Buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamaartjeee

Re: Buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:10

voor mij hoeft het niet als ze het zelf doen laat ik ze gaan maar als ze niet willen mag het ook ik heb er geen problemen mee.
maar ik rij normaal ook niet aan de teugel dus waarom met buitenrit wel.

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:28

Een hele wandeling aan teugel vind ik overdreven, maar een paar minuutjes mag wel.
Je hebt tenslotte wel veel mensen die geen bak hebben en dan maar zo hun oefeningen moeten doen, in dat geval is een paar minuutjes 'werken' zeker niet te veel. Lachen

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:29

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:30

Als ik naar buiten ga met mijn verzorgpony zorg ik dat ik continue contact heb, we moeten namelijk eerst langs de weg, ze hoeft van mij niet aan de teugel, een buitenritje hoort leuk, en niet al te serieus te zijn vind ik.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:38

haha, al zou ik het willen (en dat wil ik niet hoor Knipoog ) mijn paard vindt zijn omgeving zooo intressant, die kijkt alle kanten op en wilt niks missen van wat er om hem heen gebeurd ! Haha! (is daardoor in en bos een x tegen een boom aangelopen, hihi Haha!)
Maar daar heb ik absoluut geen problemen mee.

Maar mijn vroegere verzorgpaard ging buiten juist altijd uit zichzelf aan de teugel lopen, die werd zo ontzettend relaxed!

Dus het maakt mij echt niet uit hoe mijn paard buiten loopt, als ze maar doen wat ze zelf het lekkerst vinden Lachen

Aardpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 14:35

Ik heb er geen problemen mee, maar een hele buitenrit hoeft dan ook weer niet. Dat is vaak tog voor de ontspanning.

En soms pak ik in de buitenrit juist extra wat dressuuroefeningetjes, ook een beetje training buiten de bak op "vreemd" terein waar van alles gebeurd kan goed zijn! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 14:37

Buiten mag ze altijd lekker aan een los teugeltje lopen hoor. Alleen als ik merk dat ze gaat mutsen vraag ik haar even eronder om ervoor te zorgen dat haar aandacht bij mij is. En niet bij de paardenvlees etende brievenbus waar we al 100x langs zijn gereden Rolleyes

Sjennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 14:38

ik rijd dan op een manege maar wel iedere week op hetzelfde paard, en we gaan altijd naar buiten en dan rijd ik altijd lekker met losse teugel. Hoe strakker je hem houd hoe gekker hij gaat doen en daar zijn al veel meisjes achter gekomen HAHA!!!!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 14:40

Als ik buiten rij is dat bij mij ook heerlijk met eenl os teugeltje. En af en toe beetje bijpakken als ik merk dat hij nerveus wordt.
Strand heb ik nog nooit met hem gedaan.

Buiten is voor mij vrijheid
Als we aan het werk gaan is dat in de bak, en ja dan vind ik het wel fijn als hij af en toe even mooi aan de teugel wil lopen. Haha!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:03

Bolieke schreef:
Dus volgens jou ontspant een paard niet als hij nageeflijk loopt in het bos?

Inderdaad, zo zijn er wel enkele uitspraken, heb ik gelezen. Als m'n paard gespannen is, vraag ik hem juist nageeflijk om hem rustig/ontspannen te krijgen!
Ik vind het wel treffend dat verschillende mensen melden dat hun paard "vanzichzelf" nageeflijk lopen. Tenzij een paard een goede training heeft of heeft gehad, loopt die niet vanzelf nageeflijk . Er starten veel recreatieruiters in de cursus die ik volg. Anders altijd buiten gereden, met losse teugel, paard deed alles voor hen (zeggen ze), zoals de echt cowboys Knipoog. En ja hun paarden luisteren op hulpen en zijn nageeflijk. Maar éénmaal in de piste = nada, noppes. Paarden die ineens niet vooruit willen, of juist teveel. Links van rechts niet meer kennen. Alleen op de voorhand lopen, rug wegdrukken etc...
Je kan je paard niet nageeflijk noemen als hij niet luistert naar je hulpen. Buiten zijn het droompaarden, omdat men niets vraagt aan die paarden (alleen vooruit en sneller Knipoog ). Maar het zijn die paarden die last krijgen in bv hun rug, omdat die rugspieren nooit gevraagd worden te werken. En het paard draagt de ruiter op zijn rugspieren en niet op z'n ruggegraat.
Ik moet niet veel zeggen want ik heb jaren zo door de bossen getourd. Maar dankzij m'n cursus (btw Amerikaanse Rijkunst) zijn mijn ogen opgegaan. Een paard moet reageren zoals je met een auto rijdt.

