tot welke leeftijd (van het paard) blijf je doorrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsolu

Re: tot welke leeftijd (van het paard) blijf je doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:52

Dat hangt volledig van het paard af. Zodra ik merk dat hij het niet meer leuk vind of er last van heeft als ik op zijn rug zit of met rijden stop ik.

_smurfje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:51

Dat is per paard verschillend.
Mijn verzorgpaard is bijna 20 en die zal ik doodongelukkig maken als ze niets meer mag doen.
Ze mag nu alleen stappen in verband met een blessure en daar wordt ze al flink saggo van.
Als we in het bos rijden is ze hyperactief en wordt er geregeld aan me gevraagd of ze nog jong is.
Als ik dan vertel hoe oud ze werkelijk is dan zijn de meeste zeer verbaasd. Haha!

I_Love_Kyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:07

bij ons is er een pony op de manege en die is 32 (als het niet ouder is) en die vind het allemaal nog super leuk! ze rijd vooral in de beginners lessen mee en maakt af en toe nog wel es een sprongetje en doet ook mee aan onderlinge wedstrijden, maar er is ook een pony die een paar jaar jonger is en die is vaak heel stijf en loopt soms niet goed. Dus het ligt denk ik een beetje aan het paard zelf Knipoog

TarkanIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:09

Meestal voel je aan wanneer je moet gaan afbouwen . Ik heb nu twee paarden een van 6 en een van bijna 2 (nog niet bereden)

Dus voorlopig nog niet hoop ik Haha!

Maar meestal merk je het aan contitie en natuurlijk als hij veel gaat mankeren dan weet je ook dat het beter is hem te pensioneren

3llen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:14

mijn verzorgpaard is 29 jaar. Merk je niets van, al zie het wel aan haar kleurtje. (het 'was' een fries, nu met een wit hoofd Vork )
Natuurlijk doen we het wel rustig aan, al denkt mevrouw daar soms anders over. Haha!

Ik rijd tot ik merk dat ze geen zin meer heeft, of het natuurlijk niet meer kan lichamelijk.
Dan krijgt ze haar echte pensioen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:31

Dit ligt aan het paard. Als een paard altijd fair getraind is en netjes is onderhouden gaan ze vaak lang mee hoor wij hebben er dames nog lopen van 22 en die gaan ook nog gewoon mee.

Radisha55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:43

Hangt helemaal van het paard af, een paard van de buren is 35 en is kerngezond en word af en toe nog mee gereden.. Maar er staat hier ook een paard van 5 wat al helemaal kapot is.. valt dus absoluut niet te zeggen!

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:49

ik verzorg een pony van 30 en daar kun je nog heerlijk op rijden:D

kivenkantaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:03

Dat hangt er toch vanaf hoe fit, gezond, sterk enz. je paard is. Sommigen kunnen met 25 al niet meer en anderen lopen rustig tot hun 35e door... hoewel het dan wel echt tijd wordt om te stoppen, vind ik.

sara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:30

ik denk dat het heel erg aan het paard ligt Lachen als het paard nog super fit is en het nog heel leuk vind is het toch zielig om hem maar binnen of op het land te zetten Knipoog

sillyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:03

het paard moet het zelf aangeven tot hoelang het door kan gaan met rijden

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 09:21

Mijn verzorg pony is nu ook 24 en wordt ook gewoon gereden. Ze heeft nog altijd de kuren van een jong ding, en geeft nog regelmatig een vreugde bokje... Lachen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 09:23

Prince wordt dit jaar 26 en nog gewoon dagelijks gereden en ook op zijn oude niveau ondanks dat er mensen zijn die dat zielig vinden

Maar ik zeg altijd dat ie dat goddelijke lichaam daar nog aan te danken heeft en zijn eigenwijsheid en vervelend gedrag Haha!

rust = roest

Tamslot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 03:40

Mijn fjord wordt 17 en ik heb nog steeds les, en krijgt 6x per week beweging; de ene keer een staprondje of wandelen, de andere keer een buitenrit van 2 uur of een uur in de bak dressuren, een sprongetje, longeren met bijzet/pessoa of dubbele longe, rondje fietsen.

