Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:48

ik heb mijn pony wel beleerd toen ie 2,5/ 3 was en ik zie niet in wat de nadelen daarvan zijn geweest. ik denk dat het er heel erg mee te maken heeft wie je erop zet en wat je ermee doet.

zoiezo ben ik van mening dat een jong paard net als een puppy sommige dingen makkelijker oppikt en accepteerd dan wanneer je wacht totdat het 8 of 9 is

Daisies

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:50

De nadelen ondervind je nu nog niet.. Dat komt pas later ;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:54

die nadelen kunnen net zo goed komen als je met 4 jaar inrijd daisies

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:55

Klopt. Maar die heeft zij niet ondervonden.. Dus waarschijnlijk merk ze het straks wel :)

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:58

Oké nikkielvis dan had ik je opmerking verkeerd begrepen.

Het veulen vanaf de 1e dag opvoeden lijkt mij ook wel goed. Vaak zie je dat veulens gewoon met de moeder meelopen de wei op en dan na een paar maand met wat leeftijdsgenootjes een weiland opgaan en verder niet in handen komen. Als ze als veulen al leren mee te lopen aan een halstertouw en met een jaar al leren vast te staan en op verschillende plekken aangeraakt te worden is dit gewoon een goede voorbereiding voor later denk ik. Maar toch vind ik het dan nog niet nodig om met 2,5 al in te rijden. Ik denk dat een paard dan gewoon echt nog te 'piep' is voor het rijden. Natuurlijk is het wel per paard nog weer verschillend. Sommige paarden zijn langer 'kind' dan anderen en sommige paarden moeten gewoon op hun 3e wat gaan doen (mentaal bezig gehouden worden). Dat wil niet zeggen dat je er gelijk op moet klimmen. Wat dacht je van het laten wennen aan water (plassen), grondwerken, vrijwerken, leren stil te staan met poetsen, met jou 10 min. door een onbekende omgeving lopen etc. etc. Een goede voorbereiding is het halve werk toch? :D

Later beleren is denk ik niet moeilijker qua denk/leer proces maar heb je met paarden te maken die al meer 'paard zijn'. Paarden met een eigen karakter en fysiek al sterker. Maargoed, als je samen werkt met je paard zal het beleren dus alleen maar beter gaan. Als je in gevecht komt met je paard is het makkelijker te winnen van een 2,5 jarige zonder bespiering dan een 9 jarige hengst die weet dat ie stoer is. Dat zegt dan denk ik ook wel wat over de manier van zadelmak maken?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:08

even iets anders, ik heb een aantal paarden gehad voor de verkoop die altijd tot hun 4e op het land hebben gestaan, nooit naar omgekeken, kenden geen halster helemaal niks.. daar word je eeecht niet vrolijk van :S
ik gooi mijn veulens niet zomaar op het land om er vervolgens 3 jaar niet naar te kijken en "paard te laten zijn " , bij mij gaan ze gewoon aan het halster naar buiten, worden verzorgd en opgevoed, dit scheelt zo gigantisch veel voor het zadelmak maken!

en idd phillipa, het is zeker een heel goed iets om aan dingen te laten wennen met 3 jaar enzo. dit geldt meer voor de mensen die een jong paard kopen en er maar 1 hebben en hem hun hele leven houden...
heb je er 50 of meer bijv. staan voor de verkoop is dit een heel ander verhaal, dan ga je niet met elk paard aan een touwtje lopen en overal aan laten wennen.. je maakt ze netjes zadelmak (bij mij gebeurd dat niet in 1 maand!) en dan verkoop je ze
mijne zijn nu 2 jaar en 8 maanden.. vind dat je dan best rustig aan mag beginnen maar ja zo kan je uiteraard blijven discusseren over die 4 maandjes die je dan nog zou moeten wachten , want volgens sommigen mag het de dag dat hij 3 word ineens wel.. :S

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:12

Ja, dat is idd ook een vreemd punt natuurlijk. Dat de dag zodra ze 3 zijn ineens álles zouden kunnen hebben omdat ze volwassen zijn. Daarom vind ik 3,5 / 4 jaar de grens met zadelmak maken waarbij naar het paard persoonlijk gekeken moet worden of het zowel fysiek als mentaal al goed is voor het paard om te beginnen.

