Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:30

Espie schreef:
daarom zijn die paarden allemaal zo los door hun lijf.
en dat komt echt niet door dat springen.
want de meeste springruiters springen tehuis maar 1a2 keer
de rest bestaat uit dressuur door de rug rijden enz.
en niet links en rechts tegaan en halt houden

Dan heb je niet meegerekend dat ze ook nog 4 dagen op concours zijn,een dag aan het reizen zijn en een dag rust hebben. Plus de door jou aangehaalde 1 a 2x springen per week, dat zijn dan 7 dagen, dus veel tijd voor dressuuroefeningen is er niet meer.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:44

Reflectionn schreef:
Column Ton Corbeau (11 feb)

Hyperflexie

"Hyperflexie als onderdeel van de training blijft de gemoederen bezighouden. Op 9 februari, na het ter perse gaan van dit nummer, is een rondetafelgesprek bij de FEI, waarin voor- en tegenstanders uit verschillende rijdisciplines aan het woord komen.

Hyperflexie wordt al vele jaren toegepast door olympische winnaars en andere kampioenen, maar laag, diep en rond ingestelde paarden – slechts een klein onderdeel van de dressuurtraining – worden bij vlagen fel bekritiseerd door puristen uit de klassieke rijkunst en de buitenwacht. Internet blijkt daarbij een geducht wapen te zijn. Zin en vooral onzin vinden er wereldwijd hun weg. De FEI zit met de ontwikkelingen in zijn maag. Men voelt de druk. In Cavallo (februari) staat een nieuwe bijdrage aan de discussie. Onderzoekers hebben ontdekt dat bij hyperflexie de luchtwegen van het paard zich vernauwen waardoor het paard ademhalingsproblemen krijgt. Andere wetenschappers bestrijden dit weer. Kortom, wederom geen duidelijkheid, maar de toon is gezet. Het grootste probleem is de FEI zelf. Visie en standvastigheid ontbreken. Dat kan de totale paardensport opbreken. Laag, diep en rond ingestelde paarden zijn niet nieuw. Springruiters doen niet anders sinds de jaren zeventig. Niemand heeft het daar over. Maar zodra op het voorterrein een dressuurruiter zijn paard dieper instelt, klikken en draaien camera’s. Dit geeft aan dat het in dressuur om meer gaat dan dierenwelzijn. Verliezen went nooit. Als de FEI toegeeft aan de waan van de dag door geen duidelijk standpunt in te nemen, dan zijn vervolgens bitten, sporen en het paardrijden zelf aan de beurt. Waarom zou je er op gaan zitten? Paarden in de westerse wereld ontlenen hun bestaansrecht slechts aan het feit dat ze in de sport van toegevoegde waarde zijn voor de mens. Zo niet, dan verdwijnen ze snel uit het landschap. Onderzoek, voorlichting en adequate scholing kunnen tegenwicht bieden. Daarin moet door de paardenwereld veel meer worden geïnvesteerd, wil men de eigen sport voor de toekomst veiligstellen."

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het hier volledig mee eens ben.

En ik kan niet anders dan concluderen dat Ton Corbeau op een kind lijkt dat zijn speelgoedje afgepakt is en nu daar over gaat zitten janken. Alleen vergeet hij te melden dat de hele buurt last van zijn speelgoedje had.
Laatst bijgewerkt door Springert op 18-02-10 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:01

modie schreef:
Paardentango schreef:
Nu komen we op een andere discussie uit, en wie weet ligt daar ook wel het stukje waar veelmisverstanden over bestaan.
In de dagelijkse praktijk is het schrikbarend eigenlijk hoeveel er gekwkkeld wordt met paarden. Dat is geen kwade opzet, integendeel vaak.
Het aantal vage keupelheden, en vraag het gerust eens aan je DA als die er al antwoord wil geven, is toegenomen. Speciaal beslag, noem het allemaal maar op.
Biologische gezien ongewijzigd, medisch ongewjzigd, innerlijke ontwikkeling ongewijzigd. Daar komen de grootste problemen van.

