[AC]Rechtrichten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol

Re: [AC]Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 11:47

@Jennyxx Het is niet mijn stelling hoor maar volgens de Adb theorie wordt bij het zelfde paard op beide handen contra gereden in niet alleen contra wanneer de lange kant van het paard de buitenzijde is. Er wordt vaak begonnen op die kant maar daarna wordt er hand gewisseld en dan weer contra. Dus eigenlijk was het meer een soort?

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:19

Het klinkt verschrikkelijk interessant maar hier in de buurt heb ik er nog nooit 1 instructeur horen over praten. Zo zie je maar weer dat België toch wel achter loopt op paardengebied.

Ik zou me er toch graag wat in verdiepen. Zijn er goede boeken of sites beschikbaar?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:21

Senzafine schreef:
Het klinkt verschrikkelijk interessant maar hier in de buurt heb ik er nog nooit 1 instructeur horen over praten. Zo zie je maar weer dat België toch wel achter loopt op paardengebied.

Antoine de Bodt is een Belg, dus het valt nog wel een beetje mee met België Clown

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:22

Senzafine schreef:

Ik zou me er toch graag wat in verdiepen. Zijn er goede boeken of sites beschikbaar?

http://www.paardenrecht.be > alleen staat daar geen theorie op (jammer genoeg)
Maar typ op google Antoine de bodt in en je krijgt genoeg, alleen kan het zijn dat daar wel foutjes in staan

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:38

pol schreef:
@Jennyxx Het is niet mijn stelling hoor maar volgens de Adb theorie wordt bij het zelfde paard op beide handen contra gereden in niet alleen contra wanneer de lange kant van het paard de buitenzijde is. Er wordt vaak begonnen op die kant maar daarna wordt er hand gewisseld en dan weer contra. Dus eigenlijk was het meer een soort?

Wat is de reden van rijden met contrastelling in de bolle richting? (linksgebogen paard op de rechterhand)

Contrastelling in de bolle richting voorkomt dat het paard zich op de schouder kan gooien. Doordat het
paard in de bolle richting moeilijk buigt zal het neigen om zich op de schouder te gooien (meer gewicht op
zijn binnen voorbeen) wat als resultaat heeft dat er nog meer spanning in de rug komt. De contrastelling op een rechtelijn 3 meter van de hoefslag voorkomt dit. Tevens zorgt de contrastelling ervoor dat de lange spieren een kortere functie krijgen. (doordat het paard een de teugel aan de holle zijde "trekt" maakt hij zijn korte spieren lang en dus de lange spieren kort.
De contrastelling maakt het in beide richtingen mogelijk dat er met gelijke aanleuning gereden kan
worden. Op deze zijde rijdt je rechte lijnen.
Het doel van deze oefening is om de verticale lijn te behouden op een rechtelijn

Dit is het in het kort.

Het probleem van het antwoorden op de computer is, dat de lezer het verkeerd kan begrijpen (en je het moet zien/ voelen om het te snappen).
Je kan wel domweg met contrastelling gaan rijden op de bollezijde maar als je het fout doet, maak je het alleen nog maar erger en dan krijgt Antoine de schuld dat het niet werkt.

Want als het zo makkelijk was dat als je de theorie snapt dat je het dan kan, dan zou ik de instructiecursus ook niet nodig hebben Haha!

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:42

Maar goed, dit is Antoine de Bodt, Marijke de Jong doet ook aan rechtrichten en die werkt via een route (en daar kan ik mij ook in vinden).
Waar heb je meer feeling mee?, bij beidde staan het paard voor op en daar gaat het om.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:21

Waratje schreef:
Senzafine schreef:

Antoine de Bodt is een Belg, dus het valt nog wel een beetje mee met België Clown

Ow, haha Haha! Foutje Clown
Ja, in elk geval. Hier in deze regio heb ik er nog nooit van gehoord. Heb al van veel mensen les gehad en wel eens aan de holle en bolle kant van men paard gewerkt, maar nooit diep op in gegaan.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:40

labionics schreef:
Contrastelling in de bolle richting voorkomt dat het paard zich op de schouder kan gooien. Doordat het
paard in de bolle richting moeilijk buigt zal het neigen om zich op de schouder te gooien (meer gewicht op zijn binnen voorbeen) wat als resultaat heeft dat er nog meer spanning in de rug komt. De contrastelling op een rechtelijn 3 meter van de hoefslag voorkomt dit. Tevens zorgt de contrastelling ervoor dat de lange spieren een kortere functie krijgen. (doordat het paard een de teugel aan de holle zijde "trekt" maakt hij zijn korte spieren lang en dus de lange spieren kort.

