beunhazen en wannabe-kenners in paardenland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Re: beunhazen en wannabe-kenners in paardenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:12

wembleyk schreef:
haha jij bent zeker Z op deze manier, nja kan je niks aan doen

Ik heb geTEMd.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:13

?

Snap niet dat je zelf opleiden naar L2 niveau, of een voormalig Z paard opnieuw naar de Z-toerijden met elkaar vergelijkt alsof van groen naar de L2 beter is...
Wie zegt dat die ruiter die een ervaren paard terug naar de Z rijdt niet ook jonge paarden naar de L heeft gereden?

een Z-paard loopt niet vanzelf een Z-winstpuntwaardige proef hoor... Denk dat dat de kern is van wat sporter wil zeggen...

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:14

Als je nooit de oefeningen gevoeld heb op een paard die ze goed bevestigd kan, zul je ze zelf er bij een groen paard niet/nauwelijks/moeilijker erin kunnen rijden. Je weet immers niet wat je moet voelen. Natuurlijk is het op een bevestigd Z paard, allemaal een tikkeltje makkelijker en voornamelijk sneller, aangezien je hem/haar geen oefeningen moet aanleren, maar aan de andere kant, als jij een fout maakt in je hulp, zal hij je niet helpen, omdat hij iets anders van je verwacht, dan jij bedoeld.
Zoals aan zovelen, zitten er dus voor en nadelen!

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:23

ja joyce B het klopt ook idd niet voor alle, maar ik ken iemand die een Z pony heeft over gekocht. Ze is binnen een jaar na de Z gereden. Zei kijkt altijd tegen mij op. Dit omdat ik mijn eigen jonge paarden klaar maak, zelfs haar moeder gaf toe, dat zei dit nooit zal kunnen ivm haar angst en weinig ervaring. En iedereen zegt dan hier op bokt van ja maar ze is Z dus dan zal ze wle wat zijn. Terwijl als ik, die L2 is op de pony stap, apyueert hij ook en doet hij ook alle Z oefeningen. En natuurlijk zijn er hele goed Z ruiters maa rdie zitten in de B,L en M ook.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:23

joyce B schreef:
?

Snap niet dat je zelf opleiden naar L2 niveau, of een voormalig Z paard opnieuw naar de Z-toerijden met elkaar vergelijkt alsof van groen naar de L2 beter is...
Wie zegt dat die ruiter die een ervaren paard terug naar de Z rijdt niet ook jonge paarden naar de L heeft gereden?

een Z-paard loopt niet vanzelf een Z-winstpuntwaardige proef hoor... Denk dat dat de kern is van wat sporter wil zeggen...

Dat is inderdaad wat ik wil zeggen.
Ik denk dat het heel belangrijk is om een leerpaard te hebben. Denk maar eens aan oefeningen zoals de wissels en dan helemaal de serie's het is bijna onmogenlijk, en ik zeg bijna om een paard dat goed aan te leren als je het zelf nooit eerder gevoelt hebt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:25

wembleyk schreef:
ja joyce B het klopt ook idd niet voor alle, maar ik ken iemand die een Z pony heeft over gekocht. Ze is binnen een jaar na de Z gereden. Zei kijkt altijd tegen mij op. Dit omdat ik mijn eigen jonge paarden klaar maak, zelfs haar moeder gaf toe, dat zei dit nooit zal kunnen ivm haar angst en weinig ervaring. En iedereen zegt dan hier op bokt van ja maar ze is Z dus dan zal ze wle wat zijn. Terwijl als ik, die L2 is op de pony stap, apyueert hij ook en doet hij ook alle Z oefeningen. En natuurlijk zijn er hele goed Z ruiters maa rdie zitten in de B,L en M ook.

Dat zegt niet iedereen op bokt hier. Dat maak jij ervan, misschien uit je eigen onzekerheid oid. Maar het is wel zo dat ik liever van iemand les heb die bevestigd is in de Z met meerdere zelf opgeleide jonge paarden dan van iemand die daar nog niet is geweest.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:28

wembleyk schreef:

Die kom ik toch zelden tegen. Maar je bent het dus wel met me eens dat er af en toe ook iemand Z rijd die wel net iets beter is dan jij Clown

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:31

sporter schreef:
wembleyk schreef:

Die kom ik toch zelden tegen. Maar je bent het dus wel met me eens dat er af en toe ook iemand Z rijd die wel net iets beter is dan jij Clown

Ja Wat ik tegenwoordig wel vaak mee maak, hele talentvolle paarden(betere kwaliteit dan ik tegenwoordig over het algemeen in het Z zie) in de B en L klasses, met dan echt talentloze ruiters/amazones op hun rug, dat is dan weer ontzettend jammer!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:32

Dat zie ik ook wel eens ja.
Mja als je het geld kan missen en wie weet met de juiste begeleiding misschien komt het ook met die ruiters nog eens goed Knipoog

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:33

Je hebt mensen die zich onder begeleiding hebben opgewerkt naar het Z met één paard. En je hebt mensen die voor hun beroep jonge paarden aanrijden en ze uitbrengen totdat er een koper is, Z of niet.

En ik weet wel wie er het best over kan brengen hoe je een paard naar het Z moet rijden

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:37

Ben ik wel met je eens maar het ligt erook maar net aan wat die gene die met begeleiding naar het Z is gekomen daarna gaat doen

Ulala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:41

Ik zit al een tijdje mee te lezen, maar ga nu toch een reactie geven.

Goed les krijgen is zó ontzettend belangrijk. Ik heb hiervoor al meerdere instructeurs/-trices versleten en met een aantal klikte het niet en eentje was helaas een echte beunhaas.

Geen kennis van zaken en omdat ik helaas zelf nog te weinig kennis had, ben ik daar toch ingetrapt. Toen zat ik dus met een paard met een strakke rug, harde mond die een brok spanning was.

Gelukkig heb ik nu een super instructrice die én op hoog niveau rijdt én op mijn paard stapt als dat nodig is. Maar het belangrijkste is dat ze positief is en mij zelfvertrouwen geeft. Sindsdien zijn we dan ook zo ontzettend vooruit gegaan.

Verder wil ik aangeven dat niet iedereen hetzelfde is, gelukkig maar, en niet iedereen even goed op een bepaalde instructeur reageert. Mijn moeder geeft schaatsles en zij merkt ook elke keer weer dat sommige mensen iets niet van haar aan willen nemen en beter bij een andere leraar kunnen lessen terwijl anderen helemaal gek op haar positieve instelling zijn. En dat zegt niets over haar niveau. Als je iets niet kunt/wilt aannemen van degene die in het midden van de bak staat, heeft het weinig zin om van diegene les te nemen.

Bewijsbaar hoog niveau betekent in mijn ogen wel degelijk ervaring, want je komt écht niet zomaar op dat niveau. Daar gaan jaren en jaren van training en wedstrijden aan vooraf, ongeacht een "kant en klaar" toppaard onder het zadel. Ook die knopjes moet je zoeken en leren bedienen. Zet mij op Salinero en ik rij geen deuk in een pakje boter...

Ulala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:47

@ missmiekie, als je mij op wedstrijd zou tegen komen vind je mij waarschijnlijk ook te talentloos voor mijn talentvolle merrie... hahaha, maar ik heb wel lol met haar en met de goede begleiding die wij nu hebben gaan we het wel tot de Z schoppen (hoop ik)

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:50

In jou bericht staat iets waar ik even op in wil gaan Ulala, maar zie dit niet als een aanval!
Je noemt in jou bericht: positief, en zelfvertrouwen. En ik vind dat nu juist een punt waarop het (in mijn ogen) tegenwoordig ernstig fout gaat! Ik heb vroeger(van m'n 6e tot m'n 13e) op de duitse manier les gehad, dat wil zeggen, als iets waardeloos is, werd d'r gerust door de hele bak geroepen(of er nou mensen bijstonden of niet) dat ik verschrikkelijk zat te prutsen en dat het (en dit is letterlijk): 300x waardeloos was! Ik leerde hier ontzettend van, aangezien je dat natuurlijk niet nog een keer wilde. Hierdoor werden we hard en zeker niet van die trutjes, zoals je ze tegenwoordig nogal eens ziet(maar dat terzijde).
Tegenwoordig lijkt de manier van lesgeven wel; lief zijn, positief benaderen, ookal is het verschrikkelijk, toch zeggen dat het redelijk of 'beter dan hiervoor' was. Een groot deel instructeurs durft tegenwoordig niet meer te zeggen hoe het nu echt is(of ze zien het niet). Ik sta wel eens lessen van andere instructeurs te volgen(omdat ik van mening ben dat je van iedereen iets kan leren, ook als instructrice zijnde) en dan vraag ik me echt wel eens af, of ze nu bezig zijn in de les om een paard te verbeteren of het gevoel(psychologisch doel) van de persoon op te hemelen....
*Zo, dit was een lang verhaal*

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:52

Ulala schreef:
@ missmiekie, als je mij op wedstrijd zou tegen komen vind je mij waarschijnlijk ook te talentloos voor mijn talentvolle merrie... hahaha, maar ik heb wel lol met haar en met de goede begleiding die wij nu hebben gaan we het wel tot de Z schoppen (hoop ik)

Nou, zo snel oordeel ik daar niet over hoor, maar ken jij die combinaties dan niet? En dan gaat het vooral over combinaties waarvan je ziet dat het paard al heel erg veel aanbied en waar dan de amazone op zit te butsen, alsof ze op een manegepaard zit(handen hoog, ploffen in het zadel, etc).

klotshtiduj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:53

Oh, ben er al zoveel tegengekomen (zowel in dressuur als springen) die zeggen heel hoog gereden te hebben...
Bij navraagt blijken de meeste niet verder te komen dan de L (van Leugenaar)....

Ik heb er van geleerd, doe tegenwoordig zelf maar een klein beetje onderzoek voordat ik weer een wannabee toelaat tot onze bakbodem!

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:54

klotshtiduj schreef:
Oh, ben er al zoveel tegengekomen (zowel in dressuur als springen) die zeggen heel hoog gereden te hebben...
Bij navraagt blijken de meeste niet verder te komen dan de L (van Leugenaar)....

Ik heb er van geleerd, doe tegenwoordig zelf maar een klein beetje onderzoek voordat ik weer een wannabee toelaat tot onze bakbodem!

Haha! Dat is wel heel erg zielig dan!

Ulala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:58

@ missmiekie, ik zie dit niet als aanval hoor. Er is in het verleden ook wel tegen mij geschreeuwd en bot gedaan, maar ik weet van mezelf dat dat bij mij averechts werkt. Ik word dan heel zenuwachtig en ga nog veel meer dingen fout doen en uiteindelijk stap ik af. Stom van mij misschien maar ik heb opbouwende kritiek nodig.

Maar ik ben het met je eens dat sommige mensen idd wel eens een schop onder hun kont nodig hebben, maar dat is per mens verschillend.

Gelukkig is het niet zo erg dat ik zit te butsen of mijn handen hoog hou, maar soms ben ik ff niet handig genoeg voor mijn sensibele merrie die alle oefeningen met twee hoeven in haar neus doet... en dat ziet er voor de omstanders nog wel eens vermakelijk uit.

En gelukkig zie ik ook wel die mensen die jij bedoelt, die echt netaan blijven zitten en hun teugels nodig hebben om licht te rijden.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:02

Even de naam googelen kan al veel duidelijk maken: de meeste uitslagen staan tegenwoordig op het net en dan weet je meteen wat ze rijden en hoe goed Haha!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:07

En voor mensen die gewoon recreatief willen rijden is een instructeur die je constant verrot scheldt als je ook maar het kleinste foutje maakt niet bepaald motiverend om verder te gaan.

Bij ieder persoon past een andere instructie. De een zweert bij de harde aanpak, uitgescholden worden bij de minste fout, de ander heeft een wat opbouwender methode nodig. En dat is eigenlijk niet alleen voor recreatief rijden, maar ook voor de sport. Persoonlijk ga ik voor de menselijke aanpak, al kost het mischien meer tijd om op die manier mijn doel te bereiken, maar ik ga nou eenmaal in het verzet en niet een beetje van een autoritaire instructeur.

Je kan ook op een normale manier erop wijzen dat iemand fout bezig is, met uitleg waarom en hoe te verbeteren. Een positieve benadering, of een softe, is niet per definitie fout, net zoals een autoritaire niet per definitie goed is. Beide zullen, mits ze vergelijkbare kwaliteiten hebben qua nivo, evenveel mensen naar de top kunnen begeleiden. Ondanks hun compleet verschillende methode.

Neemt niet weg dat er een hoop mensen zijn die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, en dus de goedkoopste instructie zoeken die er is, zonder te kijken of die instructeur wel kan lesgeven of bij hen of hun paard past. En dat instructeurs zelf ook nooit uitgeleerd zijn.

Daarbij komen we meteen bij een volgens mij grote makke, veel instructeurs denken dat als ze hun ORUN/ Deurne papiertje hebben volleerd instructeurs zijn en nooit meer bijscholing/ opfrissing nodig hebben en dus ook niet naar andere lesgevers, die andere methoden hanteren, kijken. Terwijl, en dat is eerder gezegd, een andere kijk enorm verfrissend kan zijn.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:08

Ulala schreef:
@ missmiekie, ik zie dit niet als aanval hoor. Er is in het verleden ook wel tegen mij geschreeuwd en bot gedaan, maar ik weet van mezelf dat dat bij mij averechts werkt. Ik word dan heel zenuwachtig en ga nog veel meer dingen fout doen en uiteindelijk stap ik af. Stom van mij misschien maar ik heb opbouwende kritiek nodig.

Maar ik ben het met je eens dat sommige mensen idd wel eens een schop onder hun kont nodig hebben, maar dat is per mens verschillend.

Gelukkig is het niet zo erg dat ik zit te butsen of mijn handen hoog hou, maar soms ben ik ff niet handig genoeg voor mijn sensibele merrie die alle oefeningen met twee hoeven in haar neus doet... en dat ziet er voor de omstanders nog wel eens vermakelijk uit.

En gelukkig zie ik ook wel die mensen die jij bedoelt, die echt netaan blijven zitten en hun teugels nodig hebben om licht te rijden.

Maar dat je nog niet helemaal op elkaar ingespeeld, ach, dat kan altijd gebeuren, maar ik bedoel de extreme groep mensen, zeg maar Knipoog

Ik bedoel met mijn stuk niet dat het alleen maar als waardeloos moet worden aangemerkt, goede dingen moeten ook gezegd worden, maar wat ik tegenwoordig zie, is voornamelijk psychologisch l*llen, en zorgen dat de amazone zich er geweldig bij voelt(terwijl het misschien helemaal nergens naar lijkt.). Ik doelde niet zozeer op de harde aanpak, maar wel op het feit dat instructeurs van tegenwoordig(iig een deel) niet meer zeggen wat ze zien, ze zijn gewoon niet eerlijk(of ze zien het echt niet, maar dat is dan nog schandaliger). ALs iets niet goed is, moet dat gewoon gezegd worden en dan moet je niet gaan beweren dat het 'al beter was'.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:13

Het is jammer dat enkel de letters Z, ZZ, GP enkel ter "sprake" komen. Haha!
Ik bedoel, er is meer dan alleen dressuur.
Ik ben aan het meelezen, maar ik kom er zo niet uit... immers.... het blijkt enkel om bepaalde letters te gaan en of een instructeur wel/niet gepresteerd heeft in één van deze letters.

Misschien (te) kortzichtige (discussie)? Ik wil absoluut niet beledigend overkomen hoor Knipoog
Maar er is zoveel meer (te leren) dan in alleen de Z,ZZ en GP.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:17

missmiekie schreef:
Ik lees hier nu in het topic dat iedereen graag iemand wil hebben die niet plaatjesgericht/proefgericht les geeft, maar voornamelijk basis, etc. (Helemaal mee eens, maar dat terzijde). Maar waarom bestaan er dan nog zoveel instructeur/instructrice die puur en alleen plaatjesgericht/proefgericht lesgeven, en waarom hebben die vaak dan toch nog veel klanten?

Omdat het verdomde moeilijk is om goede instructie te vinden die tijd heeft, past bij je budget en bij jou en je paard.

Als je weinig referentiekader hebt is wat je op dat moment doet fijn/ goed. Vaak kom je er na langere tijd + meer gezien + meer ervaring pas achter dat het misschien niet is zoals het hoort.

Zelf ben ik meer en meer les gaan nemen bij mensen die zich over een langere termijn bewezen hebben. (lees allemaal personen die 35+ zijn) Dat iemand een instructeur fijn vind zegt me nog niet zo veel. Vaak levert een omschakeling naar een andere instructeur snel een leuk gevoel op. Als iemand zijn leerlingen jaren fijn aan het rijden houdt ben ik pas geinteresseerd.
Maar ook hier: door schade en schande ben ik wijzer geworden (en dat proces loopt nog)
Laatst bijgewerkt door pol013 op 22-07-08 14:32, in het totaal 2 keer bewerkt

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:19

@scoxxx

Wat bedoel je dan?
Het gaat om instructeurs om te leren paardrijden het niveau van paardrijden word in de sport aangegeven met letters lijkt me ook logisch dat mensen voor het niveau van hun instructeur oa kijken op welk niveau hij/zij rijdt

elise_parq

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:26

ik ben het volkomen eens met jasmijn78.
hoe kan je oefeningen uitleggen als je ze zelf nooit heb gereden of heb gevoeld? en dan is er nog een verschil van thuis trainen en het gevoel op de wedstrijden...