Bij mijn favoriete ras, de PRE, zie ik het ook terug. Vroeguh waren die paarden elegant, klein, sober, droog, fraaie paarden vind ik. Nu de ontwikkeling ineens heel snel gaat zijn de paarden centimeters omhoog. Bij de keuringen vinden ze het prachtig zo'n joekel.
Maar of het medisch gezien kan en correct is, ik hou mijn hart vast. De eerste ziektes/gebreken hebben zich al aangediend. Echt waar, er is niet zoveel verbeterd, veranderd behalve spieren en de hoogte.
Vraag me niet hoe, want dan had ik biologie gestudeerd en hing nu achter een microscoop ipv hier op bokt.
;)

Het eerste wat mij opvalt, i.c.m. die hoogte is het schrikbarende aantal paarden met ongelijke voeten ;(

Het is echt een niet over het hoofd te zien probleem. Dat de paarden inderdaad steeds groter worden, is precies het probleem. Dat is in zo een korte tijdspanne gebeurd dat daar vele lichamelijke gebreken uit zijn voort gekomen. Paarden zijn over het algemeen zwakker geworden. Dat zie je ook bij lange mensen. Die hebben ook vaak meer medische problemen dan hun kleinere soortgenoten.
Probeer een bezemsteel van 10 cm maar eens te breken met je handen, en dan een van 1.00 mtr. Dan weet je gelijk het verschil in sterkte tussen groot en klein.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:09

Kadankovitch schreef:
Ook ik vind, hoe zeer ik ook onder de indruk ben van E. Gal, dat één paard, géén paard is. Dit is natuurlijk overdreven gesteld, maar ik kijk liever de kat uit de boom.
Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Vind ik wel. Een zwembad vullen begint ook met de eerste druppel.
Bovendien schijnt iedereen nu te denken dat hij zomaar uit het niets gekomen is.
Maar blijkbaar werkt het geheugen selectief, alleen ik ben Lingh en Ravel niet vergeten. Ben ik echt de enige?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:15

Kadankovitch schreef:
Geachte Jasmijn,
Zoals ik het heb geschreven, hebt U volledig gelijk. Natuurlijk is E.Gal een vakman waar ik alleen jalours op kan zijn. En heeft hij meerdere paarden naar de wereldtop gereden;
Ik heb een 'kort door de bocht' opmerking gemaakt, en moet terecht op de blaren zitten.
Het is ontstaan doordat ik Paardentango's verhaal, interpreteerde als bewondering die alleen voorkwam uit E.Gal's verrichting met Totilas. Ik ben in ieder geval juist door deze verrichtingen bijzonder onder de indruk geraakt. (Wat niet wil zegggen dat ik geen respect heb voor zijn verrichtingen met de andere paarden). Daarom ging ik ervan uit dat het alleen om de verrichtingen met dit paard ging.
Ik, in ieder geval, durf NIET op basis van alleen de bewonderenswaardige verrichtingen Edward Gal met Totilas, zulk een zwaarwegende voorspelling te doen over de toekomst en het belang dat de heer Gal in de ontwikkeling van de rijkunst zou kunnen hebben. Vandaar mijn te krasse uitspraak.
Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Daar kunt u zich nog ernstig in vergissen. Was het niet Anky die in haar eentje de dressuursport heeft veranderd? Voor dat zij kwam stelde dressuur niets voor, lege tribunes. Was het niet Raymond van Barneveld die in zijn eentje het darten veranderde? Zo zal het ook met Gal zijn, alleen ziet de een dat eerder dan de ander.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 17:06

MarcelDufour schreef:
Maar blijkbaar werkt het geheugen selectief, alleen ik ben Lingh en Ravel niet vergeten. Ben ik echt de enige?

Nee hoor, alleen maar niet zo goed gelezen...

jasmijn78 schreef:
Nou, met Ravel, Lingh, Gribaldi en Sisther doet/deed hij het toch ook niet zo verkeerd dacht ik? De eerste twee zijn niet voor niets voor een flinke duit naar het buitenland vertrokken...

