[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fortuna22

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:00

Heb al eerder deze vraag gesteld;wat gebeurd er op langere termijn,na de eerste fase.
Dit is het eerste antwoord wat ik er op krijg en het antwoord waar ik persoonlijk ook bang voor was!
Dit is ook het beeld wat in in mijn omgeving van de AdB methode krijg.

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:04

Ik rijg binnenkort ook les van iemand die volgens de ''methode'' van ent Brenderup lesgeeft. Ik hoop dat ik dan deze wee methodes en beetje kan mixen. Ik merk namelijk wel dat ik van bijna geen aanleuning naar te veel aanleuning ben gegaan.
Hebben meer mensen hier last van (gehad) in de beginfase en zo ja, hoe los je dat weer op?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:16

noekje schreef:
aerdenhout1 schreef:
Ben ik wel benieuwd naar ervaring van mensen die verder zijn met rijden en niet meer in de 'beginfase' zijn. Liefst met foto's erbij.

Ben er ondertussen al een stuk verder mee, heb geen recente foto's maar zal vragen of iemand woensdag wat foto's van mn les kan maken!

Het scheelt trouwens ook echt per paard. Bij een paard dat juist al uit zichzelf over zijn tempo heen loopt leer je hem op een rustig arbeidstempo lopen. Als hij dat eenmaal onder de knie heb ga je schakelen.

Mag ik dan vragen wat je zelf voor niveau had voor je aan de lessen van A.D.B begon?? Ik blijf erbij dat je zelf al behoorlijk wat gevoel moet hebben van loslaten en aanspannen voor je snapt wat de bedoeling is van deze manier van rijden.

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:16

Het scheelt trouwens ook echt per paard. Bij een paard dat juist al uit zichzelf over zijn tempo heen loopt leer je hem op een rustig arbeidstempo lopen. Als hij dat eenmaal onder de knie heb ga je schakelen.[/quote]

Mag ik dan vragen wat je zelf voor niveau had voor je aan de lessen van A.D.B begon?? Ik blijf erbij dat je zelf al behoorlijk wat gevoel moet hebben van loslaten en aanspannen voor je snapt wat de bedoeling is van deze manier van rijden.[/quote]

Maar niemand heeft ook ooit gezegd, dat goed paardrijden makkelijk is!!!!! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:55

Dat is zeker waar...maar volgens AdB ( tenminste een van zijn leerlingen die hier les geeft) kan iedereen op deze manier zijn paard beter krijgen, dus ook als je zelf niet al te veel ervaring hebt en b.v een paard niet nagevelijk kan rijden.
Ik ben van mening dat je toch zeker het gevoel moet hebben wat je paard onder je doet, dus ontspanning voelt, maar ook spanning. Zeker met de contrastelling die steeds weer word gereden en los moet worden gelaten op het moment dat het paard loslaat. Als je dit niet kan voelen, word het toch een heel moeilijk verhaal lijkt mij.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:13

aerdenhout1 schreef:
Mag ik dan vragen wat je zelf voor niveau had voor je aan de lessen van A.D.B begon?? Ik blijf erbij dat je zelf al behoorlijk wat gevoel moet hebben van loslaten en aanspannen voor je snapt wat de bedoeling is van deze manier van rijden.

Heb het ook zeker niet makkelijk gehad in het begin met deze methode. Moest zoveel na gaan denken op m'n paard en heel erg veel moest anders.

Op mn vorige paardje reed ik M niveau. Geen wedstrijden gestart, wel paar keer geprobeerd maar daar werd ze te gestrest van dus besloot geen wedstrijden meer met haar te doen. Daar was ze een heel ander paard.
Het paardje dat ik nu heb is net 4, dus wedstrijden komen vanzelf wel.

Als je de basis onder de knie hebt van de AdB methode ga je verder zoals iedereen. Wij zij nu Zimbad nu de zijgangen aan het leren en natuurlijk zijn achterhand steeds iets sterker maken en er onder rijden.