Oke als het doel van contrastelling in de bolle richting is (linksgebogen paard op de rechterhand), dat het paard aan de teugel van zijn holle zijde 'trekt' en zo zijn korte spieren ook rekt.

Waarom rijdt je dan contrastelling in de holle richting. Daar zeg je dat je met een buiging naar buiten de korte spieren aan de binnen kant rekt. Maar volgens je bovenstaande verhaal zou je dan juist de lange buiten pieren nog langer maken omdat het paard 'terug trekt' aan de buitenteugel.

Snap je wat ik bedoel. Als je verhaal voor de ene hand geldt, dan geldt dat ook voor de andere hand. Je kan niet zeggen, contra in de bolle richting is omdat het paard aan de buitenteugel 'trekt' en zo de buitenspieren oprekt. En contra in de holle richting is om de binnenste spieren op te rekken.

Bij contra in de holle richting rekt het paard dan ook de buitenspieren op . En bij contra in de bolle richting rekt hij de binnenspieren, die dus al 'te' lang zijn.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:06

Ik meld me hier ook even. Heb even de eerste twee pagina's doorgelezen en ben al een aantal websites tegengekomen over rechtrichten. Ik zal mezelf even quoten over wat ik twee dagen geleden in een HK topic heb geplaatst. Weet niet of dit al genoemd was:

_Sigrid_ schreef:
Voor iedereen die graag eens een leuke duidelijke uitleg wil over rechtrichten: Deze filmpjes heb ik van de week gekeken en vond ze erg leerzaam. Het is een clinic die Marijke de Jong (http://www.paardenbegrijpen.nl) heeft gegeven op Horse Event 2007. Duurt bij elkaar een klein half uurtje.
Mijn collega van de krant heeft sinds kort les van een leerling van Marijke de Jong, dus ik ga binnenkort even bij haar kijken. Ben heel benieuwd hoe het er in de praktijk aan toe gaat.

Deel 1 (theorie uitleg)
Deel 2, begin praktijk aan de hand
Deel 3, vervolg praktijk
Deel 4, vervolg
Deel 5, rijden

Nu ga ik even verder bijlezen en kijken of ergens nog een nuttige bijdrage kan leveren.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:37

Ik heb even globaal de reacties doorgenomen, maar wat ik een beetje mis:

Iedereen heeft het maar over (contra)stelling. Dit gaat dus om buiging in de hals. Maar buiging in het hele lichaam is nodig om een paard goed recht te kunnen richten.

Dit wordt bereikt met het rijden/aan de hand trainen van schouderbinnenwaarts en travers. Het paard zal dan met het binnen- of buitenachterbeen onder de massa moeten treden om het zwaartepunt te ondersteunen.
Op de manier krijg je buiging in het lichaam en een dragend achterbeen.

Het begint inderdaad met stelling, maar als snel moet je de zijgangen erbij gaan pakken voor goed resultaat. Als je alleen met stelling zou rijden krijg je denk ik al snel een hele soepele hals en een lichaam dat zich mogelijk in een S-bocht wringt.

Ook moet je het niet zo zwart/wit zien van mijn paard is linksgebogen of rechtsgebogen. Een paard heeft een voorkeur voor een bepaalde kant, maar dat wil niet zeggen dat de gehele andere helft zwakker is. Vandaar dat het niet altijd eenduidig is of een paard linksgebogen of rechtsgebogen is.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 07:52

_Sigrid_ schreef:
Ik heb even globaal de reacties doorgenomen, maar wat ik een beetje mis:

Iedereen heeft het maar over (contra)stelling. Dit gaat dus om buiging in de hals. Maar buiging in het hele lichaam is nodig om een paard goed recht te kunnen richten.