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:38

zo goed heeft gribaldi het niet gedaan in de sport, en Ravel ging ook pas goed lopen toen ie naar Amerika ging. maar goed het gaat hier niet over ruiters of paarden

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:22

kamsel schreef:
Het gaat erom dat het nog steeds niet aangetoond is dat het welzijn van het paard daadwerkelijk wordt aangetast (En er hoeft niet weer verwezen te worden naar het stuk in de Cavallo). Ofwel het verbod is puur onder subjectieve maatschappelijke druk bewerkstelligd. Dát is nou net de clou, what's next?

Voor de FEI was het al genoeg dat er schade aan het imago van de sport toegebracht is door de Rollkur. Vandaar het verbod, ook al hadden ze geen sluitend bewijs over de evt. schade aan het paard. Dat vonden ze blijkbaar al helemaal niet belangrijk meer.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:24

Espie schreef:
even een vraag zie in u pb dat u een groot springruiter bent maar wordt het dan niet eens tijd om ook de dressuur te leren kennen wie weet vind u dit nog mooi ook om te doen.
want een mens is nooit te oud om te leren en kunt u die ervaring ook door geven.
met respect :o

Nee, lijkt me echt niks. Ik hou absoluut niet van jurysporten. Heb je goed gereden, maar omdat zo'n jurylid je toevallig niet mag of omdat je iets te vriendelijk tegen zijn vrouw was, krijg je uit wraak gewoon minder punten. Ik hou er van om direct te weten hoe min score is. Balk er af, 4 strafpunten. Maar dat wil helemaal niet zeggen dat ik vind dat dressuur minder is, of een mindere sport. Is puur persoonlijk. En een ieder die plezier beleeft aan de dressuursport heeft mijn zegen. Voordat er weer dingen verkeerd begrepen worden.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:45

Heejj, al lezend verdwijnt er een heel stuk, en volgens mij helemaal zitten daar ook posts tussen waar niks mis mee is.
Ik snap het Marcel, maar dat neemt de clou niet weg.
Ik kan bv niet naar een puissance kijken, vreselijk zo'n muur van (bijna of net iets meer dan) 2 m. Zal ik nu een petitie starten, eens kijken hoeveel mensen dat zielig en nutteloos vinden, kan het ook verboden worden.
En om even de weggevallen post van Professor te beantwoorden: als u het onderscheid niet kunt maken tussen een op z'n minst gekleurd half stukje in de Cavallo en gedegen wetenschappelijk onderzoek dan houdt de discussie op.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:00

kamsel schreef:
Hee, al lezend verdwijnt er een heel stuk, en volgens mij helemaal zitten daar ook posts tussen waar niks mis mee is.
Ik snap het Marcel, maar dat neemt de clou niet weg.
Ik kan bv niet naar een puissance kijken, vreselijk zo'n muur van (bijna of net iets meer dan) 2 m. Zal ik nu een petitie starten, eens kijken hoeveel mensen dat zielig en nutteloos vinden, kan het ook verboden worden.
En om even de weggevallen post van Professor te beantwoorden: als u het onderscheid niet kunt maken tussen een op z'n minst gekleurd half stukje in de Cavallo en gedegen wetenschappelijk onderzoek dan houdt de discussie op.

Wat de Puissance betreft zal dat niet nodig zijn, want dat soort rubrieken is al bijna uitgestorven. Zelden zie je ze nog op concours, en als ze er zijn, zijn er maar 10 tot 12 ruiters die mee doen. Dus zijn er velen het met jou eens dat dat een zeer onvriendelijke rubriek is, vandaar dat het bijvoorbeeld in Nederland op geen internationaal concours meer in het programma staat.
Om daar nu een petitie tegen te starten zou dus mosterd na de maaltijd zijn. Maar mijn zegen heb je, en ik zal niet een keer zeggen dat je ongelijk hebt.

Dat de moderators al die tekst weg halen, begrijp ik heel goed. Is ook logisch als ze allemaal op personen gericht zijn.
Dat is de enige remedie tegen dat soort uitingen. Zolang het tegen een systeem gaat, of in het algemeen gesproken wordt, zal niemand het weg halen. En als men daar geen trek in heeft, reageren is niet verplicht en de oplossing is dan ook gewoon op dat rooie kruisje rechtsboven drukken.
Laatst bijgewerkt door Springert op 19-02-10 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:09

Gelukkig, je merkt dus dat ik er al lang niet naar gekeken heb :D
Maar je snapt het voorbeeld hoop ik.

