paard met instappen wel of niet aan de teugel rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kingie

Re: paard met instappen wel of niet aan de teugel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:15

Ik vind dat je een paard de eerste 5/10 minuten met een lange teugel moet stappen, zodat ie lekker los en warm wordt. En daarna kan je hem wel aan de teugel rijden, maar gelijk in het begin..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 12:05

Kingie schreef:
Ik vind dat je een paard de eerste 5/10 minuten met een lange teugel moet stappen, zodat ie lekker los en warm wordt. En daarna kan je hem wel aan de teugel rijden, maar gelijk in het begin..

Is niet voor elk paard geschikt om aan een lang teugeltje warm te stappen Knipoog

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 13:48

Mijn haflinger rijd ik vaak een minuut of 15/20 los dat is misschien voor vele vrij lang maar dat heeft ze op dit moment nodig.
Daarna vraag ik meer van haar en komt ze vanzelf naar beneden, soms ook wat eerder ligt er een beetje aan.

Ze is voordat ik dr kreeg naar beneden getrokken en met bijzets gereden, dat heeft nu nog steeds zn negatieve uitwerking.
Als ik haar vrij direct vraag naar beneden te stellen raakt ze gespannen en duur het alleen maar langer voordat ik haar weer opnieuw kan vragen.
Daarom heb ik haar in het begin zelf aan laten geven wanneer e naar beneden kon, nu kan ik voorzichtig eigen initiatief hierin nemen.
De losrijtijd wordt steeds korter omdat ze zelf steeds sneler lager en neerwaardster insteld, van mij hoeft ze niet gelijk alla minuut in de krul zolang ik haar het gevoel geef dat er geen druk achter zit en ze zelf mag aangeven wanneer het kan, geeft dit voor haar ontspanning en dus een sneller resultaat.

Iedereen rijd/traint op zijn of haar manier en deze moet naar mijn idee passen bij de lichamelijk conditie en geestelijke gesteldheid van het paard, bij mijn haflinger is het belangrijk dat ze eerst ontspannen en los in dr lijf voordat ze meer kan geven en dat duurt op dit moment eventjes en daar kan ik wel wat in sturen maar het is een kwestie van tijd en geduld en ontspannen doortrainen denk ik om sneller het gewenste reslutaat te krijgen, voor mij als ruiter geeft dat niks het is zoals het is en ik pas me daarin wat aan.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 13:52

Ik stap meestal een kleine 10 minuten in. Ik ga niet doelloos wat rondjes stappen, ik zit er niet op om te luieren.. Knipoog
Tijdens het losstappen maak ik haar spieren los door aan een losse teugel van en naar de hoefslag te stappen.. Dus zeg maar een beetje zigzaggen over de lange zijdes. Dit doe ik op beide kanten. Zo worden ze warm en gelijk lekker los. Dit doe ik dan ook in draf en daarna begin ik weet terug vanuit stap met haar naar mijn hand toerijden en het verdere werk. Lachen

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:23

Ik probeer het altijd wel, dan komt hij lekker los in zijn rug etc.
In draf rijd ik m ook zo laag mogelijk dat hij door zijn hele lijf gaat lopen en ik pak m zo steeds verder op.

Prince_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:05

Ik doe het eigenlijk nooit,
Pas als ze los is ga ik echt aan het werk.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:06

Eerst niet, en daarna opbouwen.

Adonis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:07

Eerst even een paar rondjes lekker stappen en daarna rustig oppakken.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:13

ik loop meestal zo'n 10min. aan de hand met haar.
dan er op neem ik de teugels aan en rijdt dan wendingen.
tot ze los is en laat dan ga ik haar verzamelen ed.

of 5 min aan de hand gewoon stappen.
daarna 15min werken aan de hand. wendingen en ook recht richten nageeflijk en schouder voor en schouder binnenwaarts.
dan er op kan ik na 2 rondjes vol aan t werk met dr.

KDE_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 13:25

Omdat mijn paard pas net onder het zadel is longeer ik haar altijd nog even voordat ik erop ga.

Als ik erop zit stap ik altijd eerst met haar en zorg ik dat ze aan mn been is door veel tempowisselingen te rijden en ik hou daarbij ook contact met de mond, zodat ze mn hand opzoekt.

xxRomyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:22

eerst lekker lang en los laten lopen.
dat ze heerlijk met het neusje aan de grond kunnen.
dan langzamerhand hem steeds meer naar je toe rijden.

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:14

ik laat het paard eerst een paar rondjes met een losse teugel rondlopen, dan kan ze een beetje om zich heen kijken. na een paar rondjes dan pak ik haar dan op:)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:10

Laag bij de grond, wel contact en wel een actief gevoel geven (niet zomaar wat rondsjokken zeg maar), na een minuut of wat steeds verder oppakken.

Ingeeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:22

Als ik mijn pony ga losstappen dan geef ik hem gewoon een lekker los teugeltje waar ik alsnog voldoende contact op heb.
Eerder had ik iemand die me wel eens hielp (nog niet zo ervaren wat blijkt). Maar van die persoon moest ik hem zo gauw als ik erop stapte, naar beneden rijden. Nouja in het begin ging het altijd goed totdat hij daarom een (beginnende) blokkade in zijn rug kreeg en teveel spanning op zijn spieren in zijn achterhand. (Onervaren dus) Die persoon heeft hem er zelf doorheen "geknokt" om het zo maar te noemen. Ik was het NOOIT eens met zijn manier van rijden omdat hij er zelf opging enzo.
Maarja goed mijn pony heeft daar behandelingen voor gehad, 2/3 weken stilgestaan en werd veel te dik (was die net EINDELIJK een beetje slank Bloos). Maar in ieder geval hij werd daar dus vreselijk nukkig van in de lessen, hij bokte iedere keer zo'n beetje zo hoog als hij kon als we een overgang naar de galop moesten maken. Gelukkig bleef ik er iedere keer opzitten.
Maar sinds toen hij behandeld was hebben we die persoon meteen weggestuurd.
Andere persoon heeft mij dus weer geholpen en heeft gezegd dat ie gewoon te veel spanning op zijn spieren kreeg (zie hierboven wat ik net schreef) als hij losgereden werd. LOSrijden heet anders ook niet voor niets LOSrijden. Anders zou het wel "Help-mijn-pony-een-blokkade-in-zijn-rug-te-krijgen-rijden" heten.

