Ik weet het, ik ben te groot, maar....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

levitrol

Re: Ik weet het, ik ben te groot, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 22:25

Dat is idd heel vaak zo, en ik vind het ook irritant..
Te groot is te groot. Ze wíllen het niet zien/geloven .

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 13:39

Persoonlijk denk ik dat paarden het meest last hebben van de enorme ego's van de ruiters op hun rug Haha!

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:25

Ik vind het soms ook irritant. Soms gaat het nog wel, zijn ze wel iets te lang maar niet te zwaar en ze hinderen niet. Maar ik denk dat het een groot probleem is dat de ruiters gewoon niet kúnnen stoppen met het rijden op hun lievelingen. Het is moeilijk maar als je natuurlijk écht van je pony houd weet je wel beter en kijk je dus kritisch of het écht nog kan. Knipoog

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:01

Ik krijg soms via bokt ook het commentaar dat ik te lang ben voor me pony.
Ikzelf ben 1.76m en me pony 1.49m.

Maar omdat bepaalde bokkers vinden dat ik "te" groot ben, zou dat betekenen dat ik maar moet stoppen met rijden met haar?

Tuurlijk zijn er een aantal dingen waaraan ik rekening moet houden, maar daar kies je voor als je een kleiner paard heb. Ik moet bijv. uitkijken dat ik niet te zwaar wordt (weeg nu 67kilo, in de winter vaak rond de 70), ik ga liever de hele tijd doorzitten dan lichtrijden. Dit vanwege dat ik meer in de weg zit als ik lichtrijd, met doorzitten zit ik stiller. Verder heb ik mijn beugels wat korter dan wanneer ik op een groter paard zou zitten.
Ook moet ik meer aan mijn houding werken omdat ik toch minder rechtop zit dan bij een groter paard.

Maar er zijn ook voordelen Knipoog we zijn makkelijker wendbaar, kan haar makkelijk bijelkaar rijden, voltes 8m zijn een makkie voor ons en ga zo maar door.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:47

Cardy schreef:
Maar omdat bepaalde bokkers vinden dat ik "te" groot ben, zou dat betekenen dat ik maar moet stoppen met rijden met haar?

Dat is nog altijd iets wat je zelf moet bepalen.

Ik vind het gewoon heel simpel, dat als je van je paard of pony houdt, dat je die dan geen extra risico laat lopen voor je eigen plezier.
Rijden is nooit goed voor je paard of pony, maar als je het doet,moet je imo zorgen dat je het zo veilig mogelijk maakt voor je paard/pony. - dus een goed zadel en zorgen dat je je paard niet in de weg zit etc etc

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:55

Ik vind dat als je echt te groot bent voor je pony/paard je dat het rijden echt niet bevorderd. Hoe wil je fatsoenlijk kunnen zitten als je benen een halve meter onder de buik van je pony uitsteekt?? Je kan me niet wijsmaken dat je dan fatsoenlijk hulpen qua benen/zit kunt geven. Buiten het feit dat je dan toch vaak te zwaar bent.

Tuurlijk als je een beetje te groot bent valt het allemaal wel mee, maar als je gewoon echt te groot bent, vind ik het wel een probleem. Ik ben op mijn 16e gestopt met het rijden op een D-pony terwijl ik het een super beestje vond en het heel erg vond om ermee op te houden omdat ik mezelf gewoon veel te groot vond worden voor hem. En dan kan ik wel door blijven rijden maar buiten dat ik het niet meer uit vond zien, voelde ik me ook niet lekker meer op hem omdat hij gewoon te klein was.

Doe jezelf (en je pony) een lol en stap over op wat groters als je echt te groot bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:58

Cardy schreef:

Tuurlijk zijn er een aantal dingen waaraan ik rekening moet houden, maar daar kies je voor als je een kleiner paard heb. Ik moet bijv. uitkijken dat ik niet te zwaar wordt (weeg nu 67kilo, in de winter vaak rond de 70), ik ga liever de hele tijd doorzitten dan lichtrijden. Dit vanwege dat ik meer in de weg zit als ik lichtrijd, met doorzitten zit ik stiller. Verder heb ik mijn beugels wat korter dan wanneer ik op een groter paard zou zitten.
Ook moet ik meer aan mijn houding werken omdat ik toch minder rechtop zit dan bij een groter paard.

Maar er zijn ook voordelen Knipoog we zijn makkelijker wendbaar, kan haar makkelijk bijelkaar rijden, voltes 8m zijn een makkie voor ons en ga zo maar door.