Ben het wel met je eens dat de ruiter al wat gevoel moet hebben.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 18:24

Ik heb besloten nog even te wachten met les bij Antoine of een van zijn leerlingen tot ik met mijn paard bij de osteopaat ben geweest Ja

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 23:16

Ik heb eerst ook de osteo laten komen en het leuke was dat haar opouw fase en advies van rijden na de behandeling precies aansloot bij dat van Mireille (http://www.stalmireille.nl). Ik heb van de week een dag meegelopen op stal bij haar en het was echt heel leerzaam om te zien hoe ze de paarden traint. Ze start zelf succesvol in het Z1 met haar paard, dus het combineren kan zeker weten Ja

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:15

maikeltje schreef:
En?
Inmiddels genezen? Clown

Nee helaas is wel degelijk aan te tonen HKO Huilen Huilen

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:16

frysogeen schreef:
Ik wil me ook graag in de discussie mengen. Ik heb ongeveer 6 jaar lang les gehad op de manier van AdB en centered riding. Er is bij mij door deze lessen een goede basis aangeleerd, niet alleen voor mijn zit, maar ook werken vanuit de ontspanning, luisteren naar je paard en het recht op eigen benen laten lopen. Dit heeft nog altijd effect op mijn dagelijkse rijden en de inwerking op mijn zit. Maar, ik moet zeggen, 7 jaar lang op deze methode lessen is (voor mij) te lang geweest. Naar mijn idee kwam ik niet meer verder en mijn paard is er vanaf een bepaald punt ook niet 'beter' op geworden. Ik vind het moeilijk te omschrijven waarom ik op een gegeven moment, naar mijn idee, niets meer leerde, ik denk dat ik nooit het gevoel heb gehad dat ik 'eraan reed' als jullie snappen wat ik bedoel. Het was te afwachtend, het duurde me te lang zonder voordering. Mijn pony liep te overhaast, bleef veel op de voor hand lopen, de aanleuning en het ruggebruik was ook niet erg vooruit gegaan.
Ik merk dat ik nu bij een andere instructeur elke week vooruitgang boek en me daar prettiger bij voel, maar ik moet wel zeggen, door die aangeleerde basis kun je ook verschillende stijlen combineren.

Daarom denk ik ook dat het per paard verschilt welke methode je gebruikt en wat het beste bij jezelf past.

Ik deel dit met je mee.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:19

Karoliefje_ schreef:
Ik heb besloten nog even te wachten met les bij Antoine of een van zijn leerlingen tot ik met mijn paard bij de osteopaat ben geweest Ja

Ik heb ook Steffi v.d. Laarse even erbij laten komen bij onze pony en mijn paard en ook bij paard van leerling. Normaal word er gezegd door meester himself dat je niemand erbji hoeft te halen, helaas was bij leerling van me echt nodig en was het deels rijtechnisch gelukkig op te lossen (wat we gedaan hadden) maar nooit helemaal! Ben blij dat ik haar elk jaar even langs laat komen voor controle. Is toch groot behoud voor je paard.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 10:04

Betteke schreef:
....

En dit voegt iets nuttigs aan het topic toe, hoe?

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 10:06

Karin_deB schreef:
Betteke schreef:
....

Precies!!!!!!!

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 10:19

Bets schreef:
Karoliefje_ schreef:

Ik heb ook Steffi v.d. Laarse even erbij laten komen bij onze pony en mijn paard en ook bij paard van leerling. Normaal word er gezegd door meester himself dat je niemand erbji hoeft te halen, helaas was bij leerling van me echt nodig en was het deels rijtechnisch gelukkig op te lossen (wat we gedaan hadden) maar nooit helemaal! Ben blij dat ik haar elk jaar even langs laat komen voor controle. Is toch groot behoud voor je paard.

Ik laat de osteo ook gewoon nog komen hoor. En ik laat het gebit van Um ook nog controleren.
Het kan nooit kwaad om meerdere mensen naar je paard te laten kijken. Zij hebben er immers voor gestudeerd he?!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:43

Karin_deB schreef:
Betteke schreef:
....

Ik had iets geschreven en weer verwijderd, dus voegt niks toe. Haha!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:13

Citaat:

Citaat:
Ik had iets geschreven en weer verwijderd, dus voegt niks toe. Haha!