Mijn post die jij gisteravond gequote hebt, is compleet niet persoonlijk gericht of aanvallend geschreven.
De rest kan ik niet helemaal over oordelen, heb ze niet allemaal kunnen lezen, maar een aantal waren zeker persoonlijk en daar is dus niks mis mee om te verwijderen.
PT, ik vind het ook echt niet kunnen dat je bedreigd wordt, of dat nu in een topic of per pb is, mag toch hopen dat betreffende persoon geband is?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:50

Sorry geaccepteerd.
Hopelijk kan de discussie weer terug naar waar het over ging, een uitermate boeiend onderwerp.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:05

Paardentango schreef:
Sorry geaccepteerd.
Hopelijk kan de discussie weer terug naar waar het over ging, een uitermate boeiend onderwerp.

Ja....dat is eigenlijk de moeilijkste vraag. Waarom ligt de dressuur onder een vergrootglas en de andere takken niet.
Daar weet ik eigenlijk nog steeds het antwoord niet op. Ben ook bang dat ik dat ook nooit zal weten.
Dingen lopen zoals ze lopen, maar vaak heeft niemand flauw benul waarom.
Misschien liggen ze er onder omdat ze er onder gaan liggen. Maar ook dat is weer een misschien, dus geen sluitende conclusie.
Misschien ook omdat de dressuur over het algemeen wat minder Tefal is. Met andere woorden, ze gaan overal zo op in, misschien moeten ze wat meer de dingen langs zich af laten glijden, maar ook dat is weer een misschien. Van springruiters weet ik bijvoorbeeld dat ze overal heel lakoniek over zijn, halen hun schouders op en gaan weer verder. Maar ik weet ook niet wat er zou gaan gebeuren als er op een dag een punt komt dat net zo'n ophef veroorzaakt als nu het geval is.
Het is misschien wel stout van me, maar af en toe gooi ik er wel eens een oneliner in hier, en weet ik dat er weer heel wat op de kast zitten. Dat lukt me nooit bij mn collega's, bijvoorbeeld.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:27

ik denk zelf dat de dressuursport onder vuur licht
omdat er nu vaker aandacht aan gegeven wordt het is eigelijk gekomen door anky die de dressuur op de kaart heeft gezet.
het is voor veel mensen een stuk dichterbij gekomen.
en zeker ook de afgunst omdat er veel geld in valt te verdienen.
en mensen die dan aan de kant staan hier maak ik een foto van want dit mag niet een blauwe tong [tong over het bit]wordt weer goed gedaan maar gelijk die foto of hij heeft het paardt te
strak vast.ens voort omdat die ruiters bekend zijn moet er gelijk uitgebreid verslag van gedaan worden.het lijkt mijn voor de topdressuur ruiters geen pretje om zo te rijden elke keer over die schouder tekijken. :o

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 16:10

Espie schreef:
ik denk zelf dat de dressuursport onder vuur licht
omdat er nu vaker aandacht aan gegeven wordt het is eigelijk gekomen door anky die de dressuur op de kaart heeft gezet.
het is voor veel mensen een stuk dichterbij gekomen.
en zeker ook de afgunst omdat er veel geld in valt te verdienen.
en mensen die dan aan de kant staan hier maak ik een foto van want dit mag niet een blauwe tong [tong over het bit]wordt weer goed gedaan maar gelijk die foto of hij heeft het paardt te
strak vast.ens voort omdat die ruiters bekend zijn moet er gelijk uitgebreid verslag van gedaan worden.het lijkt mijn voor de topdressuur ruiters geen pretje om zo te rijden elke keer over die schouder tekijken. :o