Dus die persoon ging mij helpen mijn pony op te bouwen weer en op een fatsoenlijke manier te kunnen rijden.
En sinds toen rijd ik hem dus met een lekker los teugeltje met contact in de mond (niet trekken enzo dus). En zo rijd ik hem ongeveer 10/15 minuten lang en met weinig druk op de hand aan de teugel en zeker niet achter de teugel. (Iig niet expres Clown) Hij heeft wel eens wat trekjes om er achter te kruipen of om eruit te komen maar dat is met "op de benen rijden" weer opgelost OK dan!

pol_Doer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:48

gewoon 10 mn lang teugeltje wel contact houden hetzelfde als het uitstappen dus maar alleen bij het instappen vind ik het wel nog belangrijk dat het paard goed op tempo loopt en voor het uitstappen maakt dat mij niet zo veel uit welke tempo mn pony aanneemt

June92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:11

Het ligt er aan met welke van de paarden/pony's ik rijd, maar over het algemeen rijd ik ze heel lang en laag los in de stap, maar ik houd wel contact, anders is het ruggebruik minimaal en krijg je ze nog niet warm en los.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:49

Omdat die van mij een ruime, maar ook een hele trage stap heeft, stap ik altijd los met losse teugels. Hierna pak ik hem op en gaan we draven. Als ik hem al naar beneden vraag tijdens het losstappen, komt dit niet ten goede van de activiteit en aanleuning bij hem. Maar elk paard is weer verschillend. Het is óf losse teugels, óf aanleuning vragen. Niet een beetje van alletwee.

horseygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:50

Losrijden is voor mij stappen en draven aan de lange teugel (of zolang als dat mogelijk is). Daarbij heb ik lichte aanleuning, en paardlief mag met zijn neus zo laag lopen als hij wil, naar voren mag ook, tot op zekere hoogte. Omhoog mag niet. Doorgaans rij ik zo'n 10 minuten warm, stap en draf, links- en rechtsom. Grote voltes, van hand veranderen, allemaal aan de lange teugel, op de zit rijden. Daarna neem ik de teugels wat op. Dan vraag ik hem wel om zijn neus wat naar beneden te houden en niet naar voren: het is werktijd. Maar tijdens het losstappen en -draven vraag ik hem nog niet aan de teugel.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:51

ik stap de eerste paar rondjes met losse teugel dan ga ik hem wat oppakken; dan ga ik nog 10 min stappemn ongeveer en dan ga ik pas echt beginnen tijdens het draven enz

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 14:08

femmefatale1 schreef:
Met lange teugel, maar wel met de neus over de grond..
Maar daar is niets voor nodig... Haha!

Hetzelfde, en zo draaf ik ook los.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 14:18

Ik zadel haar op, doe haar eerst even aan de longe totdat ze lekker met de neus over de grond gaat, dan singel ik goed aan en stap op en stap dan vervolgens nog in zo'n 4 a 5 rondjes...
Ik neem de teugels pas op wanneer ze echt lekker los en ontspannen is.
Ik vind het trouwens maar een raar advies van je instructrice.... van zo'n instructrice zou ik niet echt blij worden, ik wil dat mijn paardje zo lang mogelijk mee gaat.

Overigens: wie gaat hier zonder op te warmen direct 10 km lopen? Niemand toch? Dan kun je dat toch ook niet van je paard vragen? Heel raar dit...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:27

Het gaat er niet om of hij wel/niet aan de teugel rijdt. Je paard moet ontspannen zijn en los door het lijf lopen, Dat doe ik op een manier dat het paard vrij laag loopt en mag zijn neus iets naar voren maar wel contact houden.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:36

Met losstappen laat ik haar lang en laag lopen door gewoon contact met de mond te houden.
Dan ga ik er eerst voor zorgen dat ze aan het been is. Dat vind ik namelijk belangrijker dan het 'aan de teugel lopen'. Luistert ze niet voor het been, tik ik haar bij met het zweepje. Als ze als reactie sneller gaat lopen maar met de neus de lucht in duikt corrigeer ik dit niet direkt maar wacht ik rustig af tot ze weer door constante druk op de teugels naar onderen gaat. Als ze goed voor het been is en lekker ontspannen loopt, dan pas ga ik haar wat meer oppakken. En soms is dat na 5 minuten, soms pas na 10 minuten.

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:54

Ik altijsd effe lange teugel bak door rijden(wel kontakt houden) Naar 5/10 min ga ik een beetje met aan de teugel beginnen. Als ik meteen begin krijg ik m'n pony niet en snaar beneden. Haha!

Kyra_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:08

Is er iemand die wel meteen zijn/haar paard helemaal oppakt ? Ik heb namelijk een instructeur die ook zegt meteen oppakken, maar het gaat veel beter als hij eerst even op gang kan komen met wat meer lengte (gevoelsmatig iig)