Pensionnetje schreef:Bij een KD instructeur? Die zelf het hoogste niveau beheerst? Je dus weet te sturen, te begeleiden?
Maar ach dat telt voor iedere tak van sport. Goed geleerd is half gedaan.
Dus als je een goede instructeur hebt beheers je direct zelf al het hogere niveau? Nou, dan zal ik mijn GP instructeur maar eens gaan vragen waarom ik nog steeds Z2 rij en geen GP?
Sorry hoor, maar het gaat er bij mij niet in dat je beginners verantwoord aan de slag kunt laten gaan met het laten piafferen, zijgangen rijden etc. Zelfs niet met de beste instructeur van de wereld. Ruiters moeten gewoon bij het begin beginnen en daarom vind ik het skala een veel beter uitgangspunt dan de AR/KD of hoe je het ook wil noemen.
Wat ik ook echt een valkuil van de AR rijkunst vind is dat ze pretenderen zo van het paard uit te gaan, maar kennelijk dus niet van de ruiter uitgaan? Niet iedere ruiter heeft de nou eenmaal de aanleg/het talent om goed te keren paardrijden. Maar ongeacht het talent/aanleg van de ruiter gaan ze in de AR/KD dus wel direct al aan de slag met de moeilijkste oefeningen. Ik vind dat echt niet verantwoord.