Dat komt omdat de contrastelling de eerste stap is van rechtmaken. En der zijn hier een aantal mensen die daar over discussieren of dat wel of niet goed is..... Maar dit is maar een beginsel! Uiteindelijk worden er oefeningen gedaan, als schouderbinnenwaarts enz. Dat klopt! Maar zover was de discussie nog niet, want de voor en tegenstanders van contra zijn er nog niet uit! Knipoog
Ook moet je het niet zo zwart/wit zien van mijn paard is linksgebogen of rechtsgebogen. Een paard heeft een voorkeur voor een bepaalde kant, maar dat wil niet zeggen dat de gehele andere helft zwakker is. Vandaar dat het niet altijd eenduidig is of een paard linksgebogen of rechtsgebogen is.

Je kunt eigenlijk beter zeggen: Aan welke kant is mijn paard scheefgereden.... Mijn paard was linksgebogen. Maar toen ik een tijdje aan het trainen was, was ze soms links en dan weer rechtsgebogen. Dat kwam doordat ze dus los kwam en op zoek ging naar balans en rechtgerichtheid. Paarden in de wei kunnen ook wisselen tussen rechts of links en dat kunnen ze tijdens het rijden evengoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:50

Pol, goed punt van die S-bocht Lachen. De uitgangspunten van De Bodt over de reden waarom een paard scheef wordt zijn ook anders dan die van bijvoorbeeld Van Loon, Pronk enzovoort. Dat alleen al is een heldere aanwijzing dat de theorie niet klopt en de praktijk dus ook allemaal zo wonderbaarlijk niet is Lachen.

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:08

Jennyxx schreef:
labionics schreef:
paard in de bolle richting moeilijk buigt zal het neigen om zich op de schouder te gooien (meer gewicht op zijn binnen voorbeen) wat als resultaat heeft dat er nog meer spanning in de rug komt. De contrastelling op een rechtelijn 3 meter van de hoefslag voorkomt dit. Tevens zorgt de contrastelling ervoor dat de lange spieren een kortere functie krijgen. (doordat het paard een de teugel aan de holle zijde "trekt" maakt hij zijn korte spieren lang en dus de lange spieren kort.

Oke als het doel van contrastelling in de bolle richting is (linksgebogen paard op de rechterhand), dat het paard aan de teugel van zijn holle zijde 'trekt' en zo zijn korte spieren ook rekt.

Wat is het doel van de contrastelling in de bolle richting?
De contrastelling in de bolle richting heeft als doel de ruiter toe te laten de gewichtshulpen juist op het paardenlichaam te plaatsen ( de ruiter recht te laten zitten), de korte zijde van het paard lang te maken, de verticale lijn recht te laten komen en de sterke aanleuning op de buitenteugel te verminderen.

Waarom rijdt je dan contrastelling in de holle richting. Daar zeg je dat je met een buiging naar buiten de korte spieren aan de binnen kant rekt. Maar volgens je bovenstaande verhaal zou je dan juist de lange buiten pieren nog langer maken omdat het paard 'terug trekt' aan de buitenteugel.

Wat is het doel van de contrastelling in de holle richting?
Het doel is hem uit te nodigen naar de hoefslag te gaan, ( ervan uitgaan dat je dus op de binnenhoefslag rijdt) wat hem wordt geweigerd door de gewichtshulpen van de ruiter die ( op deze manier) naar binnen worden gebracht.

Snap je wat ik bedoel. Als je verhaal voor de ene hand geldt, dan geldt dat ook voor de andere hand. Je kan niet zeggen, contra in de bolle richting is omdat het paard aan de buitenteugel 'trekt' en zo de buitenspieren oprekt. En contra in de holle richting is om de binnenste spieren op te rekken.

Bij contra in de holle richting rekt het paard dan ook de buitenspieren op . En bij contra in de bolle richting rekt hij de binnenspieren, die dus al 'te' lang zijn.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:47

Een paard mag sowieso niet trekken, dus ook zichzelf in contra trekken mag niet. Want met trekken zet hij zijn rug vast.