Maar waarom dan alleen voor de dressuur? In het springen ligt het prijzengeld gemiddeld 10x hoger, en ook daar zijn de ruiters een stuk dichterbij gekomen voor het publiek. Dus wat is dan dat mechanisme dat wel de dressuursport en niet de springsport aanvalt?
Er moet dus een andere factor zijn die daarin meespeelt. Maar welke? Persoonlijk denk ik echt dat het komt omdat de dressuur veel onderdelen bevat die mensen over het algemeen als onnatuurlijk beschouwen. Ik zeg niet dat dat ook echt zo is, maar probeer er naar te kijken door de ogen van een leek. Dan ziet de moderne dressuur er toch meer uit als een luxe vorm van circus. Paarden die met hele onnatuurlijke beenstrekking draven, bijna hackney's. Passages, Piaffs...en vaak menen mensen te weten hoe dat soort kunstjes aan dieren aangeleerd worden. Misschien zou het goed zijn om eens een uitgebreide reportage te maken waarin in beeld gebracht wordt hoe die paarden al dat soort dingen aanleren, en als mensen dan zien dat dat niet op de manier gebeurt die ze denken, misschien dat er dan begrip komt, en begrip is acceptatie. Springen is bijvoorbeeld vrij recht toe recht aan. paard springt over hindernissen, en meer is er niet. Er komt natuurlijk veel meer bij kijken, maar puur door de ogen van een leek bezien is dat het wel.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 16:43

Citaat:
Maar waarom dan alleen voor de dressuur? In het springen ligt het prijzengeld gemiddeld 10x hoger, en ook daar zijn de ruiters een stuk dichterbij gekomen voor het publiek. Dus wat is dan dat mechanisme dat wel de dressuursport en niet de springsport aanvalt?
Er moet dus een andere factor zijn die daarin meespeelt. Maar welke? Persoonlijk denk ik echt dat het komt omdat de dressuur veel onderdelen bevat die mensen over het algemeen als onnatuurlijk beschouwen. Ik zeg niet dat dat ook echt zo is, maar probeer er naar te kijken door de ogen van een leek. Dan ziet de moderne dressuur er toch meer uit als een luxe vorm van circus. Paarden die met hele onnatuurlijke beenstrekking draven, bijna hackney's. Passages, Piaffs...en vaak menen mensen te weten hoe dat soort kunstjes aan dieren aangeleerd worden. Misschien zou het goed zijn om eens een uitgebreide reportage te maken waarin in beeld gebracht wordt hoe die paarden al dat soort dingen aanleren, en als mensen dan zien dat dat niet op de manier gebeurt die ze denken, misschien dat er dan begrip komt, en begrip is acceptatie. Springen is bijvoorbeeld vrij recht toe recht aan. paard springt over hindernissen, en meer is er niet. Er komt natuurlijk veel meer bij kijken, maar puur door de ogen van een leek bezien is dat het wel.

Mijnheer MarcelDufour, nu gaat uw vergelijk met dressuur en springen een beetje mank.
Hoe men het aanleert niet dat idiote optrekken van de bovenarm zoals Totilas dat doet, maar gewoon het aanleren van Passage en Piaffe, komt u maar eens kijken, dat kan heel natuurlijk.
En hoe komt het dat sommige paarden heel onnatuurlijk springen?
Kan u ook naar stallen begeleiden waar men deze paarden “helpt”, denkt u maar eens aan de zg dikke voorknie van Weihaiwej ??
Oorzaak?? Denk dat u het raden kan, die dingen met die veren erin, waarin P.S. heel goed was ahum.
Denk dat u niet alles zo makkelijk moet vinden wat de springsport sport en zijn ruiters aangaat.
Kan u hele verhalen vertellen, van de zg “nette” springruiters, wat die vaak uitvreten met hun paarden is niet al te netjes.
Niet met hun A paarden maar de B garnituur.
Velen van het grote publiek komen omdat springen een spektakel is.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 16:59

Professor schreef:
Mijnheer MarcelDufour, nu gaat uw vergelijk met dressuur en springen een beetje mank.
Hoe men het aanleert niet dat idiote optrekken van de bovenarm zoals Totilas dat doet, maar gewoon het aanleren van Passage en Piaffe, komt u maar eens kijken, dat kan heel natuurlijk.
En hoe komt het dat sommige paarden heel onnatuurlijk springen?
Kan u ook naar stallen begeleiden waar men deze paarden “helpt”, denkt u maar eens aan de zg dikke voorknie van Weihaiwej ??
Oorzaak?? Denk dat u het raden kan, die dingen met die veren erin, waarin P.S. heel goed was ahum.
Denk dat u niet alles zo makkelijk moet vinden wat de springsport sport en zijn ruiters aangaat.
Kan u hele verhalen vertellen, van de zg “nette” springruiters, wat die vaak uitvreten met hun paarden is niet al te netjes.
Niet met hun A paarden maar de B garnituur.
Velen van het grote publiek komen omdat springen een spektakel is.

