"Een goede ruiter kan op elk paard rijden"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Orchidee21

Re: "Een goede ruiter kan op elk paard rijden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:23

Ik kan echt op elk paard stappen.
kan zijn dat ik er ook binnen enkele seconden af lig.. Kan het vaak goed vinden met alle type karakters van de paarden. Tis alleen ff opletten welk fijngevoelige viervoeter onder je kont zit en wat je daar wel en juist niet bij moet doen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:23

pinuts schreef:
ik ken ook genoeg die met alle geweld op elk paard stappen, en dan het superspannend vinden dat dat beest bokt en gek doet, maar rustig rijden, ho maar.. Maar ze stappen dr wel op.. maar rijden.. kunnen ze niet echt (tsjah, ze blijven zitten..)

dan kan je beter niet opstappen............ lijkt me, want als je dan toch opstapt dan moet het wel beter worden en niet slechter

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:24

ik kan met zekerheid bevestigen dat deze stelling voor geen meter klopt Clown
ik heb 4 jaar als enige ruiter op mijn laatste verzorgpaard gereden, ik was dagelijks daar, gemiddeld door de week een 4tal uur, in het weekend van s'ochtens tot s'avonds. de band die wij 2 hadden, daar kwam niks of niemand tussen. we hebben er wel voor moeten knokken, maar dat deden we met plezier.

niemand anders die ze nog op haar rug liet, vooruit ging ze wel als ze er een keer opgeraakt waren, maar à la rodeo dus of je dat rijden kan noemen...

maakt dit mij nu zo een goede ruiter? neen, er zijn er immens veel die veel beter rijden en hopen meer talent hebben dan mij. ik heb ook absoluut niet de pretentie om te beweren dat ik zomaar op eender welk paard kan gaan rijden.
maar wij hadden wel een band, en dat maakte ons als duo zo speciaal, én die band maakte net dat zij niemand anders meer op haar rug liet, én het ging zelfs zover dat ik op een ander paard absoluut niet meer kon rijden.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:24

tsjah, sommigen denken te kunnen vechten met het paard en dan te winnen. Als dat niets opleverd, stappen ze wel op een ander:)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:26

pinuts schreef:
tsjah, sommigen denken te kunnen vechten met het paard en dan te winnen. Als dat niets opleverd, stappen ze wel op een ander:)

als ik denk te moeten gaan vechten stap ik niet op........... dan is er vast wel een andere handige ruiter die wel met dat paard overweg kan........

het rijden van lastige paarden is compromissen sluiten, niet vechten

Urielle

Maar bedoelen jullie met rijden dan dat je hem rondgestuurd krijgt of dat je het paard ook kunt verbeteren? Zoals de foto van Kim, heel leuk, maar ik heb geen voor en nafoto dus geen idee of het paard beter onder je is gaan lopen Knipoog Dat je er mee rondgestuurd komt mag ik aannemen met al jouw ervaring Knipoog
Zo heb ik jaaaaren geleden voor de ORUN twee hele goede paarden geloot, die allebei onder mij slechter gingen lopen dan onder hun eigen ruiter. Ik kom met veel paarden wel rondgestuurd, maar ik ben geen goede ruiter, ik kan alleen slecht gereden paarden verbeteren, verder heb ik geen greintje ruitergevoel.

Anoniem

dat zijn dan ook geen goede ruiters pinuts
Wat kiwiko al eerder zei lef en kunnen hebben niets met elkaar te maken.
Die ruiter die jij opnoemt heeft een grote dosis lef...maar fijn rijden...nee niet eens misschien... dus absoluut geen goede ruiter

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:28

KiWiKo schreef:
pharagirlke schreef:
Denk dat mensen eens in een spiegeltje moeten kunnen kijken. Ben het hier geheel met je eens, heb inmiddels geleerd dat ik maar een matige ruiter ben en dat er een hele hoop jongere ruiters al veel beter rijden dan mij...Tja so be it. Ze hebben simpelweg meer feeling en talent, ere wie ere toe komt.

