Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HannahFrouk

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 22:40

Ah, nu begin ik het al iets beter te snappen ;-)

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:45

nombrado schreef:
ik begrijp in deze ook niet het aan de hand het paard zover met het hoofd naar binnen te buigen.

Waarschijnlijk doel je hier op het übertreten. Met het übertreten is het voornaamste doel het bekken/lendenen los te maken door de achterbenen te overkruisen. Je hebt gelijk dat de stelling niet te extreem mag zijn, maar het übertreten aan de hand is een hele goede oefening om (tijdelijk!) te doen om je paard losser te maken. Hij komt echter wel heel sterk op de voorhand, wat weer een nadeel is. Oa daarom dus tijdelijk ;) Het voordeel is dan weer dat je zelf niet in de weg kunt zitten en de oefeningen voor het paard net iets makkelijker uit te voeren zijn.

nombrado schreef:
je voelt als ruiter of je paard recht is of niet, aan de beweging en vering in het bekken.

Vind ik ook, onder het zadel voel je veel beter of je paard recht en los is, en heb je ook meer middelen om recht te richten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:39

Woodstock schreef:
nombrado schreef:
ik begrijp in deze ook niet het aan de hand het paard zover met het hoofd naar binnen te buigen.

Waarschijnlijk doel je hier op het übertreten. Met het übertreten is het voornaamste doel het bekken/lendenen los te maken door de achterbenen te overkruisen. Je hebt gelijk dat de stelling niet te extreem mag zijn, maar het übertreten aan de hand is een hele goede oefening om (tijdelijk!) te doen om je paard losser te maken. Hij komt echter wel heel sterk op de voorhand, wat weer een nadeel is. Oa daarom dus tijdelijk ;) Het voordeel is dan weer dat je zelf niet in de weg kunt zitten en de oefeningen voor het paard net iets makkelijker uit te voeren zijn.

.

waarom dan doen? wat heeft een oefening voor zin als het paard op de voorhand gedwongen wordt, ip van de achterbenen te stimuleren het dragen op zich te nemen?
als het paard het in nature doet , tijdens een spel, zal hij deze oefening nl altijd op de achterhand uitvoeren en niet op het voorbeen. dit houd dus in, alles wat je inwerkt met je hand op het hoofd van een paard, het paard achter uit balans komt en dus met de vh de oefening gaat uitvoeren.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:43

MoniqueB schreef:
nombrado schreef:
stelling, buiging en rechtrichten
gebeurd altijd vanachter uit...
als je paard achter recht is, kan je alles, voltes, wijken ......
een paard stuurt vanachter

Tja maar voor dat het zover is moet er toch eerst heel veel voorbereidend werk gebeuren.

De rechtrichtende buigingsarbeid dmv van grondwerk zoals in dit topic door veel mensen wordt beoefend, moet je zien als een voorloper (voorbereiding) op het rijden. Het heeft diverse functies. De ruiter leert het paard te bekijken en te corrigeren Bijvoorbeeld aan de longe, hoe beweegt het paard, kan hij in balans lopen, maakt hij zijn passen af, kan hij in de lengte buigen of valt hij alleen maar op de binnenschouder enz enz. Bij deze en de andere oefeningen leren ruiter en paard de werking van de kaptoom en leert het paard zich uit balanceren, zonder ruiter op zijn rug en kan de ruiter ook weer van een afstandje zien of het paard bijvoorbeeld een goede schouder binnenwaarts loopt. Het grondwerk is dus geen doel op zich maar ondersteund het rijden. Dat er foto's voorbij komen dat het hoofd zover naar binnen is gebogen, is geen foto van het eindresultaat, maar een moment uit een training, en zal er nog heel veel geoefend moeten worden. Het is in de praktijk voor veel paarden lastig om goede stelling en buiging aan te nemen, als in het grondwerk het paard zich daar onderuit werkt, dan is het de taak van de "ruiter" omdat op tijd te zien en te corrigeren. het is een leerproces van beide.

nombrado schreef:
schoft open, die term begrijp ik niet....wordt allemaal veel te ingewikkeld gemaakt.
...

Dat is een beetje een ouderwets begrip, je hoort het idd niet veel meer tegenwoordig. Maar eigenlijk is het een hele duidelijke term en verwoord niets anders dan het correct VWNW gaan.