Ik ben bang dat u nogmaals mijn tekst eens moet lezen, want wat u hier schrijft dat is dus precies wat ik ook scheef.
Weliswaar in andere bewoordingen. Vandaar ook dat ik schreef dat het goed zou zijn om een documentaire te maken hoe die paarden al die dingen leren, en dat ze dan zouden zien dat dat niet wordt aangeleerd op de manier die ze denken. Begrip is acceptatie.
Leest u het nog eens rustig opnieuw en u zult zien dat u het verkeerd begrepen hebt in eerste instantie.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:34

MarcelDufour schreef:
Ik ben bang dat u nogmaals mijn tekst eens moet lezen, want wat u hier schrijft dat is dus precies wat ik ook scheef.
Weliswaar in andere bewoordingen. Vandaar ook dat ik schreef dat het goed zou zijn om een documentaire te maken hoe die paarden al die dingen leren, en dat ze dan zouden zien dat dat niet wordt aangeleerd op de manier die ze denken. Begrip is acceptatie.
Leest u het nog eens rustig opnieuw en u zult zien dat u het verkeerd begrepen hebt in eerste instantie.

Heb het gelezen, dat mank gaan daar bedoel ik mee, dat men het aksepteert dat het "ruwer" toegaat in de springsport, en dat "men" (het grote publiek)vaak niet weet wat achter de schermen bij het springen gebeurt, en wanneer zij het weten het alleen erg is wanneer de concurentie het doet, en juist omdat er 10x meer geld in omgaat kan men veel meer versluieren.

Sponsers en dat heb ik al eerder op een ander topic geschreven die hebben te veel macht.
Voorbeeld, Sprehe dreigde Düsselsdorf niet meer sponseren wanneer zijn stal jockey een straf opgelegd zou krijgen. (Capsolin in ziijn bagage, Cayenne)
En dit is een voorbeeld van velen. Daarom schreef ik, spektakel dat is springen dus makkelijker te volgen voor leken. Dressuur had voorheen een geheel ander publiek.
Dressuur ruiters de meesten zijn toch zo wie zo anders dan spring- of eventingruiters.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:54

Professor schreef:
Heb het gelezen, dat mank gaan daar bedoel ik mee, dat men het aksepteert dat het "ruwer" toegaat in de springsport, en dat "men" (het grote publiek)vaak niet weet wat achter de schermen bij het springen gebeurt, en wanneer zij het weten het alleen erg is wanneer de concurentie het doet, en juist omdat er 10x meer geld in omgaat kan men veel meer versluieren.

Sponsers en dat heb ik al eerder op een ander topic geschreven die hebben te veel macht.
Voorbeeld, Sprehe dreigde Düsselsdorf niet meer sponseren wanneer zijn stal jockey een straf opgelegd zou krijgen. (Capsolin in ziijn bagage, Cayenne)
En dit is een voorbeeld van velen. Daarom schreef ik, spektakel dat is springen dus makkelijker te volgen voor leken. Dressuur had voorheen een geheel ander publiek.
Dressuur ruiters de meesten zijn toch zo wie zo anders dan spring- of eventingruiters.

Oh zeker, in de springsport gaat het zeker ruwer toe. Maar ze zorgen er voor dat niemand, buiten de insiders, daar weet van heeft, laat staan foto's van kan maken. Dus dat de dressuurruiters dat wel doen, is misschien wel dapper, maar absoluut niet slim.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:15

over dat geld bedoel ik niet geld prijsen.
maar als zo hengst verkocht wordt of moet dekken
kijk naar totilas waar een vermogen voor wordt betaalt.
en naar lingh die verkocht is voor veel geld en zo zijn er wel meer, nederland heeft gewoon goede dressuurpaarden.
en zijn zeer gewild in het buitenland. :o