Het lijkt me idd niet haalbaar met 50 paarden. Dat is vaak ook weer lastig. Hoe doe je als bedrijf het beste voor je paard maar ook het beste voor je bedrijf. Het moet natuurlijk wel draaiende en realistisch blijven. Denk dat dat best een lastige grens is.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:35

daisies schreef:
Het komt wel zo over hoor.. Even bellen en dan huppa het land op!

Onze paarden gaan ook niet in opfok en komen elke dag in handen. Ze zijn ook allemaal makkelijk te handhaven. En ik heb onze 2 jarige hengst bijv wel eens moeten aanpakken maar nu gedraagt hij zich keurig.

Ieder zijn eigen methode.. Als ik eenmaal met een paard begonnen ben wil ik er ook mee door.. En vrij krijgen ze genoeg.. Ben niet iemand die er 7 dagen op stapt. Op geen enkel paard.

mijn paard is beleerd toen hij 3 was bij Annemarie van der Toorn. Volgens de Monty Roberts methode. Was erg leerzaam!

en dat is nou net de manier hoe ik ook werk ;) .. werkt echt perfect!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:38

Vind ik wel.. Melle heeft er 3 weken gestaan en het heeft een super effect gehad. Hij vond het alleen verschrikkelijk dat hij steeds binnen moest staan! En hij was daar heel rustig. Toen ik hem eenmaal thuis had ontplofte hij en knalde ik eraf :') Maar ik heb er veel aan gehad en van geleerd. En neem niet alles mee uit hun methode maar bepaalde dingen wel. Ik longeer jonge paarden nooit aan het bit maar aan het monty robert halster :j

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:42

ja heeft echt veel fijne dingen! mijn paarden komen allen naar me toe als ik op m n boven been klop, ik haal ze echt nooit
o das wel jammer ja dat hij alleen maar binnen stond :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:46

Kloppen op bovenbeen doe ik ook, maar wat beter werkt is klikken met de clip van het touwtje :D. Een duallyhalster vind ik dan weer niks.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:49

Ik doe met het halster ook weinig hoor.. Alleen longeren bij jonge paarden

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:50

hihi ja het is maar net wat je ze leert, als ik ze longeer maakt het niet uit of ze nou stappen, draven of galopperen, als ik klop staan ze naast me ;) dus niet alleen met uit de wei halen maar altijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:52

Longeren met een dually halster lijkt me voor het paard bijzonder onprettig.
Zo scherp is hij nou ook weer niet :D.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:53

Longeren lijkt me voor een paard sowieso onprettig :))

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:54

ik longeer er ook niet mee, gewoon halster of hoofdstel :)
haha ja heb nou 1 jonkie (allen reageren ze natuurlijk anders) maar die is zo op mij gefocust als ik 1 x heel zachtjes galop zeg zit hij in galop enz. ik maak er dan ook een soort sport van om ze zo goed mogelijk te laten luisteren :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:59

Ik doe het meeste met twee keer klikken, dat is een soort gewoonte. Mijn kleintje begint nu ook de betekenissen uit elkaar te houden, ik heb natuurlijk eerst met aparte commando's geleerd :D. Het is nu meer een lichaamstaaldingetje met geluid geworden.
Hihihihi, alles wat hij makkelijk vindt, doet hij zo, maar de moeilijke dingen stelt hij graag uit :)).

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:49

daisies schreef:
De nadelen ondervind je nu nog niet.. Dat komt pas later ;)

Mijn vorige paard loopt nu op zijn 18e met de volgende amazone weer Z2. Hij is op zijn derde rondom beleerd. Hoeveel later dacht je dat die nadelen kwamen?? :D

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:55

Hier loopt eentje die net zo oud is, met twee jaar beleerd in het tuig. En een jaar later onder het zadel. Tot de dag van vandaag is er niks kapot aan, maar wanneer kan ik dat verwachten?

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:58

Tja 2,5 er op gaan zitten is mij ook te vroeg, net als dat ik het beetje raar vind dat ze vaak met 2,5 de paarden al voor een wagen zetten (Heb verder niet heel veel verstand van mennen dus het zou ook zo kunnen zijn dat het makkelijk kan hoor).

Met Asra ben ik begonnen met longeren toen ie 2,5 jaar was.
1 a 2 x in de week, alleen halstertje en een longeerlijntje.
Rond zijn 3,5 ben ik gaan hangen en na een week of 2/3 erop gaan zitten, eerste paar x aan een lijntje.

