Citaat:
Dat is wel een beetje heel kort door de bocht, Baucher wilde een duidelijk, begrijpbaar systeem ontwikkelen voor de dressuur van alle paarden wat aantoonbaar werkte. Hij leefde in de tijd dat de wetenschap zich serieus begon te ontwikkelen en dat men op zoek was naar verklaringen (feiten) waarom dingen wel of niet werken. Overigens is een van de oefeningen die Baucher reed en toendertijd door de Duitsers als een circus truuk werd gezien, nl. de galopswissels om de pas, nu nog gebruikelijk om te rijden dacht ik
Zoals ik het lees, waren het kunstjes.
Het gaat niet eens zozeer om de oefeningen (al komen achteruit galopperen en de spaanse pas in draf niet een proefje voor)
Deze kunstjes zijn nl nogal tegennatuurlijk, mijn veulen van 3 weken oud sprong de ene wissel na de andere en draaide prachtige pirouettes en liep schouderbinnenwaarts langs het draad, maar die heb ik nog nooit achteruit zien galopperen!
Het gaat om de manier van aanleren, gebeurt dit ter gymnastisering van het paard, dus zit er een duidelijke opbouw in en heeft het waarde?
Of gaat het idd om een aangeleerd kunstje?
Ik kan nl mijn Shetje ook best leren te piafferen.
Citaat:
Niet Shan maar ook een Baucherist dus ik wil deze vragen wel beantwoorden;
Shan is geen baucherist!
Citaat:
Daarnaast is het systeem van Sjef Jansen nogal geinspireerd op het werk van Baucher zou ik zo zeggen ( en dan vooral op wat in de wandelgangen Baucher's First Method wordt genoemd) en dat vind je blijkbaar niet vreemd hoewel je niet weet waar het op gebaseerd is.
O,ja dat is het zeker, Sjef kent zijn klassiers!
Maar het is net wat je zegt erop gebasseerd.
Citaat:
Ik rij al zo'n dertig jaar en start niet in de sport (geen tijd, zou het wel willen doen juist om te laten zien dat er nog meer invalshoeken zijn). Ik weet niet wat 'gewoon rijden' is,maar ieder systeem is zo goed als de ruiter die het uitvoert denk ik. Ikzelf rij op deze manier omdat ik het een hele logische, verantwoorde en doordachte manier van rijden vindt, die je heel erg bewust maakt van de dosering en het weglaten van je hulpen en van de anatomie van je paard.
Dat je niet in de sport rijdt kan me niet schelen, maar dan kan je misschien nog wel een niveau aangeven.
Wat betreft de vetgedrukte zin: Die begrijp ik niet helemaal!
Als het goed is ben je met 'gewoon' rijden ook bezig met het doseren en weglaten van hulpen en met de anatomie van het paard, daar zie ik geen verschil.
Kortom ik begrijp nog steeds niet waarom iemand kiest voor zo'n stroming!
Het enige wat ik altijd zie van deze stromingen is travers, piaffe, passage enz enz.
Zelfs op je Avator probeert er een paard te piafferen.
Ik zie nooit iemand in een normale arbeidsdraf aan het werk met een fijn nagevelijk paard in de comfortzone.
Dus waar ik vooral benieuwd naar ben dat is niet die verzameling zijgangen ed. maar meer in:
Hoe rijdt je je paard nu eigenlijk, je stapt op en je begint te rijden. Hoe ziet de opbouw van zo'n trainingssessie er dan precies uit???
Hoe oud is dat paard en hoe heb je hem de basis bijgebracht en vooral wat houdt die basis dan in?