Bitloos op concours

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heeft bitloos starten een toekomst?

Poll eindigt op

nee, van mijn leven niet
47 (15%)
Ja, hoe sneller hoe beter
155 (50%)
Maakt mij niet uit
101 (33%)
Wat is bitloos rijden precies
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 305

AafkeB

Re: Bitloos op concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 14:53

Huertecilla schreef:
Eijfje schreef:
...maar ik zou graag bitloos in de M1 willen starten met mijn kanjer!!!

Ja en met een motorfiets aan formule 1 mee willen doen is ook niet realistisch....

hc

Dat slaat als een 'tang op een varken'. Een paard is een paard, een pony is een pony.
Een moterfiets is geen formule 1 (dus de vergelijking klopt niet)

Overigens, jaren geleden mocht je met een pony niet bij de paarden starten. Was onmogelijk, was je 18 jaar dan was je verplicht om over te stappen op een paard wanneer je verder wilde.
Ook dat is bijgesteld, je mag tegenwoordig gelukkig met je pony bij de paarden starten.

Enneh Eijfje, ik hoop dat die tijd gaat komen. Knipoog

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:05

Huertecilla schreef:
De optoming is maar één element van New Age Dressuur.

Nieuwe tijds dressuur... het blijft lachen met jou. Haha!

Het zou hoogmoedig zijn om te denken dat wij 'in deze tijd' het bitloos rijden uitgevonden zouden hebben. Nee, 't is net andersom. Lees dit maar eens.

Klein citaat:
Hoe komt het nu dat Europa het bit heeft opgenomen en niet de neusriem. De weegschaal had naar beide kanten kunnen doorslaan. Het is net zoiets als wat gebeurd is met de videorecorders: niet het beste systeem werd ingevoerd, maar het systeem met de beste pressie (marketing). Bij computers gebeurde hetzelfde. Microsoft met Windows is niet het beste systeem, maar heeft wel gewonnen. En zo is het met paardenbitten net zo gebeurd. De opmerking: we rijden al 6000 jaren paard met bitten, is zo'n loze kreet die kant noch wal raakt. In Europa rijdt men inderdaad al 2000 jaar paard met bit. In Noord-Afrika al veel langer met een neusriem. De Indianen hebben deze echt niet zelf uitgevonden, zo'n 500 jaar geleden.
Laatst bijgewerkt door AafkeB op 19-08-08 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:06

Juliette86 schreef:
Ja, die van Myler heb ik gedaan met een medestudent Bloos

Pling
Jammer dat er niet meer gepubliceerd is/wordt, maar ik begrijp dan ook wel weer waarom. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:09

AafkeB schreef:
Huertecilla schreef:
De optoming is maar één element van New Age Dressuur.

Nieuwe tijds dressuur... het blijft lachen met jou. Haha!

Het zou hoogmoedig zijn om te denken dat wij 'in deze tijd' het bitloos rijden uitgevonden zouden hebben. Nee, 't is net andersom. Lees dit maar eens.

En deze ook maar even lezen. Knipoog

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:17

JoviBan schreef:

Precies.... Pling OK dan!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:25

@ Juliette83: met wat voor optoming rijd jij dan? Zonder bit en zonder neusriem wordt het denk ik toch best lastig.. tenzij je met een halsring rijdt.

Overigens vind ik aansnoerneusriem niets verschillend van een normale neusriem, alleen 'de look'.

Bij het Voest-bitloze-hoofdstel mag er een duim tussen passen, dit omdat anders het hoofdstel teveel gaat schuiven en schuurplekken kan veroorzaken. Naast deze wil ik er overigens nog een bij hebben (naast ook het touwhalster nog), maar ik twijfel dus nog welke (vandaar dat ik ook graag informeer).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:06

JoviBan schreef:
Juliette86 schreef:
Ja, die van Myler heb ik gedaan met een medestudent Bloos

Pling
Jammer dat er niet meer gepubliceerd is/wordt, maar ik begrijp dan ook wel weer waarom. Knipoog

Het is een heel erg goed en nuttig onderzoek geweest met in dit geval een positieve uitkomst voor het Myler bit. De keuze ligt bij de leverancier om dit wel of niet naar buiten te brengen. Hij had de intentie met dit onderzoek naar de KNHS te gaan en de fase 2 en 3 bitten goed te laten keuren voor de sport. Het is goed mogelijk dat dit daar nog steeds ligt en daarom nog niet gepubliceerd is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:09

AafkeB schreef:
JoviBan schreef:

Precies.... Pling OK dan!