Ik ben ab-so-luut voorstander van een ontspannen buiten rijden met losse teugel. Maar daar hoort ook bij dat het paard wel goed moet lopen/luisteren. Ik ga met het buitenrijden geen uren training (in de piste) verprutsen door hem buiten z'n zin te geven. Het paard moet bv leren afstand houden van z'n voorganger. En dat moet je hem leren en dat jammer genoeg niet met losse teugel Knipoog . Wel als hij dan ontspannen z'n tempo blijft houden, zonder in te halen, dan krijgt hij losse(re) teugel.

Ik ken jammer genoeg veel recreatieruiters die beweren dat hun paard goed genoeg luistert met losse teugel Verdrietig en dat dus als excuus zien om in mijn paard z'n kont te gaan hangen in volle galop (want een rustig galopje, dat kan hun paard niet). Zij noemen zich recreatieruiters en dat vind ik niet echt een compliment.[/quote]

HOezo zou mijn paard niet vanzichzelf nagevelijk kunnen lopen, tuurlijk vanzelf gaat het niet, ik zal net zo moeten rijden als in de bak, waar hij het ook netjes is.. Maar ik doe niks extra's in dat opzicht bedoel ik eigenlijk vanzelf, en inderdaad juist omdat mijn paard afstand moet leren houden en ook in het bos op mijn tempo moet lopen, leer ik hem ook fijn nagevelijk lopen in het bos...

Sorry ik weet niet hoe ik de quote goed moet krijgen

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:09

@ PMS: ik had het niet op jou persoonlijk hoor. Maar wat je daar verteld, bedoel ik dus ook Knipoog .

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:09

Omdat ons paard bekend is met rugproblemen is het belangrijk dat eerst zijn rugspieren worden losgewerkt, dat gaat het best als hij nageeflijk en vw/nw loopt, en daarna meer verzameld, in draf en galop. Dan is de eerste frissigheid er af, en mag hij ook een stuk lekker doortrekken, dus zo hard als hij wil en de situatie toelaat. Hierna rijden we verder met licht contact, en zoekt hij zelf de nageeflijkheid weer op.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:09

ik train vaak ondertussen buiten.
dus ze gaat gewoon aan de teugel.
laatste 10 min mag ze lange teugel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 09:42

Het ene paard komt net terug van een blessure en probeer ik zoveel mogelijk over d'r rug te laten lopen, lekker lang en laag.. Dus theoretisch gezien gewoon aan 't werk zetten.
De andere is een énorme zeikmiep, ziet overal wat etc. Die rijd ik dus gewoon aan de teugel, tempowisselingen etc. Lekker bezig houden... Heb hier ook enorm voordeel mee in de training. De stap is echter 90% van de tijd wel aan een lang teugeltje. Lachen

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:36

Ik heb ze het liefst wel een beetje rond, neusje mag er best wat uit maar ik rij niet met waslijnen.
Het is voor een paard ook beter om de rug goed te gebruiken, dan zomaar wat uit elkaar door het bos te crossen.
Met goed ruggebruik zit je zelf ook nog een stuk lekkerder

pmlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:25

het ligt er totaal aan wat voor paard je hebt vind ik als een paard altijd goe gehoorzaamd kan je bij een buitenrit best is een keer lang laten, maar als je een paard hebt wat de hele tijd onder je vandaan loopt vind ik dat je tog beter ff aan de teugel kan laten rijden

elinenikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:39

ik rijd mijn pony er vaak in het begin een beetje door, voor een betere reactie.
en herhaal dit zo af en toe, voornamelijk na de galop.
Hierdoor gaat ze daarna weer heerlijk ontspannen en dan mag ze weer lekker lang lopen van mij!
Een buitenrit is toch voor ons allebei om te ontspannen Haha!

xveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:50

soms om even de aandacht erbij te houden of voor een betere reactie begrijp ik het wel maar verder lekker lang!:D

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:54

sommige paarden doen het uit zich zelf als het hard waaid hoofd naar beneden of beetje regent

of gewoon omdat ze het uit zich zelf doen

Mendieny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:57

Soms

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:59

bento1 schreef:
bij mij mogen ze ook lekker gewoon lopen,
en hoeven ze niet in de krul.

Bij mij ook Ja
Lekker die neus de lucht in!

jasmijntje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:37

Ik heb nog geen buitenrit gemaakt, maar binnekort doe ik er eentje, maar dan wordt dat gewoon met een rustig ontspannen teugeltje!

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 09:17

Ik heb ook zoiets van, als ik buiten rijd, dan laat ik hem lekker zijn eigen gangetje gaan. Lekker met losse teugel door het gras stappen.

Pliennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:10

ik rijd vaak buiten en dan laat ik hem inderdaad vaak vrij, maar af en toe toch even tussen door aan de teugel om net even nog wat van hem te vragen. Ik merk dat dit vaak helpt als hij toch wat ongehoorzaam is Knipoog

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:09

Ik doe gewoon meestal met losse teugel en lekker crosse Haha! Haha!