En zo is het............ het is PVD dat ik zo gruwelijk veel vlieguren heb gemaakt, en dat ik door schade en schande geleerd heb om handig te worden........... maar als ik talent had gehad EN al die vlieguren dan had ik nou in Bejing gezeten Lachen ......... maar helaas ik ben slechts handig geworden omdat ik heel veel uren op een paardenrug heb doorgebracht.......... zonder enig talent overigens Lachen Lachen

Ik heb ooit een stagaire gehad........ kind was 16, en die kon technisch een heel stuk beter rijden dan ik........ gewoonweg omdat ze het in haar vingers had.....

Ik heb het moeten leren, zij had het........... nah daar sta je dan als stagebegeleider Clown

Ken het. Heb in mijn pony-tijd tegen Mieke Mommen gereden...Ik zat keihard te werken elke dag, zij reed een pony 1x per week die overige dagen mocht doen wat ie wilde met een 8 jarige (rennen met kop in de lucht enz) en reed daar wedstrijd mee en ze deed het gewoon...Geen gedoe, gewoon rijden. En reken maar dat ze won...Tja, ik heb daar geregeld jaloers naar staan kijken maar heb het onderhand geaccepteerd dat ik 2 jaar nodig heb voor een paard dat zei op twee maanden voor elkaar zou hebben Clown

Kim, als ik jouw wijsheid nog eens kreeg van paarden waarmee ik moet vechten over te laten aan andere Clown Had me een hoop problemen bespaart Clown
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 04-08-08 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 17:28

krak schreef:
ik kan met zekerheid bevestigen dat deze stelling voor geen meter klopt Clown
ik heb 4 jaar als enige ruiter op mijn laatste verzorgpaard gereden, ik was dagelijks daar, gemiddeld door de week een 4tal uur, in het weekend van s'ochtens tot s'avonds. de band die wij 2 hadden, daar kwam niks of niemand tussen. we hebben er wel voor moeten knokken, maar dat deden we met plezier.

niemand anders die ze nog op haar rug liet, vooruit ging ze wel als ze er een keer opgeraakt waren, maar à la rodeo dus of je dat rijden kan noemen...

maakt dit mij nu zo een goede ruiter? neen, er zijn er immens veel die veel beter rijden en hopen meer talent hebben dan mij. ik heb ook absoluut niet de pretentie om te beweren dat ik zomaar op eender welk paard kan gaan rijden.
maar wij hadden wel een band, en dat maakte ons als duo zo speciaal, én die band maakte net dat zij niemand anders meer op haar rug liet, én het ging zelfs zover dat ik op een ander paard absoluut niet meer kon rijden.

Nu probeer je de stelling te ontkrachten met als argument jezelf. 1 ruiter. Sorry maar ik vind het weinig imponerend. Ik heb het topic niet geopend om mensen te vragen naar de bijzondere band met hun paard, ik wil graag een discussie voeren die ook nog enigszins wat om het lijf heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:28

ik bedoel daarmee verbeteren.

Maar...niet elk paard is de eerste keer al te verbeteren. Of maar in weinig.
Maar een goede ruiter voelt dat aan, gaat dat dan ook niet opzoeken...doet die wel de keer daarop Lachen

Championn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:31

Ik weet zeker dat ik op elk paard kan stappen.
Dit komt vooral door de paarden die ik op dit moment rij,ze zijn allemaal totaal verschillend..
O.a Fjord,KWPN'er , Arabische-hengst.
Op elk paard kunnen rijden hoeft niet gelijk te betekenen dat je ook echt rijdt,naar mijn idee.
Je kan erop zitten,en niks doen. Maar je kunt ook het paard goed rijden,en elk paard ook echt verbeteren.
Als dit laatste goed zit,kun je naar mijn idee pas echt op elk paard rijden

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 17:31

runningkawa schreef:
ik bedoel daarmee verbeteren.