Wat ik doe baseert zich op wat de Mauri gedocumenteerd >500 bc deden en deze rijstijl zou de Klassiekers overleven.
De Klassieken noemden hen ´barbaren´ en ze worden nog steeds daarnaar ´berber´ benoemd (noemen zichzelf Imazhigen).

De Kikkuli-methode waar ik mijn paarden fysiek mee train is 35 eeuwen oud Haha!
Een milennium ouder dan de Klassieker Xenophon wiens paardenboek de grond voor Klassieke Dressuur zou worden via o.a. Grisone tijdens de vroege renaissance (wedergeboorte van de Klassiekers) in Italië.

Het topic echter gaat over bitloos klassieke dressuur rijden en dat is een interne tegenstelling. Het ene is essentieel met bit dús sluit het andere uit. Toestaan van bitloos haalt het ´klassiek´ uit die dressuur.
Ken uw Klassiekers is heel toepasselijk op dit onderwerp Haha!

Verder is, voor de tígste keer!, de kern van New Age Dressage níet het ´bitloos´maar de positieve communicatie en dát is hoogst modern.
Het structureren van leermethodes volgens moderne gedragsleer dateert uit de tweede helft van de 20ste eeuw en er is nog steeds geen vorm van dressuur op het positieve ervan gebaseerd.
Moderne gedragsleer is nog een duistere wetenschap voor 99,99% van de ruiterij.
Een basisuitleg staat op mijn site onder ´Je Krijgt wat je Beloont´.

Nieuw en van deze tijd = New Age Dressage. Het kader ervan omschrijf ik op de welkomspagina.
Deze dressuurvorm sluit alle optomingen met P+ mogelijkheid net zo inherent uit als ´Klassiek´ het bit ínsluit.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:12

Myour schreef:
@ Juliette83: met wat voor optoming rijd jij dan? Zonder bit en zonder neusriem wordt het denk ik toch best lastig.. tenzij je met een halsring rijdt.

Snap niet helemaal waar deze vraag zo vandaan komt (no offence hoor Knipoog denk dat deze bedoelt is voor een andere bokker). Maar ik rij inderdaad met halsring als het mogelijk is, ook buiten. De optoming die ik gebruik hangt helemaal af van het paard. Mijn vorige ponytje reed ik aangespannen met de methode van Meroth (onder de kin) en onder het zadel met hack of neckrope. Mijn huidige pony ben ik aan het inrijden met een Meroth neusriem en afhankelijk van hoe dat gaat kijk ik verder of ik over ga op iets anders.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:15

Deze komt van een paar pagina's geleden, toen je beetje liet merken dat een neusriem ook niet echt positief is (weet niet hoe ik het anders moet verwoorden). Ik zoek het anders even op.

Edit: deze zin:

Juliette86 schreef:
Dat "aansnoeren" van een bitloze optoming vindt ook alleen plaats als je iets van het paard wil. Net zoals je alleen aan een bit trekt als je iets anders wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:24

Myour schreef:
Deze komt van een paar pagina's geleden, toen je beetje liet merken dat een neusriem ook niet echt positief is (weet niet hoe ik het anders moet verwoorden). Ik zoek het anders even op.

Edit: deze zin:

Juliette86 schreef:
Dat "aansnoeren" van een bitloze optoming vindt ook alleen plaats als je iets van het paard wil. Net zoals je alleen aan een bit trekt als je iets anders wil.

Ow okee, dat ging over het druk zetten op de teugels bij hulpen en daarmee het aansnoeren van de neus(riem). Daar heb ik helemaal niet tegen mits: de neusriem hoog genoeg hangt en de ruiter op tijd netjes loslaat.

Ik heb helemaal niets tegen bitten of bitloze optomingen mits deze goed passen, op de juiste manier geplaatst worden en de ruiter ze 99% van de tijd met een zachte hand hanteert.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 07:17

Eerlijk is eerlijk, ik vind dat sommigen hier behoorlijk doordraven.

Ergens stond ook al dat het niet de bedoeling kan zijn dat de bitlozen gaan preken. Daar sluit ik me bij aan.