Ik weet niet hoe we het uitgelegd krijgen.....
Als je paard linksgebogen is volgens Bodt, dan rij je op de linkerhand met buitenstelling naar rechts.Je paard zal dan juist op de binnenteugel willen hangen en zijn hoofd beslist niet in contra trekken.... Dat doe je om de spieren aan de linkerkant van het paard op te rekken. Je doet het om ontspanning te krijgen en om de ruiter recht op het paard te krijgen.
Is je paard linksgebogen, dan gebruik je op de rechterhand de contra in mindere mate en minder groot. Dan gebruik je hem alleen even om het paard te laten ontspannen en de ruiter recht te krijgen op het paard. Zijn die voorwaarden er, dan ga je verder met voltes, schouder binnenwaarts enz. Ga je dan weer linksom, komt die contrastelling er weer. Tot het paard recht is in bespiering (en dan heb ik het niet over rechtgericht, maar recht in de spieren!)

Maar leg nog eens wat meer uit over die S??? Dat klinkt interessant!

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:50

pol schreef:
Citaat:
pol schreef:

Contrastelling wordt dus gebruikt om de korte kant langer te maken en de lange kant korter te maken want immers wordt zowel op de linker als de rechterhand gebruikt.

Citaat:
Dit klopt toch niet. Een paard is van nature scheef. Een linksgebogen paard heeft korte spieren aan de linkerkant en lange spieren aan de rechterkant. Dus linksom in contra, dan rek je inderdaad de korte spieren op. Maar bij rechsom in contra dus niet!

Contrastelling wordt zowel op de linker als de rechter hand gebruikt bij een links of rechtsgebogen paard door adb dan mag ik aannemen dat de contrastelling zowel korter als langermakend werkt Pling ?

Nog een vraagje: Wordt er volgens de Adb theorie gewerkt om gelijke druk op beide teugels te verkrijgen?

Dat heeft gewoon aanleuning, heeft niets met AdB te maken!
Wat is gelijke aanleuning?
Dezelfde spanning onderhouden op de rechter en de linkerteugel. De ruiter vermindert de aanleuning op de sterke teugel ten gunste van (meer) aanleuning op de lichte teugel.
Het doel hiervan is het paard de mogelijkheid bieden de rug te ontspannen.

Ook op een volte?

Wanneer spreken we van een recht(gericht) paard op de volte?
Een paard is recht(gericht) op de volte wanneer het in de juiste hoek is in relatie tot het tempo en de grootte van de cikel.

Wat willen we op de volte zien?
• het paard in de juiste buiging
• in de juiste graad ten opzichte van de grond
• in een perfect gelijke aanleuning

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:57

oke, miscchien helpt dit een beetje:

Wanneer is het linksgebogen paard op de rechterhand recht?
Het linksgebogen paard op de rechterhand is recht wanneer het gelijke aanleuning heeft en de ruiter recht op zijn lichaam draagt. Dat zal ( in eerste instantie) in contrastelling zijn----- we nodigen de teugel met de meeste aanleuningsdruk uit tot we gelijke aanleuning hebben, waardoor het paard recht kan komen.

Wanneer is het linksgebogen paard op de linkerhand recht?
Het linksgebogen paard op de linkerhand is recht wanneer het de lijn recht kan houden en de ruiter recht op zijn rug kan dragen. Dit zal in beginsel enkel mogelijk zijn in de contrastelling met ongelijke aanleuning. Zonder contrastelling kan het paard de rechte lijn ook beschrijven, maar met het ruitergewicht naar rechts als compenserend tegengewicht. Het (linksgebogen) paard wil namelijk vanuit zijn linkerbuiging naar links afwenden.

De contrastelling heeft op zowel links als rechts een heel ander doel!!!!!!!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:39

Spot schreef:

Het linksgebogen paard op de rechterhand is recht wanneer het gelijke aanleuning heeft en de ruiter recht op zijn lichaam draagt. Dat zal ( in eerste instantie) in contrastelling zijn----- we nodigen de teugel met de meeste aanleuningsdruk uit tot we gelijke aanleuning hebben, waardoor het paard recht kan komen.