Door het zakken van hoofd en hals opent zich de schoft. De dorsale spierketen wordt in werking gezet ofwel de bovenlijn spieren, de strekkers van de nek en hals, de overgang van de hals naar borstwervels, rug en achterhand
Afbeelding

links "open schoft" sorry, weer een plaatje ;) maar dat zegt soms meer dan woorden.

is de "schoft open"bij een paard die een verzamelde oefening als piaffe uitvoerd dan?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:49

alles wat je aan het hoofd prutst (dus ook het extreem aan de hand naar binnen stellen) daarmee breng je een onbalans in het paardenlichaam.
het hoofd en hals van het paard is zijn balans, afblijven dus.
Bij extreem buigen vh hoofd naar binnen, zie je dat de passen vh paard achter korter worden om zijn balans te kunnen behouden. de vering is weg en het bekken wordt vastgezet met de spieren aldaar.

je kan je paard aan de longe keurig recht krijgen zonder enig inwerking aan hoofd of hals.
dat kan hij prima zelf, door hem een heel langzaam tempo te laten draven of stappen.
door de ontspanning in de spieren van rug en lendenen, werkt het paard zich weer recht in zijn natuurlijke stand.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:05

nombrado schreef:
alles wat je aan het hoofd prutst (dus ook het extreem aan de hand naar binnen stellen) daarmee breng je een onbalans in het paardenlichaam.
het hoofd en hals van het paard is zijn balans, afblijven dus.
Bij extreem buigen vh hoofd naar binnen, zie je dat de passen vh paard achter korter worden om zijn balans te kunnen behouden. de vering is weg en het bekken wordt vastgezet met de spieren aldaar

Niemand zegt hier dat je het hoofd extreem naar binnen moet stellen. Juist niet!

nombrado schreef:
is de "schoft open"bij een paard die een verzamelde oefening als piaffe uitvoerd dan?

ja

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 11:08

Voordat we nu een hele discussie krijgen over methodes ....

We kunnen natuurlijk in dit topic methodes ter discussie stellen, maar dan missen we het doel van het topic. Het topic gaat over rechtrichten en er staat ook duidelijk in dat het niet bedoeld is als topic waarin we discussieren over welke methode nou beter is dan een andere methode.

Nombrado, lees a.u.b. nog even de 1ste post in dit topic. Ik stel voor dat je meer het vanuit je eigen methode naar voren brengt, d.w.z. dat je meer je EIGEN methode belicht zonder dat je die direct vergelijkt met een andere methode. Dat laatste krijgt namelijk toch snel een idee van: mijn methode is beter dan die van jou en dat is zeker niet de bedoeling van het topic. Dus leg a.u.b. uit hoe je dat dan zelf doet en ook hoe jij merkt dat je paard daar rechter van wordt. Vertel ook even om wat het paard het gaat, wat zijn probleem is. Plaats er dan liefst ook nog foto's bij, dus laat zien hoe je het doet en wat voor effect het op hem heeft.

Het is bedoeld als topic met foto's uit de praktijk met de bijbehorende uitleg daarbij. Nou doen we't niet altijd met foto's , zonder kan natuurlijk ook als je goed uitlegt wat met je oefening de bedoeling is.

Bedenk ook nog dat bij de meeste paarden in dit topic er een heel duidelijke reden is dat men met rechtrichten begint, namelijk: ze zijn scheef en hebben aan 1 kant (veelal) korte spieren.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:19

nombrado schreef:

ja daar is de schoft open omdat het dier VWNW naar de oprichting komt en dus op het achter been komt, en de hals oplengte is gereden.en de hals gedragen blijft hoofdzakelijk op de bovenhals spier en dus meer gaat zittenen en de oprichting van uit het achter been komt.

mol

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:23

HannahFrouk schreef:
Bedenk ook nog dat bij de meeste paarden in dit topic er een heel duidelijke reden is dat men met rechtrichten begint, namelijk: ze zijn scheef en hebben aan 1 kant (veelal) korte spieren.

voor alle duidelijkheid elkpaard is scheef, en rechtrichtin is eigelijk gewoon basis die altijd terug komt, zoals ik al eerder zei, recht richten begind zodra het paard beleerd gaat worden en gaat heel zijn leven lang door.

mol

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:29

HannahFrouk schreef:

het gaat er niet om welke methodes ...
het gaat mij erom, dat een ieder zich verdiept in hoe een paard daadwerkelijk beweegt.