Ik snap best dat het voor sommige mensen de hemel op aarde heeft geopend, maar tussen de regels door zie ik ook opmerkingen die hun eigen zwakheid bloot legt, die zwakheid wordt dan uit de weg gegaan door het bit eruit te halen.

Ik zou wel eens graag een argument horen waarom je niet kan starten bitloos?
Bijgaand het antwoord van de KNHS op de vraag waarom de bitringen maar zijn toegestaan tot de M1:
Citaat:
Geachte mevrouw ******

Via de servicedesk kreeg ik uw e-mail met uw vragen betrekking tot het gebruik van bitringen.

Vanaf de klasse M1 is het gebruik van bitringen niet meer toegestaan. Mogelijk geeft het omdraaien van de vraag meer duidelijkheid!

Waarom zijn bitringen tot de klasse L2 toegestaan.
Er mag van worden uitgegaan dat ruiters tot en met de klasse L2 minder rijvaardigheid bezitten dan ruiters in de klassen daarboven.

Bij de samenstelling van de bepalingen in het wedstrijdreglement is dit item steeds nadrukkelijk ter discussie geweest en steeds komt de disciplinecommissie tot de conclusie dat ter bescherming van de paarden in de lager klasse, de bitringen moeten worden toegestaan.

Vanaf de klasse M1 mag worden verwacht dat de ruiters en amazones zoveel rijvaardigheid bezitten en is het geven van meer gevoelige hulpen, en wordt er dus ook meer gevoel en rijvaardigheid van de ruiter/amazone verwacht dat het rijden met bitringen daarin niet meer past.

Tot nu toe is bij soortgelijke verzoeken dan ook geen ontheffing verleend.

Hopelijk heb ik u met deze verklaring meer duidelijkheid verschaft en ik wens u en uw dochter veel succes toe in de dressuursport.

Met vriendelijke groeten.

Ditzelfde antwoord kunnen ze nl geven op bitloos, je leert maar rijden voordat je KNHS start.
En tot en met de L2 kan je dat schijnbaar niet verwachten, dus mag je dan ringen gebruiken.....

Ik ben het niet met het antwoord eens, maar ik weet ook dat het vechten tegen de bierkaai weinig zin heeft.

Maar ik wil jullie echt vragen het prekerige eruit te halen en on topic te blijven. De voor en nadelen van bitloos zijn mij wel duidelijk. Persoonlijk vind ik dat je ook met bit moet kunnen rijden!
Geen enkele optoming is natuurlijk en/of zaligmakend.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 07:23

amondi schreef:
Ik snap best dat het voor sommige mensen de hemel op aarde heeft geopend, maar tussen de regels door zie ik ook opmerkingen die hun eigen zwakheid bloot legt, die zwakheid wordt dan uit de weg gegaan door het bit eruit te halen.
[knip]
Ditzelfde antwoord kunnen ze nl geven op bitloos, je leert maar rijden voordat je KNHS start.
[knip]
Persoonlijk vind ik dat je ook met bit moet kunnen rijden!

Weljahhhh... dit kan je toch niet menen he? Stoom uit je oren Hamer

Zal me verder wel..... Lips are sealed

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 07:52

Wat is dit voor een reactie en wat wil je ermee bereiken?

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:09

amondi schreef:
Wat is dit voor een reactie en wat wil je ermee bereiken?

Omdat je m.i. niet begrepen hebt waar het nu precies om gaat. En omdat ik (of anderen) het misschien wel honderd keer kunnen uitleggen maar dat het volkomen zinloos is, vechten tegen de bierkaai. Daarom kan ik me maar beter stilhouden en gewoon verder gaan irl met waar ik mee bezig ben met m'n meiden.

Niet praten maar doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:18

@amondi: Je hebt helemaal gelijk joh.
Bitloze ruiters kunnen niet rijden en moeten vooral hun mond houden.
Slapen

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:42

Ik heb het hele topic door gelezen.

Ja, ik vind dat bitloos toe moet worden gestaan, maar ik ben absoluut niet tegen normaal bit gebruik.

