2 x perdag rijden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

2Morrow

Re: 2 x perdag rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 17:24

Oja dat kan best hoor,
Het paard van een stalgenootje was zwanger waardoor ze niet kon rijden.
Dus nam ze mijn paard regelmatig overdag mee naar het bos. Terwijl ik in de avond zelf ook ging rijden.
Heb nooit meegemaakt dat ze iets had van o moet ik alweer lopen. Dus na mijn idee kan het geen kwaad zolang je veel afwisseling bied.

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 17:29

Ik heb laatst ook een x 2 gereden op een dag, 'sochtend een lekker buitenritje en savonds een half uurtje les! Mijn pony vond het helemaal niet erg, alleen zou ik het de volgende x andersom doen. Eerst in de bak en daarna naar buiten.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 19:05

Voor het paard zal het geen kwaad kunnen, denk idd dat ie er best een goede conditie van krijgt, maar meestal is het toch wel lastig om 2x per dag de tijd te vinden om je paard te rijden (en dus te zadelen en na te verzorgen)..

2 keer kan dus in mijn ogen prima, maar zelf geef ik de voorkeur aan 1 keer per dag.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 08:25

Ik rij regelmatig twee keer per dag omdat ik twee paarden heb, maar ik merk wel dat het tweede uur eigenlijk een verloren uur is.
Het is niet alleen de concentratie van het paard, maar ook je eigen concentratie die afneemt.

Mezzelune

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:21

Ik denk ook dat het voor een paard geen kwaad kan. Denk alleen dat het dan voor zowel jou als 't paard leuker is om wat afwisseling te hebben, dus niet elke dag 2x dezelfde training afwerken..

yoannaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 15:00

ik zou het een beetje onnodig vinden om 2 keer per dag te rijden.
oke, als het echt is voor wedstrijden enz. dan zou het nog zo gek niet zijn

eszip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 15:01

Tuurlijk kan dat! Ligt er maar net aan aan wat ze gewend zijn. Nu pak je hem 1 x per dag. Nou en straks als het vakantie is 2x. Geef hem de tijd om hem er aan te laten wennen en zijn conditie op peil te krijgen en het is alleen maar leuk voor jullie en voor je paard. Ik zie geen enkel probleem! Je kan nou niet allemaal 5 paarden hebben bij wijze van en dan is dit toch een goede oplossing;)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 15:08

Anoniem schreef:
SteffiiY schreef:
een paard met conditie zou dit best aankunnen, en ik vind het niet zielig.
maar wat is het nut ervan.

het nut wat mijn vader zij was meer condietie op bouwen aangezien ik het zelf niet fijn vind om langer als 1,5 uur achter elkaar door te rijden. en dus als je sochtends een uurtje rijd en dan savonds een uurtje houd je veel conditie zonder heel lang te moeten rijden. waardoor je o wedstreid beter en langer los kan rijden bijv. zonder dat hij moe is tijdens de proef (zelf rijd ik geen wedstreiden)

Beetje overbodig..

Jij gaat om je conditie op te bouwen toch ook niet 2 x per dag naar een sportschool Clown

Straks wordt het TEveel ineens en krijg zij vermoeite/ver zeurde spieren.)(als alles te snel en te hard gaat..)
Of iets in die richting.. Knipoog

En als e het voor conditie doet moet je het ook altijd blijven doen.

Want stel dat jullie beiden gewent zijn aan 3 uur per dag te rijden, en jij denkt dat het goed is, dan ga je bewijze van weer terug naar anderhalf uur dan daalt natuurlijk zn conditie ook weer..snapje? Haha!

Het zou misschien wel kunnen, maar ik zie het nut er niet van in,net of iedereen die wedstrijden rijden 2 x perdag het zelfde paard rijd Haha!

Succes

speciallover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:26

Elke zomer ga ik een week op instructieweek en dan moet ze
ook 2 keer per dag rijden, kan ze prima tegen. Ik heb er eigenlijk
geen tijd voor, maar het kan best met haar conditie. Als het geen
abnormaal zware trainingen zijn vind ik dat het kan.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:55

Het kan best ja,
maar ik gun mijn paard ook een beetje tijd voor haar eigen.
Ik vind een keer rijden op een dag genoeg hoor?
Tja, en mischien als het dan écht zo slecht ging kun je het altijd nog een keer proberen tog?

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 18:52

Hangt af van de conditie maar kan wel. Toen ik op kamp was reden we ook 2x per dag. Hij heeft genoeg conditie ervoor maar de laatste dag toen we weer voor de 2e keer gingen had hij er niet zoveel zin meer in.

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 21:37

Mijn vader zegt dat ook altijd.
Dan kan me zus eerst een buitenrit en dan ik nog gaan rijden, maar doe ik mooi niet.
Ik vind het wel kunnen, maar mijn pony heeft er niet de kracht voor om 4 uur te gaan rijden. Want me zus rijd meestal 2 á 3 uur buiten.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 13:51

als ik tijd heb rij ik altijd 2 keer per dag me paarden, puur omdat mijn paard niet veel buiten kan komen, want hij heb nog te veel hengsten gedrag inzich en liever niet in een kudde met merrie's er bij dan Tong uitsteken en verder maakt het voor hem niet zo veel uit hoor, in het wild lopen ze ook ongeveer 70 km per dag, dus 2 keer rijden kan die best hebben.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 13:59

Ik vind dat het goed kan. Het is zelfs goed voor een paard, beter dan de hele tijd op stal in ieder geval. Zeker als het om verschillende ruiters gaat. Want afwisseling is erg belangrijk! Elke dag dressuur rijden vind ik al teveel hetzelfde, laat staan als dat 2 keer per dag gebeurd. Als een paard 2 keer per dag gereden wordt, zorg dan wel dat de trainingen verschillend zijn. Dus dressuur, springen, buitenrit. Ook dressuurtrainingen zelf kun je afwisselen. Oefen de ene dag meer op het rechtrichten bijvoorbeeld, en de andere dag meer op tempo controle.
Let op; ik noem maar een voorbeeld. Niet dat als je op tempo richt, het paard dan gelijk niet meer recht hoeft te zijn. Maar als je je op het ene meer richt krijg je al verschillende trainingen en blijft het voor het paard ook leuk.

Neantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 15:16

Twee keer per dag rijden lijkt mij vrij veel maar als het paard het aan kan lijkt het mij geen probleem, het licht er natuurlijk ook aan hoelang je rijd, een half uur een uur??

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 15:25

2x per dag een uur trainen is natuurlijk zwaarder dan buitenrit, maar (en ik weet niet of ik nou de enige ben die hieraan denkt?) vroeger liepen de paarden toch hele dagen rond? en endurance paarden lopen soms toch ook meer dan 6 uur op een dag? ik zie het probleem van 2x rijden niet zo, eigenlijk. Ik rijd vaak genoeg 2x per dag. Bloos

edit: typfoutje

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 22:25

Ik wilde dat ik de tijd had.... Paard wordt er zeker niet minder van als je het maar opbouwd en een logisch trainingsschema aanhoudt.

Als ik tijd zat had zou mijn schema er ongeveer zo uitzien:
1e dag 1e sessie: loswerken en basiswerk 2e sessie zware dressuurtraining (veel verzameling, lastige oefeningen)
2e dag 1e sessie: loswerken en basiswerk 2e sessie rustige buitenrit met veel stapwerk op het harde
3e dag 1e sessie; loswerken en basiswerk 2e sessie springen van lijntjes/parcourtje
4e dag 1e sessie; loswerken en basiswerk 2e sessie zware dressuurtraining
5e dag 1e sessie; loswerken en basiswerk 2e sessie souplesse trainen met balkjes en wat in-uitjes
6e dag 1e sessie; loswerken en basiswerk 2e sessie longeren of buitenritje met wat sprintjes in galop
7e dag 1e sessie; lange ontspannen buitenrit

Dromen Heb toch geen tijd en mijn paard staat ook graag in de wei. Clown

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:07

ik rijd bijna altijd 2 keer op een dag. meestal 'sochtends en 's avonds. in de ochtend meestal dressuurtraining en in de avond een buitenrit of rustige arbeid. mijn paard ziet er super uit en heeft een goede conditie. ze vind het zelfs leuk om te werken dus ik doe haar alleen maar een plezier mee. de rest van de dag staat ze lekker op de wei.

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:03

Natuurlijk kun je het doen. Een ruiter leert er heel veel van. Maar een paard kan zich langzamerhand gaan vervelen, en minder presteren. Zorg dus voor veel afwisseling. Het is niet echt mijn keus om met één paard 2 keer per dag te gaan rijden. Rijd dan 2 paarden per dag. Dat is meestal beter voor ruiter en paard.

Maar als je echt een paard hebt die veel beweging nodig heeft, zal ik het wel doen.

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:00

jaa tuurlijk , kan je altijd proberen.
ik heb laatst ook (blijkbaar) voor de tweede keer mijn
fries gereden. Ze waren met de koets weggeweest.
en ik had helemaal niet door dat weg waren geweest.
dus ik kwam daar, en ik zadelde haar op. maar ze was wel
wat slomer als normaal Tong uitsteken

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:07

We doen het ook wel eens, 2 keer op een dag rijden. Eerst 's morgens een uur les en dan 's middags een buitenrit van 1 1/2 uur - 2 uur. Paard heeft er geen probleem mee. Niet zo heel vaak, een enkele keer in het weekend. Dan is ze op de buitenrit al lekker los. En inderdaad manegepaarden lopen vaker 2 uur (of meer) op een dag. Bij ons ook. Eerst een uur in de kinderles en dan 's avonds nog een uur bij de volwasenen. Of de ponnies, 2 uur achterelkaar in kinderlessen.

Elisaburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 07:48

het kan best wel.
maar, rijd je altijd een uur? bedoel, je kunt ook 2 x iets korter kunnen rijden. Het kan wel hoor!
maar misschien is dat ook wel handig, dan kun je eerst iets oefenen en dan de 2e keer rijden op een dag dat weer gaan doen,.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 07:51

Ik heb een achtjarige Hannoveraanse merrie gehad die ik op de dag dat ik les met haar had, s'morgens al een half uurtje reedt omdat ze s'avonds anders veel te heet was. Die merrie kon uren door gaan en had gewoon grenzelose energie.
Reed ik haar s'morgens niet, dan was ze s'avonds veel te afgeleidt en was er weinig met haar te beginnen. (En ja, ze kwam ook buiten Clown ) Je kon haar 4 uur in het bos flink rijden en dan liep ze bij thuiskomst nog te stuiteren.

Je moet het natuurlijk wel doseren, dus niet 2 keer leegrijden als het ware, maar lekker losrijden en loswerken.
Bij mijn andere paard hoefde ik dit trouwens niet te doen. Die had dan s'avonds zijn tong op z'n knieeen gehad Clown

petsboem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:03

Natuurlijk kan dat, maar 2x anderhalf uur is te lang. Doe dan liever 2x een kwartiertje, heeft veel meer effect.

I_Love_Kyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:00

:S beetje overdreven, je vader wil je gewoon de Z in stampen .. Verdrietig