Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Knuffeldier

Re: Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:50

Ik ben het met hc eens. Daarbij moeten we ook niet vergeten dat paarden net zoveel verschillende karakters kunnen hebben als mensen. Er zijn allemansvrienden, en je hebt de verlegen typjes die eerst de kat uit de boom kijken. Er zijn mensen die maar ergens binnen stappen en met ieder nieuw persoon vrienden worden. Er zijn ook mensen die de vertrouwdheid van hun huis niet uit durven.

De beide uitersten zie ik bij mijn paarden. Ik ken ze beiden vanaf hun geboorte en heb ze van die tijd af aan ook opgevoed. Er is geen verschil in opvoeding, leefomgeving, kwalitijd of wat dan ook. Toch is de één een absoluut allemansvriendje. Het allerliefst ontmoet ze vele nieuwe gezichten. Mens, dier... maakt niet uit. Er rijdt een meisje op haar en zonder me er een moment druk om te maken laat ik haar met het paardje op pad gaan.

Mijn andere paardje is heel erg aan mij gehecht. Zodra er iemand anders naar de wei komt lopen kijkt hij argwanend. Hij zal niemand kwaad doen, maar zoals hc het treffend omschrijft: hij zal niet investeren in een band met een ander. Ik zal het hem ook niet aandoen een ander zonder mij met hem op pad te laten gaan. Zelfs nu ik hoogzwanger ben en niet in zijn buurt kan zijn (verhuisd, paardje kan pas over een paar maanden naar me toe komen. Geloof me, tranen met tuiten af en toe omdat ik vooral hem mis en weet dat hij mij mist... maar gedachten zijn sterk). Ik heb wel een ander met hem laten wandelen, ik mee op de fiets (kon al niet meer zo snel of ver lopen), en dan nog kruipt hij bij mij op de bagagedrager, gewoon om mijn aanwezigheid te voelen. Gelukkig heb ik iemand gevonden die hem komt knuffelen en poetsen, hem alle tijd geeft en zijn karakter waardeert en vooral respecteert. Rijden zal ze niet op hem, maar hij krijgt in elk geval de aandacht die ik hem nu even niet Verdrietig kan geven.

(hc: prachtige site, heb hem net met volle aandacht gelezen. Das dan weer het voordeel van hoogzwanger zijn en niet heel veel meer kunnen dan op de bank zitten Knipoog)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:51

Ik denk dat het net zo belangrijk is dat je de persoonlijke ruimte van een paard respecteert dan andersom. Hoewel sommige paarden daar duidelijk meer waarde aan hechten dan andere.

Het irriteert mij weleens hoe vanzelfsprekend het voor mensen is dat ze maar alles met een paard mogen doen: berijden, aan de hoeven zitten, kokers schoonmaken. Dat zijn wel dingen die je moet verdienen naar mijn idee.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:55

mijn paard zal nooit bok of iets dergelijks om je doelbewust af te werpen maar je moet wel weten hoe je hem moet rijden; er zit echt wel een gebruiksaanwijzing bij(net zoals bij meerdere paarden)
er zijn idd maar weinig mensen (2) naast mij die er redelijk mee kunnen rijden
de rest vind het na 1 keer proberen wel genoeg op mijn paard Knipoog

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:01

Huertecilla schreef:
Voor een gehecht paard is berijden door een vreemde gewoon ongewenste intimiteit.
Bovenstaande kan je als goed minnaar inherent niet willen en als goed ruiter evenmin.

Heb het topic eens doorgelezen (met mijn pony in het achterhoofd)en deze opmerking omschrijft het gevoel beste.....

Er kan absoluut een ander op mijn tinker maar als ik hem dan zie lopen...weet ik echt 100% zeker...daar doe ik hem geen plezier mee(kontje wegdrukt en een puntneusje Koe )
Dus heel erg makkelijk,ik rij hem en anders niemand.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:03

HannahFrouk schreef:
Ik denk dat het net zo belangrijk is dat je de persoonlijke ruimte van een paard respecteert dan andersom.Het irriteert mij weleens hoe vanzelfsprekend het voor mensen is dat ze maar alles met een paard mogen doen: berijden, aan de hoeven zitten, kokers schoonmaken. Dat zijn wel dingen die je moet verdienen naar mijn idee.