Weet je wat ik nou zo jammer vind. Sommig mensen proberen te overtuigen dat bitloos goed is en bit slecht. En dan kom je aan met een foto van een ruiter met behoorlijk veel ervaring die met alleen een hals ring rijdt. Zijn paard loopt netjes verzameld. Nou dat vind ik prachtig.
Maar jullie pakken ook foto's van paarden waar het bit door heen gerost wordt en op de kin wordt gereden. Lekker realistisch denk ik dan Scheve mond Wat een groot gedeelte van de paarden wereld rijdt niet op die manier.

Het is net als een foto laten zien van een paard die netjes verzameld loopt, constante en rustig aanleuning heeft en met bit wordt gereden. En een foto laten zien van iemand die aan de teugels hangt van een bitloos hoofdstel of een paard die op de voorhand loopt te sloffen en totaal uit elkaar valt.

Ik ben dus zowel voor bitloos als met bit rijden. ik hoop dat ik mijn 3 jarige ooit ook op een bitloos hoofdstel kan rijden. Maar voorlopig niet.
In ieder geval, ik ben overtuigd door mijn eigen ervaring en niet door al die artikelen en mensen die brullen dat alleen bitloos het enige dier vriendelijke is.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:53

@ Yinka: ben ik volledig met je eens! Die verkeerde vergelijking wordt trouwens van beide kanten gemaakt, en niet alleen met bitloos versus bit.
Ik ben niet anti-bit, maar ik ben wel van mening dat het vriendelijker is dan een bit, mits je natuurlijk de vergelijking maakt dat dezelfde ruiter ermee zou rijden. Of een bit ook daadwerkelijk pijn geeft, dat is weer een ander verhaal.
Ik ga als de tijd daar is m'n paard op beide manieren beleren, maar aangezien ik waarschijnlijk endurance wil gaan doen (en misschien hier en daar een dressuurproefje) zal het grootste gedeelte bitloos zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:41

Yinka schreef:
en mensen die brullen dat alleen bitloos het enige dier vriendelijke is.

En er zijn mensen die "brullen" dat een bit zo erg niet is.

Ik hoor niemand brullen hoor. Nors opkijken

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:14

JoviBan schreef:
Slapen

Lezen is een vak, er staat dat de KNHS dat schijnbaar vindt! Ik vind niks!
De reactie is een officiele van de KNHS op de vraag over bitringen in de m1.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:53

amondi schreef:
JoviBan schreef:
Slapen

Leg dan eens uit wat je bedoelt met:

amondi schreef:
Persoonlijk vind ik dat je ook met bit moet kunnen rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:56

amondi schreef:

Ik lees heel goed.
Die reactie van de KNHS ging over een vraag over bitringen, nièt over bitloos.
Jouw eigen reactie was vervolgens deze:
amondi schreef:

Deze interpretatie over bitloos rijden heeft niks met de denkwijze van de KNHS te maken. Dit is jòuw interpretatie geweest.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:56

@Myour, ja hoor die vergelijking wordt ook de andere kant op gemaakt. Ook die vind ik geen realistisch beeld geven.

@ JoviBan, tuurlijk zijn er ook mensen die tegen bitloos zijn. Ook van zulke mensen neem ik niks aan. Mensen die 1 kant op kunnen kijken, hebben gewoon oogkleppen op.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:33

Yinka schreef:
@ JoviBan, tuurlijk zijn er ook mensen die tegen bitloos zijn. Ook van zulke mensen neem ik niks aan. Mensen die 1 kant op kunnen kijken, hebben gewoon oogkleppen op.

Oogkleppen, ik weet het niet. Krijg meer de indruk dat verandering soms moeilijk is, vooral omdat het altijd gewoon was, ingebakken, traditie.. 'zo is het en niet anders', 'regels zijn regels'. En natuurlijk kan een vereniging/stichting (of wat dan ook) zijn eigen regels blijven handhaven.

Iedereen loopt het risico een tunnelvisie te ontwikkelen en niet meer naar andere dingen te willen kijken. Ook ik...

Tegen bitloos zijn, ja uiteraard zijn die mensen er. Maar of ze het goed kunnen onderbouwen vraag ik me nog steeds af. Tot nu toe nog steeds niet onder de indruk van de aangevoerde argumenten in: [RT-D] Waarom rijden met bit?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:19

Nou volgens mij zijn de meeste daar niet tegen bitloos hoor, er zijn er een aantal die zelf wel aangeven met bit te (blijven) rijden, maar dat wil niet meteen zeggen dat ze anti zijn.