien en dan een stapje opzij doen en dan is je paard opeens weg als je landt xD (Gelukkig heb ik lange benen :+ )

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 11:47

Ik geloof zelf dat je ervan kan leren als je eraf bent gevallen. Ik ben laatst op de manege van een (nogal onrustig, jonger dan 10 jaar oud) paard afgevallen, waarna ik kort bewusteloos was geweest en naar het ziekenhuis werd gebracht.
daarvoor viel ik behoorlijk veel, als er iemand viel mijn mijn les was ik heb eigenlijk altijd wel, omdat ik slecht ben in blijven zitten op een wegspringend paard.
maar sinds die val ben ik er niet meer afgevallen.

Maar, als je vaak van rustige paarden afvalt die bijna niks doen, kan je iemand wel een slechte ruiter noemen, of iniedergeval een met een slechte (let: niet stevig) zit.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 11:50

Ben vorig jaar binnen 2 weken tijd 3 x van me nieuwe bijrijpaard gevallen. De eerste 2 x in 1 les, ze wilde snoekduiken en bokte me eraf. Dat heb ik nu door en kan ik voor zijn. Met kerst schrok ze en gaf zo een giga bok dat ik gelanceerd werd. Zag hem niet aankomen en was echt en rotbok

Merle1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 12:06

Misschien geldt juist wel: je bent een slechte ruiter als je NOOIT valt :P
Want leren paardrijden gaat met vallen en vooral ook weer opstaan.... Als je een paard hebt wat nooit een stap verkeerd zet gaat het leren langzamer dan wanneer je een paard hebt die af en toe je nog wel is uit wilt proberen.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 12:10

Ja me nieuwe bijrijpaardje probeert me wel uit, maar verder is ze echt zoooooooooooo leuk, en begin die trukendoos al wat te leren kennen. Maar laatste val was hard, les daarna ging ik wel ff met knikkende knietjes, maar het ging lekker

Sophie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:38

Het ligt er inderdaad aan op welk moment je valt :j. Val je eraf na een heuse bokpartij of lig je er in de draf al af? Het kan te maken hebben met je evenwicht..
Hoe dan ook; het maakt je geen slechte ruiter. Eigenlijk weet je nu meer, heb je weer ieta geleerd. In het opzicht van; kun je les nemen in het geen waar je juist onstabiel bent.
Dus mss ben je wat langzamer dan de rest..
Vallen maakt je geen slechte ruiter!

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:36

Meestal voel ik een bok nu aankomen, ze wil met de neus tussen de knieen duiken, nu kan ik daar wat mee. Alleen heel soms is ze zoooooo snel, dan kan ik niet eens tot 2 tellen of wordt eraf gebokt. Grappige is dat ik bokkende paarden altijd leuk vind en ook meestal blij zitten , alleen deze dame bokt zo giga dat ik echt gelanceerd wordt...... das wat minder... Maar ik blijf me best doen

xAnnoukJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 11:00

Cahill schreef:
upendo schreef:
Tsja, dat zij dan haar 2.5 jarige zadelmak maakt en dat hij dan harstikke braaf is, davinniknievreemd.. :')
Maar je leert als ruiter juist door eraf te vallen, vind ik. Juist doordat je valt weet je de volgende keer waar je op moet letten. :j
Dat de mensen langs de kant daar anders over denken, prima, maar ik denk dat zij dan een stuk minder goed lastige paarden kunnen uitzitten aan het eind van het verhaal..

_/-\o_

Amen.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 11:18

eefjeXD schreef:
bij ons zeggen ze altijd : "Je bent pas een goede ruiter, als ja 100 keer gevallen bent" haha :D

Jeeeuj! Dat red ik wel :evaw:

datbenik13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 12:55

ik vind niet als je van een paard af valt dat je slecht rijd. het kunnen verschillende manieren zijn waardoor je eraf bent gevallen, bijvoorbeeld dat je paard jong is en het allemaal nog moet leren.

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:00

Ik ben enkele weken geleden in een korte tijd achter elkaar twee keer gevallen van een jong paard. Een keer omdat ze schrok van een paard en opzij sprong en tijdens het springen waar ze haar rug erg opbolde en ik het niet uit kon zitten. Daarna direct weer opgestapt. Natuurlijk is het wel genant als mensen het zien, maar je toont in elk geval wel dat je durft en verder wilt komen. ;)
Laatst bijgewerkt door BenB op 07-01-12 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt