Goed paardrijden begint met goede houding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Re: Goed paardrijden begint met goede houding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:42

Een goede zit is een zit die het paard net vooraan gaat. Die net voor de beweging is en niet stoort in het balans van het paard.

Een stille houding is geen goede houding. Je werkt het paard dan tegen, net als een stille hand je paard tegen werkt.

Een zit die mee is met het paard is ook niet fijn. Dan moet het paard jouw gewicht ook nog mee nemen, wat weer ten koste gaat van de balans en impuls.

Je gaat je paard dus net voor, zodat je paard in balans en met takt en regelmaat weinig meer dan zichzelf hoeft mee te nemen.

Ik heb dan ook niks met termen als: Achter je paard aan zitten, nee je moet er net voor aan zijn, dan ben je ook altijd optijd met het oplossen van fouten.

Daarbij is het heel logisch dat je dus niet achterover, niet kaarsrecht, maar dus ietsje pietsje voorover zit. En dat is ook maar een fractie en niet zichtbaar voor het oog, maar wel merkbaar voor het paard.

De foto's van Rk en KWK vind ik daar 2 mooie voorbeelden van.

Over de houding van RK op deze foto, waarschijnlijk wordt het paard hier met zit en dus gewicht gecorrigeerd, wat juist heel correct is, je kan op de foto zien dat het paard hier geen hinder van ondervind en mooi onder de amazone doorrolt. Oftewel een mooie verzamelde, ronde galop heeft.

_Femke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:07

Mijn instructrice let op alles! Maar ze vind het ook gewoon belangrijk dat je paard lekker actief &ontspannen loopt, ik heb een hele rechte rug, dus zit met paardrijden eigelijk altijd goed met me rug, Tuurlijk is mijn zit niet perfect, maargoed.. bij wie is dat nou wel het geval?
Ik heb een keer op een manege les gehad van iemand die de hele tijd zei dat ik mijn handen hoger moest doen, Ik weet dat mijn handen niet perfect zijn met het rijden, maar dat manege paard liep voor geen meter, daar letten zei dus totaal niet op, ze was alleen maar bezig met mijn handen.
Ik vind dat je op beide moet letten! het is belangrijk dat je paard goed loopt &dat jij goed zit!

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:37

runningkawa schreef:
Wat is een goede houding?
Rechtop zitten als Anky... klopt.
Maar als die houding gedwongen is, wat je ook veel ziet, is het ook geen goede houding meer.

Voorover zitten, dan wordt er meteen geroepen dat belemmert het lopen.
Is dat ook meteen en altijd zo?
Hoe kan het dan dat springruiters hun paarden goed dressuurmatig voor elkaar hebben?

Een goede houding vind ik om te beginnen een houding die onafhankelijk is.
Dus handen en benen goed apart zijn te bewegen, los van het lichaam.
Een houding die het paard niet belemmerd.
En dan is het zeker mooier als dat mooi rechtop is, maar ik denk toch geen noodzaak.

Ben ik het mee eens, liever geen "houten klaas", belangrijkste is idd onafhankelijk kunnen volgen in de beweging.

CACF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 23:13

is het nu met inrijden belangrijker om het paard veel vrijheid te geven; meer naar voren met je bovenlichaam of kan je beter meteen rechtop zitten zoals het hoort? en draagt het naar voren zitten bij aan een beter contact met de mond van het paard, meer opzoek gaan naar de hand etc en meer ontspanning?

xxRoosjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:37

ik zit helaas niet op paardrijden maar gaa wel heel vaak met een vriendin mee Knipoog
Waar van zij les krijgt let heel goed op alle 2..Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:39

xxRoosjee schreef:
ik zit helaas niet op paardrijden maar gaa wel heel vaak met een vriendin mee Knipoog
Waar van zij les krijgt let heel goed op alle 2..Knipoog

en dat is een heel, heel goed begin Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:01

CACF schreef:
is het nu met inrijden belangrijker om het paard veel vrijheid te geven; meer naar voren met je bovenlichaam of kan je beter meteen rechtop zitten zoals het hoort? en draagt het naar voren zitten bij aan een beter contact met de mond van het paard, meer opzoek gaan naar de hand etc en meer ontspanning?

Ik ben altijd voor vrijheid. Laat ze eerst maar vrij op eigen benen aan alles wennen. Mijn ervaring is dat de rest vaak vanzelf wel komt. Eerst maken we een rem, en dan is het alleen maar voorwaarts rijden met geen druk. Dus lekker in balans zitten en dat is meestal makkelijker als je korter zit en iets naar voren zit. Lachen

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:33

DresslOver schreef:
Hmm.. ben ik het niet helemaal mee eens. In eerste instantie vind ik het belangrijk dat je je paard in ieder geval niet in de weg zit, dat vind ik het allerbelangrijkst, .

Dat zou je al als een goede houding kunnen bestempelen.... Dus de vraag 'wat is een goede houding' is op meerdere manieren te interpreteren. Ik denk ook dat een onafhankelijke zit in zoverre van belang is, dat het paard niet gestoort moet worden. Maar dit kan niet ten koste van een 'normale' houding van de ruiter gaan, vind ik. De ruiter is degene met het hoogste IQ, die moet de verantwoordelijkheid nemen voor beiden, paard en ruiter. Maar dan nog is dit een soort kip en ei verhaal.....

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:50

(Daar moet je niet hier voor zijn Roosje, kijk maar eens bij het topic "stalling", dit is een discussietopic....ik TeM wel ff)

On-topic: Ja helemaal mee eens. Tuurlijk moet een paard lekker lopen, maar dat kan alleen als de ruiter hem op geen enkele manier in de weg zit. De 'klassieke' alom bekende "goede zit" is hier voor bedoeld en moet dus ook toegepast worden voor zover mogelijk.

Mijn oude instructeur keek juist eerst naar de houding van de ruiter: Hij riep zelfs: het maakt niet uit hoe je paard loopt, als de mensen in de kantine maar zeggen: "Zo die zit trots en netjes op haar paard!" Dit is natuurlijk wel een beetje erg cru gezegd, maar de boodschap is duidelijk. Na verloop van tijd gingen de paarden nog beter lopen ook, zonder dat je er daadwerkelijk bewust aan werkte, gewoon door medewerking van de ruiter.

Houding is niet alleen voor het oog, het heeft ook echt een functie, en hier mag in de paardenwereld om mij heen best wat meer op gelet worden vind ik.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:29

Ik heb exact hetzelfde 'probleem'.. op mijn manege letten ze ook meer op het paard, wat krijg je? Een totaal verkeerde zit. Een week op ponykamp geweest, waar ze ook uitgingne van: eerst je zit, anders lukt het nooit, zegmaar.
ben ontzettend blij dat ik daar geweest ben, want nu weet ik zelf hoe je moet zitten, dus kan ik daar aan werken, én krijg ik les om mijn paard goed te laten lopen.

Tadaa Clown

houvankrissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 16:37

Ik heb ook een hele tijd op een manege gereden waar ze (bijna) niet op je zit aan het letten waren, maar meer op het paard.
Nu zit ik ongeveer een paar maanden bij een andere club en er werd ineens veel meer naar m'n zit gekeken.

Wat ik wel altijd heel irritant vind, zijn van die ruiters die in draf gaan 'doorzitten' en dan bij elke pas van het paard omhoog hopsen (goed geschreven?).

Door gewoon veel te oefenen krijg je al een veel betere zit.

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 12:27

Hier ook hetzelfde, eerst het paard, dan de ruiter. Ontzettend zonde. Ik probeer wel op mijn eigen houding te letten, maar het is af en toe toch wel handig als iemand continu om je oren slingert dat je iets niet goed doet. Je krijgt dus allerlei mensen die alleen aan hun paard aan het plukken zijn omdat dit 'het belangrijkste is' Ruiter zit er belabberd bij, maar het paard loopt 'fantastisch' Ik irriteer me hier dan ook regelmatig aan Schijnheilig

Daarnaast probeer ik mijn paard bijvoorbeeld wel recht te richten, aan het been te krijgen, voorwaarts en allerlei andere onzichtbare dingen. Wie ben ik dus... die ruiter die haar paard altijd maar aan laat hobbelen en het allemaal wel prima vind. En dan allemaal omdat ik mijn paard eerlijk wil rijden Clown

petsboem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:57

Een natuurlijke houding is in mijn ogen een mooie houding. Van jongs af aan vaak zonder zadel rijden en spelenderwijs leren, daar ga je vaak toch het beste van zitten Lachen

I_040

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:07

Helemaal mee eens!