Ik vind je eerlijk gezegd ook te groot. Qua plaatje kan het best wel, maar die 67 kilo wordt met zadel en rijkleding aan 77 kilo....
Hoe dan ook, of je stopt bepaal jezelf. Maar als ik in je onderschrift lees, dat je pony artrose, HKO en nog een aantal dingen heeft, vraag ik me wel af of het verantwoord is om erop door te rijden. Dat is geen aanval, maar gewoon mijn mening.
Ik zou het zelf niet doen. Hoe dan ook, het is je eigen keus.

Sja... dat wendbare, en makkelijk bij elkar rijden, is wellicht ook een stukje rijtechniek. Ik ken een paard van 1.65 die ook zeer wendbaar is, en heel gemakkelijk bij elkaar te rijden. Heeft ook geen moeite met kleine voltes.... daar hoef je geen klein paard voor te zijn, dus die vlieger gaat niet op, ben ik bang Lachen

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:54

Yamcha schreef:
Cardy schreef:

Ik vind je eerlijk gezegd ook te groot. Qua plaatje kan het best wel, maar die 67 kilo wordt met zadel en rijkleding aan 77 kilo....
Hoe dan ook, of je stopt bepaal jezelf. Maar als ik in je onderschrift lees, dat je pony artrose, HKO en nog een aantal dingen heeft, vraag ik me wel af of het verantwoord is om erop door te rijden. Dat is geen aanval, maar gewoon mijn mening.
Ik zou het zelf niet doen. Hoe dan ook, het is je eigen keus.

Sja... dat wendbare, en makkelijk bij elkar rijden, is wellicht ook een stukje rijtechniek. Ik ken een paard van 1.65 die ook zeer wendbaar is, en heel gemakkelijk bij elkaar te rijden. Heeft ook geen moeite met kleine voltes.... daar hoef je geen klein paard voor te zijn, dus die vlieger gaat niet op, ben ik bang Lachen

Ik heb expres gereageerd omdat sommige mensen dus idd vinden dat ik te groot ben.
Toch weet ik zeker dat mijn paard geen last heeft van mij als ik op haar rug zit. Ze gebruikt goed haar achterhand en rug, als ik haar in de weg zat dan kon ze niet zo lopen als dat ze nu doet.

Ze wordt alleen maar sterker en heeft echt enorm veel plezier in haar werk. daarbij krijg ik erg veel complimenten van juryleden, o.a. dat ze ons een erg leuke combinatie vinden en zelfs op een protocol dat wij het voorbeeld van de dressuur waren namelijk: het harmonische tussen ruiter en paard. Daarbij vond ze het een plezier om naar ons te kijken.

Verder over haar gebreken:
Ik heb het geluk dat ze geen last van haar gebreken, anders kon ze ook niet die moeilijkere oefeningen aan. Daarbij loopt ze niet anders dan andere paarden die "wel" gezond zijn.

Verder zie ik het zeker niet als een aanval hoor Lachen. Zodra ik reageer op zoiets dan weet ik dat er bokkers zullen zijn die mij tegen spreken. Dat maakt mij niks uit, want anders kan je geen discussie voeren Haha!

LoveFrisians

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:13

Het zit hem in het gewicht, niet in de lengte. (als je tenminste recreatie gericht rijd en niet hoog in de sport wilt komen) Oké, als je zowat mee kunt lopen met je pony, dán ben je echt te groot. Maar gewoon lange benen hebben is niets mis mee Knipoog Hulpen geven aan je pony word moeilijk, dus echt makkelijk rijden zal het niet zijn. Maar van lange benen heeft een pony geen last, tenzij je hem steeds keihard aan drijft. Je kunt qua lengte bijvoorbeeld prima op een shet passen, maar als je een gewicht hebt dat zowat gelijk is aan de pony zelf, dan pas je er écht niet op.

Groetjes,,

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:33

Als je te groot of te zwaar bent, gewoon niet doen... Alles waar te voor staat is niet goed!
En over een cap..ik draag hem altijd. Maar ik vind wel dat dat gewoon ieders eigen keus is. Misschien niet altijd een even slimme keus..maar toch Tong uitsteken

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:34

Het is soms ook wel raar als je foto's tegen komt van kinderen die mee kunnen lopen met hun pony én ook nog is zonder zadel zitten waarschijnlijk..
Maar bokt kan ook zó irritant zijn als het over rijden op kleine pony's of caps gaat.
Zelf rijd ik nooit met cap, ik weet dat ik een risico neem, maar dat is mijn keuze en wat heel bokt daar van denkt boeit mij verder niks.