Vind je ? Het doel dat een paard heeft, heeft hij te accepteren dat er in zijn persoonlijke ruimte wordt gerommeld en naar mijn idee behoort een paard dat in zéér grote mate te accepteren door wie dan ook. Door wat wíj doen met het paard, en ook behoren wij hem dit te leren accepteren moet het paard dit accepteren. Het werkt alleen maar in het paard zijn nadeel als je zomaar accepteert dat hij lelijk tegen anderen doet of hem niet blootstelt aan gevaar/ ander contact.

Bovendien schijnen sommige het hier wel als een soort eer te vinden dat een paard een ander niet op of nauwelijk op z'n rug doelt (hoewel dat hier en daar zeker wel flink aangedikt is). Ik zou m'n ogen uit m'n kop schamen en er zeker niet over pogen. Je beperkt de toekomst van het dier enorm, want stel dat het wel zo zal zijn. Waar denk je dat zo'n dier terecht komt als je hem gewongen moet verkopen (en dan ook niet aankomen met dat gebeurt niet: Zeg nooit nooit!) Niemand die een onrijdbaar dier wilt hebben. Enkeltje slager lijkt mij eerder de toekomst voor zo'n dier. Schep daar maar eens over op.. Scheve mond

Cars schreef:
Er kan absoluut een ander op mijn tinker maar als ik hem dan zie lopen...weet ik echt 100% zeker...daar doe ik hem geen plezier mee(kontje wegdrukt en een puntneusje Koe )
Dus heel erg makkelijk,ik rij hem en anders niemand.
Jij bent het dus het type die ik al eerder aanhaalde. Je verwacht dat een ander zo op je paard weg rijdt en dan precies weet hoe de knopjes werken. Helaas, dat werkt haast niet. Het is de eerste keer altijd even aan voelen hoe de ander is. De tweede keer zal het er al heel anders uit zien. Ja

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:14

Huertecilla schreef:
Het enige punt wat ík probeer te maken is dat een paard dat een hechte band met een mens heeft een ander gewoon niet wíl.

Wat je hier stelt is gewoon niet waar. Zo denkt een paard gewoon niet. Als een paard te maken krijgt met een nieuwe ruiter/nieuwe situatie gaat het zich daar aan aanpassen omdat het dat WIL, omdat dat aangeboren gedrag is van een paard, een natuurlijke reactie. Als je wil weten waarom dat zo is verwijs ik je naar het terrein van de evolutionaire ecologie. Alleen door te kijken naar het milieu en de omstandigheden waaraan het paard door een lange evolutiegeschiedenis is aangepast kun je fundamentele inzichten krijgen in het hoe en waarom van het gedrag. Een handig boek hierbij is De aard van het Paard van Stephen Budianksy.

'Studeer en leer, of niet' Cool Knipoog
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 05-08-08 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:15

Sammy, ik denk dat jij de nadruk die ik wilde leggen er niet helemaal uit haalt (althans dat hoop ik).

Wat ik ermee bedoel is dat je altijd met respect en begrip met een paard moet omgaan. Wat ik soms zie is dat mensen het helemaal vanzelfsprekend vinden dat een paard alles accepteert, ze reageren geergerd als een paard iets niet doet of niet snapt en beginnen dat dan maar meteen af te straffen voor ze uberhaupt in de gaten hebben wat er aan de hand is.

Als je paard staat te stuiteren bij het afspuiten KAN het natuurlijk zijn dat het een rotpaard is dat niet wil luisteren, dat z´n dag niet heeft en dat even flink aangepakt moet worden.

Maar het kan ook zijn , dat de kraan per ongeluk op heet staat en dat je paard je dat duidelijk probeert te maken.

DAAR heb ik het bijvoorbeeld over.