Maar...niet elk paard is de eerste keer al te verbeteren. Of maar in weinig.
Maar een goede ruiter voelt dat aan, gaat dat dan ook niet opzoeken...doet die wel de keer daarop Lachen

Ja

@ Urielle: dat heb ik expres in het midden gelaten omdat ik de discussie open wilde houden voor zowel de ruiter die eenmalig op een paard stapt en er net als met ieder ander paard zo mee wegrijdt als voor de ruiter die vaker dezelfde paarden rijdt en traint e.d.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:32

Urielle schreef:
Maar bedoelen jullie met rijden dan dat je hem rondgestuurd krijgt of dat je het paard ook kunt verbeteren? Zoals de foto van Kim, heel leuk, maar ik heb geen voor en nafoto dus geen idee of het paard beter onder je is gaan lopen Knipoog Dat je er mee rondgestuurd komt mag ik aannemen met al jouw ervaring Knipoog
Zo heb ik jaaaaren geleden voor de ORUN twee hele goede paarden geloot, die allebei onder mij slechter gingen lopen dan onder hun eigen ruiter. Ik kom met veel paarden wel rondgestuurd, maar ik ben geen goede ruiter, ik kan alleen slecht gereden paarden verbeteren, verder heb ik geen greintje ruitergevoel.

hier heb je wel een goed punt Lachen het paard op de foto was een jaar niet onder het zadel geweest, en zal dit het komende jaar ook weer niet zijn Knipoog

een paard beter maken werk bij de simpele dieren met de standaard problemen wel, dat is geen probleem...... maar bij de meer gecompliceerde paarden met hun meer gecompliceerde dingen heb je toch echt wel een paar dagen nodig....... de eerste keer stuur je ermee rond maar dan bevestig je nog niks Knipoog

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:38

Wel apart om de reacties te lezen. Van mensen die zelf veel ervaring hebben en van zichzelf vinden dat ze het aardig doen tot meiden die op een enkel paard rijden en zichzelf top vinden omdat ze op een paard stappen die iedereen eraf klettert. Zegt volgens mij meer over degene die eraf kletteren dan over degene die erop blijft zitten maar heeft niets met een goede ruiter te maken.

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:42

beetje raar v ind ik het dat je een paard moet kunnen verbeteren om een goede ruiter te zijn..... er zit misschien wel iets van waarheid in, maar dat hoeft niet.

alle probleempaarden hoef je niet verbeteren, maar eerder ondersteunen lijkt me

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:45

shadowprince schreef:
beetje raar v ind ik het dat je een paard moet kunnen verbeteren om een goede ruiter te zijn..... er zit misschien wel iets van waarheid in, maar dat hoeft niet.

alle probleempaarden hoef je niet verbeteren, maar eerder ondersteunen lijkt me

als je op een probleempaard kruipt hoor je het probleem op te lossen. Is dat niet je doel, blijf dan van het arme dier af. Van het moment dat ie tot "probleempaard" bestempeld kan worden heeft ie al meer dan genoeg ellende op zijn rug gehad zonder dat er ook nog eens een of andere clown op komt die hem niet helpt verbeteren maar hem gewoon verder in de vernieling rijd. Lachen Dat zie ik helaas veel te vaak gebeuren hier in de buurt...Mensen die er wel op kruipen voor de lol, niets verwachten gewoon rijden...En het paardje gaat achteruit en achteruit en achteruit tot ie uiteindelijk onrijdbaar is. En dan is het het peerd zijn schuld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:47

niet verbeteren . wat moet er dan mee gebeuren?
Zo aan blijven tobben?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:48

pharagirlke schreef:
als je op een probleempaard kruipt hoor je het probleem op te lossen. Is dat niet je doel, blijf dan van het arme dier af. Van het moment dat ie tot "probleempaard" bestempeld kan worden heeft ie al meer dan genoeg ellende op zijn rug gehad zonder dat er ook nog eens een of andere clown op komt die hem niet helpt verbeteren maar hem gewoon verder in de vernieling rijd. Lachen Dat zie ik helaas veel te vaak gebeuren hier in de buurt...Mensen die er wel op kruipen voor de lol, niets verwachten gewoon rijden...En het paardje gaat achteruit en achteruit en achteruit tot ie uiteindelijk onrijdbaar is. En dan is het het peerd zijn schuld.

of allemaal toeters en bellen gaan proberen van weerzinwekkende bitten tot weet ik veel wat voor een sjit nog meer..........

(zegt een slofruiter Haha! Haha! Haha!)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:49

Ik ben het wel eens met de stelling, simpelweg omdat ik iemand ken die perfect in die stelling past... ja, één iemand. Als ik die persoon niet zou kennen, zou ik waarschijnlijk ook volle kracht ontkent hebben.