In topics waar iemand geen cap op heeft (ik neem maar een voorbeeld) wordt er
meestenal in het eerste bericht al iets over gezegt. De tweede doet precies hetzelfde en zo gaat dat 5 pagina's door. Ik bedoel, als het 1 keer gezegt wordt zal ze toch ook wel snappen dat het verstandiger is om met cap te rijden?
Bokt doet al snel erg overdreven over sommige dingen, en ik kan uit ervaring spreken. Knipoog

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 10:51

Om eerlijk te zijn, ben ik het een beetje aan het afleren om te reageren in dergelijke topics. Ben namelijk tot de conclusie gekomen dat mensen best wel WETEN dat het eigenlijk niet meer kan (om welke reden dan ook; te groot, te zwaar, slecht zadel, slechte bak) want anders schreven ze de excuses niet in de beginpost! Vind het eigenlijk apart (tegenstrijdig?), die excuses....ze geven aan dat iemand toch graag positief commentaar wil (binnen allerlei randvoorwaarden), terwijl je eigenlijk zou verwachten dat iemand die dus willens en wetens (aangezien de excuses op voorhand gegeven worden) "verkeerd" bezig is, geen maling heeft aan het commentaar van vreemden op een internetforum...

Lijkt mij dat men vooral medestanders zoekt want als er maar 1 iemand is die zegt dat het best kan...ben je toch goed bezig? Er commentaar op geven leidt in veel van deze gevallen alleen maar op nogal grove repliek.

De mensen die werkelijk willen leren, hebben geen excuses in hun beginpost staan...zij zullen immers oprecht niet weten dat er iets (bijzonders) op aan te merken valt behalve dat wat anderen misschien zullen zien aan de hand van de foto's en waarvan men hoopt te leren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:17

nathalie2302 schreef:
Om eerlijk te zijn, ben ik het een beetje aan het afleren om te reageren in dergelijke topics. Ben namelijk tot de conclusie gekomen dat mensen best wel WETEN dat het eigenlijk niet meer kan (om welke reden dan ook; te groot, te zwaar, slecht zadel, slechte bak) want anders schreven ze de excuses niet in de beginpost! Vind het eigenlijk apart (tegenstrijdig?), die excuses....ze geven aan dat iemand toch graag positief commentaar wil (binnen allerlei randvoorwaarden), terwijl je eigenlijk zou verwachten dat iemand die dus willens en wetens (aangezien de excuses op voorhand gegeven worden) "verkeerd" bezig is, geen maling heeft aan het commentaar van vreemden op een internetforum...

Lijkt mij dat men vooral medestanders zoekt want als er maar 1 iemand is die zegt dat het best kan...ben je toch goed bezig? Er commentaar op geven leidt in veel van deze gevallen alleen maar op nogal grove repliek.

De mensen die werkelijk willen leren, hebben geen excuses in hun beginpost staan...zij zullen immers oprecht niet weten dat er iets (bijzonders) op aan te merken valt behalve dat wat anderen misschien zullen zien aan de hand van de foto's en waarvan men hoopt te leren.

helemaal mee eens.
de "medestanders"rijden vaak ook op te kleine pony's.... zo doorzichtig Haha!

Fake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:07

Taat_ schreef:
Het is soms ook wel raar als je foto's tegen komt van kinderen die mee kunnen lopen met hun pony én ook nog is zonder zadel zitten waarschijnlijk..
Maar bokt kan ook zó irritant zijn als het over rijden op kleine pony's of caps gaat.
Zelf rijd ik nooit met cap, ik weet dat ik een risico neem, maar dat is mijn keuze en wat heel bokt daar van denkt boeit mij verder niks.

In topics waar iemand geen cap op heeft (ik neem maar een voorbeeld) wordt er
meestenal in het eerste bericht al iets over gezegt. De tweede doet precies hetzelfde en zo gaat dat 5 pagina's door. Ik bedoel, als het 1 keer gezegt wordt zal ze toch ook wel snappen dat het verstandiger is om met cap te rijden?
Bokt doet al snel erg overdreven over sommige dingen, en ik kan uit ervaring spreken. Knipoog

Klopt.
Maar bokt bedoelt het ook niet slecht hoor.
Met cap rijden is en blijft gewoon veel verstandiger.
Heb al vaker verhalen gehoord en dingen gezien waarbij de cap een hele grote rol heeft moeten spelen en waarbij het anders verkeerd afgelopen zou zijn.
Bokkers proberen je alleen een goed advies te geven door te zeggen dat je je cap op moet zetten (en beter te vaak gezegd als 1x te laat).
Maar het blijft je eigen keuze natuurlijk.
Maar dat ter zijde, want het gaat hier om een andere discussie Knipoog

Verder ben ik het helemaal met Nathalie2302 eens. OK dan!

Julia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:12

Waar ik me aan erger is dat als iemand te groot is voor zijn shet/pony maar wel een nette houding heeft en aan de teugel rijdt dat er dan wél gewoon normaal commentaar word gegeven en al zit er iemand van dezelfde lengte op maar gewoon wat voor de lol rijdt er 5 pagina's met gezeur zijn dat je te groot bent.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:14

Maar nogmaals de vraag he, waarom ben ik té groot voor mijn merrie: (aangezien alleen de mensen op internet soms vinden dat ik te groot ben, en niet te mensen die mij in reallife hebben gezien)

[HAW] Lavita @ Hippomania (Z1-debuut)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:15

Julia_ schreef:
Waar ik me aan erger is dat als iemand te groot is voor zijn shet/pony maar wel een nette houding heeft en aan de teugel rijdt dat er dan wél gewoon normaal commentaar word gegeven en al zit er iemand van dezelfde lengte op maar gewoon wat voor de lol rijdt er 5 pagina's met gezeur zijn dat je te groot bent.

Dat hoef je niet te lezen hoor.
Echter heeft de pony geen keuze-> pony kan niet nadenken over de toekomst (slijtage).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:16

Cardy schreef:
Maar nogmaals de vraag he, waarom ben ik té groot voor mijn merrie: (aangezien alleen de mensen op internet soms vinden dat ik te groot ben, en niet te mensen die mij in reallife hebben gezien)

Daar is een ander topic voor!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:19

superwoman schreef:
Cardy schreef:

Daar is een ander topic voor!

Had hierboven al neergezet erover, met alleen tekst. Toen kreeg ik daar reactie op dat ik te groot was.
Waardoor ik daarover verder vroeg, hier werd niet over geantwoord. Dus vandaar een aantal foto's ter illustratie. Mag dit echt niet? Dan mijn excuses hiervoor Bloos

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:09

Cardy schreef:

Ik begrijp niet precies waarnaar je op zoek bent. In het topic dat je post zie ik alleen maar leuk commentaar en je geeft aan dat ALLEEN mensen op INTERNET SOMS commentaar geven. Waarom vraag je dan in een topic (dat heel ergens anders over gaat) nogmaals of je te groot bent? Krijg het gevoel dat een paar mensen die opmerking hebben geplaatst aan de hand van een paar foto's?? daar moet je je niet zo druk over maken! Dat je dat wel doet siert je trouwens wel, want betekent in mijn ogen dat je bewust met je pony bezig bent Knipoog

Wat de shetlander/kleine pony opmerking betreft. Ik vind te groot gewoon te groot, maar ik heb, helaas, niet langer de illusie dat het (in veel ,zo niet de meeste, gevallen) uitmaakt als we daar met z'n allen bovenop springen. Ook niet als je het commentaar goed onderbouwd probeert te geven en met alternatieven komt. Van de netjes rijdende , serieuze ruiters kan ik dan in ieder geval nog zeggen dat het mensen zijn met een onafhankelijke zit die de nadruk leggen op correct ruggebruik en getrainde pony's rijden, vandaar dat ik persoonlijk "lol met je knol" in combinatie met te lang/te zwaar schadelijker inschat (helemaal als er dan (en in deze gevallen is dat regelmatig zo) ook nog minder nadruk gelegd wordt op bijvoorbeeld passend/goed harnachement). Nogmaals geen excuses voor het 1 ofwel het ander...want zodra het "te groot zijn" extra schadelijke gevolgen kan hebben voor de gezondheid van het dier maakt het uiteindelijk niet uit hoe goed je rijdt, maar misschien wel een verklaring waarom er dat verschil in aantal/soort commentaar is!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:14

nathalie2302 schreef:
Cardy schreef:

Ik begrijp niet precies waarnaar je op zoek bent. In het topic dat je post zie ik alleen maar leuk commentaar en je geeft aan dat ALLEEN mensen op INTERNET SOMS commentaar geven. Waarom vraag je dan in een topic (dat heel ergens anders over gaat) nogmaals of je te groot bent? Krijg het gevoel dat een paar mensen die opmerking hebben geplaatst aan de hand van een paar foto's?? daar moet je je niet zo druk over maken! Dat je dat wel doet siert je trouwens wel, want betekent in mijn ogen dat je bewust met je pony bezig bent Knipoog

Oke nou bedankt! Lachen
Was ook niet bedoeld om mijn topic te promoten ofzo hoor, maar vind het altijd apart dat als ik commentaar krijg over mijn grootte dat dit alleen op internet is.

