Rijden op een ziek paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Re: Rijden op een ziek paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:38

Een kennis van mij heeft ook een pony met een soortgelijk geval, en die heeft hier geen last van.
DA is erbij geweest e.d en gewoon 'groen licht' gekregen om alles te blijven doen ,zolang de pony aangeeft hier geen last van te hebben.

Ik vindt je hele verhaal nogal apart, zeker aangezien je serieuze vragen ontwijkt, bijna geen antwoord geeft en alleen maar zit te schrijven dat je het zo zielig vindt e.d.
Als je het zo zielig vindt spreek je de persoon in kwestie gewoon eens aan, en hoor het echte verhaal eens aan.
Van buitenaf kan je niet beoordelen.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:46

sarona25 schreef:
Nee is heb nog niet eens foto's van mijn eigen pony hier staan laat staan van een ander.
Het zit om de kogel en het lijkt me dat dat schuurt of zit ik er nou weer helemaal naast.

Wat is het nu de kogel of de enkel? Dat is niet hetzelfde namelijk

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:50

ik zou niet willen rijden op een heel ziek paard

dan zou ik er liever lekker mee gaan wandelen

11je12je

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:52

Wat een gedoe, zeg, en dat over een paard en eigenaar die bij jullie niet bekend is. Afgaand op de onzin die Sarona25 uitkraamt. Het is toch van de zotte dat iemand probeert een hetze te ontketenen, een paard met kanker, misschien een melanoom, waar haal de je het recht vandaan om hierover te oordelen. Misgun je mensen die een ernstige ziekte hebben ook hun plezier? Ben ik blij dat ik jou niet als vriend heb. En hoe weet je dat het levensbedreigend is voor het paard. Een goede DA geeft ook een goed advies, hierover kun je ook niet oordelen, want het lijkt erop dat je een verhaal ophangt over een klok en een klepel en er niet vooruit wilt komen wat je wel of niet weet. Hoe is de stal eigenlijk waar je staat? staat dit paard bij jou op stal of "ergens" in de buurt? Heb jij een staleigenaar die het goede met je paard voorheeft, of moet je alles zelf oplossen. Zou eerst nog maar eens goed nadenken voordat je kwaad spreekt over andere mensen. Hoe zou je het zelf vinden als ze zo over jou spraken op een openbaar forum???

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 12:08

Volgens mij kan dit wel op slot. De TS is wel online geweest maar plaatst geen enkele reactie meer.

Sarona als je dit nog leest, vind het wel jammer dat je niet op bepaalde vragen in gaat. Bijvoorbeeld over hoe goed je van de situatie op de hoogte bent, of je dit paard vaak ziet, wat de eigenaren hier van vinden enz. Maar mocht je dit nog lezen, wees volwassen en reageer en laat er anders toch maar een slotje op zetten want dit wordt een zinloze topic als je niet kunt discusseren met de TS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 14:00

MarcoBorsato schreef:
VivaLaVida schreef:
Misschien is dat mens wel een ontiegelijke trut, kan heel goed!
Maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het paard het ook slecht heeft,...kanker hoeft geen pijn te betekenen, en alsie dat wel zou hebben, zou je dat wel moeten zien..

en voor de bitchy bokkers hier: als je nou een rustig en op een andere toon reageerd heeft ze er nog wat aan en word dit geen reltopic...
voor degene die "pennytopic" zei: Doe eens niet kortzichtig. Je moet blij zijn met mensen die zich zorgen maken over de toestand van een paard (met kanker!)

Ik ben niet kortzichtig, ik ben realistisch. Daar hebben paarden meer aan dan mensen die zich steeds zorgen maken e.d.

ojaaaa goed van jou zeg. Ja
Maarre......... wat heeft zij aan "pennytopic"
misschien kun je wat nuttigers verzinnen.........zodat zij net zo goed als jij word? Ja

baby_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:44

hallo mensen

heb het allemaal effe gelezen
volgens mij weet ze niet waar ze over praat
is ze dokter dan

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:16

baby_love schreef:
hallo mensen

heb het allemaal effe gelezen
volgens mij weet ze niet waar ze over praat
is ze dokter dan

sorry hoor ,maar moet ze hier dan iets aan hebben???, zet dan geen bericht neer..of moet je aan de 25 komen???

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 09:08

Ik zou het paard lekker op rust laten staan,
en niet laten mee lopen in de les!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 09:53

VivaLaVida schreef:
ojaaaa goed van jou zeg. Ja
Maarre......... wat heeft zij aan "pennytopic"
misschien kun je wat nuttigers verzinnen.........zodat zij net zo goed als jij word? Ja

Dat kan niet Huilen van het lachen

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:45

nee niet echt. waarom zou je gelijk stoppen met rijden omdat het paard ziek is zonder daar last van te hebben?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:57

Als het paard er verder geen last van heeft dan lijkt het me geen probleem.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:28

saannee1 schreef:
Ik zou het paard lekker op rust laten staan,
en niet laten mee lopen in de les!

Er is niet zoveel lekkers aan rust hoor voor een lijdend paard.
Dit is al verschillende keren voorbij gekomen.
Het geeft een paard een goed gevoel als ze er nog bij horen en het op rust, als of niet in de wei, zetten kan voelen als verbannen worden. Bovendien, als er pijn is, is die heus niet minder in de wei (uitgezonderd belastingspijn natuurlijk).
In een groep wordt daarbij een zwakker paard meestal pispaaltje en ze kunnen zich niet goed verdedigen. Alleen staan is soms ook in en in triest.
Ik sta versteld van de recties in die zin.
Dit even in het algemeen.

