Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
shan schreef:Waarom zou men er trouwens een andere naam aan moeten geven als het om dezelfde oefening gaat???
Lielle schreef:ja, maar dat is geen antwoord op mijn vraag. Wat is voor jou de logica om naar buiten te werken. En dan in je eigen bevindingen en niet met theoretische bespiegelingen.
modie schreef:Zie nu pas, je vraag, Lielle.
Om iets logisch uit te leggen heb je theorie nodig.
Citaat:Ik plaats inderdaad mijn handen iets naar buiten, voor travers, omdat je veel minder moet doen.
Hieruit volgt eigenlijk een automatische reactie van mijn paard op die hulp.
Juist door je vraag naar de logica ben ik in de theorie gaan zoeken.
En dan klopt het gewoon.
Citaat:Nog even een aanvulling.
In travers plaats je dan de voorhand niet naar buiten, door je handen iets naar buiten te doen.
Als het goed gaat, plaats je zo makkelijker de achterhand naar binnen.
Citaat:Don Marcello, als je SB vraagt op de volte, dan maak je de volte kleiner met de voorhand.
Bij travers maak je de volte kleiner met de achterhand.
Citaat:oh ja, ik heb nog even Steinbrecht opgezocht. Hij geeft aan dat de ribben niet kunnen buigen maar dat ze dichter bij elkaar kunnen komen door het zijwaarts bewegen van de ruggengraat. Hij is er erg expliciet over, geeft ook aan dat als een paard niet buigt in de middenhand, nooit een wending kan rijden, maar alleen rechte lijnen gekoppeld door hoeken.
Don_Marcello schreef:Op de volte
Plaatsen met voornamelijk (indirecte) teugelhulpen
(versale hulp): Schouderbinnenwaarts door met de buitenteugel de schouder op een kleinere volte te plaatsen. Je binnenbeen zorgt dat je niet naar binnen wendt.
Citaat:(traversale hulp): Zelfde buiging aanhouden en met de binnenteugel de schouder op een grotere volte plaatsen en daarbij met je buitenbeen de achterhand op de volte houden.
Citaat:Plaatsen met voornamelijk beenhulpen
(versale hulp): Schouderbinnenwaarts door met je binnenbeen de volte te vergroten daarbij met de (indirecte) buitenteugel de schouder op de volte houden.
Citaat:(traversale hulp): Zelfde buiging aanhouden en met je uitbeen de achterhand naar binnen plaatsen. De (indirecte) binnenteugel houdt de schouder op de volte.
Citaat:Als dit lukt kan je ook varieren:
Eerst schouderbinenwaarts inzetten door met je teugels de voorhand (schouders) op een kleinere volte te zetten.
Realiseer je daarbij dat je paard dan zijn binnenbeen meer onder jou plaatst. Daarna, nog steeds op de volte, overnemen in travers met je buitenbeen.
Citaat:Voor de travers doe ik mijn buitenbeen iets naar achteren en zet zo zijn achterhand naar binnen.
Mijn beide teugels iets naar buiten..
Mijn binnenbeen ligt losjes aangesloten.