Pas met 4 jaar ben ik wat gaan vragen en wat meer gaan draven en 'harder' aan het werk.
Hij is nu 5 jaar en we zijn in juni voor het eerst gestart tussen de paarden en hebben nu 5 wedstrijden gehad en 6 winstpunten.

Ik merk niet dat ik hem teveel gevraagd heb op zijn leeftijd.
Hij heeft nog geen last van z'n rug gehad enz.
Ingereden met happy mounth bit omdat dat mij een fijner gevoel gaf, dan ineens zo'n stuk ijzer erin te doen.

Mijn hengst is nog geen jaar oud maar daar begin ik denk ik wel een half jaar later mee met longeren, ik denk zo rond 3jaar longeren.
Maar het is ook per paard hoe ie uitgroeit, als ik hem nog te veel veulen vind beginnen we later , heb ja alle tijd niks moet binnen een half jaar.
Asra liep pas na iets langer dan een half jaar nagevelijk.
Ik heb er geen haast mee joh :) Doe mij maar een lekker ontspannen paardje wat lol heeft in het 'werk'

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:08

suusiejj schreef:
Tja 2,5 er op gaan zitten is mij ook te vroeg, net als dat ik het beetje raar vind dat ze vaak met 2,5 de paarden al voor een wagen zetten (Heb verder niet heel veel verstand van mennen dus het zou ook zo kunnen zijn dat het makkelijk kan hoor).

Met Asra ben ik begonnen met longeren toen ie 2,5 jaar was.
1 a 2 x in de week, alleen halstertje en een longeerlijntje.
Rond zijn 3,5 ben ik gaan hangen en na een week of 2/3 erop gaan zitten, eerste paar x aan een lijntje.

Mijn hengst is nog geen jaar oud maar daar begin ik denk ik wel een half jaar later mee met longeren, ik denk zo rond 3jaar longeren.
Maar het is ook per paard hoe ie uitgroeit, als ik hem nog te veel veulen vind beginnen we later , heb ja alle tijd niks moet binnen een half jaar.
Asra liep pas na iets langer dan een half jaar nagevelijk.
Ik heb er geen haast mee joh :) Doe mij maar een lekker ontspannen paardje wat lol heeft in het 'werk'

Van betuigen weet ik wel dat ze inderdaad eerder beginnen. Op zich kan ik me daar lichamelijk wel iets bij voorstellen, trekken is veel makkelijker dan dragen. Het geeft niet zoveel belasting op de rug.

Longeren is volgens mij zwaardere belasting dan voor een licht tweewielertje rechte lijnen werk. Maar daar kan ik me in vergissen. Mentaal kan je je wel afvragen of je paard met 2.5al klaar is voor beleren in het algemeen maar dat scheeld denk per paard.

EDIT: met dat laatste stukje ben ik het opzich best eens. Volgens mij doe je met Langzamer dan hij zou kunnen altijd minder kwaad dan met sneller dan je paard kan.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:12

In de crisisjaren moesten twenters al aan het werk op de boerderij. En ze werden makkelijk een jaar of 20.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:12

Longeren is indd wel zwaarder geloof ik :)
Jah daarom longeerde ik ook heel weinig , ben ook niet direct begonnen met de gedachten van :"vandaag is ie 2,5 geworden dus aan het werk".
Heeft nog wel 2 maand geduurt :)

Toch lijkt me zo'n karretje trekken ook wel zwaar, vraagt ook aardig wat kracht maar indd niet zo zwaar als erop zitten

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:14

Wat voor karretje bedoelen jullie?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:24

longeren word vaak onderschat, ik werk bij 1 van de beste paardenfysio s van nl en er is zelfs bewezen dat longeren ( aan een lijn op een rondje) heel erg belastend is voor de benen/ voeten vooral als ze bijgezet met de binnen teugel strakker worden...

ik zet altijd de helft van de bak af (is 20 x 40) en laat ze de eerste keren los rond me heen lopen, naar me toe komen enz. met singeltje en bijzet doe ik de buiten teugel altijd strakker en met de zweep stuur je ze naar buiten.. jaja heb geleerd dat longeren nog een hele kunst is :D haha

sjeik laat je nou niet zo bang maken... er is nooit bewezen dat een paard eerder kapot gaat omdat hij jong beleerd is.. dat kan net zo goed met een paard gebeuren wat met 4 jaar beleerd is.. het is hoe de mensen er mee omgaan, dat de paarden kapot gaan.. en niet anders