Mijn ervaring en mijn manier, bij verschillende paarden die ik getraind heb..
voorbeeld. zwarte andalusische hengst, liep aan de longe op de rechterhand met de achterhand compleet buiten de voorhand.
ik longeer dit paard aan halster in een extreem langzaam tempo, wat dit paard moeilijk vind, daar hij altijd heeft moeten stuwen ih achterbeen en het altijd heeft geregeld met het voorbeen.
dit paard was zich totaal niet bewust van achtebenen.
door hem heel langzaam tempo te laten stappen en draven (extreem langzaam) geef ik hem de mogelijkheid zichzelf recht te werken, zonder enig invloed van ruiterhand of zit.
spieren in lendenen , rug , hals en vh gaan ontspannen en je ziet als hij recht gaat en spoort een extra vering krijgen in de lendenen in de beweging.
passen worden mooier en ontspannen afgemaakt en de hamstring groep wordt getraind op draagkracht.
dit doe ik met zowel een jong paard als oud paard, alvorens ik erop ga.
ik let goed op been zetting dat het achterbeen goed gelijk is met het voorbeen afdruk. dus recht, ook in een volte.
paard liep, toen hij bij mij kwam met een (in jullie term) gesloten schoft, onderhals erop, was zich absoluut niet bewust van de bovenlijn.
ik longeer 4x in de week op deze manier, net zo lang tot hij kan ontspannen in onderlijn en zijn neus tot op de grond gehouden kan worden tijdens stap of draf. dan is er complete ontspanning.

vandaaruit ga ik erop en bewaak altijd de rechtheid van een paard onder me. met ook zeer bewust te zijn van mijn eigen zit. (rechtheid)

een paard zet nl altijd een volte of andere wending in vanuit het buiten achterbeen.
echter veelal door het rijden en het handgebruik, komt er een compensatie in het bekkengebied waardoor het paard scheefgereden wordt.
Vandaar dat ik niet een voorstander ben van een hoofd naar binnen brengen bij een overstappen ....een paard weet prima zelf waar hij deze balans stok moet houden om zijn spieren optimaal te kunnen laten functioneren.
het vergt wel veel kunde en ervaring van een ruiter om dit te zien en te voelen , helemaal bij paarden die al erg scheef gereden zijn en zich uiteindelijk op de voorhand hebben gefocused.

Ik let heel erg op de natuurlijke beweging van een paard....ook als hij los is.
daarin kan je heel goed leren kijken wat hij doet en hoe hij zijn wending of beweging inzet.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 11:31

Zou je daar een keer een paar plaatjes/fotos bij kunnen zetten?
Ik bedoel waar je kunt zien wat het probleem is bij een bepaald paard en hoe je het vervolgens oplost?

Dat zou wel erg interessant zijn voor het topic.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:31

Moll schreef:
nombrado schreef:

ja daar is de schoft open omdat het dier VWNW naar de oprichting komt en dus op het achter been komt, en de hals oplengte is gereden.en de hals gedragen blijft hoofdzakelijk op de bovenhals spier en dus meer gaat zittenen en de oprichting van uit het achter been komt.

mol

maar de oprichting hoort toch altijd uit het achterbeen te komen?
zowiezo alle oefeningen van de dressuur horen toch uit het achterbeen te komen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:35

HannahFrouk schreef:
Zou je daar een keer een paar plaatjes/fotos bij kunnen zetten?
Ik bedoel waar je kunt zien wat het probleem is bij een bepaald paard en hoe je het vervolgens oplost?

Dat zou wel erg interessant zijn voor het topic.

ik heb er geen foto's van hoe ik hem werk aan de hand
dan ben ik veel te veel met het paard bezig en denk niet echt aan foto's ;)
ik kan het dus alleen theoretisch uitleggen....

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:40

nombrado schreef:
Moll schreef:

mol

maar de oprichting hoort toch altijd uit het achterbeen te komen?
zowiezo alle oefeningen van de dressuur horen toch uit het achterbeen te komen?

klopt, maar als je di weet dan is de eerder vraag eigelijk niet echt nodig geweest, want als het dier op de achterhand gereden word, word de bekken gekanteld en komt de rug bol te staan waardoor de de hals gedragen word en de schouder open blijft, dus ook in verzamelde oefening als piaffe.

dat er piaffe te zien zijn waar geen rug gebruik is ben ik geheel met je eens, laat ik dat voor opstellen, want een spanjaard zoals wij hebben kunnen zelfs piafferen zonder rug gebruik. echter zie je dit ook in de GP veel voor komen.

mol

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:55

Mayke, oprichting kan alleen correct verkregen worden als het paard zijn rug kan gebruiken, zodat hij zijn achterhand kan gebruiken. Zijn rug kan hij alleen gebruiken als het paard nageeflijk is, zijn hals op de juiste manier kan gebruiken zodat de schoft opent(daar istie weerrr) zodat alle spiergroepen met elkaar kunnen gaan communiceren en alleskan doorvloeien.

