Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:15

ach het is gewoon een tuiger :+

heb me door dit topic worstelt, en iedereen heeft zijn eigen visies erop afgelaten....

Ik persoonlijk vind het geweldig om naar hem te kijken, hij heeft iets aparts een van de weinige dressuurpaarden die mij kunnen raken :o

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 15:18

sarabande schreef:
Dit is van een hele verse bokker en naar aanleiding van een artikel op Horses en in de Paardenkrant.
Ik vind het altijd wat gemakkelijk als iemand die het ergens mee eens is roept van "weer typisch Bokt", je bokt zelf toch ook. Het zijn gewoon reacties van diverse mensen met diverse meningen, al dan niet relevant.

Ben ik met je eens! :D

Trouwens even compleet iets anders (heeft eventjes niets met Totilas te maken); heb net weer eens een filmpje van Anky van Bonfire gekeken (op WK in Den Haag 1994). Blijf dat absoluut het toonbeeld van elegantie vinden, desondanks zijn niet goede stap. De manier waarop hij appuyeerde, draafde, passageerde en piaffeerde. Wat een prachtig paard was het toch. :o

Ilzas

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:20

Ja, helemaal mee eens. Ik dweep ook nog steeds met Den Haag '94. Bonfire was een kippenvel paard en onvergetelijk. Met Salinero heb ik ook totaal niets. Vind het een opgepompte bodybuilder. En al doet ie zijn oefeningen nog zo foutloos en perfect, ik krijg er niets mee.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 15:20

horseyfries schreef:
Victory2000 schreef:
Ik keek naar Edward en Totilas en dacht maar èèn ding,WOW!!

Ik kijk naar de foto`s en denk,het klopt gewoon niet.De verhouding is gewoon weg....

En laten we wel zijn,het voorbeen alleen is al een tijdje een hype.
Ik hou van een sterk achterbeen !
Daar moet een paard het van hebben. :D

Kan een paard piafferen en galoppirouettes maken op een dubbeltje zonder een sterk achterbeen?

Hè ga daar nou niet zo op zitten katten... Ik denk gewoon dat ieder elkaars mening moet respecteren.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 15:23

Ilzas schreef:
Ja, helemaal mee eens. Ik dweep ook nog steeds met Den Haag '94. Bonfire was een kippenvel paard en onvergetelijk. Met Salinero heb ik ook totaal niets. Vind het een opgepompte bodybuilder. En al doet ie zijn oefeningen nog zo foutloos en perfect, ik krijg er niets mee.

Tsja, Den Haag '94 is voor mij het ideaal. De kür waarvan ik altijd nog tranen in m'n ogen krijg, en eigenlijk ook de enigste kür waar ik dat ooit bij heb gehad. Zelfs de manier waarop z'n oren flapperen is leuk. :oo

Edit: Vind Anky op Bonfire trouwens ook op haar best.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:24

Bomfire is nu eenmaal tha bomb.

Edit: ik ook.

"vroegah was alles betur" (OMG!)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:30

Bomba, waar zie je mij katten? Ik stel een vraag, on-topic.

Ik heb ook nog altijd een helemaal grijs gedraaide oude VHS band waar Anky haar Song Song Blue kür op rijdt in Den Haag. Inderdaad een moment om nooit te vergeten.
Voor mij echter wel geëvenaard door Totilas dit jaar, vooral live krijg ik hetzelfde gevoel.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:32

Song Song Blue, dat heb ik nog op ... een cassetebandje ;( . Dat kan je je toch niet meer voorstellen!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:43

Bomba schreef:
Trouwens even compleet iets anders (heeft eventjes niets met Totilas te maken); heb net weer eens een filmpje van Anky van Bonfire gekeken (op WK in Den Haag 1994). Blijf dat absoluut het toonbeeld van elegantie vinden, desondanks zijn niet goede stap. De manier waarop hij appuyeerde, draafde, passageerde en piaffeerde. Wat een prachtig paard was het toch.