Ik rij ondertussen al bijna 10jaar in dezelfde club als die jongen in kwestie, heb hem al met véél paarden van andere clubleden zien rijden, en ELKE keer slaagde hij erin om die paarden beter aan het lopen te krijgen dan dat ze daarvoor deden. Al was het een paard dat met de normale ruiter Z2 reed, hij kreeg 'm beter aan het lopen dan zijn eigen ruiter. Flegmatiek, heftig, bokken, jong, oud, hij rijdt gewoon met alles weg. Dat zowél met't springen als met dressuur.

Om net die reden wordt hij ook overal gevraagt om paarden te rijden, heeft hij de grootste bok van een handelsstal een aantal jaren geleden provinciaal kampioen in Mspringen gekregen, heeft hij goedgekeurde dekhengsten gereden op een hengstenstoeterij, had hij er op zijn 17de al een zomerstage op een duitse internationale dressuurstal opzitten en rijdt hij nu voor een internationale springruiter..

Hij heeft gewoon een super nette houding, weet perfect waar hij mee bezig is, kan perfect gecontroleerd zijn hulpen geven en kan inspelen op het karakter van het paard.

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:51

ik snap je idd wel, zeg ook dat er wel wat inzit.
maar met sommige paarden is meer aan de hand dan dat je alleen maar rijtechnisch kunt oplossen bedoelde ik Boos!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:51

tantjeuh schreef:
Ik ben het wel eens met de stelling, simpelweg omdat ik iemand ken die perfect in die stelling past... ja, één iemand. Als ik die persoon niet zou kennen, zou ik waarschijnlijk ook volle kracht ontkent hebben.

Ik rij ondertussen al bijna 10jaar in dezelfde club als die jongen in kwestie, heb hem al met véél paarden van andere clubleden zien rijden, en ELKE keer slaagde hij erin om die paarden beter aan het lopen te krijgen dan dat ze daarvoor deden. Al was het een paard dat met de normale ruiter Z2 reed, hij kreeg 'm beter aan het lopen dan zijn eigen ruiter. Flegmatiek, heftig, bokken, jong, oud, hij rijdt gewoon met alles weg. Dat zowél met't springen als met dressuur.

Om net die reden wordt hij ook overal gevraagt om paarden te rijden, heeft hij de grootste bok van een handelsstal een aantal jaren geleden provinciaal kampioen in Mspringen gekregen, heeft hij goedgekeurde dekhengsten gereden op een hengstenstoeterij, had hij er op zijn 17de al een zomerstage op een duitse internationale dressuurstal opzitten en rijdt hij nu voor een internationale springruiter..

Hij heeft gewoon een super nette houding, weet perfect waar hij mee bezig is, kan perfect gecontroleerd zijn hulpen geven en kan inspelen op het karakter van het paard.

en dan heb je het! klaar Haha!

Ik heb het niet, dat ontzettende gevoel Lachen

weet je Kawa......... dit doet mij denken aan Steef Lachen die heeft dat ook zo bijzonder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:55

is dat zo shadow?
Ik ben van mening dat juist alles rt op te lossen is...wel met de juiste ruiter die het juiste gevoel heeft.

idd tantjeuh..zulke personen heb ik ook voor ogen.
Ken er een paar meer dan 1 Ja Vandaar dat ik ook zeg dat de stelling klopt.
Zit daar zelf overigens niet bij, voor de mensen die denken dat ik in dit topic mezelf zou bedoelen oid... dan had ik er mijn beroep wel van gemaakt Lachen
Ben ik simpelweg láng niet goed genoeg voor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:00

KiWiKo schreef:
pharagirlke schreef:

of allemaal toeters en bellen gaan proberen van weerzinwekkende bitten tot weet ik veel wat voor een sjit nog meer..........

(zegt een slofruiter Haha! Haha! Haha!)

Ja! Ook leuk!