Je paard moet (uiteindelijk) naar jou (leren!) luisteren, maar omgekeerd moet jij net zo goed naar je paard luisteren.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:30

HannahFrouk schreef:
Ik denk dat het net zo belangrijk is dat je de persoonlijke ruimte van een paard respecteert dan andersom. Hoewel sommige paarden daar duidelijk meer waarde aan hechten dan andere.

Het irriteert mij weleens hoe vanzelfsprekend het voor mensen is dat ze maar alles met een paard mogen doen: berijden, aan de hoeven zitten, kokers schoonmaken. Dat zijn wel dingen die je moet verdienen naar mijn idee.

Dat is ook maar hoe je als mens met je paard omgaat. Die van mij staat altijd los. Als ie iets niet wil verdwijnt ie vanzelf zijn stal wel in.... Dat is zijn veilige plek en zijn ''huis'' die betreed ik ook niet als hij erin staat. Doe ik het wel, mept ie mij echt de stal niet uit, maar dan is zijn ''veilige'' plek weg.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:33

Huertecilla schreef:
Al met al vind ik dit topic een ontluisterende ervaring
Koop dan toch een brommer zeg als het individu van het paard niet belangrijk is, als je niet in een hechte band wil investeren.

hc

Ik denk dat dit voor 75% van paardrijdend volk is, en dus eigenlijk een onzinnige insteek. Daarbij kan er niemand bij elkaar in de ''stal'' kijken, dus kunnen we ook niet oordelen of er wel of niet geinvesteerd wordt in een band.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:37

Hannah, dat heb ik er niet uitgehaald.

Ik spuit benen trouwens altijd met koud water af Cool

Maar deels vind ik wat jij aanhaalt óók een vanzelfsprekendheid. Elk paard is individu en zeker geen robot en ik verwacht heus niet dat bijv. elk paard zo stil staat als die van mij op de wasplaats bij het afspuiten (met acceptabele temperatuur van het water Haha! ). Van een jong paard al zeker niet, maar wat ik wel verwacht is dat ze dit uit eindelijk wél gaan doen. En de een zal dit sneller gaan doen dan een ander. Lachen
Laatst bijgewerkt door Sammie op 05-08-08 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:37

Carmenn_ schreef:
Ben het er totaal niet mee eens.

Edit; Een goeie ruiter voelt paarden aan. En er is altijd wel iemand die hetzelfde met het paard om gaat als jij. Lachen

Ik denk ook dat er maar weinig paarden zijn die maar met 1 ruiter door de deur kunnen.
Maar ik geloof niet dat er iemand te vinden is, die dezelfde combi zal zijn als mijn paard en ik samen. Haha!
Kan niet, ieder mens is uniek, ieder paard is uniek, dus iedere combi is uniek. Ik zal diegene wel eens tegen willen komen dan. Haha!
En dan kijken hoe mijn paard daarop reageert....... Altijd interessant. Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:39

Ik geloof dat je het woord combinatie verkeerd gebruikt, Nadya Knipoog Een combinatie is iets bestaand uit minstens 2. Dus dat is in dit geval altijd uniek. Ik ben met paard x een andere combinatie dan met paard y. Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:42

Sammie schreef:

Maar deels vind ik wat jij aanhaalt óók een vanzelfsprekendheid. Elk paard is individu en zeker geen robot en ik verwacht heus niet dat bijv. elk paard zo stil staat als die van mij op de wasplaats bij het afspuiten (met acceptabele temperatuur van het water Haha! ). Van een jong paard al zeker niet, maar wat ik wel verwacht is dat ze dit uit eindelijk wél gaan doen. En de een zal dit sneller gaan doen dan een ander. Lachen

Nee dat is geen vanzelfsprekendheid, dat is je paard de mogelijkheid geven om weg ta gaan als hij iets vervelend vind of iets gewoon weg niet begrijpt.