Nog even over het uebertreten, daarbij komen ze niet op de voorhand. Juist omdat het paard het achterbeen onder de massa gaat plaatsen gaat hij meer zitten en richt hij zich vanzelf op. MITS de ruiter/begeleider hem daartoe de kans geeft.

Hier een foto van mij op Nicky tijdens het uebertreten waarbij te zien is dat hij zich juist niet op de voorhand gooit maar van achteruit beweegt.
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:03

Mindfields schreef:
Mayke, oprichting kan alleen correct verkregen worden als het paard zijn rug kan gebruiken, zodat hij zijn achterhand kan gebruiken. Zijn rug kan hij alleen gebruiken als het paard nageeflijk is, zijn hals op de juiste manier kan gebruiken zodat de schoft opent(daar istie weerrr) zodat alle spiergroepen met elkaar kunnen gaan communiceren en alleskan doorvloeien.

Nog even over het uebertreten, daarbij komen ze niet op de voorhand. Juist omdat het paard het achterbeen onder de massa gaat plaatsen gaat hij meer zitten en richt hij zich vanzelf op. MITS de ruiter/begeleider hem daartoe de kans geeft.

Hier een foto van mij op Nicky tijdens het uebertreten waarbij te zien is dat hij zich juist niet op de voorhand gooit maar van achteruit beweegt.
Afbeelding

.deze foto is dus echt vanuit zijn voorbeen...
dat is zijn dragende been , dus meest belaste been op dat moment.
rechtervoorbeen draagt zwaarder op de grond dan enig achterbeen.

Als ik dit plaatje ook zo bekijk is het ook eigenlijk bewegingstechnisch onmogelijk om dit uit de ah te doen, want de het paard loopt achter de ll met de neus (achter de teugels), waardoor zijn ah en bekken niet op de juiste manier gebruikt kunnen worden.
dit bedoelde ik met compenseren.
als de neus meer op de ll zou zijn (of iets ervoor) kan het paard het ondertreden op de juiste manier vanuit de achterhand doen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:05

ff tussendoor voor mijn beeldvorming, het ubertreten waar jullie het over hebben, is dat hetzelfde als 'schenkelen'?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 12:06

Sorry klein detail, maar foto's a.u.b. niet citeren
Verwijs dan even in de tekst naar de foto.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:11

Mindfields schreef:

In het übertreten is de voorhand op een kleinere cirkel dan de achterhand. De afstand die de voorbenen af moeten leggen is dus korter, waardoor het moment aan de grond langer is. Het paard draagt dus langer met zijn voorbenen dan met zijn achterbenen.
Ook treedt het binnenachterbeen voorbij het zwaartepunt, het is namelijk vergelijkbaar met schouderbinnen op 4 sporen. Doordat het binnenachterbeen voorbij het zwaartepunt treedt, kan dat achterbeen niet meer gaan dragen. In schouderbinnen op 3 sporen treedt het binnenachterbeen wél onder het zwaartepunt, en kan dus ook meer gaan dragen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:12

nombrado schreef:
.deze foto is dus echt vanuit zijn voorbeen...
dat is zijn dragende been , dus meest belaste been op dat moment.
rechtervoorbeen draagt zwaarder op de grond dan enig achterbeen.

Als ik dit plaatje ook zo bekijk is het ook eigenlijk bewegingstechnisch onmogelijk om dit uit de ah te doen, want de het paard loopt achter de ll met de neus (achter de teugels), waardoor zijn ah en bekken niet op de juiste manier gebruikt kunnen worden.
dit bedoelde ik met compenseren.
als de neus meer op de ll zou zijn (of iets ervoor) kan het paard het ondertreden op de juiste manier vanuit de achterhand doen.

Dan zou je hier eens een filmpje van moeten zien. Dat hij op deze foto nog met de neus achter de ll is klopt. Echter naarmate ik dit langer doe(elke kant op 10 minuten per trainingssessie) richt hij zich als vanzelf op, met absolute lichtheid in de hand.