Toch kreeg bonfire ook heel wat kritiek.... Hij werd regelmatig bestempeld als een hackney vanwege zijn knieactie. Die knieactie was toen not-done in de dressuur. Nu is dat veel meer gewenst en geaccepteerd. Zal ook wel zo zijn met Totilas. Een paard met zo'n aparte manier van bewegen. Daar moet men eerst aan wennen misschien? En wellicht zal hij er doo het 'grote' publiek pas om worden gewaardeerd als zijn carriere ten einde is....

Bomba schreef:
Hè ga daar nou niet zo op zitten katten... Ik denk gewoon dat ieder elkaars mening moet respecteren.
En laten we wel zijn,het voorbeen alleen is al een tijdje een hype.
Ik hou van een sterk achterbeen !
Daar moet een paard het van hebben. :D

Kan een paard piafferen en galoppirouettes maken op een dubbeltje zonder een sterk achterbeen?[/quote]

Hè ga daar nou niet zo op zitten katten... Ik denk gewoon dat ieder elkaars mening moet respecteren.[/quote]

Volgens mij is het in een discussie toegestaan dat je elkaars mening, of liever gezegd bewering in twijfel mag trekken. Jij beweerd (indirect) dat Totilas geen sterk achterbeen heeft. Dan lijkt me er niets 'respectloos' of 'kattigs' aan dat je wordt gevraagd of een paard dat geen sterk achterbeen heeft wel galoppirouettes kan maken?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:54

Mijn vraag was helemaal niet aan Bomba hoor, die meende er echter een opmerking over te moeten maken omdat ze er meende "katten" in te zien.
Tsja, een ontopic vraag onderscheiden van katten is net zo moeilijk als de stuwfase in draf onderscheiden van de draagfase ;)

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:17

Nouja, Edward en de jury enzo weten echt wel wat ze doen hoor!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:55

Skunnylover schreef:
Nouja, Edward en de jury enzo weten echt wel wat ze doen hoor!

Jammer dit soor oneliners elke keer in een opzich leuke en leerzame discussie.
Denk dat iedereen wel weet dat Edward en de jury weten wat ze doen, maar daar gaat deze discussie helemaal niet over.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 18:00

Bomba schreef:
Tsja, Den Haag '94 is voor mij het ideaal. De kür waarvan ik altijd nog tranen in m'n ogen krijg, en eigenlijk ook de enigste kür waar ik dat ooit bij heb gehad. Zelfs de manier waarop z'n oren flapperen is leuk. :oo

Ik was daar bij (weet nog hoe boos het Oldenburger stamboek was over de prijs die Sjef vroeg voor een optreden tijdens de show op hun hengstenkeuring) Maar jij was toen 3, dat vind ik wel heel knap hoor dat je dat toen al kon onderscheiden :D :+ :D :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 18:23

Wat dacht je van filmpjes sarabande? In onze hedendaagse maatschappij is dat mogelijk. :+

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 18:31

sarabande schreef:
Bomba schreef:

Ik was daar bij (weet nog hoe boos het Oldenburger stamboek was over de prijs die Sjef vroeg voor een optreden tijdens de show op hun hengstenkeuring) Maar jij was toen 3, dat vind ik wel heel knap hoor dat je dat toen al kon onderscheiden :D :+ :D :D

Hahaha. Nee we hebben 'm op video staan. Die heb ik helemaal grijs gedraaid, niet op m'n derde hoor, maar veel later. _O-

Ken die video zo ongeveer geheel uit m'n hoofd. Met destijds nog Aktion, Heuriger en Ellen Bontje, Dondola en Sven Rothenberger, Anne van Olst met dat vosje met brede bles, Nicole en Rembrandt enzovoorts.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 18:44

pharagirlke schreef:
Wat dacht je van filmpjes sarabande? In onze hedendaagse maatschappij is dat mogelijk. :+

Denk je :+ . Het irl beleven van de dressuur is toch iets heel anders dan video, TV, your tube en noem maar op.
Ik denk ook dat dat de grootste spraakverwarring in dit topic is.
Iedereen die Totilas in de laatste maanden ergens irl gezien heeft is diep onder de indruk, degenen die dat niet meegemaakt hebben en in hun mening op de audio verslaggeving afgaan hebben toch meer de neiging om fouten te kijken.
Dressuur, zeker de Kur is een totaal show geworden, hetgeen niet betekent dat het wezen van de dressuur minder is, maar juist die Kur is bedacht om het minder saai en meer toegankelijk te maken.