Wat kanker betreft, dit hoeft niet altijd pijnlijk te zijn. Ik snap trouwens de pogingen om het te genezen met zalfjes niet.

Artrose aan de ander kant is verschrikkelijk pijnlijk en toch wordt daar veel luchtiger mee omgegaan. Beetje supplement en vooral blijven rijden (wat zeker heilzaam is, maar het blijft pijnlijk).
Er wordt met verschillende maten gemeten. De een vindt dit zielig, de ander dat. Wat zielig IS weten we pas als er een uitspraak is van een DA. En als een paard werkelijk chronische pijn heeft, ben ik zelf voor euthanasie.

Wat het paard in OP betreft, daar kunnen we totaal niet over oordelen.

Er is ziek en ziek.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:34

mijn zus heeft ook een tijdje een pony met kanker gereden, nou die pony had echt geen hekel aan rijden.
pony was hartstikke vrolijk en kon zich super vermaken.
zulke dieren moet je niet op rust zetten, maar er wat mee blijfen doen.

ik vind het dus niet zielig

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:47

Over het paard waar de topicstarter het over heeft kan ik niet oordelen. Er staat echt te weinig info daarover.

Maar als de veearts adviseerd om wel te rijden kan het gerust hoor. (Natuurlijk wel aangepast aan de situatie)
Toen mijn paard ziek was en ook zwaar onder de medicijnen zat (prednison) kreeg ik juist het advies om een paar keer per week een buitenrit te maken. Dit moest ik natuurlijk niet te lang en te vaak doen en in het begin mocht ik ook alleen maar stappen. Maar mijn paard knapte er wel echt van op en had er echt plezier in, af en toe was hij zelfs niet te houden Haha! . Zonder dit had hij het waarschijnlijk ook niet gered. Hij was eigenlijk al bijna opgegeven door de veearts.

_Josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 22:47

dat zou IK gewoon nooit doen! als ik zelf ziek ben heb ik ook geen zin om te werken. mijn paard heeft laatst koliek gehad. De dag er na heb ik niet gereden! en daarna steeds opgebouwd. Ben begonnen met 20 minuten.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 11:05

Ik zou het niet doen,
maar als het paard geen pijn vertoond kan het niet kwaad tog?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 17:12

_Josien schreef:
dat zou IK gewoon nooit doen! als ik zelf ziek ben heb ik ook geen zin om te werken. mijn paard heeft laatst koliek gehad. De dag er na heb ik niet gereden! en daarna steeds opgebouwd. Ben begonnen met 20 minuten.

Dat laatste is begrijpelijk en zal iedereen doen, maar als je een steenpuist hebt, of een snee in je arm, of een loopneus, ga je dan ook niet werken?
Er zijn verschillende gradaties in ziek zijn en ongemakken en niet allemaal betekenen ze dat iemand of een paard zich er byzonder slecht bij voelt en niks meer kan/wil.
Als een paard ergens een kankerbultje heeft, wil dat niet zeggen dat hij dat automatisch pijn heeft of zich slecht voelt!

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 21:31

Ik zou het ook niet doen, ik vind ziek is ziek. Dan laat ik een paard niet werken.
Wat vind je er zelf van ?
Laten ze t paard niet onderzoeken ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 13:49

Een paard is geen mens, joh Lachen

Ik kan mijn hond ook niet uitlaten omdat hij artrose heeft, en niet laten werken.... en dan wordt meneer nog veel ongelukkiger....

Als hij kan werken en spelen en uitgelaten wordt, is hij gelukkig. Ik pak hem dat niet af, omdat hij toevallig artrose heeft.... ik pas het alleen aan Lachen

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 15:25

Sarona, je vroeg om een mening van andere mensen en ik vind niet dat je zo kunt reageren op andere mensen.
Die mensen hebben gewoon een mening. Lachen
Mijn mening is als volgt: zolang het paard er geen last van heeft vind ik dat men het paard rustig kan gaan rijden. Als ik kanker of een andere ziekte heb dan wil ik ook gewoon betrokken worden bij alles. Als een paard echt pijn heeft is wat anders... maar je zegt dat het paard het niet heeft. Dus.... ik zou het paard ook blijven rijden, ook al is het voor recratie!

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 16:02

Er moet toch een beetje beweging zijn ?
Ik bedoel je kan moeilijk het paard alleen maar op stal neerzetten.
Word hij ook gewoon gelongeerd dan ?
Groetjes Knipoog

HorseLuv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 16:13

aisie schreef:

Paarden kunnen je niet vertellen of ze last hebben ofneit...vindt het dusz belachelijk dat je tog op zoon beest gaat zitten...egoistischer als dat kan het niet, domme trut

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:04

HorseLuv schreef:
aisie schreef:

Paarden kunnen je niet vertellen of ze last hebben ofneit...vindt het dusz belachelijk dat je tog op zoon beest gaat zitten...egoistischer als dat kan het niet, domme trut

Ik heb hier even op getemd, vind dit wel zo onfatsoenlijk..
schaduw accountje????

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:56

HorseLuv schreef:
aisie schreef:

Paarden kunnen zeer zeker wel aangeven of ze er last hebben van niet hoor.