Hij heeft (ff afkloppen) nog nooit echt iets gehad. Afgezien van een paar keer een hoefijzernagel in het leven en een keer een prikkeldraadwond. Die keren moest hij wel een weekje rust, werd hier alleen maar chagerijnig van op stal.
Tuurlijk moet ik langer losrijden omdat hij wat stijver is, maar van mij mag hij op deze manier 30 worden.

Kortom volgens mij is het ,zoals gezegd, beter een paard in beweging te houden en veel af te wisseleen.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 05:33

Mijn pony is 16 en ik merk geen verschil met toen ze 10 was.
We rijden nog 6 x per week en ik denk dat ze nog wel even mee kan!
Ze zou het ook vreselijk vinden als ik haar niet meer kwam halen voor het rijden. Als ze een dag vrij heeft gehad staat ze al weer te wachten. Rust roest inderdaad.

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:06

Ligt idd aan het paard zelf.
Silco (van 38 jaar) zou nog fit genoeg zijn om te kunnen rijden.
Alleen doen we dit nietmeer,omdat er geen passend zadel aanwezig is.

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:50

dat verschilt per paard naar mijn mening, ligt aan de conditie en gezondheid van het paard

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:25

Zoals Mayran, ligt aan het paard!

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:46

Hangt af van het paard.
Ik ken een paard die is 24, en word ongeveer 4x in de week gereden. En hij vind het heerlijk!
Natuurlijk heb je wel grenzen. Bijvoorbeeld heftige buitenritten enzo. :d
Maar zolang als het paard het nog wilt, en kan is het geen probleem?

Arabia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:12

Ligt eraan hoe hij nog loopt./

Pony_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:14

ligt er idd aan het paard hij is nu overleden was op maar die dag der voor is der nog een buitenrit op hem gemaakt en hij had dressuur springen cross en nog meer hij heeft 32 jaar mogen worden :D :D

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:20

heb een haflinger van bijna 20 loopt nog steeds super staat nu een half jaar stil wisten niet wat het was en dierenarts zei atrose maar dat geloofde ik niet en nu bezig met reiki en gependeld en er kwam uit dat het een geirriteerde pees is! gaat nu super hard vooruit en binnenkort weer opbouwen maar ik merk al dat ze weer aan het werk wilt en dat ze weer helemaal lekker in dr vel zit!
foto's op me profiel!

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:23

Mijn verzorgmerrie was rond de 23 / 24 toen ik een aantal keren onderuit klapte tijdens het rijden. Eerst in galop, dus dan denk je maar niet meer galoperen. Daarna een keer in draf en daarna ook gewoon in stap. We zijn er toen elke keer goed vanaf gekomen en toen had ik besloten er niet meer op te rijden om het lot voor ons allebei niet meer te tarten.

De dag dat ik in stap onderuit klapte. Ben ik jankend naast haar naar huis gewandeld. Ik wist en voelde gewoon dat dat de laatste keer was dat ik op haar gereden had.

De zomer erna scheurde ze haar miniscus en hebben we haar in het najaar moeten laten inslapen. Geestelijk was ze nog super jong en het was geen paard om in een weilandje te zetten.

Ik denk dat het per paard verschilt en dat je het echt wel aanvoelt wanneer je paard het niet meer aankan. Ook al doet dat wel zeer!!

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:32

Ik heb een haflingermerrie van 19 jaar in mei 20. Ze doet met rijden soms net alsof ze net ingereden is en je zou haar zeker de leeftijd niet geven die ze nu is! Kijk maar eens in mijn profiel!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:34

Die van mij is nu 30 en ik blijf gewoon lekker rijden :) Gewoon oefeningetjes om hem soepel te houden.
Zelf wordt hij helemaal gek en blij als hij mag springen, dus heel af en toe een laag parcourtje.... moet zeggen dat ik dat niet zo heel erg meer aan durf, ook al heb ik nog geen slechte ervaring met springen met hem gehad

Schrok een aantal maanden terug trouwens wel enorm, hij zag een paraplu en ging gewoon op zijn knieën van de schrik :? Gelukkig nooit weer gebeurd.