Sinds de Kur op muziek trekt de dressuur meer toeschouwers dan het springen.
Dat is winst voor de sport (meer financiele ondersteuning voor met name jonge talenten) voor de fokkerij en voor de handel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 18:46

Kortom: mensen die via audio kijken zijn wat realistischer omdat ze OOK naar de fouten kijken?
Want ik heb net het idee dat zij die zo zwijmelen doen alsof er helemaal geen fouten zijn of ze simpelweg niet zien, dat kan ook.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 18:52

Ik denk niet dat het uitmaakt of je live of op video ziet. Als je een goed beeld hebt, kun je er prima over oordelen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 18:53

pharagirlke schreef:
Kortom: mensen die via audio kijken zijn wat realistischer omdat ze OOK naar de fouten kijken?
Want ik heb net het idee dat zij die zo zwijmelen doen alsof er helemaal geen fouten zijn of ze simpelweg niet zien, dat kan ook.

Ik zal deze post maar aan het verschil van interpretatie van de Nederlandse taal toeschrijven

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 18:54

Bomba schreef:
Ik denk niet dat het uitmaakt of je live of op video ziet. Als je een goed beeld hebt, kun je er prima over oordelen.

Daar verschillen we dus van mening, mijn ervaring is dat je heel wat anders ziet en beleeft als je erbij bent, dan dat jet het op video etc ziet.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 19:01

Als ik live bij een concours ben en het later op video terug zie, zie ik geen enkel verschil. Dezelfde paarden, dezelfde fouten, dezelfde hoogtepunten. Wat wel een verschil is, vanaf de tribune zie je het vanaf een grote afstand, op tv zie je alles van dichtbij gebeuren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:13

sarabande schreef:
pharagirlke schreef:

Ik zal deze post maar aan het verschil van interpretatie van de Nederlandse taal toeschrijven

Ik vraag maar wat hoor, maar goed als je niet wil antwoorden, mij niet gelaten.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:28

Het "goede" van de electronica is ook nog eens, daar waar men "twijfelt" dit extra duidelijk in beeld kan worden gebracht.

Jury-leden zouden eigenlijk vanaf de Laptop moeten "jureren" *D
Dan kunnen ze ook gelijk de "FEI-voorschriften" er eens op naslaan ;)

Wellicht dat dan "dit extreme" tot het verleden gaat behoren :+

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:54

Citaat:
Jammer dit soor oneliners elke keer in een opzich leuke en leerzame discussie.
Denk dat iedereen wel weet dat Edward en de jury weten wat ze doen, maar daar gaat deze discussie helemaal niet over.

Ach ja wat is lezen ook moeilijk he?! De topic gaat over of Totilas niet te extreem is, en op de eerste pagina kun je lezen dat er meteen afgegeven wordt op Edward en de jury, en daar reageer ik dus op..

Jammer dat er altijd mensen in een discussie zijn die graag ruzie willen zoeken en niet op het onderwerp ingaan.

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 06:36

deze topic is mij echt een welles nietes geworden :D

deze kritiek doet me idd aan de tijd denken van Bonfire , vroeger ging ik heel vaak mee met een internationale jury lid als schrijver, ik herinner me nog dat Bonfire onder de jury een veel besproken paard was . En niet altijd voor zen talent maar idd voor zen knie actie niet alle jury leden konden dit waarderen en braken Bonfire tot de grond af , en ik denk dat dit nu ook gebeurd het zij nu niet onder de jury maar onder het publiek, zo spectakel zijn wij niet gewoon en moeten mss dit even wennen , ikzelf vind Totilas een geweldig paard ( zie Edward niet graag rijden, maar ga hem ook niet afbreken, hij weet wel wt hij doet en zeker als je een paard kan opleiden tot dit niv.) ik het Totilas nog nooit met zen oren plat naar achter toe zien lopen steeds mooi naar voor of oplettend naar zijn ruiter . ik zie een goede samen werking en geen stress lopend paard ik vind zijn rug gebruik goe! ik zie een gelukkig paard met ongelovelijke move waar ik best jaloers op ben :D

maar dat is mijn mening e dus "dont schoot me" :o