Wanneer is het linksgebogen paard op de linkerhand recht?
Het linksgebogen paard op de linkerhand is recht wanneer het de lijn recht kan houden en de ruiter recht op zijn rug kan dragen. Dit zal in beginsel enkel mogelijk zijn in de contrastelling met ongelijke aanleuning. Zonder contrastelling kan het paard de rechte lijn ook beschrijven, maar met het ruitergewicht naar rechts als compenserend tegengewicht. Het (linksgebogen) paard wil namelijk vanuit zijn linkerbuiging naar links afwenden.

De contrastelling heeft op zowel links als rechts een heel ander doel!!!!!!!

Go jij! Go jij! Ja! Dit helpt!!!!! Ik ben niet zo goed in uitleggen.....Thanx! Ik vind dit erg duidelijk uitgelegd!

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:17

Citaat:
Spot schreef:

Blond Wanneer er met een linksgebogen paard op de rechterhand gereden wordt heb je meer druk op je rechterteugel. Dit is immers de lange kant van het paard. Dus ik snap niet het stukje ---we nodigen de teugel met de meeste aanleuningsdruk uit tot we gelijke aanleuning hebben
Om het paard dan nog meer naar links te stellen? Het paard zal zijn rechterschouder ook nog verder naar rechts plaatsen!! Het zadel zal dus niet in het midden komen want dat blijft liggen op de lange kant. En van gelijke aanleuning kan geen sprake zijn. Terwijl een recht paard pas recht is wanneer we gelijke druk hebben op beide teugels.
Hoe lossen mensen die alleen volgens de "de bodt methode" rijden, het op beide handen contra rijden met een heel verschillend doel dit toe wanneer ze op buitenrit zijn en rechte lijnen rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:21

Pol, punt is een beetje dat de De Bodt aanhangers denken dat de lange kant de kant is waar het paard niet aan wil nemen en dus niet op wil dragen. Dat is dus al jaren een spraakverwarring die maar niet weggaat.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:49

Lovely schreef:
Pol, punt is een beetje dat de De Bodt aanhangers denken dat de lange kant de kant is waar het paard niet aan wil nemen en dus niet op wil dragen. Dat is dus al jaren een spraakverwarring die maar niet weggaat.

Haha! hahahahaah!!!! Pagina's vol over contra!

Je rijdt die contra niet met druk op beide teugels. Je wil druk op je buitenteugel want daar rij je mee...
Hoe mensen dat doen als ze verder zijn met Bodt weet ik niet. Ik ken alleen het begin/de basis....

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:51

Hoe lossen mensen die alleen volgens de "de bodt methode" rijden, het op beide handen contra rijden met een heel verschillend doel dit toe wanneer ze op buitenrit zijn en rechte lijnen rijden?[/quote]

In het bos loopt mijn paard aan een lange teugel, bos is ontspanning. Ondanks dat ze zich dan scheef kan maken als ze wil....
Wat dacht jij? Dat Bodters te herkennen zijn aan een paard wat steeds naar 1 kant kijkt in het bos? Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:53

Scheefgaan is in principe niet iets wat je met je teugels oplost. Doe je dat wel, dan krijg je dus ook de S-bocht in je paard. Dit komt dan doordat er bij alle macht wordt geprobeerd om het hoofd aan de goede kant te krijgen, maar dat er aan de rest van het lichaam helemaal niet gewerkt wordt. Rechtrichten begint vlakbij de staart.

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:02

@Kamy deze vraag hoort bij de basis/ begin en heel kort wat ik hier ook al boven geschreven heb. Hoe voorkom je dat je paard zijn schouder niet nog verder naar binnen plaats? wanneer paard in contra gereden wordt en lange kant binnen is?
Bos is zeker ontspanning!!
@Lovely misschien bedoel jij de plaatsing van de achterbenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:06

Plaatsing achterbenen, eigen evenwicht, aannemen van de hulpen van de ruiter, plaatsing van de ruiter, manier van negeren van hulpen, manier van manipulatie van de ruiter, manier van lopen en lichaamshouding. Tja, wat is scheefgaan eigenlijk niet?

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:16

Lovely schreef:

Waar (op welke teugel) neemt het paard mee contact?
Een paard neemt altijd meer contact met de lange (bolle) zijde. De beweging aan de lange (bolle) kant is immers langer en (alleen) een ondertredende achterhand kan resulteren in lichtheid in de mond.