Apart, want normaal staat er dan altijd blabla heeft deze post zoveel keer gewijzigd.
En omdat ik dat niet zag staan dacht ik dat dit je originele post was, vandaar dat ik het vroeg. Knipoog

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:44

Karin_deB schreef:
Apart, want normaal staat er dan altijd blabla heeft deze post zoveel keer gewijzigd.
En omdat ik dat niet zag staan dacht ik dat dit je originele post was, vandaar dat ik het vroeg. Knipoog

Dat is alleen te zien als er al weer iemand daarna wat gepost heeft Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:56

Alabaster schreef:
Ik heb eerst ook de osteo laten komen en het leuke was dat haar opouw fase en advies van rijden na de behandeling precies aansloot bij dat van Mireille (http://www.stalmireille.nl). Ik heb van de week een dag meegelopen op stal bij haar en het was echt heel leerzaam om te zien hoe ze de paarden traint. Ze start zelf succesvol in het Z1 met haar paard, dus het combineren kan zeker weten Ja

Het is natuurlijk wel zo, dat ze VOOR AdeB al Z reed.
Combineren van verschillende manieren en rijden waar je jezelf het fijnst bij voelt en niet te vergeten je paard natuurlijk. Elke 'goeroe' heeft wel iets wat je kan meepakken in het rijden.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 18:06

Bets schreef:
Karoliefje_ schreef:

Ik vertrouw niet in een keer op een methode waar ik nog nooit mee in aanraking ben geweest, de osteo moet toch komen voor haar 2 jarige dochter, dus laten we haar ook gelijk nakijken.. Ik wil zeker weten dat er niks mis is. Mijn paard is al járen verkeerd gereden, dat kan nooit goed zijn geweest

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 00:40

Ik heb vorige keer 2 lessen gehad op de methode van Antoine.
Ik vind het zelf erg moeilijk opnieuw aan te leren, dit omdat ik al 10 jaar lang op de normale manier rij. Als ik eerlijk moet zijn heb ik een beter gevoel bij de normale manier, waarom weet ik niet.

Stasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 23:11

frysogeen schreef:
Ik wil me ook graag in de discussie mengen. Ik heb ongeveer 6 jaar lang les gehad op de manier van AdB en centered riding. Er is bij mij door deze lessen een goede basis aangeleerd, niet alleen voor mijn zit, maar ook werken vanuit de ontspanning, luisteren naar je paard en het recht op eigen benen laten lopen. Dit heeft nog altijd effect op mijn dagelijkse rijden en de inwerking op mijn zit. Maar, ik moet zeggen, 7 jaar lang op deze methode lessen is (voor mij) te lang geweest. Naar mijn idee kwam ik niet meer verder en mijn paard is er vanaf een bepaald punt ook niet 'beter' op geworden. Ik vind het moeilijk te omschrijven waarom ik op een gegeven moment, naar mijn idee, niets meer leerde, ik denk dat ik nooit het gevoel heb gehad dat ik 'eraan reed' als jullie snappen wat ik bedoel. Het was te afwachtend, het duurde me te lang zonder voordering. Mijn pony liep te overhaast, bleef veel op de voor hand lopen, de aanleuning en het ruggebruik was ook niet erg vooruit gegaan.
Ik merk dat ik nu bij een andere instructeur elke week vooruitgang boek en me daar prettiger bij voel, maar ik moet wel zeggen, door die aangeleerde basis kun je ook verschillende stijlen combineren.

Daarom denk ik ook dat het per paard verschilt welke methode je gebruikt en wat het beste bij jezelf past.

Absoluut mee eens maar op welke manier ben je verder gegaan ?? En welke oefeningen/ thoeriën gebruik je daar nu nog mee ?? Ben zelf nl erg benieuwd hoe ik verder kan gaan als ik mijn paardje recht heb.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:30

Stasja schreef:
frysogeen schreef:

Absoluut mee eens maar op welke manier ben je verder gegaan ?? En welke oefeningen/ thoeriën gebruik je daar nu nog mee ?? Ben zelf nl erg benieuwd hoe ik verder kan gaan als ik mijn paardje recht heb.

Er zijn zoveel manieren om paarden recht te richten. Ik gebruik combinaties van rechtrichten en ik moet zeggen voor ene paard geld soms andere dingen als voor ander paard. Ik bekijk altijd elke dag de situatie en desnoods overleg ik met instructie als ik het zelf niet weet, maar kom meestal zelf wel aardig eruit.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 09:58

aerdenhout1 schreef:
Het is natuurlijk wel zo, dat ze VOOR AdeB al Z reed.
Combineren van verschillende manieren en rijden waar je jezelf het fijnst bij voelt en niet te vergeten je paard natuurlijk. Elke 'goeroe' heeft wel iets wat je kan meepakken in het rijden.