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:19

Espie schreef:
over dat geld bedoel ik niet geld prijsen.
maar als zo hengst verkocht wordt of moet dekken
kijk naar totilas waar een vermogen voor wordt betaalt.
en naar lingh die verkocht is voor veel geld en zo zijn er wel meer, nederland heeft gewoon goede dressuurpaarden.
en zijn zeer gewild in het buitenland. :o

Maar dat geldt ook voor de springsport. Getuige de 12 miljoen euro die er afgelopen maand voor 4 springpaarden betaald is.
Dus er moet iets meer zijn, kan niet alleen jaloezie zijn of media aandacht, want dat heeft het springen hetzelfde.

FaberSmid

Re: Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 08:53

Denk niet zo zeer tegen de dressuur, maar hyperflexi en rollkur. Gemakshalve wordt het springen en al het anderen slim verzwegen. Hoewel daar al we het een en ander over beschreven is.
Kan het wel begrijpen op eigen terrein is pijnlijk, met Western riding ook meer dan genoeg gezien in Eurpa en America. Dan schrik je ook en wordt kopschuw voor de harde waarheid. Vandaar ook niet alleen straffen, nee die het goed doen belonen. Niet alleen maar negatief uiten, ook positief bekend maken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 09:41

MarcelDufour schreef:
Oh zeker, in de springsport gaat het zeker ruwer toe. Maar ze zorgen er voor dat niemand, buiten de insiders, daar weet van heeft, laat staan foto's van kan maken. Dus dat de dressuurruiters dat wel doen, is misschien wel dapper, maar absoluut niet slim.

Heb dit van u MarcelDufour eens herhaald, sorry hier staat duidelijk dat dus de springruiters slimmer zijn dan de dressuurruiters.
Nee het geld wat in de springsport omgaat is groter, dus daarom haalde ik dat aan met Sprehe, waar u geheel geen antwoord op gaf.
U spreekt naar een indiaans spreekwoord, met een gespleten tong. Dat met slim leest u dat nog maar eens na, en verwijt u niet te snel een ander wanneer deze op u kritiek heeft.

U geeft aan waarom staat de dressuur wel in het middelpunt qua publieke opinie, en het springen niet?
En waarom laat men bij het springen meer door de beugel?
Dacht dat ik al wat aangedragen had, met het voorbeeld sponsoren, daardoor meer macht.
Niet te vergeten vooral in Nederland in de pers veel in doofpot gestopt wanneer een springruiter ergens op betrapt word.
Daar zijn voorbeelden genoeg van.
Het is ook de geschiedenis van het rijden, de dressuur was iets voor de beter bedeelden de mensen met meer intellect, en niet voor het normale volk.
Het is het verschil tussen hockey en voetbal.
Bovendien wanneer ik steward was op springwedstrijden, dan kon ik ook meerdere naar huis sturen.
Er word verschikkelijk misbruik gemaakt op de wedstrijden van de springruiters. met de slofteugel, en het eng rijden van de paarden. Dat er zelfs prijsuitreikingen zijn waarbij de springruiters met slofteugel binnenrijden.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:04

FaberSmid schreef:
Denk niet zo zeer tegen de dressuur, maar hyperflexi en rollkur. Gemakshalve wordt het springen en al het anderen slim verzwegen. Hoewel daar al we het een en ander over beschreven is.
Kan het wel begrijpen op eigen terrein is pijnlijk, met Western riding ook meer dan genoeg gezien in Eurpa en America. Dan schrik je ook en wordt kopschuw voor de harde waarheid. Vandaar ook niet alleen straffen, nee die het goed doen belonen. Niet alleen maar negatief uiten, ook positief bekend maken.

Mijn opa zei altijd dat je beter een ding 100% kan doen, dan meerdere dingen half. Dus moet er maar iemand opstaan die de springers aanpakt. Niemand kan van mij verwachten dat ik alles doe! Wat u schrijft dat ik niks tegen de dressuur heb, is geheel waar, maar er zijn nou eenmaal mensen die dat niet WILLEN lezen, maar ook al willen ze dat niet, het verandert niets aan het feit dat ik alleen tegen het rijden van paarden tegen de borst ben.