Die van mij staat ook niet stil. Die draait zich ook wel eens om, om door het raampje naar buiten te loeren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:43

Mijn paard en ik zijn een combinatie. En mijn paard met een ander zijn weer een andere combinatie. Dat bedoel ik toch gewoon? Knipoog

Wil degene die denkt hetzelfde te zijn met mijn paard wel eens ontmoeten. Lijkt mij stug, maar kom maar op. Haha!
Wat overigens niet wil zeggen dat een ander ook niet prima met mijn paardje overweg kan. Haha!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:47

Sammie schreef:

Dit is juist met wat ik bedoel dat je dat respect moet verdienen.
Als je een paard het gewoon netjes bijbrengt, dan zal (bijna) ieder paard het ook netjes leren.
En ondertussen bouw je ook nog aan een goede band met je paard, omdat hij/zij je steeds meer leert vertrouwen (b.v. in dat water niet bijt).

By the way, er bestaan nu eenmaal spoelplaatsen met kranen met heet en koud water. En het KAN weleens voorkomen dat iemand het laatst de hete kraan uitdraait (hetgeen niet erg slim is maja).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:48

Met Nadya eens, elke combi is uniek.
Maar dat hoeft idd niet beter of perse slechter te zijn

Maar een paard dat een ander niet duld... lijkt me dat er heel wat mee mis in het vertrouwen naar mensen toe dan.. niet hetgeen wat je graag wilt imo Lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:50

WinBinChes schreef:
Ik denk dat dit voor 75% van paardrijdend volk is, en dus eigenlijk een onzinnige insteek. Daarbij kan er niemand bij elkaar in de ''stal'' kijken, dus kunnen we ook niet oordelen of er wel of niet geinvesteerd wordt in een band.

Ik denk ook dat het gros van de paardeneigenaren/verzorgers in Nederland de beste bedoelingen hebben met hun paard, en dus ook wel investeren in een band ermee. Maar daarvoor moet je wel enigzins in staat zijn het gedrag van een paard op een juiste manier te interpreteren, en dat kan gewoon niet iedereen. In hoeverre je dat kan zal bepalen hoe goed je met paarden om zal kunnen gaan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:52

jasmijn78 schreef:
Ik denk ook dat het gros van de paardeneigenaren/verzorgers in Nederland de beste bedoelingen hebben met hun paard, en dus ook wel investeren in een band ermee. Maar daarvoor moet je wel enigzins in staat zijn het gedrag van een paard op een juiste manier te interpreteren, en dat kan gewoon niet iedereen. In hoeverre je dat kan zal bepalen hoe goed je met paarden om zal kunnen gaan.

Yep, mee eens. Ja

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:54

Hm, sorry maar ik zie ZAT mensen die daar juist helemaal niet in investeren, die alleen maar zadelen, opstappen en hupsakee. Dat ze daar best goede bedoelingen mee hebben dat zal best. Maar dat ze `dus` ook investeren in een goede band, nee ik denk niet dat dat noodzakelijkerwijs altijd samengaat.

WinBinChes

jasmijn78 schreef:
WinBinChes schreef:

Ja zo bedoel ik het eigenlijk meer. Helemaal mee eens.

WinBinChes

HannahFrouk schreef:
Hm, sorry maar ik zie ZAT mensen die daar juist helemaal niet in investeren, die alleen maar zadelen, opstappen en hupsakee. Dat ze daar best goede bedoelingen mee hebben dat zal best. Maar dat ze `dus` ook investeren in een goede band, nee ik denk niet dat dat noodzakelijkerwijs altijd samengaat.

Zucht, lezen, wie heeft het over iedereen en allemaal?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:55

HannahFrouk, ik zie inderdaad ook dat het gros totaal niet investeert in die band. Vandaar dat ik zoveel verzoeken krijg om te komen helpen (tegenwoordig kun je me daarvoor inhuren Knipoog ).

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:55

mijn oude pony was een pony waar er maar 1 op kon rijden, zo gauw als dr iemand anders op ging ging die alleen maar racen Knipoog

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:56

WinBinChes schreef:
HannahFrouk schreef:

Zucht, lezen, wie heeft het over iedereen en allemaal?

`Het gros` betekent doorgaans `de meeste`. Dat is dus heel veel.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:58

Iedereen, maar dan ook iedereen (met een klein beetje ervaring) kan op mijn paard rijden...........alleen een buitenrit is volledig voor eigen risico (mag wel, de voorwaarde is dat ik int testament sta Duivel )