Hoi, ik meld me ook even in dit topic.
Ik haal er gelijk even uit hoe ik er ook over denk.

Ik ben toevallig op deze manier gaan rijden. De instructrice die ik had was net bezig en heeft mij de manier van rijden ook bijgebracht. Ongeveer in die tijd is er bij het paard dat ik rijdt arthrose vastgesteld, niet zo erg, maar toch. Hij liep soms kreupel, we deden dan rustig aan. Op een keer duurde een lichte kreupelheid, duidelijk van de arthrose, langer dan een week en ben ik voorzichtig, met hulp van mijn instructrice hem recht gaan richten en binnen 10 minuten was ie weer rad! Dat was voor mij wel echt de doorslag dat rechtrichten echt kan werken. Natuurlijk wel als je zeker weet wat er met je paard aan de hand is. Natuurlijk ga ik niet rijden op een kreupel paard als ik de oorzaak niet weet. (een hoefzweer gaat echt niet minder pijn doen als een paard recht is Clown ).

verder staat mij de manier aan, heel duidelijk voor paard en ruiter. Maar wel moeilijk! Ik heb veel moeten leren voelen, wat ik eerder echt minder deed. maar ik ben er erg blij mee.
Maar er zijn vast meer wegen die naar rome leiden, voor mij is AdB nu gewoon goed. ik kan ermee wat ik wil met paardrijden.

FleurS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:34

Hoi, ik meld me ook even in dit topic.

Ik ben twee jaar geleden begonnen met deze manier van rijden omdat ik met mijn paard in de knoop zat. Nu ben ik ongeveer op "hetzelfde" niveau aanbeland als twee jaar terug, maar nu is mijn paard recht en ontspannen en ik voel en snap zelf véél beter waar ik mee bezig ben.

Als ik nu les heb zijn we niet meer zozeer aan het rechtrichten met sturen en slangelijnen en dat soort dingen maar aan het verzamelen, oprichten en af en toe weer recht maken. Als nu mensen die niet ADB rijden mee gaan naar mijn les vinden ze het niet heel veel anders. Ik denk dat mijn instructrice het goed kan combineren en mij goed verder kan helpen, maar ik kan me inderdaad voorstellen dat er gevaar is om te blijven hangen en dat je dan op zoek moet naar een andere instructeur/methode.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:29

mijn verhaal:

ik kreeg mijn fjordenmerrie als veulen op mijn 13e
begon toen ze 3 was langzaamaanmet inrijden
met 4/5 gestart in wedstrijden
uiteindelijk toen ze 7 was M2 tussen de paarden
laten dekken en al snel kon ik niks meer met haar.... linksvoor kreupel, op de foto niks te zien
na het veulen fysio/osteopaat erbij en jawel ze had nog nooit zo'n vaste rug gezien Bloos een blok beton........ als ik haar weer had opgepakt als daarvoor had ik haar weg kunnen brengen....
ik reed met te vaste handen, te weinig halslengte en te weinig rechtrichting....

ik ben een half jaartje geleden gaan lessen bij iemand die al een jaar volgens AdB reed en inmiddels ook bezig is met haar opleiding bij hem

mijn verzorgster van 15 die eigenlijk alleen manegelessen gewend was is ook gaan lessen (help gelijk iedereen uit zijn droom dat je al veel gevoel/ervaring moetn hebben om zo te kunnen leren paardrijden, want dat is dus niet zo)

inmiddels is vorige week vrijdag de fysio/osteopaat weer geweest (natuurlijk tussendoor ook) en was uniek helemaal goed!!!! ze heeft alleen een half uurtje gemasseerd! wat dus ook duidelijk maakt dat we goed aan het rijden zijn anders hadden die spieren nooit zo goed aan kunnen voelen....

ook in de les verbaast mijn instructrice zich weer iedere keer hoe snel uniek en wij zijn verbeterd! ze was extreem rechtsgebogen en nu soms zelfs linksgebogen! dus ik ben helemaal happy, uniek is helemaal happy, de fysio is happy, de instructrice is happy en natuurlijk mijn verzorgster ook!

(leuk detail uniek liep vaak weg als ik haar wilde pakken uit de wei of keek moeizaam als ze het zadel al zag aankomen.... nu komt ze aangedraaft met de oortjes naar voren en ook het zadelen is prima!)