Haha, ik heb nog niet veel ervaring oid. Maar ik lees hier veel mensen die denken dat je enkel goed kan rijden als je probleempaarden kan verbeteren...Dat je dáár van leert. Ik heb ondanks mijn leeftijd wel al een aantal verschillende pony's gereden. Omdat ik vrij vast zit, klein en licht ben krijg ik altijd van die kleine etters aangeboden (niet zozeer voor mijn rijkunst dus *LOL* ) Van die verdwaalde B pony's Haha! Heerlijke dieren vond ik het, stuk voor stuk. Geen van allen deugde voor iets maar ze verbeterde zeker wel. Of ik er beter van ben gaan rijden betwijfel ik maar de eigenaren waren tevreden. Ik had altijd gedacht: "als ik nou eens een echt goed paard had..."

Paar maanden geleden kreeg ik het aanbod op een pony te gaan rijden die internationaal op hoogste niveau gepresteerd had. Echt een dróóm van een pony... Daar was mijn "echt goed paard" dan... Ik kon er NIKS mee! *LOL* Maar goed dat mijn lesgeefster langs me stond want echt... Ik kreeg hem niet eens in zijn vooruit *LOL* En dan had ik het nog niet over draven of galopperen, maar gewoon in stap! En toen ik hem eindelijk in stap had bungelde het ding alle kanten op *LOL* Hij scheen nogal graag te traveren, of je dat nu vroeg of niet *LOL* Ben toen wel met beide beentjes op de grond gezet. 1. echt goede paarden helpen me niet. 2. "echt goede paarden" hoeven niet perse "echt goed afgerichte machienes" te zijn. Haha!

Na 3x kon ik er overigens wel aardig mee overweg maar ik heb er nooit zoveel uitgehaald als zijn vorige ruiter. Het zusje daarvan heeft hem nu in de vakantie weer overgepakt. Luie donder was het maar heb verdomt veel over mezelf geleerd op hem. Haha! Zo'n paarden moet je hebben...Van die paarden die het allemaal kunnen en over de gave beschikken om je zonder echt wat fout te doen je op je plek zetten. Haha!

Ik kreeg toen het zusje het overnam echter wel het bemoedigende "je hebt haar super op weg geholpen." en het zusje zelf reed nog wedstrijd met hem en zei de eerste wedstrijd dat ze het echt voelde dat ik hem gereden had Clown Zou er zo weer op kruipen overigens, maar niet meer met die roze wolkjes droompjes van me dat hij het zomaar zou doen.

Echt, door te kunnen blijven zitten op bokkende en steigerende krengen kan je niet rijden. Clown De "rotten in het vak" aan het werk krijgen kan soms ook verdomt moeilijk zijn Haha! En reken maar dat die je keihard met jezelf confronteren. Ik zie tal van mensen die niet zouden wegrijden op een probleempaard, maar die fantastisch om gaan met het spiegeltje dat hun paard hen voor houd door exact te doen wat ze vragen...Of dat nu ook het gene was wat de ruiter voor ogen had is een tweede... Haha! Voor die mensen die dan zeggen "oeps, mijn schuld!" en het peerd belonen heb ik echt respect! Jammer dat je dat niet meer veel ziet...Maar dat zijn wel echt goede ruiters. Nee, die rijden ook niet op elk paard weg. En da's toch een hele groep die ik hier noem. Lachen Ik heb dus eigenlijk een dubbel gevoel over de stelling. "goed rijden" is IMO relatief. Het is wat je verwacht. Een springruiter vind dat dressuurruiters niets kunnen omdat ze niet over balkjes hupsen. Een dressuurruiter vind dat springruiters niet kunnen rijden omdat ze geen 6 min tussen een stel witte hekjes rondjes rijden.

Iemand die op elk paard kan rijden kan een goede ruiter zijn. Maar het is niet omdat je dat niet kan, dat je geen goede ruiter bent.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 04-08-08 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:02

hahhahahaha kennut Haha! Haha!

heb ook in wissels om de pas gezeten gewoonweg omdat IK niet in balans zat Lachen Lachen

hoe bedoel je de deksel op je neus Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:03

Toen ik hem eindelijk in galop had (een uurtje verder *LOL* ) maakte ie idd ook wissels om de pas, bakrandridders dachten vast "goh die kan rijden" maar ik dacht "waar zit het uitknopje? Verward"
En mijn lesgeefster dacht vast "oh god waar ben ik aan begonnen..." *LOL* was haar pony nl die daar wissels om de pas sprong Clown