Als je kennis hebt van het bewegingsstelsel dan weet je dat het in de stap niet anders KAN dan dat op 1 moment 1 voorbeen het meest belast wordt omdat de beenzetting niet anders mogelijk maakt.

Daarbij kan een paard prima vanuit de achterhand lopen als de neus zich iets achter de ll bevindt. TENZIJ dit getrokken bewerkstelligt wordt maar vanuit de lichtheid kan dat wel. Als het paard los genoeg in het lijf is zorgt dat absoluut niet voor een probleem in het bekken of de rug, aangezien het paard vanuit de lossigheid zijn rug en bekken pas kan gebruiken en vandaaruit zijn achterbeen goed kan onderbrengen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:16

Woodstock schreef:
In het übertreten is de voorhand op een kleinere cirkel dan de achterhand. De afstand die de voorbenen af moeten leggen is dus korter, waardoor het moment aan de grond langer is. Het paard draagt dus langer met zijn voorbenen dan met zijn achterbenen.
Ook treedt het binnenachterbeen voorbij het zwaartepunt, het is namelijk vergelijkbaar met schouderbinnen op 4 sporen. Doordat het binnenachterbeen voorbij het zwaartepunt treedt, kan dat achterbeen niet meer gaan dragen. In schouderbinnen op 3 sporen treedt het binnenachterbeen wél onder het zwaartepunt, en kan dus ook meer gaan dragen.

Dat is theoretisch op zich een heel mooi kloppend verhaal, echter zie ik elk paard tijdens deze oefening meer vanuit de achterhand gaan bewegen, dus voor mij is bewezen dat je hiermee wel bewerkstelligt dat het paard meer op de achterhand komt en voor heel mooi licht in de hand wordt.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:16

Ik lees wel mee maar post niet, want dit gaat mij een beetje boven mijn pet. Toch snap ik voor een groten deel wel wat er geschreven wordt en vindt het superleerzaam om te lezen.

Ik heb vanavond weer les, misschien kan ik de camera meenemen voor wat foto's, als jullie dat leuk vinden.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:19

Moll schreef:
klopt, maar als je di weet dan is de eerder vraag eigelijk niet echt nodig geweest, want als het dier op de achterhand gereden word, word de bekken gekanteld en komt de rug bol te staan waardoor de de hals gedragen word en de schouder open blijft, dus ook in verzamelde oefening als piaffe.

dat er piaffe te zien zijn waar geen rug gebruik is ben ik geheel met je eens, laat ik dat voor opstellen, want een spanjaard zoals wij hebben kunnen zelfs piafferen zonder rug gebruik. echter zie je dit ook in de GP veel voor komen.

mol

Ff met plaatjes zodat het begrijpelijker wordt voor iedereen ;)

Een open schoft in vwnw en in piaffe. Je ziet de hele rug opwaarts welven, waardoor de halsbasis ook 'vrij' op kan bollen:
Afbeelding

Een 'gesloten' schoft. Je ziet dat de tendens net voor de schoft neerwaarts is, waardoor de halsbasis omlaag gedrukt wordt ipv omhoog.
Afbeelding

In een anatomie plaatje, wat er met de halsbasis/schoft gebeurt, als het paard in elkaar getrokken wordt aan de voorkant:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Woodstock op 25-03-10 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:21

Mindfields schreef:
Woodstock schreef:

Dat is theoretisch op zich een heel mooi kloppend verhaal, echter zie ik elk paard tijdens deze oefening meer vanuit de achterhand gaan bewegen, dus voor mij is bewezen dat je hiermee wel bewerkstelligt dat het paard meer op de achterhand komt en voor heel mooi licht in de hand wordt.

Klopt, het gevolg is dat het bekken en de lendenen losser worden. Daaruit volgend kan je paard dus makkelijker verzamelen, je hebt immers aan de randvoorwaarden gewerkt. Alleen verzamel je niet in het ubertreten zelf, maar erna ;) In het ubertreten wordt je paard idd losser.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:25

Toch voel ik Nicky zich oprichten zonder dat ik meer doe dan uebertreten vragen, dus ik heb puur zijn buitenschouder opgesloten, paard zo recht mogelijk, en geef enkel met mijn binnenbeen aan waar ik de achterhand wil hebben. Naarmate de oefening langer duurt voel ik hem vanzelf gaan oprichten en lichter worden. Dat gebeurt dan dus toch echt tijdens het uebertreten en niet pas erna.