Maar je hebt gelijk hoor, moet mij niet zo druk maken Haha!. Maar als ik dan dingen hoor dat ik blijkbaar te zwaar, dat ik mijn paard hinder en dat het slecht voor de gewrichten is. Ja dan denk ik echt zo van huh?? aangezien mijn pony dat totaal niet aangeeft. Zoals op de foto's kan je zien dat ze alleen maar met een "happy face" rondloopt.
Daarnaast zou die van mij met een pijnlijk been nog doorlopen, dus vandaar dat ik dan toch ga twijfelen.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:30

nou ja...de pony geeft het natuurlijk over het algemeen ook niet aan. Ik ben net zo lang als jij en durf te wedden dat onze pony's (shetten van rond de 1m07) ook gewoon zullen lopen als ik erop plaats neem, maar geen haar op mijn hoofd die daaraan zou denken uiteraard.

Uiteindelijk ken jij je pony het beste en twijfelen is helemaal niet verkeerd...zo denk je er tenminste over na! Knipoog. Jij gaat met je pony naar de kliniek als er iets mis is en je trekt haar niet uit de wei om een paar rondjes te crossen als je daar een keer zin in hebt. Denk dat dit topic meer gaat over mensen die van tevoren allerlei excuses hebben voor hun tekortkomingen en dus geen advies willen horen.

Offtopic maar wat een schitterend paard, de "opvolger" Lachen

xx_Naomi_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:47

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar wil toch even mijn mening geven.

Zware mensen op een kleine pony vind ik echt niet kunnen. Ook veel te
lange mensen op te kleine pony's/paarden vind ik niet kunnen, een beetje
te groot oke, maar echt een klein beetje. Maar ga dan wel opzoek naar
een groter paard als je nog groeit! Bij jou TS is het anders, een haflinger
is sowieso al forser gebouwd en kan dus ook meer aan, dus iemand van
rond de 170 op een haflinger/tinker etc van 145 vind ik wel kunnen.

Over een cap gesproken: je kiest er zelf voor het paard belemmer je er niet mee.
Ik zelf rijd altijd met een cap, omdat ik veiligheid gewoon belangrijk vind. Een keertje
een paar minuten zonder cap heb ik wel gedaan, maar dat was dan voor een foto. Dat
doe ik nu eigenlijk ook niet meer. Je moet het zelf weten, maar als je valt dan is het je
eigen schuld als je een letsel hebt!

Je moet gewoon kritek verwachten als je een ''slechte-zit-foto'' op bokt zet. Ik vind dan ook
dat je daar niet tegenin moet gaan en als je kritiek krijgt het ook echt moet willen verbeteren
of anders gewoon niet de foto's erop zetten. Ikzelf ben ook geen topruiter en weet dat ik nog
veel fouten maak en ik zet ook foto's hier op bokt waar ik niet goed op zit, maar daar mogen jullie
dan ook alle commetaar op geven. Ik kan teminste iets met dat commetaar en kan zo mijn fouten
verbeteren en er niet zo mee door gaan en mn paard verknallen.

En idd zoals al gezegd is: je bent pas een goede ruiter als je je fouten inziet en ze wilt verbeteren!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:57

Cardy schreef:
Oke nou bedankt! Lachen
Was ook niet bedoeld om mijn topic te promoten ofzo hoor, maar vind het altijd apart dat als ik commentaar krijg over mijn grootte dat dit alleen op internet is.

omdat je op internet via je topic om commentaar vraagt. Daarbij vinden veel mensen het makkelijker om dat te zeggen/schrijven dan wanneer ze dat irl "moeten" doen

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:42

Dan ben ik ook te groot zeker in jullie ogen!
Nou ik ben gisteren net 40 geworden hahahaha Knipoog
IK ben 1.76 lang en weeg 70 kilo en rij op een D pony van 1,42
Ze is wel stevig gebouwd. Voor de nieuwsgierigen onder jullie ze staat in mijn profiel onder Cheyenne.
Dus brand maar los.